با انواع ریزش مو و علت ریزش موها، بیشتر آشنا شویم

با انواع ریزش مو و علت ریزش موها، بیشتر آشنا شویم

در این مقاله از مجله داروکده درباره انواع ریزش مو و علت آن بخوانید و با مکمل هیروژن آشنا شوید.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

29 آبان 1400

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

29 آبان 1400

5K

eye icon

با انواع ریزش مو و علت ریزش موها، بیشتر آشنا شویم

سلامت پوست، مو و ناخن در طول زندگی ممکن است فراز و نشیب هایی داشته باشد. در جوانی سرعت رشد مو و ناخن بالا بوده و با افزایش سن روند رشد به دلایل مختلفی از جمله کاهش متابولیسم، تغییرات هورمونی و تغییرات فولیکول های مو که مسئول تولید موهای جدید هستند، کند می شود. سلامت پوست نیز تحت تاثیر کاهش ساخت کلاژن ناشی از افزایش سن قرار می گیرد.
ریزش مو می تواند فقط پوست سر یا کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد، تدریجی یا ناگهانی اتفاق بیفتد، همچنین می تواند دائمی یا موقت باشد. این اختلال ممکن است به دلیل ژنتیک (ارثی)، تغذیه نامناسب، تغییرات هورمونی، استرس، ابتلا به بیماری هایی نظیر کرونا، دیابت، لوپوس یا عوارض بیماری و بخشی از روند افزایش سن باشد.
طاسی نیز معمولا به ریزش بیش از حد مو اشاره دارد. شایع ترین علت طاسی، ریزش موی ارثی با الگوی زنانه یا مردانه در پی افزایش سن است. برخی از افراد ممکن است ریزش مو را با تغییر مدل مو، روسری یا کلاه بپوشانند و برخی دیگر درمان های موجود جهت پیشگیری از ریزش بیشتر مو یا رشد مجدد مو را انتخاب کنند.

پیشگیری و کنترل ریزش مو 
قبل از پیگیری برای کنترل ریزش مو حتما باید علت ریزش مو توسط پزشک متخصص تشخیص داده شود.
همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد، افزایش سن یکی از علل رایج ریزش مو می باشد ولی علاوه بر سن، سلامت موها تا حد زیادی به تغذیه بستگی دارد. تغذیه نادرست منجر به عدم دریافت ریزمغذی ها به میزان کافی می شود. ریزمغذی ها عناصر اصلی در چرخه طبیعی فولیکول مو بوده و برای رشد و عملکرد طبیعی سلول ها با اهمیت هستند.
به همین دلیل استفاده از مکمل های مراقبت از مو رایج می باشد. این مکمل ها با تامین ویتامین ها و مواد معدنی در پیشگیری یا کنترل ریزش مو بسیار کمک کننده هستند.

محصول هیروژن شرکت دارو افشان شایگان با دارا بودن ویتامین های ث، بیوتین، فولیک اسید و ماده معدنی روی از جمله مکمل های موثر در زمینه کنترل ریزش مو می باشد. همچنین این مکمل در حفظ سلامت پوست و ناخن نیز موثر خواهد بود. 

برای مشاهده مکمل هیروژن در سایت داروکده اینجا کلیک کنید.

در ادامه به بررسی جامع تر ترکیبات موجود در این محصول می پردازیم:
زینک:
این ماده معدنی برای ساخت پروتئین و تقسیم سلولی که در فرآیند رشد مو مورد نیاز هستند، ضروری است. زینک برای حفظ سلامت پوست، مو و ناخن با اهمیت بوده و کمبود آن ممکن است با ریزش مو، خشکی و شکنندگی ناخن همراه باشد. این ماده معدنی در ترمیم زخم و بهبود آکنه نیز کمک کننده است. همچنین، زینک در ساخت کلاژن نقش دارد.

بیوتین:
بیوتین یک ویتامین محلول در آب و از خانواده ویتامین های گروه ب است. بدن برای تبدیل برخی از مواد مغذی به انرژی نیازمند بیوتین است. این ویتامین برای رشد و نگهداری موها، بهبود و تقویت ناخن‌ها و پوست ضروری است. عدم دریافت بیوتین کافی ممکن است با ریزش مو، شکنندگی ناخن ها یا بثورات پوستی همراه باشد.

ویتامین ث:
این ویتامین محلول در آب بوده و از اصلی ترین آنتی اکسیدان ها بدن می باشد. ویتامین ث از طریق نقش در افزایش جذب آهن به کاهش ریزش موی ناشی از کم خونی فقر آهن کمک می نماید. این ویتامین در کلاژن سازی نیز نقش مهمی دارد.

اسید فولیک (5-متیل تتراهیدروفولات):
اسید فولیک مسئول رشد سلولی سالم از جمله سلول های بافت پوست، مو و ناخن است. به همین دلیل دریافت فولیک اسید برای رشد موها حائز اهمیت است. علاوه بر این فولیک اسید به حفظ سلامت گلبول های قرمز خون کمک می کند. نوع فولیک اسید موجود در این محصول 5 متیل تتراهیدروفولات می باشد که شکل فعال این ویتامین (ب9) است.

علاوه بر استفاده از محصولات مراقبت از مو، نکات زیر ممکن است در جلوگیری از انواع قابل پیشگیری ریزش مو کمک کننده باشد:
- با موهای خود ملایم باشید. هنگام برس زدن و شانه کردن به خصوص زمانی که موهایتان خیس است از کشیدن مو خودداری نمایید. استفاده از اتو مو، بستن مو با کش و ... را محدود کنید.
- در مورد داروها و مکمل هایی که ممکن است عارضه ریزش مو داشته باشند از پزشک خود سوال نمایید.
- از موهای خود در برابر نور خورشید و سایر منابع اشعه فرابنفش محافظت کنید.
- از سیگار کشیدن خودداری کنید. برخی از مطالعات ارتباطی بین سیگار کشیدن و طاسی در مردان نشان می دهند.

انواع ریزش مو
بسته به علت ریزش مو ممکن است به طرق مختلف ظاهر شود، ناگهانی یا تدریجی بروز پیدا کند و فقط پوست سر یا کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

علائم و نشانه های ریزش مو ممکن است شامل موارد زیر باشد:
خالی شدن تدریجی بالای سر: این الگو شایع ترین الگوی ریزش مو است که با افزایش سن بروز پیدا می کند. در مردان موها اغلب از خط موی پیشانی شروع به عقب نشینی می کنند. یک الگوی رایج ریزش مو در زنان مسن تر نیز عقب رفتن خط رویش مو (آلوپسی فیبروزان کننده پیشانی) است.
نقاط طاسی دایره ای یا سکه ای: برخی از افراد به صورت نقاط طاسی دایره ای یا تکه ای روی پوست سر، ریش یا ابرو، موهای خود را از دست می دهند.

سست شدن ناگهانی مو: شوک فیزیکی یا روحی می تواند باعث سست شدن مو شود. ممکن است هنگام شانه کردن، شستن یا حتی کشیدن ملایم مو، تعداد انگشت شماری مو بریزد. این نوع ریزش مو معمولا باعث نازک شدن کلی مو می شود اما موقتی است.
ریزش موی تمام بدن: برخی از شرایط و درمان های پزشکی مانند شیمی درمانی برای سرطان می تواند منجر به ریزش مو در سراسر بدن شود اما معمولا موها دوباره رشد می کنند.
تکه های پوسته ریزی که روی پوست سر پخش می شوند: این علائم ممکن است نشانه یک کرم حلقوی باشد که با موهای شکسته، قرمزی، تورم و گاهی ترشح همراه باشد.

رایج ترین علل ریزش مو 
افراد معمولا به صورت روزانه 50 تا 100 تار مو از دست می دهند. این تعداد معمولا قابل توجه نیست زیرا موهای جدید همزمان در حال رشد هستند. ریزش مو زمانی چشمگیر می شود که موهای جدید جایگزین موهای ریخته شده نشوند.
ریزش مو معمولا به یک یا چند مورد از عوامل زیر مرتبط است:
سابقه خانوادگی: شایع ترین علت ریزش مو یک بیماری ارثی است که با افزایش سن اتفاق می افتد. این بیماری آلوپسی آندروژنیک، طاسی با الگوی مردانه و طاسی با الگوی زنانه نامیده می شود. معمولا به تدریج و با الگوهای قابل پیش بینی – عقب نشینی خط مو و لکه های طاسی در مردان و خالی شدن موها در امتداد تاج سر در زنان- رخ می دهد.
تغییرات هورمونی و بیماری ها: شرایط مختلفی از جمله تغییرات هورمونی به دلیل بارداری، زایمان، یائسگی و مشکلات تیروئیدی باعث ریزش موی دائم و موقت می شود. بیماری آلوپسی آره آتا که به سیستم ایمنی بدن مربوط است و با ریزش موی تکه ای همراه است، بیماری هایی که با ایجاد اسکار به علت وجود جای زخم باعث ریزش موی دائمی می شود، عفونت های پوست سر به علت وجود کرم حلقه ای و یک اختلال کندن موی وسواسی به نام تریکوتیلومانیا از دیگر عوامل ریزش مو هستند.

داروها: ریزش مو می تواند از عوارض جانبی مصرف برخی داروها مانند داروهای سرطان، آرتریت، افسردگی، مشکلات قلبی، نقرس و فشار خون بالا باشد.
استرس: بسیاری از افراد پس از یک شوک فیزیکی یا احساسی، نازک شدن موها را تجربه می کنند که یک نوع ریزش موقتی است.
مدل مو: آرایش بیش از حد مو یا مدل مویی که مو را بیش از حد بکشد، باعث نوعی ریزش مو به نام آلوپسی کششی می شود.

عوامل افزایش دهنده خطر ریزش مو
برخی از عوامل می توانند خطر ریزش مو را افزایش دهند:
- سابقه خانوادگی از طرف پدر یا مادر
- سن
- کاهش وزن قابل توجه
- ابتلا به برخی بیماری ها نظیر دیابت و لوپوس
- استرس
- تغذیه نامناسب

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟
اگر از ریزش مو مداوم در خود یا فرزندتان مضطرب هستید، جهت درمان به پزشک مراجعه نمایید. زنانی که دچار عقب نشینی خط مو هستند باید با پزشک خود در مورد درمان زود هنگام صحبت کنند تا از ریزش مو دائمی به میزان قابل توجهی جلوگیری شود همچنین اگر هنگام شانه کردن یا شستن موهای فرزند خود متوجه ریزش موی ناگهانی یا تکه ای بیشتر از حد معمول شدید با پزشک مشورت نمایید. برخی اوقات ریزش ناگهانی مو می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای باشد که نیاز به درمان دارد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )