رپورتاژ- علت بوی بد دهان چیست؟

رپورتاژ- علت بوی بد دهان چیست؟

بوی بد دهان مشکلی است که باعث خجالت ما می شود و بسیار آزار دهنده است. در این مطلب از مجله داروکده برای جلوگیری و حل این مشکل راه کار هایی ارائه داده ایم.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

10 آبان 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

10 آبان 1396

7K

eye icon

رپورتاژ- علت بوی بد دهان چیست؟

رژیم غذایی، دیابت و بوی بد دهان: زمانی که کربوهیدرات کافی مصرف نکنید. قند خون شما کاهش می یابد. بدن بعلت در دسترس نبودن قند باید از منبع انرژی دیگری استفاده کند. در این زمان اسید های چرب از سلول های چربی به جریان خون می ریزند و سلول های مختلفی آنها را برداشت می کنند. داخل سلول ها بعد از متابولیزه شدن اسید چرب، ملکول استیل-کوآ تولید می شود. با تجمع استیل-کوآ در سلول ها، کبد فرایندی را آغاز می کند که به آن کتوژنز می گویند. فراورده این فرآیند ماده ای به نام کتون است. بعد از تشکیل، کتون ها وارد خون شده و توسط سلول های عضله قلبی، عضله اسکلتی و مغز برداشت می شوند و به عنوان یک سوخت جایگزین استفاده می شوند. اجسام کتونی مقصر اصلی متصاعد شدن بوی استون از دهان افراد در این شرایط هستند.‌
این مشکل در افراد دیابتی نیز با مکانیسم مشابهی رخ می دهد. در دیابت به علت کمبود انسولین (دیابت نوع 1) یا عدم پاسخ سلول های بدن به انسولین (دیابت نوع 2)، قند وارد سلول ها نمی شود و سلول ها مجبور هستند از طریق چربی سوزی انرژی مورد نیازشان را تامین کنند. در این افراد نیز طبق مکانیسم گفته شده اجسام کتونی در بدن تولید می شوند. بوی استون نیز ممکن است بعلت وجود کتون ها از دهانشان استشمام شود.

در این شرایط چه اقداماتی می توانیم انجام دهیم؟
- با پزشک یا کارشناس تغذیه مشورت کنید.
- در صورتی که رژیم های غذایی سخت گرفته اید و یا روزه دار هستید، در طولانی مدت عادت های غذایی خود را به یک رژیم کم کالری، متنوع و متعادل، تغییر دهید.
- اطمینان حاصل نمایید که به مقدار کافی کربوهیدرات مصرف می کنید.
- دراژه کلروفیل اشتوتزن که از کلروفیل طبیعی ساخته شده است، محصولی است که می تواند به جلوگیری از بوی بد دهان شما کمک کند.

برای خرید دراژه کلروفیل اشتوتزن اینجا کلیک کنید.

بهداشت حفره دهانی و عفونت
در حفره ی دهان، تعداد قابل توجهی از باکتری ها وجود دارند. زمانی که غذا بین دندان ها می ماند، توسط باکتری های موجود تجزیه شده و این مساله بوی بد دهان را ایجاد می کند. ذراتی که بعد از وعده های غذایی در دهان شما می مانند، معمولا توسط بزاق دهان، که به طور طبیعی وظیفه ی پاکسازی و محافظت از حفره ی دهان را دارد، شستشو داده می شوند. اگر جریان بزاق کاهش یابد، باکتری ها بعلت فراهم بودن منبع غذایی مورد نیازشان، بدون هیچ مانعی تکثیر می یابند. به هنگام خواب تولید و ترشح بزاق کاهش می یابد. ذرات غذا به خاطر بهداشت ناکافی دهان و دندان، فرسودگی دندان ها، بریج و یا پروتز هایی که به خوبی تمیز نشده اند، به راحتی در دهان جمع می شوند. بوی بد دهان همچنین می تواند نشانه ی التهاب در حفره ی دهان (لثه ها) یا گلو ( لوزه ها و سینوس ها) باشد.

در این شرایط چه اقداماتی می توانیم انجام دهیم؟
- به بهداشت دهان و دندان خود بیشتر توجه کنید. (مسواک زدن دقیق دندان ها، شکاف ها، زبان).
- مرتبا به دندان پزشک مراجعه کنید.
- اگر التهابی در دهان یا گلوی شما وجود دارد، برای درمان آن اقدام نمایید.
- به مقدار کافی مایعات بنوشید.
- دراژه کلروفیل اشتوتزن که از کلروفیل طبیعی ساخته شده است، محصولی است که می تواند به جلوگیری از بوی بد دهان شما کمک کند.

آیا قرص اشتوتزن موثر است؟
استفاده از قرص اشتوتزن می تواند برای رفع بوی بد دهان مفید باشد. این قرص به راحتی هضم شده و می تواند در زمان رژیم غذایی شما مصرف شود. پس از مصرف، رشد باکتری ها را در حفره دهانی مهار می نماید. بعلاوه فعالیت برخی پروتئاز هایی را که با تولید پلی آمین و اسکاتول بوی بدی ایجاد می کنند، مهار می کند این محصول همچنین حاوی کلروفیل می باشد که این ماده خود بوی دهان را کاهش می دهد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )