بیماری های روانی در کودکان

بیماری های روانی در کودکان

در این مطلب از مجله داروکده درباره بیماری های روانی کودکان، علایم و نشانه ها و همچنین درمان آنها بخوانید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

02 آبان 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

02 آبان 1395

8K

eye icon

بیماری های روانی در کودکان

حدود 5 میلیون کودک در آمریکا به یکی از انواع بیماری های روحی روانی مبتلا هستند که ممکن است سبب اختلال مشخص در زندگی آنها شود. هر سال برای حدود 20 درصد از کودکان آمریکایی بیماری های روحی روانی تشخیص داده می شود. فاکتورهای متفاوتی در بیماری های روحی روانی دخیل هستند از جمله وراثت و مشکلات بیوشیمیایی در مغز. بسیاری از این بیماری ها با دارو، روان درمانی و یا ترکیب این دو قابل درمان هستند. 

سلامت روان در کودکان
شناخت بیماری های روانی در کودکان معمولا برای مراقبین بهداشتی کار آسانی نیست. کودکان نسبت به بزرگسالان هیجانات، مسائل فیزیکی و روانی و مراحل رشد و تکامل متفاوتی دارند. همچنین آنها در حال یادگیری نحوه برخورد با مسائل، شناخت جهان اطراف و برقراری ارتباط با دیگران هستند به علاوه هر کودکی ممکن است رفتار طبیعی خود را به صورت متفاوتی بروز دهد. به همین دلیل تشخیص بیماری های روانی با توجه به شرایط سنی کودک و و رفتارهای او در خانواده و مدرسه با همسالانش امکان پذیر است. 

مشکلات روانی شایع در کودکان 
انواع مختلفی از بیماری های روانی در کودکان مشاهده می شود: 
- مشکلات اضطرابی
این کودکان در مواجهه با موقعیت های خاص و برخی شرایط دچار ترس و وحشت شدید می شوند. به طوری که حتی علائم فیزیکی مانند تعریق و طپش قلب در آنها مشاهده می شود. 

- کمبود توجه و بیش فعالی 
در این کودکان مشکل توجه و تمرکز دیده می شود، نمی توانند مسائل را دنبال کنند و خسته می شوند و یا اعمال بیهوده انجام می دهند و تمایل دارند دائما در حرکت باشند و قبل از انجام کارها فکر نمی کنند. 

برای مطالعه بیشتر بخوانید: اختلال کم‌توجهی (بیش‌فعالی) و نقش ریزمغذیها

- رفتار اخلال گرانه
کودکان با این مشکل تمایل به شکستن قوانین دارند و اغلب در ساختار محیط اطرافشان اخلال ایجاد می کنند مثلا قانون شکنی در محیط مدرسه. 

- اختلال فراگیر 
کودکان با این اختلال در فکر کردن کند هستند و عموما در درک دنیای اطرافشان مشکل دارند.

- اختلال در تغذیه 
در این حالت معمولا کودک دچار مشکلات شدید تغذیه ای می شود. 

- اختلال یادگیری و ارتباطی
در این اختلال مشکل در داستان گفتن و پردازش اطلاعات دیده می شود. رابطه بین افکار و تصورات در کودکان مبتلا به این اختلال دیده می شود. 

- اختلالات حذفی
در این اختلال بیمار با حمام رفتن مشکل دارد و یا دچار مشکلاتی مانند شب ادراری است که این دو از شایعترین مشکلات در کودکان می باشند.

- اختلالات عاطفی 
در این مورد احساس غم و غصه پایدار و یا تغییرات سریع خلق مثل افسردگی، بیماری های دوقطبی دیده می شود.

- اختلال تیک 
در این اختلال فرد حرکات ناگهانی تکراری و بی هدف انجام می دهد که اغلب شامل حرکات و صداهای بی معنی است. گاهی اختلالاتی مثل اضطراب، اختلالات تغذیه و شیزوفرنی در بزرگسالی هم دیده می شود اما سایر اختلالات اغلب از کودکی آغاز شده و در صورت عدم درمان تا بزرگسالی هم ادامه پیدا می کند.

علائم اختلالات روانی در کودکان
علائم این اختلالات بستگی به نوع آن دارد اما برخی از این علائم شامل: 
- سوء مصرف مواد مخدر یا الکل
- عدم توانایی در انجام فعالیت های روزمره 
- تغییرات خواب و تغذیه 
- شکایت از ناراحتی های جسمی مزمن 
- قدرت کاذب سینه سپر کردن، فرار از مدرسه، دزدی و خسارت به امول عمومی و خصوصی 
- ترس شدید از افزایش وزن 
- خلق و خوی منفی برای مدت طولانی همراه با کاهش اشتها و حتی فکر کردن به مرگ 
- خشم ناگهانی و تکرار شونده 
- تغییرات تحصیلی مثل کسب رتبه ضعیف و انزجار از درس خواندن و تلاش 
- از دست دادن علاقه به دوستان و عدم تمایل به همکاری با آنها 
- علاقه زیاد به تنهایی 
-نگرانی و اضطراب شدید 
- فعالیت زیاد 
- کابوس های شبانه تکراری 
- سرپیچی از قوانین و رفتارهای تهاجمی تکراری
- شنیدن و یا دیدن چیزهایی که واقعی نیستند (توهم)

علل بیماری های روانی کودکان
علت دقیق بیشتر مشکلات روانی در کودکان نامشخص است. اما تحقیقات بیانگر آن است که ترکیبی از فاکتورهای مانند وراثت، بیولوژی، فشارهای روحی و استرس های محیطی می توانند در ایجاد این مشکلات دخیل باشند.

- ژنتیک
خیلی از اختلالات روانی خانوادگی بیانگر این موضوع هستند که بسیاری از این اختلالات توسط والدین و به صورت وراثتی به کودک منتقل می شوند.

- بیولوژی
در کودکان مانند بزرگسالان بسیاری از بیماری های روانی به فعالیت غیر طبیعی منطقه ای از مغز مرتبط است که کنترل هیجانات، فکر، درک و رفتار را بر عهده دارند. آسیب و ضربات وارده به سر نیز گاهی تغییرات خلقی و شخصیتی به وجود می آورد. 

- فشارهای روانی 
فشارهای روانی مثل از دست دادن نزدیکان و یا هیجانات شدید، سوء استفاده های جسمی و قطع عضو می توانند سبب ایجاد برخی از اختلالات روانی شوند. 

- استرس های محیطی
وقایع استرس زا می توانند از عوامل شروع کننده مشکلات روانی باشند که بیشتر در کودکانی که از نظر روانی آسیب پذیر هستند دیده می شود.

تشخیص مشکلات روانی
اساس تشخیص بیماری های روانی در کودکان مانند بزرگسالان بر علائم و شکایات بیمار می باشد. خیلی از علائمی که به عنوان بیماری روانی در کودکان دیده می شود مثل کم رویی، اضطراب و خشم ناگهانی می توانند یک رفتار طبیعی کودک باشند، به همین دلیل تشخیص بیماری های روحی روانی در کودکان بسیار دشوار است. این رفتارها هنگامی مشکل محسوب می شوند که برای مدت طولانی و به صورت تکرار شونده باشند و در سنی باشد که آن رفتار مناسب سن کودک نیست و یا باعث قطع ارتباط کودک با خانواده شود.
اگر علائم بیماری محرز شود پزشک با گرفتن یک شرح حال دقیق از والدین کودک و معاینات بالینی ارزیابی بیمار را آغاز می کند. گرچه آزمایشات مشخصی برای تشخیص بیماری های روانی وجود ندارد ولی با استفاده از تست های تشخیصی مختلف مانند اسکن مغز، برخی از رادیوگرافی ها و تست های خونی می توان بیماری های دیگری که سبب بروز علائم در کودک شده را رد کرد. اگر هیچ گونه بیماری فیزیکی تشخیص داده نشد کودک به یک مرکز روانشناسی ارجاع داده می شود و در آنجا به وسیله تست های استاندارد و سایر روش های ارزیابی بیماری کودک تشخیص داده می شود. البته لازم به ذکر است به دلیل اینکه کودک قادر به توصیف مشکل خود نمی باشد حتما باید این ارزیابی ها با کمک والدین و مربیان کودک صورت گیرد.

نحوه درمان بیماری های روانی کودکان 
بیماری های روانی مانند بسیاری دیگر از بیماری های پزشکی مانند دیابت، بیماری های قلبی و سایر موارد نیازمند درمان مداوم هستند. درمان هایی که برای کودکان مورد استفاده قرار می گیرند همان درمان های به کار گرفته شده در بزرگسالان است مثلا داروها معمولا همان داروهای بزرگسالان می باشد که با دوز کمتر تجویز می شوند.

- داروها
استفاده از داروها کاملا تخصصی است و فقط باید توسط پزشک متخصص تجویز شود. این داروها شامل ضد افسردگی ها، ضد اضطراب ها، محرک ها و داروهای پایدار کننده خلق و خو می باشند. 

- روان درمانی
این نوع درمان روی پاسخ های هیجانی در بیماران روانی تاثیر می گذارد و با آموزش مهارت های سلامت روان به طور تخصصی به بیمار کمک می کنند و به آنها راهکارهایی در رابطه با برخورد با علائم و افکار و رفتارهایشان ارائه می شود و درک و توجه آنها را نسبت به واکنش های رفتاریشان بالا می برد.

- درمان های ابتکاری 
درمان هایی مثل بازی درمانی از انواع درمان های ابتکاری محسوب می شوند. این درمان به خصوص در کودکانی موثر است که در برقراری ارتباط منطقی بین احساسات و افکار و اعمالشان مشکل دارند. 

عوارض جانبی درمان بیماری های روانی
داروها عوارض مختلفی دارند که بعضی از آنها برای کودکان غیر قابل تحمل و دشوار است. اگر چه داروهای تایید شده توسط FDA در کودکان با مشکل روانی اکثرا بی ضرر هستند ولی پزشک باید دارویی را انتخاب کند که کمترین عوارض جانبی را داشته باشد. گاهی ممکن است پزشک مجبور شود چند دارو را برای بیمار تعویض کند تا بهترین آنها را با توجه به شرایط کودک برای وی تجویز کند.

سرانجام مشکلات روانی در کودکان 
مشکلات روانی کودکان نباید بدون درمان رها شود زیرا تا بزرگسالی ادامه یافته و درمان و کنترل آن مشکل تر می شود و باعث می شود مشکلاتی در تمامی حیطه های زندگی فرد بزرگسال به وجود بیاید. در صورت عدم درمان این بیماری ها مشکلاتی مثل اعتیاد به مواد مخدر و الکل، رفتارهای مخرب و حتی خودکشی دیده می شود.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )