علل درد قفسه سینه

علل درد قفسه سینه

درد قفسه سینه علت های گوناگونی دارد که حتما نیازمند پیگیری توسط دکتر می باشد. در این مقاله به چند عامل ایجاد درد سینه می پردازیم.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

21 آبان 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

21 آبان 1397

4K

eye icon

علل درد قفسه سینه

درد قفسه سینه از جمله دردهایی است که نیازمند پیگیری سریع است. اولین اقدامی که در درد قفسه سینه باید انجام شود بررسی وضعیت قلبی بیمار است. در صورت بروز هر گونه درد قفسه سینه لازم است که بیمار هر چه سریعتر تحت بررسی سلامت قلب قرار گیرد و در صورتی که قلب مشکلی نداشت سایر علل باید مورد توجه قرار گیرند. در این مقاله چند علت درد قفسه سینه معرفی شده است.

حمله پانیک یا وحشت زدگی
حمله پانیک یا ترس ناگهانی نوعی اختلال است که در آن فرد در برخی شرایط به خصوص دچار حالت ترس ناگهانی شده و این حالت با عوارض متعدد جسمی همراه است. یکی از علائم حمله پانیک درد قفسه سینه است. علاوه بر درد قفسه سینه ، تنفس کوتاه، افزایش ضربان قلب و کرختی و بی حسی دستها و پاها نیز در بیمار مشاهده می‌شود. برخی افراد نیز دچار سرگیجه و حتی احساس مرگ می شوند. حمله پانیک اغلب در موقعیت های استرس زا برای بیمار رخ می‌دهد. حمله پانیک معمولا بدون درمان بهبود نیافته و حتی اوضاع فرد بدتر می شود. بنابراین در صورت وجود این اختلال بیمار حتما باید به پزشک مراجعه کند تا با کمک درمان های مشاوره ای و دارو درمانی بهبود پیدا کرده و یا مشکل کنترل شود.

بیشتر بخوانید: اختلال ترس ناگهانی (پانیک)

زونا
درد قفسه سینه چنانچه همراه با راش های پوستی دردناک و تاول های آبدار روی قفسه سینه و یا پشت بیمار باشد می تواند نشانه بیماری زونا باشد. عامل مولد بیماری زونا همان ویروس آبله مرغان است. اگر این بیماری روی اعصاب ناحیه قفسه سینه تاثیر بگذارد درد در ناحیه قفسه سینه بسیار شدید خواهد بود. زونا معمولا بدون هیچگونه درمانی پس از مدتی بهبود می یابد اما با مراجعه به پزشک و مصرف داروهای تجویزی دوره بیماری کوتاه تر و علائم آن کمتر خواهد شد.

فتق هیاتال
در قسمت تحتانی ریه ها فضای کوچک وجود دارد که محل تلاقی معده و مری است. سرفه، بلند کردن اجسام سنگین یا کشش آن در طی حرکات دستگاه گوارش می‌تواند به این ناحیه فشار وارد کند. اگر این فشار زیاد باشد و یا عضلات دیافراگم ضعیف باشند بخشی از معده یا مری از طریق این سوراخ از قفسه سینه به درون حفره شکم وارد می شود. به این حالت فتق هیاتال گفته می شود. از علائم این فتق درد قفسه سینه، درد مری، نفخ، بادگلو، طعم تلخ در عقب دهان و گلو می باشد. اغلب اوقات این فتق نیازی به درمان ندارد اما گاهی اوقات بیمار نیازمند انجام جراحی می‌گردد.

 

سنگ کیسه صفرا
سنگ کیسه صفرا یکی از مشکلات نسبتاً شایع است. سنگهای کیسه صفرا می‌توانند بسیار ریز و یا به بزرگی یک توپ گلف باشند. اگر سنگ های کیسه صفرا باعث انسداد راه بین کیسه صفرا و مجاری صفراوی شوند می تواند منجر به ایجاد دردهای شدید در ناحیه قفسه سینه، پشت و شانه راست گردد. این درد ها اغلب پس از صرف یک وعده غذایی سنگین به خصوص هنگام شب ایجاد می گردد.

بیشتر بخوانید: سنگ کیسه صفرا

ریفلاکس اسید معده
در حالت عادی اسید معده وارد مری نمی‌شود. اما اسید معده افرادی که دچار ریفلاکس اسید معده می‌شوند وارد مری شده و علاوه بر ایجاد درد قفسه سینه ممکن است باعث درد در ناحیه گلو و فک پایین شود. سیگار کشیدن، مصرف الکل ، مصرف آسپرین و سایر داروهای ضد التهاب و مصرف مرکبات می‌تواند آغازگر ریفلاکس باشد. علاوه بر این فاصله زمانی کم بین صرف شام و خواب نیز این بیماری را تشدید می‌کند. این مشکل حتما باید تحت درمان قرار گیرد زیرا در صورت عدم درمان می تواند منجر به ایجاد زخم در ناحیه مری شود. درمان ریفلاکس شامل پرهیز غذایی تغییر سبک زندگی و دارو درمانی است.

 

درد عضلات
انجام تمرینات سخت ورزشی و انجام فعالیت های بدنی بیش از حد نرمال می تواند باعث کشیدگی عضلات قفسه سینه شود. این کشیدگی باعث ایجاد درد در عضلات ناحیه قفسه سینه می شود. این درد معمولا در حالات خاصّی مثل ایستادن و یا نشستن در وضعیت خاصی تشدید می‌شود. این درد با کشیدن نفس عمیق و فشار روی قفسه سینه بدتر می شود. در صورت بروز این درد بهتر است از انجام فعالیت‌های بدنی سنگین و بلند کردن اشیای سنگین خودداری کنید. گرم کردن قفسه سینه می‌تواند در بهبود درد موثر باشد.

آنژین صدری
اگر خون کافی به عضله قلب نرسد فرد ممکن است احساس فشار و درد در قفسه سینه کند به این حالت آنژین صدری گفته می شود. برخی از بیماران ممکن است احساس درد در شانه ها، بازوها، گردن، کتف و پشت نیز داشته باشند. این درد معمولا بر اثر استرس خوردن غذای سنگین و یا ورزش بد تر می شود. آنژین صدری در افراد مبتلا به فشار خون بالا، دیابت و افرادی که ورزش نکرده و تغذیه سالمی ندارند بیشتر مشاهده می شود.

 

التهاب پرده جنب یا ذات الجنب
التهاب پرده جنب به خودی خود یک بیماری محسوب نمی شود بلکه ممکن است عوارض یک بیماری دیگر باشد. در این مشکل پرده جنب دچار التهاب می گردد که به دو صورت خشک و مرطوب مشاهده می شود. ذات الجنب مرطوب با تجمع مایع در بین دو لایه پرده جنب همراه است. اگر تنفس عمیق ، سرفه یا عطسه همراه با درد قفسه سینه باشد می تواند به دلیل ذات الجنب باشد. این مشکل می تواند به دلیل عفونت ویروسی یا باکتریایی و یا مصرف برخی داروها به وجود بیاید. داروهای مسکن می‌توانند به کنترل این درد کمک کنند اما چنانچه این مشکل چند روز به طول بیانجامد و یا همراه با تب باشد لازم است حتما به پزشک مراجعه شود.

کوستوکندریت
کوستوکندریت التهاب غضروفی است که دنده را به جناغ سینه متصل می‌کند. این التهاب می‌تواند به دلیل آرتریت، عفونت و یا آسیب به این ناحیه باشد بیمار ممکن است درد تیز و برنده و یا فشار روی قفسه سینه احساس کند. این بیماری معمولاً درمان خاصی نداشته و ممکن است حتی تا یک سال هم طول بکشد تا بهبود یابد. مصرف داروهای مسکن استامینوفن و ایبوپروفن می‌تواند کمک کننده باشد. استفاده از کمپرس آب گرم می‌تواند به تسکین درد بیمار کمک کند.

حمله قلبی
درد قفسه سینه یکی از شایع ترین علائم حمله قلبی محسوب می‌شود. اگر فرد دچار درد قفسه سینه همراه با فشار شود که بیش از چند دقیقه به طول بینجامد و همراه آن علائمی مانند تهوع ، تنفس کوتاه ، انتشار درد به بازوی چپ باشد باید سریعاً با اورژانس تماس گرفته شود. علائم حمله قلبی در زنان خفیف تر از مردان است. درد حمله قلبی اغلب همراه با احساس خستگی ، درد فک ، درد پشت و احساس سرگیجه است. به طور کلی هر گونه درد در ناحیه قفسه سینه نیازمند بررسی فوری است.

سیفلیس
سیفلیس یک بیماری نادر قابل انتقال از طریق تماس جنسی است که می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در ریه‌ها شود. علائم بیماری شامل راش های پوستی، احساس خستگی، سردرد و درد عضلات است. در برخی بیماران این بیماری باعث جمع شدن مایع اطراف ریه ها می شود که باعث دردهای تیرکشنده در ناحیه قفسه سینه و سرفه های خلط دار می شود. درمان این مشکل مصرف آنتی بیوتیک مناسب است.

آسم
آسم یک بیماری تنفسی است که علائم آن سفتی قفسه سینه همراه با سرفه، خس خس سینه و تنفس دشوار است. عوامل محرک آغاز کننده حملات آسم در بیماران مختلف متفاوت است و از گرد و غبار هوا، موی حیوانات، برخی ادویه ها و افزودنی های غذایی گرفته تا فعالیت فیزیکی می باشد. استفاده از داروهای مناسب می‌تواند به باز نگه داشتن راه های هوایی کمک کرده و علائم بیماری را کاهش دهد.

فشردگی عصب
چنانچه فشردگی عصب در ناحیه گردن یا ترقوه باشد فرد دچار درد در ناحیه قفسه سینه یا پشت می‌شود. فشار زیاد به عصب باعث اختلال در عملکرد آن می‌شود. فرد ممکن است احساس سوزن سوزن شدن در ناحیه خاص کرده و پوست آن ناحیه حساس شود. این مشکل معمولا به کمک داروهای مسکن بدون نیاز به نسخه پزشک و تزریق استروئید کنترل می شود. اگر این داروها به بهبود درد کمک نکند جراحی می‌تواند به برداشتن فشار از روی عصب کمک کند.

آمبولی ریوی
آمبولی ریوی هنگامی رخ می دهد که لخته خون از نقطه ای از بدن حرکت کرده و به ریه می رسد. این لخته باعث می شود خون کافی به ریه نرسد. از علائم آمبولی ریوی می توان به درد قفسه سینه به خصوص هنگام تنفس عمیق، سرفه، غذا خوردن و خم شدن اشاره کرد. فرد بیمار معمولاً با فعالیت بدنی دچار دردی می شود که با توقف فعالیت نیز بهبود پیدا نمی‌کند. آمبولی ریوی باید به سرعت تحت درمان قرار گیرد.

انسداد طحال
طحال ارگانی از بدن است که در قسمت پشت معده و زیر دنده های سمت چپ قرار دارد. انسداد طحال یک مشکل نادر است اما گاهی اوقات جریان خون به سمت طحال ممکن است به دلیل لخته خون ، عفونت و یا بیماری متوقف شود. در صورت بروز این مشکل بافت ها شروع به از بین رفتن و مردن می‌کنند. برخی افراد با بروز این مشکل هیچگونه علائمی ندارند اما برخی دیگر ممکن است دچار درد در قفسه سینه به خصوص در سمت چپ قفسه سینه شوند. این درد ممکن است با کمک دارو تسکین پیدا کند اما این مشکل حتما باید به موقع تحت درمان قرار گیرد زیرا در غیر این صورت می تواند موجب عوارض جدی برای بیمار شود.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )