نقش آمینواسید ها در سلامت مو

نقش آمینواسید ها در سلامت مو

آمینو اسید ها نقش مهمی در سلامت مو ایفا می کنند. در این مقاله چند آمینو اسید و منابع تامین آنها را برای شما ذکر کرده ایم.

محدثه برازجانی

نویسنده: محدثه برازجانی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

19 خرداد 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

19 خرداد 1399

12K

eye icon

نقش آمینواسید ها در سلامت مو

آنچه در این مقاله می خوانید: 

  • اهمیت پروتئین در سلامت مو
  • ال سیستئین برای مو
  • ال متیونین برای مو
  • آرژنین
  • گلوتامین و ریزش مو
  • گلایسین
  • سایر مواد مورد نیاز برای رشد مو
  • آمینو تراپی مو چیست؟

آیا مصرف آمینو اسید ها در سلامت و رشد مو تاثیرگذار هستند؟ موهای ما از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده است. این پروتئین از اسید های آمینه تشکیل شده است. بدن شما باید تصمیم بگیرد که کجا و چگونه باید اسیدهای آمینه در جهت ساخت و جبران کمبود ها به کار گرفته شوند.

اهمیت پروتئین در سلامت مو

بیشترین ماده تشکیل دهنده پوست، مو و ناخن از پروتئین کراتین تشکیل شده است. کراتین خود نیز از اسیدهای آمینه مانند متیونین، آرژنین و گلایسین تشکیل شده است که در صورتی که سطوح مصرف پروتئین ها در رژیم غذایی شما پایین باشد، بدن شما به طور هوشمندانه از پروتئین ها برای عملکردهای ضروری مانند پشتیبانی از عملکرد عضلانی-اسکلتی و قلبی- عروقی، به جای رشد مو استفاده می کند. 

در کمبودهای شدید و طولانی مدت پروتئین، بدن به طور کلی از پوست و مو غافل می شود. به طور کلی برای دستیابی به سلامت عمومی در پوست، مو و ناخن رژیم های غذایی متعادل به همراه مصرف مکمل های تامین کننده مواد مغذی مورد نیاز  است.

دستگاه گوارش افراد پروتئین ها را به اسیدهای آمینه تجزیه می کنند و سپس به کبد برده می شوند تا پروتئین ها را به شکلی که بدن شما نیاز دارد از جمله پروتئین های ساختار عضلانی بدن و یا پروتیئن های مورد نیاز مو تبدیل کند. بنابراین در صورت دریافت میزان مناسب از پروتئین بدن شما می تواند به دقت ساخت و استفاده از اسیدهای آمینه مورد نیاز را تنظیم کند.

ال سیستئین برای مو

بدون شک یکی از مهمترین اسید های آمینه برای رشد مو، ال سیستئین است و در اتصالات بین رشته های مو تاثیر مثبت دارد. در شرایط نرمال، بدن قادر به تولید ال سیستئین از اسید آمینه متیونین است.
نقش آمینو اسید سیستئین در سلامت مو، تبدیل سیستئین به آنتی اکسیدان هایی است که از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد مراقبت می کنند. این اسید آمینه در ساخت واحدهای پروتئینی موجود در بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

 سیستئین به طور حدودی شامل 10-14% از ساختار پروتئینی پوست و مو است و حدودا یک چهارم ترکیب کراتین به عنوان پروتئین اصلی مو را شامل می شود.
مطالعات  اخیر نشان داده اند که رژیم هایی که حاوی مقادیر کمی از ال سیستئین است و  یا افرادی که دارای اختلالاتی در جذب سیستئین هستند، کمبود دریافت این ماده مغذی می تواند یکی از دلایل اصلی ریزش مو باشد.

 همچنین مطالعات نشان داده اند که مصرف همزمان سیستئین و ویتامین ب6 می تواند در درمان آلوپسی (ریزش مو منطقه ای) موثر واقع شود. از طرفی  در ریزش موی وابسته به کم خونی فقر آهن، دریافت اسید آمینه سیستئین می تواند در ریزش موی ناشی از این مشکل بکاهد. مکمل های حاوی ال سیستئین می توانند به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی نیز عمل کنند. 

منابع ال سیستئین

کلم بروکلی، مرغ، جوانه گندم و لبنیات مانند شیر و ماست بهترین منابع این اسید آمینه هستند.

ال متیونین برای مو

ال متیونین یک اسیدآمینه ضروری است که حاوی سولفور است و در ساخت شاخه ها و رشته های پروتئینی تاثیر دارد و در ساختار مو و ناخن ها نقش مهمی دارد. ال متیونین می تواند به پیشگیری از ریزش مو کمک کند. در یک مطالعه نشان داده شد که مصرف متیونین به مدت شش ماه می تواند باعث افزایش ده درصدی در حجم و رشد مو شود.

متیونین به عنوان یک آنتی اکسیدان می تواند به محافظت از فولیکول های مو در برابر استرس اکسیداتیو کمک می کند. همچنین مطالعات نشان داده اند که غلظت پایین متیونین می تواند باعث کاهش سلامت و رشد مو شود. همچنین این اسیدآمینه در کاهش سرعت خاکستری شدن و نازک شدن مو تاثیر دارد. با توجه به اینکه این اسید آمینه ضروری در بدن تولید نمی شود، می بایست رژیم شما سرشار از مواد غذایی حاوی متیونین باشد.

در سلامت مو و سایر بافت های پروتئینی بدن، سیستئین، ویتامین های گروه ب و سایر موادمغذی مورد نیاز است. فاکتور اصلی متیونین سولفور است که برای ساخت کراتین موجود در بافت مو، ناخن، عضلات و انرژی مورد نیاز است. 
• با وجود ال متیونین در رژیم غذایی شما، بدن شما قابلیت تولید کراتین را پیدا می کند. همچنین متیونین می تواند در نرم شدن مو وافزایش درخشندگی مو نیز اثربخش باشد. 
• ال متیونین می تواند در افزایش استحکام و پیشگیری از شکنندگی ناخن کمک کننده باشد.
• ال متیونین می تواند در قوام و سفتی پوست با افزایش تولید کلاژن نیز نقش داشته باشد.

منابع ال متیونین

 ماهی، تخم مرغ، دانه ها، سبزیجاتِ برگ سبز، بروکلی و مغزیجات حاوی متیونین هستند.

آرژنین

مطالعات متعددی از نقش اسید آمینه آرژنین بر رشد مو صحبت کرده اند. به عنوان پیش ساز نیتریک اکسید برای رشد مو از اهمیت حیاتی برخوردار است. اثر عروقی آرژنین رشد مو را تقویت می کند زیرا  آرژنین باعث افزایش خون رسانی به ریشه مو شده و  به نوبه خود رشد مو را تحریک می کند.

منابع آرژنین

بوقلمون، عدس، گوشت قرمز، دانه کدو تنبل، گردو، تخم مرغ و غذاهای دریایی از منابع عمده آرژنین هستند. 

گلوتامین و ریزش مو

گلوتامین یکی از شایع ترین اسیدهای آمینه است، که به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود، اما تولید آن با افزایش سن کاهش می یابد. از این رو این اسید آمینه در میانسالان تا بزرگسالان برای بهبود رشد مو ضروری است. از طرفی نیاز به گلوتامین در شرایط استرس و فشار جسمی نیز افزایش می یابد. 

منابع گلوتامین

مرغ، گوشت گوساله، لبنیات و منابع گیاهی پروتئین منابع اصلی گلوتامین هستند.

گلایسین

گلایسین یکی از کوچکترین و رایج ترین آمینواسید های موجود است که در سیستم اعصاب مرکزی و دستگاه گوارش نقش مهمی را ایفا می کند. یکی از نقش های مهم گلایسین تولید کلاژن است و از طرفی در ریزش موهای با زمینه ژنتیکی، گلایسین می تواند کمک کننده باشد. بدن خود قادر به تولید گلایسین است.

منابع گلایسین

 از غذاهای سرشار از پروتئین مانند ماهی، گوشت، لبنیات، دانه های سویا، اسفناج، لوبیاها و کیوی بدست می آید.

سایر مواد مورد نیاز برای رشد مو

رژیم غذایی متنوع و متعادل به همراه دریافت مواد غذایی مانند پروتئین ها، ویتامین ها و موادمعدنی از طریق مکمل ها یا مواد غذایی به سلامت پوست و مو کمک شایانی می کند. ویتامین های گروه ب مانند بیوتین، ب6، ب12، زینک و ... در کنار دوزهای مناسبی از متیونین و سیستئین می تواند اثرات موثری داشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله(ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای تقویت و جلوگیری از ریزش مو) مراجعه کنید.

آمینو تراپی مو چیست؟

آمینو تراپی یا همان آمینو اسید تراپی یکی از روش های مراقبت از مو است که باعث تقویت تارهای مو و بهبود خاصیت ارتجاعی آن می شود. 

نتیجه گیری

به طور کلی برای داشتن یک موی سالم و شاداب نیازمند دریافت طیف گسترده ای مواد مغذی هستیم. امروزه اغلب مواد مغذی مورد نیاز رشد مو در مکمل های پوست و مو گنجانده شده و توصیه می  شود در انتخاب این محصولات به حضور اسیدهای آمینه نیز علاوه بر ریز مغذی ها توجه کنید...

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )