آیا کمبود آهن باعث ریزش مو می شود؟

آیا کمبود آهن باعث ریزش مو می شود؟

کمبود ویتامین ها و مواد معدنی می تواند تاثیرات منفی زیادی داشته باشند. در این مقاله از مجله داروکده درباره تاثیر کمبود ماده معدنی آهن بر ریزش مو بخوانید.

مهسا دانشور

نویسنده: مهسا دانشور

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

03 آذر 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

03 آذر 1399

5K

eye icon

آیا کمبود آهن باعث ریزش مو می شود؟

ریزش مو دلایل مختلفی دارد و ممکن است در هر دو جنس و در بزرگسالان یا کودکان رخ دهد. یکی از دلایل ریزش مو کمبود مواد مغذی، مانند آهن است. این نوع ریزش مو در خانم ها شایع تر است. در زمان فقر آهن،‌ بدن نمی‌‌تواند هموگلوبین مورد نیاز بدن را تولید کند و در نتیجه اکسیژن کافی برای رشد و ترمیم سلول‌‌ها‌ی بدن از جمله سلول‌‌ها‌ی تحریک کننده رشد مو فراهم نمی شود.

ریزش مو به علت فقر آهن ‌‌می‌‌تواند ظاهری شبیه به ریزش موی مردانه یا زنانه داشته باشد.

بر اساس یک مطالعه که در مجله علوم ‌‌پزشکی کره منتشر شد، مشخص شد که ریزش مو ناشی از کمبود آهن ‌‌می‌‌تواند الگویی شبیه به ریزش موی ژنتیکی در مردان و زنان داشته باشد. در موارد پیشرفته‌تر، ممکن است طاسی نقطه ای در پوست سر پدیدار شود.

چگونه بفهمیم دلیل ریزش موی ما، به علت کمبود آهن است؟
ریزش مو دلایل متعددی دارد و بهترین راه برای درمان آن، رفع علت اصلی ریزش مو است. جالب است بدانید که ریزش 50 تا 100 تار مو در روز طبیعی می باشد، اما اگر بیش از این مقدار ریزش مو بخصوص در حمام یا هنگام شانه‌ کردن موها وجود داشته باشد، علت آن حتما باید بررسی گردد. اگر احتمال می دهید ریزش مو شما با فقر آهن مرتبط است،‌ این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید. پزشک به احتمال زیاد برای شما دستور آزمایش خون می دهد تا میزان فاکتورهای خونی مرتبط با ذخایر آهن مانند فریتین (پروتئینی که به ذخیره آهن کمک ‌‌می‌‌کند‌‌)، TIBC و آهن را بسنجد.

درمان ریزش مو  ناشی از کمبود آهن
اگر نتایج آزمایش شما، کمبود آهن را تایید کرد،‌ ‌‌می‌‌توانید با راهنمایی پزشک خود از داروها و مکمل های آهن استفاده کنید. البته مصرف آهن می تواند سبب برخی مشکلات گوارشی مانند سو هاضمه، یبوست و اسهال شود. بنابراین اگر ناراحتی معده دارید‌‌،‌ حتماً این مسئله را به پزشک خود بگویید.

برای مطالعه بییشتر: ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای تقویت و جلوگیری از ریزش مو

برای جلوگیری از ریزش مو، چه کارهای دیگری می توان انجام داد:
داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل: حتماً غذاهای سرشار از آهن مانند اسفناج‌‌،‌ نخود فرنگی‌‌،‌ پروتئین‌‌ها‌ی بدون چربی (گوشت، جگر گاو و ماهی سالمون) و میوه‌ های خشک مصرف کنید.

مصرف غذاهای سرشار از ویتامین C: 
این مواد غذایی باعث افزایش جذب آهن می شوند. پرتقال‌‌،‌ توت فرنگی‌‌،‌ خربزه‌‌،‌ کلم بروکلی و گوجه فرنگی سرشار از ویتامین C هستند.

از موهای خود مراقبت کنید:
موهای خود را به آرامی بشویید و شانه کنید و همچنین بستن محکم موها توسط کش می تواند منجر به شکستگی و ریزش مو شود.

در روزهای بسیار آفتابی و باد‌‌،‌ موهای خود را بپوشانید.
استفاده از مواد شیمیایی و رنگ موها را محدود کنید تا موها در معرض آسیب کمتری قرار بگیرند.

استفاده از سشوار را به حداقل برسانید:
از سشوار کمتر استفاده کنید و یا حداقل این کار را به 15 دقیقه بعد از حمام موکول کنید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )