چگونه از دندان و لثه خود مراقبت کنیم؟

چگونه از دندان و لثه خود مراقبت کنیم؟

دندان ها علاوه بر نقش بسیار مهم در زیبایی افراد، در سلامت عمومی نیز موثر هستند. در این مقاله به چند نکته مهم برای سلامت دندان و لثه اشاره شده است.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

13 آبان 1394

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

13 آبان 1394

24K

eye icon

چگونه از دندان و لثه خود مراقبت کنیم؟

داشتن دندان های زیبا و لثه های خوش رنگ و سالم برای همه افراد در همه سنین مهم است، زیرا دندان ها علاوه بر نقش بسیار مهم در زیبایی افراد، در سلامت عمومی آنها نیز موثر هستند. محققین معتقدند که بیماری های دندان و لثه باعث ایجاد بیماری های مختلفی می شود و حتی ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. 

بر ترس از دندانپزشکی غلبه کنید. 
اگر نشستن روی یونیت دندانپزشکی به شما استرس وارد می کند سعی کنید با انجام راه های مختلف بر این ترس غلبه کنید، مثلا وقتی برای ترمیم دندان به دندانپزشک مراجعه می کنید می توانید با استفاده از هدفون موسیقی گوش کنید تا کمتر متوجه صدای توربین دندانپزشک شوید. بعضی افراد زمانی که استرس دارند نفس خود را حبس می کنند که این حالت در هنگام کارهای دندانپزشکی مشکل را بیشتر می کند، اگر جزو این دسته از افراد هستید سعی کنید بر روی نفس کشیدن منظم تمرکز کنید تا با مشکل مواجه نشوید. در مورد ترس خود با دندانپزشک صحبت کنید مطمئنا دندانپزشک راه کار های مفید و مناسبی را برای غلبه بر ترس به شما پیشنهاد می کند.

اول مسواک بزنم یا نخ بکشم؟ 
بهتر است اول دندان های خود را با نخ دندان تمیز کنید و سپس مسواک بزنید این کار باعث می شود باقی مانده غذاها که توسط نخ دندان از بین دندان ها بیرون آمده با کمک مسواک از محیط دهان خارج شوند. اگر برای گرفتن نخ دندان و استفاده از آن با مشکل مواجه هستید می توانید وسیله ای به نام floss holder را از داروخانه تهیه کنید و برای نخ کشیدن از آن کمک بگیرید. در مراجعه به دندانپزشک از وی بخواهید که روش صحیح مسواک زدن و نخ کشیدن را به شما آموزش دهد و یا از بروشورها و فیلم های موجود در این زمینه استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: راز سلامت این دندان های زیبا

در استفاده از خلال دندان محتاط باشید.
اگر جایی هستید که به نخ دندان دسترسی ندارید استفاده از خلال دندان می تواند به شما کمک کند فقط مراقب باشید که با احتیاط و ملایم از آن استفاده کنید تا به لثه های شما آسیب نرساند. خلال دندان اگر درست مورد استفاده قرار نگیرد به راحتی می تواند به لثه شما آسیب برساند و یا حتی بین دندان های شما بشکند و گیر کند. مطلع باشید که نخ دندان بسیار مفید تر از خلال دندان است، اما در شرایطی بخصوص مثلا وقتی فاصله بین دو دندان زیاد است می توانید از خلال دندان موقتا استفاده کنید، به خاطر داشته باشید در این شرایط به دندانپزشک مراجعه کنید زیرا استفاده دایم از خلال دندان وضعیت را بدتر و فاصله بین دندان ها را بیشتر می کند.

مسواک خود را به موقع عوض کنید. 
سعی کنید هر سه ماه یکبار مسواک خود را تعویض کنید زیرا حتی اگر ظاهر مسواک شما سالم باشد مسلما کارایی خود را از دست می دهد و پاک کنندگی لازم را ندارد. در مورد مسواک های برقی هم این مسئله صادق است، اگر از مسواک برقی استفاده می کنید به توصیه کارخانه سازنده آن در مورد زمان مناسب تعویض سر آن توجه کنید. اگر بیمار هستید بعد از پایان بیماری مسواک خود را دور بیاندازید و از مسواک جدید استفاده کنید و اجازه ندهید مسواک شما مخفی گاهی برای میکروب ها باشد.

برای خرید و مشاهده انواع مسواک ها اینجا کلیک کنید.

پنیر بخورید.
کازئین و پروتئین های موجود در پنیر به استحکام مینای دندان کمک می کند و برای کسانی که مینای ضعیفی دارند بسیار مفید است. علاوه بر این پنیر حاوی کلسیم است. مصرف ویتامین D را فراموش نکنید زیرا ویتامین D به جذب کلسیم کمک می کند.

مواد رنگی کمتر بخورید.
اگر از آن دسته افرادی هستید که از چای، قهوه، شکلات و نوشابه های رنگی زیاد استفاده می کنید خوب است بدانید که این نوشیدنی ها به مرور باعث تغییر رنگ دندان های شما و ایجاد رنگریزه روی دندان ها می شوند. برای برطرف کردن این مشکل، اگر دندان های حساسی ندارید می توانید هفته ای دو بار از خمیر دندان های سفید کننده استفاده کنید. (استفاده دائمی از خمیر دندان های سفید کننده به دلیل مقدار بالای مواد ساینده توصیه نمی شود، سعی کنید از خمیر دندان سفید کننده هفته ای دو بار بیشتر استفاده نکنید.)

اگر از ریفلاکس معده رنج می برید حتما آن را درمان کنید.
اگر به ریفلاکس یا برگشت اسید معده دچار هستید برای این که اسید معده به مخاط دهان و دندان های شما آسیب نرسانید باید برای درمان ریفلاکس اقدام کنید. از خوردن موادی که ریفلاکس را تشدید می کند خودداری کنید.
غذاها و نوشیدنی هایی که باعث تشدید ریفلاکس می شوند شامل: شکلات، الکل، نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه و چای، سیر و پیاز، لبنیات، گوجه فرنگی، نعنا، غذا های چرب و تند و سرخ شده.

زبان خود را تمیز کنید. 
پس از اتمام مسواک زدن زبان خود را هم تمیز کنید برای این کار می توانید از مسواک نرم استفاده کنید البته پشت بعضی از مسواک ها زبان شوی وجود دارد. زبان می تواند میزبان خوبی برای باکتری ها باشد و باعث ایجاد بوی بد دهان گردد. پس بهتر است پس از هر بار مسواک زدن زبان خود را هم بشویید.

برخی داروها باعث خشکی دهان می گردند. 
محیط دهان برای اینکه سلامت بماند احتیاج به بزاق دارد، اما مصرف برخی داروها باعث کاهش میزان بزاق می گردند. بعضی از داروها نظیر داروهای ضد افسردگی، داروهای کاهنده فشار خون و آنتی هیستامین ها باعث خشک شدن دهان و کاهش ترشح بزاق می گردند. در این موارد برای جلوگیری از خشکی دهان بهتر است مایعات بیشتری مصرف کنید و یا پس از صرف غذا آدامس های بدون قند بجوید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )