علل و عوامل بوی بد دهان

علل و عوامل بوی بد دهان

بوی بد دهان برای شخص و اطرافیانش آزار دهنده است. در این مطلب به بررسی عوامل ایجاد کننده بوی بد دهان می پردازیم.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

28 بهمن 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

28 بهمن 1395

4K

eye icon

علل و عوامل بوی بد دهان

بوی بد دهان برای شخص و اطرافیانش بسیار آزار دهنده است. در این مقاله ما به بررسی عوامل ایجاد کننده و رفع بوی بد دهان می پردازیم.

زبان
باکتری های موجود روی زبان می توانند باعث بوی بد دهان شوند. پشت برخی از مسواک ها قسمتی زبر وجود دارد که مخصوص شستشوی زبان است. بهتر است پس از هر بار مسواک زدن زبان خود را با آن پاک کنید زیرا پرزهای روی زبان محل مناسبی برای تجمع باکتری های مولد بوی بد دهان محسوب می شوند. همچنین وسیله ای مخصوص برای شستشوی زبان وجود دارد که در داروخانه ها موجود می باشد و عمل شستشوی زبان را به خوبی انجام می دهد. 

رژیم غذایی کم کربوهیدرات
همانطور که می دانید یکی از روش های کاهش وزن کمتر استفاده کردن از کربوهیدرات هاست. هنگامی که شما مصرف کربوهیدرات ها را قطع می کنید و به جای آن مقدار پروتئین را افزایش می دهید بدن شما برای تامین انرژی شروع به سوزاندن چربی می کند. این فرایند باعث آزاد شدن ماده ای به نام کتون می شود که یکی از عوامل بوی بد دهان است. بوی ناشی از آزاد شدن کتون معمولا با رعایت بهداشت و مسواک زدن از بین نمی رود. در این حالت بهترین راه حل استفاده از آدامس های فاقد قند است. 

سرماخوردگی
یکی از مشکلات ناشی از سرماخوردگی بوی بد دهان است. عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی و برونشیت از عوامل بوی بد دهان می باشند. یکی از دلایل این حالت وجود برخی از باکتری های ناشی از سرماخوردگی در این نواحی است. عامل دیگر این است که هنگام سرماخوردگی به دلیل احتقان و آبریزش بینی فرد مجبور است که از دهان نفس بکشد و این کار باعث خشکی دهان و بوی بد آن می شود. 

زخم معده 
درست است که خود زخم باعث ایجاد بوی بد دهان نمی شود. اما اکثر زخم های گوارشی به دلیل وجود نوعی باکتری به نام هلیکوباکترپیلوری به وجود می آیند که می تواند باعث بوی بد دهان شود. پزشک برای تشخیص وجود باکتری ابتدا برای بیمار درخواست آزمایش می کند و در صورت تایید وجود این باکتری برای وی آنتی بیوتیک و داروهای مناسب تجویز می کند تا با بهبود زخم معده، فرد از شر بوی بد دهان نیز خلاص شود. 

بیشتر بخوانید: علت بوی بد دهان چیست؟

داروها 
بیش از 400 نوع دارو مانند داروهای ضد افسردگی و داروهای درمان آلرژی وجود دارند که باعث کاهش ترشح بزاق می شوند. بزاق دهان به شستشوی باکتری ها و شستن باقی مانده غذاها از محیط دهان کمک شایان توجهی می کند. خشکی دهان و کاهش ترشح بزاق یکی از عوامل بوی بد دهان است. دندانپزشکان توصیه می کنند در مواردی که فرد مجبور به استفاده از این گونه داروهاست. بهتر است با نوشیدن مایعات بیشتر و جویدن آدامس های فاقد قند محیط دهان خود را مرطوب نگه دارد. استفاده از برخی انواع دهان شویه ها نیز می تواند مفید باشد.

لوزه ها
لکه های سفید رنگ روی لوزه ها که اغلب به دلیل وجود باکتری ها، تکه های مواد غذایی، سلول های مرده و مخاط به وجود می آیند یکی از عوامل بوی بد دهان هستند. این مواد می توانند به راحتی در بین چین های لوزه و یا قسمت انتهایی زبان باقی بمانند و باعث ایجاد بوی بد دهان شوند. این مواد به طور معمول برای سلامتی فرد مشکلی ایجاد نمی کنند. اما از عوامل مهم بوی بد دهان هستند. برای تمیز کردن این ناحیه می توانید از غرغره آب نمک رقیق استفاده کنید و یا با دندانپزشک مشورت کنید. 

میوه های خشک
میوه های خشک حاوی مقادیر زیادی قند می باشند و باقی ماندن آنها در دهان می تواند محیط را برای رشد باکتری ها آماده کنند. یک چهارم فنجان کشمش حدود 21 گرم قند دارد و همین مقدار زردآلوی خشک دارای 17 گرم شکر می باشد و معادل خوردن 4 تا 5 قاشق چایخوری شکر است. به علاوه میوه های خشک اغلب حالت چسبناک داشته و بین دندانها باقی می ماند و محیط را برای رشد باکتری ها فراهم می کند. با توجه به فواید میوه های خشک نمی توان آنها را از رژیم غذایی حذف کرد اما برای پیشگیری از بوی بد دهان بهتر است پس از مصرف آنها مسواک زده و از نخ دندان استفاده شود. 

ریفلاکس اسید معده
ریفلاکس یکی از مشکلات شایع گوارشی است که باعث بازگشت اسید معده به مری و حتی دهان می شود. یکی از عوامل بوی بد دهان برگشت بخشی از غذاهای هضم نشده به همراه اسید به مری و دهان می باشد. همچنین بازگشت اسید معده می تواند باعث ایجاد التهاب و زخم در حفره پشت بینی شده و عامل بوی بد دهان شود. برای درمان ریفلاکس حتما به پزشک مراجعه کنید. 

دندان های ترک خورده و پرکردگی های شکسته 
ترک های ریز روی سطح دندان و یا ریختن بخشی از پرکردگی های دندان می تواند مکان مناسبی برای رشد باکتری ها فراهم کند که باعث بیماری های لثه و بوی بد دهان می شوند. بهترین روش برای پیشگیری از این حالت مراجعه منظم به دندانپزشک می باشد. 

سایر عوامل
الکل موجود در نوشیدنی های الکلی باعث خشکی دهان و ایجاد بوی بد آن می شود. نوشیدنی های کافئین دار و غذاهای تند نیز از عوامل خشکی دهان و بوی بد آن هستند. یکی از مهمترین عوامل بوی بد دهان سیگار کشیدن است. سیگار به دلایل مختلف باعث بوی بد دهان می شود.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )