ریزش مو  و جواب سوالات پر تکرار شما

ریزش مو و جواب سوالات پر تکرار شما

ریزش مو یکی از شایع ترین مشکلاتی است که ممکن است هر کس در طول زندگی به آن دچار شود. در این مقاله به برخی سوالات شما جواب داده شده است.

دکتر محمد امین کربلائی طاهر

نویسنده: دکتر محمد امین کربلائی طاهر

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

01 آذر 1401

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

01 آذر 1401

7K

eye icon

ریزش مو و جواب سوالات پر تکرار شما

آنچه در این مقاله می خوانید: 

  • ریزش مو چیست و آیا ریزش مو طبیعی است؟
  • از کجا بفهمیم ریزش مو داریم؟
  • از کجا بفهمیم علت ریزش مو چیست؟
  • چرا ریزش مو داریم؟
  • آیا ریزش مو قابل برگشت است؟
  • آیا ریزش مو بعد از کرونا طبیعی است؟
  • آیا ریزش مو بعد از کرونا برگشت پذیر است؟
  • آیا ریزش مو مسری است؟
  • آیا ریزش مو در بارداری طبیعی است؟
  • آیا ریزش مو در دوران شیردهی طبیعی است؟
  • چرا کراتین باعث ریزش مو می‌شود؟

زمان مطالعه تقریبی این مقاله: 5 دقیقه

ریزش مو یکی از مشکلات رایجی است که بسیاری از افراد را درگیر کرده است. ریزش مو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. ریزش مو یکی از معظلاتی است که در زیبایی افراد نیز نقش داشته و آن را تحت تاثیر قرار می دهد. در ادامه به بررسی سوالات رایج در خصوص ریزش موی افراد می پردازیم.

 

ریزش مو چیست و آیا ریزش مو طبیعی است؟

ریزش مو یکی از شایع ترین شکایات بیماران در مراجعه به داروخانه است. در صورتی که تعادل بین رشد مو و ریزش موی سر بهم بخورد، می‌گوییم فرد دچار ریزش مو شده است. یعنی فرد به طور غیر طبیعی در حال از دست دادن موهای خود است.

 ریزش موی حدود 50 تا 100 تار مو طبیعی است. معمولا موهای ریخته شده با موهای جدید جایگزین می‌شود. اما اگر شاهد ریزش موی بیش از این مقدار باشید و موهای جامانده در شانه و یا روی بالش شما به طور مشهودی، افزایش یافته باشد، باید گفت که این میزان ریزش مو، طبیعی نیست.

 

از کجا بفهمیم ریزش مو داریم؟

بدن ما بطور طبیعی در چرخه ریزش و رشد مجدد مو قرار دارد. به این معنی که ریزش بین 50 تا 100 تار مو در روز طبیعی است و این تعداد موی از دست رفته مجددا رشد می‌کند.

برای پی بردن به پاسخ این سوال لازم نیست هر روز تعداد موهای ریخته شده‌تان را بشمارید بلکه باید دنبال علائمی مانند عقب رفتن خط مو، وسیع شدن نقطه طاسی، کم‌پشت و نازک شدن تار مو یا کاهش قطر موی دم اسبی باشید.

 اگر نگران ابتلا به ریزش مو هستید و یا خیلی به مراقبت از موهایتان توجه نمی‌کنید بهتر است هرچند وقت یکبار زمانی را برای بررسی موهایتان اختصاص دهید و بدنبال علائم ذکر شده بگردید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله (برای داشتن موی سالم چه روتینی داشته باشیم؟) مراجعه کنید.

 

از کجا بفهمیم علت ریزش مو چیست؟

با وجود دلایل متعدد ریزش مو، فهمیدن علت ریزش موهایتان می‌تواند چالش برانگیز باشد. اگر می‌خواهید ریزش مو را درمان کنید، دانستن علت آن بسیار مهم است. در بسیاری از موارد، ریزش مو را می توان با موفقیت درمان کرد، یا اقداماتی برای جلوگیری از ریزش بیشتر مو انجام داد. به شرطی که علت واقعی ریزش مو را تشخیص دهیم. برای تشخیص دقیق علت ریزش مو باید به متخصص پوست مراجعه کرد.

 

چرا ریزش مو داریم؟

ما به دلایل زیادی موهایمان را از دست می‌دهیم. باید توجه داشته باشیم که ریزش مو مختص موهای سر نیست و امکان دارد در هر قسمتی از بدن مانند ریش، مژه، ابرو، داخل گوش و بینی و... ریزش مو را مشاهده کنیم. بطور خلاصه می‌توان علل عمده ریزش مو را در چند سطر بیان کرد:

1. ریزش موی ارثی
2. سن
3. کمبود بیوتین، آهن، پروتئین یا روی
4. آلوپسی آره‌آتا
5. درمان سرطان
6. زایمان، بیماری یا سایر عوامل استرس زا
7. نحوه مراقبت از مو
8. بستن و کشیدن محکم مو
9. عدم تعادل هورمونی
10. عفونت قارچی پوست سر
11. عوارض جانبی بعضی از داروها 
12. پسوریازیس پوست سر
13. عفونت مقاربتی
14. بیماری تیرویید
15. سموم
16. آلودگی هوا

 

آیا ریزش مو قابل برگشت است؟

شناسایی علت ریزش مو می تواند در درمان آن نقش مهمی داشته باشد. هرچه تعداد فولیکول های موی کمتری از دست بدهید، درمان یا پیشگیری از ریزش مو موفقیت آمیزتر است.

 

آیا ریزش مو بعد از کرونا طبیعی است؟

تب یکی از علائم شایع COVID-19 است. بسیاری از مردم چند ماه پس از تب بالا یا بهبودی از یک بیماری، شاهد ریزش موی شدیدی هستند. نام پزشکی این نوع ریزش مو تلوژن افلوویوم (telogen effluvium) است و زمانی اتفاق می‌افتد که تعداد موها بیش از حد طبیعی و به طور همزمان وارد فاز چرخه ریزش (تلوژن) و رشد مجدد مو می شود.

 استرس از عوامل دیگری است که باعث ریزش مو می‌شود. استرس ناشی از دوران همه‌گیری ویروس کرونا، یکی از علل ریزش مو در افرادی است که شاید هرگز به بیماری یا تب مبتلا نشده‌اند. ریزش موی ناشی از استرس معمولا دو یا سه ماه پس از شروع استرس شروع می‌شود. برای کنترل ریزش موهایتان باید سعی کنید آرام بمانید و از استرس دوری کنید. پس از کنترل استرس شاهد توقف ریزش مو خواهید بود.

 

آیا ریزش مو بعد از کرونا برگشت پذیر است؟

در صورتی که که علت ریزش موهای شما تب، بیماری یا استرس باشد، حجم موها خودبه‌خود به حالت عادی باز می گردد. فقط به زمان نیاز دارد، برای تسریع در روند بهبودی می توانید از مکمل های تقویت مو استفاده کنید. اکثر مردم موهایشان ظرف شش تا نه ماه به حالت طبیعی خود برمی‌گردد.آیا ریزش مو مسری است؟

خیر، به جز در موارد عفونت قارچی، ندرت اتفاق می افتد از کس دیگری ریزش مو بگیرید. ریزش مو مانند آنفولانزا و دیگر بیماری‌های ویروسی نیست که به راحتی از شخصی به شخص دیگر سرایت کند، مگر اینکه از وسایل مشترک با فردی که دچار عفونت قارچی است، استفاده کنید.

 

آیا ریزش مو در بارداری طبیعی است؟

 بعضی از خانم‌ها در دوران بارداری دچار ریزش مو می‌شوند. این ریزش مو به علت تغییرات هورمونی در دوران بارداری، برای بانوان اتفاق می‌افتد.

 استرس از دیگر عواملی است که می تواند، باعث ریزش مو شود. در مورد ریزش مو در دوران بارداری حتما با پزشک خود مشورت کنید.

آیا ریزش مو در دوران شیردهی طبیعی است؟

به علت افزایش سطح هورمون های زنانه در دوران بارداری ممکن است ریزش مو با تاخیر روبرو شود. بنابراین پس از بازگشت هورمون ها  به حالت طبیعی ممکن است، دچار ریزش موی ناشی از بارداری شود. که معمولا پس از 6 ماه به حالت عادی باز می گردد.

 

چرا کراتین باعث ریزش مو می‌شود؟

صرفا استفاده از مکمل کراتین باعث ریزش مو نمی‌شود. ممکن است مکمل کراتین سطح  DHT(دی هیدروتستسترون) را در بدن را بالا ببرد در نتیجه فولیکول مو ضعیف می شود. در صورت مشاهده کاهش حجم مو بعد از مصرف مکمل کراتین با پزشک خود مشورت کنید.

سخن آخر 

ریزش مو یکی از مشکلات رایج در بین افراد گوناگون است. ریزش مو دارای علت های مختلفی است و می تواند قابل درمان باشد. در این مطلب به بررسی سوالات رایج افراد در خصوص ریزش مو پرداختیم... 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )