با دندان های حساس چه کنم؟

با دندان های حساس چه کنم؟

حساسیت دندان بسیار آزار دهنده است. در این مقاله تا حد ممکن عوامل ایجاد حساسیت دندان ها معرفی شده است.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

16 فروردین 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

16 فروردین 1395

7K

eye icon

با دندان های حساس چه کنم؟

حساسیت دندان ها یکی از علل شایع مراجعه به دندانپزشکان است. در این حالت دندان ها به سرما، گرما، شیرینی و حتی هوا حساس می باشد. 

استفاده بیش از حد از دهان شویه ها 
آیا شما جز آن دسته افرادی هستید که دوست دارید همیشه دهانی خوشبو داشته باشید و دهانتان طعم نعنا داشته باشید؟ اگر در طول روز به دفعات زیاد از دهان شویه ها و یا اس‍پری های خوشبو کننده استفاده کنید مخاط دهان شما آزرده خواهد شد. بعضی از دهان شویه ها به خصوص دهان شویه هایی که مخصوص خوشبو کردن دهان هستند ممکن است دارای اسید باشند و این اسید باعث حساسیت دندان ها می شود. سعی کنید نهایتا روزی دو بار از این دهان شویه ها استفاده کنید و از مصرف بی رویه آنها بپرهیزید. اگر دندان هایتان حساس شده مصرف دهان شویه را متوقف کنید و چنانچه چند روز پس از قطع مصرف دهان شویه هنوز دندان هایتان حساس بود با دندانپزشک مشورت کنید. دندانپزشک احتمالا دهان شویه های حاوی فلوراید و یا دهان شویه دندان های حساس را برایتان تجویز خواهد کرد و دهان شویه های نامناسب برای وضعیت تان را به شما معرفی خواهد کرد.

مصرف خوراکی های ترش و اسیدی
آیا از خوردن مواد غذایی ترش مثل گوجه سبز، مرکبات، آب میوه های ترش لذت می برید؟ اگر خوراکی های ترش را زیاد دوست دارید و آنها را زیاد مصرف می کنید لازم است بدانید که پوشش خارجی دندان شما که مینای دندان نام دارد با این کار دچار سایش شده و در نتیجه لایه زیرین مینا که عاج می باشد بدون محافظ قرار می گیرد، در این حالت علاوه بر اینکه دندان ها ظاهری نازیبا پیدا می کنند به سرما، گرما، شیرینی و حتی هوا هم حساس می شوند. برای کاهش عوارض ناشی از مصرف خوراکی های اسیدی می توانید پس از مصرف این مواد یک تکه پنیر بجوید و یا یک لیوان شیر بنوشید. لازم به ذکر است مسواک زدن بلافاصله پس از خوردن مواد اسیدی کار صحیحی نیست زیرا باعث سایش مینای دندان می شود.

مواد سفید کننده دندان ها
یکی از راه های سفید کردن دندان ها استفاده از خمیر دندان های سفید کننده است. خمیر دندان های سفید کننده به دلیل وجود مواد حاوی پراکسید حالت لایه بردار دارند تا تمیز کنندگی بیشتری داشته باشند. مصرف مداوم این خمیر دندان ها به دلیل سایش مینای دندان توصیه نمی شود زیرا باعث حساسیت دندان ها می شود. بهتر است برای سفید کردن دندان ها به دندانپزشک مراجعه کنید. در صورت تمایل به استفاده از خمیر دندان های سفید کننده فقط دو بار در هفته از آنها استفاده کنید.

تحلیل لثه 
روی ریشه دندان ها هزاران کانال باریک وجود دارد که حس هایی مثل گرما، سرما و شیرینی را به عصب مرکز دندان یا همان پالپ دندان منتقل می کند. به طور طبیعی ریشه دندان زیر لثه قرار دارد، اما چنانچه تحلیل لثه ایجاد شود و لثه از حد طبیعی خود پایین تر باشد قسمتی از ریشه دندان بیرون آمده و باعث حساسیت دندان ها می شود. مهمترین علت تحلیل لثه بیماری های پریودونتال می باشد. اغلب اوقات عامل اصلی و اولیه بیماری های لثه جرم دندان ها می باشد. جرم دندان به خصوص جرم های زیر لثه عامل اصلی بیماری های لثه، تحلیل لثه و حتی تحلیل استخوان اطراف دندان می باشد. برای پیشگیری از این حالت و انجام جرم گیری در صورت نیاز لازم است هر 6 ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنیم.

مسواک زبر
اگر بدون تجویز دندانپزشک از مسواک زبر استفاده می کنید حتما آن را با یک مسواک نرم تعویض کنید. مسواک زبر باعث سایش دندان ها و از بین رفتن مینای دندان شده و عاج دندان (که از مینا زردتر است) نمایان گشته و باعث حساسیت دندان ها می شود. سوراخ هایی که روی عاج دندان وجود دارد به کانال هایی مرتبط است که حس گرما، سرما و شیرینی را به عصب دندان منتقل کرده و باعث درد و حساسیت دندان ها می شود. همچنین استفاده طولانی مدت از مسواک زبر ممکن است باعث تحلیل لثه ها شود.

درمان های اخیر دندانپزشکی 
هر چند مراجعه به دندانپزشک و معالجات دندانپزشکی امری واجب است اما گاهی اوقات باعث ایجاد حساسیت در دندان ها می شود. جرم گیری، بروساژ، تعویض روکش، درمان ریشه یا عصب کشی و ترمیم دندان ها ممکن است به طور موقت باعث حساسیت دندان ها شوند. لازم به ذکر است که این حالت حساسیت، موقتی و گذرا می باشد. چنانکه این حالت بیشتر از دو هفته طول کشید لازم است برای بررسی بیشتر به دندانپزشک مراجعه کنید.

دندان های ترک خورده 
جویدن یخ با دندان ها، شکستن آبنبات با دندان، و یا پرکردگی های وسیع در دندان ها می توانند باعث ایجاد ترک هایی در دندان ها شوند. ترک های موجود در دندان ممکن است باعث ایجاد آزردگی در عصب دندان شده که به حساسیت و درد دندان منجر می شود. همچنین این ترک ها معمولا جایگاه مناسبی برای تجمع باکتری ها یی می باشند که عامل ایجاد پوسیدگی، درد و التهاب در دندان ها می شوند.

دندان قروچه و فشار دادن دندان ها روی هم
مینای دندان سخت ترین ماده در بدن انسان است، با این حال فشار بیش از حد و یا طولانی مدت باعث تخریب آن می شود. دندان قروچه و یا فشار دادن دندان ها روی هم در طولانی مدت باعث تخریب مینای دندان ها شده و به ایجاد درد و حساسیت دندان ها منجر می شود. این اعمال معمولا غیر ارادی هستند و برای ترک آنها لازم است فرد تغییراتی در روش زندگی خود ایجاد کند. البته دندانپزشکان برای این افراد وسیله ای می سازند که فرد شب ها آن را روی دندان های خود قرار می دهد و این وسیله مانع تماس دندان ها و سایش آنها توسط یکدیگر می شود.

بیشتر بخوانید: چگونه از دندان و لثه خود مراقبت کنیم؟

پوسیدگی دندان
پوسیدگی مانند ترک های ایجاد شده روی دندان باعث رسیدن گرما، سرما و شیرینی به عصب دندان شده و از عوامل حساسیت دندان است. در چنین مواقعی با توجه به میزان پوسیدگی حساسیت دندان بیشتر می شود و دندان به سرما، گرما، شیرینی و حتی هوا هم حساس می شود. بهترین کار این است که با رعایت کامل بهداشت دهان و دندان از ایجاد پوسیدگی ها پیشگیری کنیم و سالی دو بار برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنیم تا در صورت ایجاد پوسیدگی درمان در مراحل اولیه انجام شود.

با دندان های خود مهربان باشید
برای پیدا کردن علت اصلی حساسیت دندان ها از دندانپزشک کمک بخواهید. به دندان های خود توجه ویژه کنید. بهداشت دهان و دندان را کاملا رعایت کنید. ابتدایی ترین کارها در صورت حساس بودن دندان ها این است که از مسواک نرم استفاده کنید، خمیردندان مخصوص دندان های حساس بزنید و از دهان شویه های حاوی فلوراید استفاده نمایید. اگر با این کارها مشکل برطرف نشد به دندانپزشک مراجعه کنید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )