بهترین قرص ویتامین خارجی برای ریزش مو

بهترین قرص ویتامین خارجی برای ریزش مو

در این مقاله از مجله داروکده به بررسی ریزش مو و سوالات پرتکرار در این باره و بهترین قرص ویتامین خارجی برای ریزش مو را معرفی خواهیم کرد.

زهره رضایی سرلک

نویسنده: زهره رضایی سرلک

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

13 آذر 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

13 آذر 1402

3K

eye icon

بهترین قرص ویتامین خارجی برای ریزش مو

ریزش مو مشکل رایج بسیاری از بانوان و آقایان است. طبق بررسی آکادمی پوست آمریکا (AAD) ریزش بین 50 تا 100 عدد  تار مو در روز طبیعی است. اما چنانچه موهای شما نازک شده، تراکم آن‌ها کاهش یافته و یا متوجه وجود تعداد تار موی بیش از حد طبیعی بر روی بالشت، شانه و یا در حمام شده اید، بهتر است هر چه سریع تر جهت پیشگیری از ریزش موی بیشتر اقدام نمایید.

در این مقاله از مجله داروکده به بررسی ریزش مو و سوالات پرتکرار در ارتباط آن، از جمله " کدام ویتامین برای ریزش مو مفید است" " چطور از ریزش مو جلوگیری کنیم" " چی چیز باعث ریزش مو می شود" می‌پردازیم و در نهایت بهترین قرص ویتامین خارجی برای ریزش مو را معرفی خواهیم کرد.

- آنچه در این مقاله می خوانیم:
- علت ریزش مو
- تشخیص علت ریزش مو
- درمان ریزش مو
- نقش تغذیه و پیشگیری از ریزش مو
- معرفی بهترین قرص ویتامین خارجی برای ریزش مو
مدت زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

 

علت ریزش مو

ریزش مو بستگی به عوامل مختلفی دارد. علت ریزش مو در افراد می‌تواند متفاوت باشد و حتی هر فرد در دوره‌های متفاوت زندگی، می‌تواند ریزش مو با علت‌های مختلف را تجربه کند. از مهم‌ترین دلایل ریزش مو می توان به موارد زیر اشاره نمود.

- ریزش موی ارثی: ریزش موی ارثی یا آلوپسی آندروژنیک یکی از شایع ترین دلایل ریزش مو به شمار می‌رود. این نوع از ریزش مو که بیشتر با عنوان طاسی با الگوی مردانه یا طاسی با الگوی زنانه شناخته می‌شود، به تدریج رخ می‌دهد و عقب نشینی خط مو در مردان و نازک شدن مو و پوست سر در بانوان اصلی‌ترین نشانه آن است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با ریزش موی ارثی و درمان‌های دارویی و مداخله‌ای آن، به مقاله ریزش موی آندروژنیک در زنان و مردان و درمان‌های رایج تالیف و ترجمه دکتر افروز محمد قلی بیکی مراجعه نمایید.

- ریزش موی هورمونی: تغییرات هورمونی که در برخی دوره‌های زندگی اتفاق می‌افتد مانند بارداری، شیردهی، یائسگی، سندروم تخمدان پلی کیستیک و یا مشکلات تیروئید  می‌تواند باعث ریزش موی موقت و یا دائم شود.

- ریزش موی ناشی از رژیم غذایی نامناسب: تقویت و رشد مو نیازمند ویتامین‌ها و مواد معدنی است. عدم دریافت ریز مغذی‌ها از طریق رژیم غذایی منجر به ریزش مو می‌شود. که در این موارد استفاده از مکمل برای ریزش مو ضرورت می‌یابد.

- ریزش موی ناشی از مصرف برخی داروها: مصرف برخی داروها از جمله ضد انعقادها، رتینوئیدهای خوراکی، داروهای ضد تشنج و... می‌توانند منجر به ریزش مو در افراد مصرف کننده این نوع داروها شود.

- ریزش موی ناشی از پرتودرمانی و شیمی درمانی: این نوع ریزش مو سریع اتفاق می‌افتد و معمولا پس از توقف درمان، موها مجدد رشد می‌کنند.

- ریزش موی ناشی از بیماری خود ایمنی: ریزش موی آره آتا نوعی ریزش مو است که بر اثر حمله سیستم ایمنی به فولیکول های مو سر و یا سایر قسمت های بدن اتفاق می‌افتد. 

- ریزش موی ناشی از استرس و یا اضطراب: این نوع ریزش مو همانطور که از نام آن مشخص است، بر اثر شوک فیزیکی و عاطفی ناشی از یک رویداد استرس زا اتفاق می‌افتد. 

در صورت تمایل به کسب اطلاعات در ارتباط با ریزش مو و پیشگیری و کنترل آن، می توانید به مقاله با انواع ریزش مو و علت ریزش موها، بیشتر آشنا شویم تالیف و ترجمه دکتر احسان عمادی مراجعه نمایید.

 

تشخیص علت ریزش مو

تشخیص علت ریزش مو بر عهده فرد متخصص در این زمینه است. بنابراین چنانچه ریزش موی قابل توجهی دارید در وهله اول توصیه می شود با یک متخصص پوست و مو مشورت نمایید. پزشک با بررسی تاریخچه پزشکی از جمله سابقه بیماری، جراحی، مصرف دارو و هم چنین بررسی سابقه ارثی می‌تواند به نتیجه قابل اطمینانی در تشخیص علت ریزش مو برسد. 

 

درمان ریزش مو

پزشک متخصص از طریق مشاهده و درخواست آزمایش خون جهت بررسی کمبود ریز مغذی ها و یا در برخی موارد نمونه گیری از پوست سر و بیوپسی علت دقیق ریزش مو را تشخیص داده و بهترین درمان ریزش مو را تجویز خواهد کرد.

از جمله معمول ترین روش های درمان ریزش مو می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- استفاده از داروها و محلول های موضعی: از جمله رایج ترین آن ها می تواند به ماینوکسیدیل اشاره نمود.
- استفاده از داروهای خوراکی: پر مصرف ترین آن‌ها فیناستراید به خصوص برای آقایان است.
- تجویز داروهای ضد التهابی: مانند کورتیکواستروئیدها جهت درمان ریزش موی ناشی از بیماری خود ایمنی
- استفاده از راه های درمانی جدید: مانند لیزر درمانی، میکرونیدلینگ با پی آر پی 
- استفاده از مکمل و داروهای OTC: مانند مکمل‌های مولتی ویتامین مینرالی که جهت خرید و مصرف، ضرورتی به نسخه پزشک ندارند.

 

نقش تغذیه و پیشگیری از ریزش مو

یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در پیشگیری از ریزش مو، نقش تغذیه و تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی است. به طور کلی کمبود یک یا چند ریز‌مغذی می‌تواند منجر به ریزش مو شود، اما اینکه دقیقا کدام ویتامین برای تقویت مو و پیشگیری از ریزش آن مفید است موضوعی است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت. 

ساختار اصلی مو شامل 2 قسمت ساقه (قسمت قابل رویت مو) و فولیکول (قسمت پنهان شده در زیر پوست سر) است. از آنجا که فولیکول مو بسیار فعال است و با سرعت بالا در حال تقسیم شدن است، بنابراین بدیهی است که کمبود ریز مغذی ها می‌تواند منجر به ایجاد اثرات منفی بر روی رشد مو شود. از جمله ریز مغذی های موثر در رشد و حفظ سلامت مو می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

- آهن: کمبود آهن که از رایج‌ترین کمبود‌‌های تغذیه ای در جهان است، بر روی چرخه رشد طبیعی مو اثر می‌گذارد. به طوری که کمبود آهن سبب می شود که فولیکول های مو زودتر از حد معمول وارد فاز استراحت چرخه رشد مو شوند که منجر به ریزش و نازک شدن مو می‌شود. علاوه بر ریزش مو، کمبود آهن می‌تواند باعث مشکلات دیگری مانند موهای شکننده، خشک یا کدر نیز شود.

نتایج مطالعات نشان داده‌اند اکثر افراد مبتلا به ریزش مو، میزان سطح آهن بدنشان کمتر از میزان طبیعی است.

- ویتامینD : ویتامین D نقش مهمی در رشد و حفظ سلامت فولیکول مو دارد. نتایج تحقیقات حاکی از آن است که سطح ویتامین D در افراد مبتلا به ریزش مو به ویژه ریزش مو با الگوی زنانه و افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا که نوعی بیماری خود ایمنی است، پایین تر از میزان نرمال است. 

- زینک (روی): روی یک ریز مغذی شناخته شده در تقویت و رشد مو است. بخشی از عملکرد فولیکول مو وابسته به روی است. هم چنین روی به محافظت از فولیکول در برابر کوچک شدن و پیشگیری از کند شدن رشد مو کمک می‌کند. 

- مس: بر اساس نتایج مطالعات، مس ممکن است فولیکول های مو را جهت دریافت اکسیژن و مواد مغذی تحریک کند. گمان می‌رود که این ماده معدنی سبب تحریک و طولانی شدن فاز رشد مو می شود که به معنای زمان بیشتر برای رشد مجدد مو فعال و تارهای مو ضخیم تر است. متعاقباً، مس مرحله استراحت فولیکول‌های مو را کوتاه می کند و ریزش مو را کاهش می دهد. هم چنین مس از طریق مسدود کردن آنزیم تولید کننده DHT (دی هیدروتستوسترون)، از ریزش مو یا نازک شدن مو پیشگیری می‌کند. علاوه بر این، مس از طریق تأثیر بر ملانین، رنگدانه طبیعی که به مو رنگ می دهد، در رنگ مو نیز نقش دارد.

- ویتامین E: ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان محلول در چربی، به محافظت از فولیکول‌های مو در برابر آسیب اکسیداتیو کمک می‌کند.

- ویتامین C: ویتامین C علاوه بر داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی، از طریق کمک به افزایش جذب آهن و هم چنین کمک به ساخت و عملکرد کلاژن، در حفظ سلامت و ساختار مو موثر است.

- ویتامین‌های گروه B: ویتامین‌های گروه B به ویژه ویتامین B7 (بیوتین)، به تحریک رشد مو در افراد مبتلا به کمبود این ویتامین ها کمک می‌کنند.

- سیلیس: سیلیس به طور بالقوه می تواند از شکستن و ریزش مو جلوگیری کند و منجر به موهای سالم‌تر و قوی‌تر شود. سیلیس همچنین به حفظ درخشندگی مو نیز کمک می کند.

علاوه بر تامین ریز مغذی ها، دریافت میزان کافی کالری و پروتئین نیز از دیگر عوامل تاثیر گذار بر روی رشد و عملکرد فولیکول های مو است.

محدودیت کالری و پروتئین مانند آنچه در رژیم های غذایی خودسرانه با میزان کالری بسیار پایین و یا جراحی‌های چاقی دیده می شود، می‌تواند منجر به نازک شدن و تشدید ریزش مو شود. از همین رو توصیه می شود جهت کاهش وزن اصولی و پیشگیری از عوارض پس از جراحی چاقی، با یک مشاور تغذیه و رژیم درمانی مشورت نمایید.

تا اینجا به ذکر شایع‌ترین علت‌‌های ریزش مو و راهکار‌‌های درمانی رایج پرداختیم و دانستیم یکی از راه‌‌های پیشگیری از ریزش مو، تامین ویتامین‌‌ها و مینرال‌‌های مورد نیاز مو است. اگرچه اولین راه تامین ریز مغذی ها دریافت آن ها از طریق مواد غذایی است، با این حال در مواردی که دریافت غذایی کافی نباشد، مصرف مکمل برای ریزش مو ضرورت می یابد. 

به دلیل تنوع بسیار زیاد مکمل های موجود در بازار دارویی، ممکن است این سوال برای شما هم پیش بیاید که "بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو چه ویژگی هایی دارد؟" 

از مهم‌ترین ویژگی‌های مکمل مناسب برای سلامت مو، داشتن ترکیبی کامل از ریز مغذی‌های مورد نیاز جهت تقویت و رشد مو در حد دوز مورد نیاز روزانه است. به علاوه یک مکمل استاندارد باید دارای ضمانت اصالت کالا و مجوز رسمی از سازمان غذا و دارو باشد. افزون بر این، انتخاب مکمل تغذیه ای از یک شرکت خوشنام که همواره با تحقیق و توسعه در ارتقای کیفیت محصولات خود اهتمام می‌ورزد، از دیگر شروط اصلی انتخاب یک مکمل مناسب است. 

 

معرفی بهترین قرص ویتامین خارجی برای ریزش مو

از جمله مکمل‌هایی که دارای فرمولاسیون تخصصی جهت کمک به سلامت مو باشد و بتوان آن را به عنوان بهترین قرص ویتامین خارجی برای ریزش مو معرفی کرد، ویتامین فور هیر(Vitamins For The Hair) نچرال ورلد است. در ادامه به ذکر ویژگی هایی که این مکمل را به بهترین مولتی ویتامین خارجی برای رشد مو تبدیل کرده است، می‌پردازیم.

اعتبار و محبوبیت برند ویتامین فور هیر

ویتامین فور هیر تحت لیسانس شرکت NASCO آمریکا است و با پروانه ساخت شرکت تولیدی دارویی لیوار در ایران تولید می‌شود.

شرکت NASCO به عنوان مالک برند نچرال ورلد، از به روز ترین دانش علمی و پیشرفته ترین تجهیزات منطبق با cGMP، جهت تولید مکمل‌های با کیفیت برتر در ایالات متحده آمریکا و سایر نقاط جهان استفاده کرده است و فعالیت NASCO بر بهبود مستمر متمرکز است.

هم چنین شرکت لیوار به عنوان دارنده پروانه برند نچرال ورلد در ایران، سالیان متمادی است که به عنوان یکی از 10 شرکت برتر صنعت مکمل‌های تغذیه‌ای در ایران شناخته شده است. لازم به ذکر است که محصولات این شرکت بیش از 15 سال به عنوان محصولات پیشرو در بازار دارویی ایران حضور دارند.

ترکیبات و فرمولاسیون منحصر به فرد ویتامین فور هیر

 ویتامین فور هیر علاوه بر داشتن ریزمغذی‌های موثر در تقویت و رشد مو، حاوی ترکیبات تخصصی دیگر نیز جهت استفاده عموم (بانوان و آقایان) است. از جمله این ترکیبات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

- پابا PABA: پارا آمینو بنزوئیک اسید که با اختصار به آن پابا می گویند، نوعی شبه ویتامین است که بر اساس نتایج تحقیقات، ممکن است در پیشگیری از سفید شدن زودرس مو موثر باشد.

- کولین: کولین نوعی ماده مغذی است که علاوه بر عملکردهای مهمی که در حفظ سلامت بدن دارد، در تولید رنگدانه مو و پیشگیری از کدر شدن آن و جلوگیری از ریزش مو موثر است. همچنین این ماده حیاتی با تنظیم تولید سبوم به حفظ محیط سالم پوست سر کمک می‌کند و باعث رشد مو می‌شود.

- اینوزیتول: اینوزیتول شبه ویتامینی است که با حفظ سلامت فولیکول‌های مو، ریزش مو را کاهش می‌دهد. وجود اینوزیتول در مکمل‌ها، به ویژه اگر همراه با کولین مصرف شود، می‌تواند در حفظ ضخامت مو نیز موثر باشد. همچنین اینوزیتول می‌تواند با بهبود حساسیت به انسولین و تعادل هورمونی در بدن به مدیریت ریزش مو ناشی از شرایطی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) کمک کند. علاوه بر این، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد اینوزیتول می‌تواند تولید دی هیدروتستوسترون (DHT) را که یکی از علل شایع ریزش مو است، کاهش دهد.

- پروتئین سویا: پروتئین سویا با داشتن اسیدهای آمینه ضروری، به ساخت کراتین (پروتئین تشکیل دهنده ساختار مو) کمک می‌کند. اسیدهای آمینه‌های موجود در پروتئین گیاهی سویا به تغذیه فولیکول های مو کمک می‌کنند و باعث رشد سالم مو می‌شوند. علاوه بر این، پروتئین سویا به بهبود خاصیت ارتجاعی مو کمک می‌کند و با حفظ رطوبت موهای خشک و آسیب دیده به داشتن موهای خوش حالت تر کمک می‌کند.

- مخمر آبجو: مخمر آبجو به عنوان منبع سرشار از ویتامین های گروه B، در سنتز کراتین نقش دارد. مخمر آبجو سرشار از ویتامین‌ها، فیبر، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند  رشد مو را تقویت کند و درخشندگی آن را بهبود بخشد. علاوه بر این، زمانی که مخمر آبجو در ترکیب با سایر ریز مغذی ها استفاده می‌شود، ممکن است تا حدی به توقف ریزش مو نیز کمک کند. همچنین این ترکیب طبیعی می‌تواند رشد ناخن را تقویت کرده و سلامت پوست را ارتقا بخشد. مخمر آبجو دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند به تسکین پوست سر و کاهش التهاب نیز کمک کند.

ویتامین فور هیر موثر در حفظ سلامت و زیبایی

داشتن پوست شاداب و موی سالم از جمله مهم‌ترین عوامل موثر در حفظ زیبایی است. قرص ویتامین فور هیر با تامین ویتامین ها و مواد معدنی در حفظ سلامت عمومی بدن موثر است. علاوه بر این با پیشگیری از ریزش مو و سفید شدن زود هنگام موها و هم چنین با حفظ سلامت و شادابی پوست تاثیر به سزایی در حفظ زیبایی دارد.

قیمت به صرفه قرص ویتامین فور هیر

از دیگر مزایای مکمل ویتامین فور هیر، مقرون به صرفه بودن آن در عین تاثیر گذاری و کیفیت بالای آن است.

 

 سخن آخر

ریزش مو وابسته به عوامل مختلفی است که تشخیص علت آن بر عهده پزشک متخصص در این زمینه است. در اکثر موارد مکمل‌های تخصصی که در برگیرنده ریزمغذی های موثر در کاهش ریزش مو هستند، جز موارد تجویزی توسط پزشکان هستند. به این علت، اکثر افراد به دنبال بهترین و با کیفیت ترین مکمل تاثیرگذار در کاهش ریزش مو هستنداما از آنجایی که طیف مکمل‌های موجود بسیار گسترده است، انتخاب برای افراد دشوار است. با نگارش این مقاله، سعی کردیم ویتامین فور هیر نچرال ورلد را به عنوان یکی از بهترین قرص‌های ویتامین خارجی برای ریزش مو مورد ارزیابی دقیق قرار دهیم تا به شما در انتخاب آگاهانه تر یاری برسانیم.

در صورت داشتن هرگونه سوال در ارتباط با ویتامین فور هیر، می‌توانید از طریق درج کامنت و یا تماس تلفنی با تیم علمی داروخانه آنلاین داروکده در ارتباط باشید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )