راز سلامت این دندان های زیبا

راز سلامت این دندان های زیبا

معمولا اولین چیزی که در برخورد با یک فرد به چشم می آید دندان های اوست. پس مراقبت از دندان ها بسیار ضروری است. در این مقاله راه های داشتن دندان های زیبا را بیان کرده ایم.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

24 تیر 1394

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

24 تیر 1394

15K

eye icon

راز سلامت این دندان های زیبا

داشتن دندان های زیبا و سالم یکی از مهم ترین فاکتورهای زیبایی هر فرد به شمار می آید. معمولا اولین چیزی که در برخورد با یک فرد به چشم شما می آید دندان های اوست. داشتن دندان های پوسیده و ناسالم مسلما از اعتماد به نفس فرد می کاهد و می تواند تاثیر بدی بر روابط با دیگران بگذارد.
یکی از مهم ترین دغدغه های افرادی که به سلامت و زیبایی دندان های خود اهمیت می دهند انتخاب نوع خمیر دندان است. چه خمیر دندانی برای من مناسب است؟ آیا وجود فلوراید در خمیر دندان لازم و ضروری است؟ اصلا فلوراید چیست و این درست است که می گویند فقط برای کودکان مفید است؟ 

برای مشاهده و خرید خمیر دندان مناسب اینجا کلیک کنید.

فلوراید چیست؟
فلوراید یک ماده معدنی است که در طبیعت یافت می شود و در برخی غذاها و آب آشامیدنی نیز وجود دارد. فلوراید در بدن نقش های مختلفی ایفا می کند که یکی از مهم ترین آنها پیشگیری از پوسیدگی است.

فلوراید چگونه باعث پیشگیری از پوسیدگی دندان ها می شود؟
1) فلوراید می تواند با بلورهای مینای دندان ترکیب شود و بلورهای هیدروکسی آپاتیت مینا را تبدیل به ماده بسیار مقاومی به نام فلورآپاتیت کند. 
2) فلوراید می تواند اثرات تخریبی باکتری های موجود در دهان را کاهش دهد و باعث کم شدن تولید اسید توسط باکتری ها و میکرو ارگانیسم های موجود در دهان شود (اسید تولید شده توسط باکتری ها عامل اصلی ایجاد پوسیدگی دندان هاست). 
3) فلوراید می تواند پس از شروع پوسیدگی در دندان ها روند تخریب آنها را کندتر سازد یا حتی متوقف کند. 
4) برای کودکانی که قبل از تکامل دندان ها از فلوراید استفاده شده است معمولا شیارهای کم عمق تری روی سطح دندان ها دارند و این باعث می شود پلاک های میکروبی (ماده سفید چسبنده روی دندان ها که حاوی باکتری های مولد اسید برای ایجاد پوسیدگی هستند) به راحتی از سطح دندان جدا شوند. 

چگونه می توان فلوراید لازم را به دندان ها رساند؟
1) بیشترین منبع دریافت فلوراید از طریق آب شرب مصرفی است. آب بعضی از مناطق از نظر میزان فلوراید فقیر می باشد بنابراین از حدود 60 سال پیش تاکنون بعضی از کشور ها به اب شرب خود فلوراید اضافه می کنند.
هنوز تحقیقات دقیق و جامعی در مورد میزان فلوراید آب در تمامی نقاط ایران انجام نشده اما در بعضی مناطق مانند بوشهر این میزان بالاست و نیازی به افزودن فلوراید به آب شرب نمی باشد. برخی از دانشکده های دندانپزشکی در ایران تحقیقاتی را در زمینه میزان فلوراید موجود در آب انجام داده اند و معتقدند که باید بررسی دقیقی در این زمینه انجام شود تا بتوان در مورد میزان فلوراید اضافه شده به آب تصمیم گرفت و اقدام کرد. مثلا در برخی مناطق گرم و خشک که مردم به کارهای سخت بدنی اشتغال دارند و نیازمند نوشیدن آب بیشتری هستند نیاز به فلوراید کمتری در آب است. به گفته انجمن دندانپزشکان آمریکا کودکانی که در مناطقی زندگی می کنند که میزان فلوراید در آب آنجا ناچیز است 5 برابر بیشتر از کودکانی که در مناطقی زندگی می کنند که آب آنجا فلوراید کافی دارد، دچار پوسیدگی دندان ها می شوند. شاید جالب است بدانید حتی برخی غذاها و نوشیدنی ها هم دارای فلوراید می باشند، مانند چای و ماهی.

2) یکی دیگر از روش های استفاده از فلوراید روش فلوراید تراپی است که توسط دندانپزشکان انجام می شود. از آنجا که فلوراید برای دندان های کودکان زیر 12 سال بسیار لازم است، دندانپزشکان اغلب توصیه می کنند کودکان زیر 12 سال سالی دو بار فلوراید تراپی شوند، به این صورت که ابتدا دندانپزشک پلاک های روی دندان ها را به وسیله عمل بروساژ برداشته و سپس ژلی حاوی فلوراید را برای چند ثانیه تا چند دقیقه (بسته به نوع ژل مصرفی) بر روی دندان های کودک قرار می دهد و پس از آن توصیه می کند که کودک تا نیم ساعت از خوردن و آشامیدن حودداری نماید تا فلوراید تاثیر کافی داشته باشد. از مزایای این روش این است که به دلیل مراجعه به دندانپزشک برای فلوراید تراپی (هر 6 ماه یکبار) دندان های کودک نیز تحت معاینه کامل قرار می گیرد و چنانچه پوسیدگی ایجاد شده باشد در مراحل ابتدایی مورد درمان قرار می گیرد، همچنین میزان کافی فلوراید به دندان های کودک می رسد و دیگر اینکه کودک برای انجام یک کار آسان و بدون بی حسی بر روی صندلی دندانپزشکی می نشیند و در نتیجه اولین تجربه اعمال دندانپزشکی کودک ناخوشایند نیست که باعث ترس وی از مراجعه به دندانپزشک در آینده نمی گردد.

بیشتر بخوانید: چگونه از دندان و لثه خود مراقبت کنیم؟

3) استفاده از دهان شویه های حاوی فلوراید، خوشبختانه امروزه دهان شویه های حاوی فلوراید در داروخانه ها موجود است و افراد می توانند با تهیه آنها و رعایت دستور مصرف، به راحتی از آنها در منزل استفاده کنند و مزیت آنها قیمت مناسب و سهولت در استفاده از آنهاست. دهان شویه ها برای کودکان زیر 6 سال توصیه نمی شوند زیرا کودکان در این سنین نمی توانند رفلکس بلع خود را کنترل کنند و ممکن است دهان شویه را بخورند (البته بلع فلوراید تا حدی مشکل ندارد اما اگر بیش از حد مجاز باشد مشکلاتی را به وجود می آورد)

4) استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید که کاری بسیار مفید و راحت و ارزان است و به ویژه در بزرگسالان موثر است. استفاده از خمیر دندان در کودکان زیر 3 سال توصیه نمی شود. 

فلوراید عوارض هم می تواند داشته باشد؟
مانند سایر مواد معدنی استفاده بیش از حد مجاز از فلوراید هم عوارضی در پی خواهد داشت که می تواند به صورت حاد یا مزمن باشد. مسمومیت حاد باعث ایجاد تهوع، استفراغ و درد شکم می شود، و مسمومیت مزمن معمولا به علت استفاده بیش از حد از فلوراید قبل از سن 6 سالگی می باشد که فلوروزیس نامیده می شود و به صورت لکه های سفید رنگ بر روی مینای دندان تظاهر می یابد. 

سخن پایانی
دندانپزشکان توصیه می کنند برای داشتن لبخندی زیبا و دندان های سالم روزی دو بار با استفاده از خمیر دندان های فلوراید دار مسواک بزنید، دندان هایتان را نخ بکشید ، و در صورت لزوم از دهان شویه استفاده کنید، و حتما سالی دو بار به دندانپزشک مراجعه نمایید.
در ضمن با توجه به وجود خمیر دندان های فاقد استاندارد های لازم و تقلبی حتما خمیر دندان های مصرفی خود را از دارو خانه ها یا مراکز معتبر فروش تهیه فرمایید و از اعتبار تاریخ مصرف آن اطمینان حاصل نمایید. همیشه دندان های سالمی داشته باشید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )