رفتارهای مخرب و آسیب رسان به دندان ها

رفتارهای مخرب و آسیب رسان به دندان ها

بعضی عادات به دندان ها آسیب می رسانند و باید حتما ترک شوند. در این مقاله به چند مورد از این عادات رفتاری و تغذیه ای می پردازیم.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

21 بهمن 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

21 بهمن 1395

5K

eye icon

رفتارهای مخرب و آسیب رسان به دندان ها

خرد کردن یخ با دندان
شاید فکر کنید یخ ماده ای طبیعی و بدون شکر است و برای دندان ها ضرری ندارد. اما خرد کردن یخ با دندان ها سبب شکستن یا ایجاد ترک های ریز بر روی مینای دندان ها می شود و در پی آن دندان درد به سراغ شما می آید. افرادی که عادت به خرد کردن یخ با دندان های خود دارند معمولا با خوردن غذاهای سرد دچار درد تیر کشنده دندان می شوند. افرادی که ولع به خوردن یخ دارند باید این عادت را ترک کنند. یک روش کمکی برای ترک این عادت جویدن آدامس فاقد قند است.

ورزش بدون محافظ دندان 
در ورزش هایی مثل فوتبال، هاکی و یا ورزش های رزمی که در آنها احتمال ضربه و آسیب به دندان ها وجود دارد باید از محافظ دندان ها استفاده شود. این وسیله یک محافظ پلاستیکی است که بر روی دندان های گذاشته می شود تا از آسیب های ناشی از ضربه جلوگیری کند. محافظ های دندان در اندازه های مختلف در فروشگاه هایی که لوازم تخصصی ورزشی می فروشند موجود می باشند. البته ورزشکاران حرفه ای معمولا به دندانپزشک مراجعه کرده و دندانپزشک برای آنها محافظ مخصوصی درست می کند که کاملا با دندان های آنها مطابقت دارد. 

استفاده از شیشه شیر موقع خواب
بعضی از بچه ها عادت دارند موقع خواب از شیشه شیر بنوشند و این عادت به شدت برای دندان ها به خصوص دندان های قدامی مخرب است. لازم به ذکر است که فرقی نمی کند که در شیشه آنها شیر، آب میوه و یا آب قند بریزید. این مایعات به دلیل داشتن قند و ماندن آن در دهان و روی دندان ها در طول شب سبب ایجاد پوسیدگی دندان می شوند. 

سوراخ کردن زبان 
بعضی از افراد برای استفاده از وسائل زینتی زبان خود را سوراخ می کنند که اینکار برای دندان ها مضر است. زیرا احتمال گاز گرفتن این قطعه فلزی و شکستن دندان زیاد است. از طرفی تماس این قطعات با لثه سبب ایجاد آسیب های پی در پی و تحلیل آن شده و به دنبال آن دندان استحکام خود را از دست داده و لق می شود. همچنین به دلیل وجود انواع باکتری ها در دهان احتمال عفونت در ناحیه سوراخ شده نیز وجود دارد. توصیه می شود قبل از اقدام به این کار با دندانپزشک مشورت کنید تا از خطرات این عمل به درستی آگاهی پیدا کنید. 

دندان قروچه
فشردن دندان ها روی هم و یا دندان قروچه در طولانی مدت باعث سایش شدید دندان ها می شود. دندان قروچه اغلب به دلیل استرس و گاهی اوقات به دلیل برخی بیماری هاست و کنترل آن نیز در زمان خواب دشوار است. افرادی که دچار این مشکل هستند حتما باید علت آن را بیابند و آن را برطرف کنند. در صورتی که این مشکل درمان نشد فرد باید به دندانپزشک مراجعه کند تا دندانپزشک با قالبگیری از دندان های آنها یک محافظ شبانه دندان برای آنها بسازد.

مواد جویدنی شیرین 
مواد شیرین باعث ایجاد پوسیدگی در دندان ها می شوند اما مواد جویدنی شیرین مثل شکلات به دلیل اینکه مدت زمان طولانی تری روی دندان ها می ماند مخرب تر هستند. این مواد به دلیل ایجاد حالت اسیدی در دهان باعث ایجاد پوسیدگی های دندانی می شوند. اگر عادت به مصرف این نوع جویدنی دارید بهتر است آنها را با سایر تنقلات مناسب جایگزین کنید.

بیشتر بخوانید: عوامل مخرب مینای دندان

چیپس و سیب زمینی سرخ کرده
باکتری های موجود در پلاک روی دندان ها، غذاهای نشاسته ای را به اسید تبدیل می کند که باعث تخریب دندان ها می شوند. چیپس معمولا پس از مصرف بین دندان ها گیر کرده و حتی گاهی روی دندان ها نیز باقی می ماند. بنابراین پس از مصرف اینگونه غذاها حتما از نخ دندان و مسواک استفاده کنید. 

نوشابه های گازدار 
نوشابه های گاز دار علاوه بر قند حاوی اسید فسفریک و یا اسید سیتریک نیز می باشند که به شدت باعث خوردگی مینای دندان می شوند. بهتر است به جای مصرف نوشابه های گازدار از آب یا آب میوه های طبیعی استفاده کنید. لازم به ذکر است که نوشابه های رژیمی با این که حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند ممکن است حاوی اسید بیشتری باشند.

قهوه 
 رنگ موجود در قهوه به مرور زمان می تواند سبب تغییر رنگ دندان ها شود . البته خوشبختانه این رنگ با جرمگیری و یا پالیش دندان ها از روی دندان برداشته می شود.

سیگار کشیدن
سیگار نیز مانند سایر مواد دخانی سبب ایجاد جرم دندان می شود و در پی آن بیماری لثه به وجود می آید پس از مدتی لثه ها به دلیل وجود جرم دچار تحلیل شده و دندان لق شده و قابل نگهداری نمی باشد. از مضرات دیگر سیگار خطر ابتلا به سرطان دهان، لب و زبان می باشد. اگر به دنبال دلیل محکم تری برای ترک سیگار هستید به لبخندتان فکر کنید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )