برای پیشگیری از بیماری های قلبی چه کنیم ؟

برای پیشگیری از بیماری های قلبی چه کنیم ؟

بیماری قلبی یکی از بالاترین آمار مرگ و میر را به خود اختصاص داده. بنابراین بسیار مهم است که از این بیماری پیشگیری کنیم. در این مقاله ما سعی کردیم راه حل هایی برای پیشگیری از این بیماری ارائه دهیم.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

07 مرداد 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

07 مرداد 1396

3K

eye icon

برای پیشگیری از بیماری های قلبی چه کنیم ؟

امروزه یکی از بیشترین دلایل مرگ و میر بیماری های قلبی می باشند. متاسفانه به دلیل سبک زندگی مدرن و عدم تحرک کافی و همچنین تغذیه نامناسب آمار بیماری های قلبی افزایش یافته و سن ابتلا به این بیماری ها نیز کاهش یافته است. اغلب اوقات انجام چند کار ساده می تواند تا حد زیادی به پیشگیری از بیماری های قلبی کمک کند. تغییر در سبک زندگی و دقت و توجه به نوع تغذیه به طور معناداری بیماری های قلبی را کاهش می دهد. در این مقاله به 7 راهکار ساده ولی کاربردی برای پیشگیری از بیماری های قلبی اشاره شده است.

1-هر روز ورزش کنید

انجام فعالیت های فیزیکی متوسط به طور روزانه باعث کاهش شانس ابتلا به بیماری های قلبی می شود. حداقل روزانه 30 دقیقه و 5 بار در هفته ورزش کنید. ورزش باید طوری باشد که باعث افزایش ضربان قلب و به دنبال آن افزایش پمپاژ قلبی شود. پیاده روی و شنا 2 ورزش ایده آل برای همه سنین محسوب می شوند. افرادی که از نظر سلامتی مشکلی ندارند می توانند 2 روز باقی مانده هفته را به انجام یک ورزش حرفه ای بپردازند. اگر سرتان شلوغ است و برنامه روزانه شما طوری است که فرصت کافی برای تمرینات ورزشی ندارید می توانید تمرینات ورزشی روزانه خود را به دو بخش 15 دقیقه ای تقسیم نمایید. مطمئنا هر چقدر هم مشغول باشید با برنامه ریزی درست می توانید برای سلامتی خود روزانه 30 دقیقه وقت بگذارید.

2-برای تنظیم وزن خود برنامه ریزی کنید

اگر دچار اضافه وزن یا چاقی هستید مجبور نیستید که به سرعت لاغر شوید تا از بیماری های قلبی در امان بمانید. تحقیقات نشان می دهد که اگر 5 تا 10 درصد وزن خود را کم کنید کلسترول، فشار خون و قند خون پایین آمده و در نتیجه خطر بیماری های قلبی کاهش می یابد. بنابراین سعی کنید برای کاهش وزن از یک رژیم منطقی و درست پیروی کنید تا بتوانید به مرور وزن تان را کم کنید. برای اینکار بهتر است از یک پزشک کمک بگیرید و مطالعه کافی در مورد مواد غذایی مختلف داشته باشید.

3- تغذیه مناسب داشته باشید

داشتن یک رژیم غذایی درست وسالم ریسک بیماری های قلبی را به شدت کاهش می دهد. برای داشتن تغذیه مناسب لازم است مطالعه کافی در این زمینه داشته باشید. بهتر است راجع به هرم غذایی و انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید انتخاب درستی از مواد غذایی داشته باشید. سعی کنید با توجه به سن و جنسیت خود بهترین انتخاب ها را داشته باشید.

از مکمل های غذایی تقویت قلب و عروق استفاده کنید.

رژیم غذایی شما باید حاوی مواد زیر باشد: میوه ها -سبزیجات -غلات کامل -ماهی -گوشت بدون چربی
سعی کنید از غذاهای آماده و فرآوری شده که اغلب مقادیر زیادی نمک و یا شکر دارند دوری کنید و کمتر از آنها استفاده کنید. این گونه مواد غذایی حاوی مقادیر زیادی مواد نگهدارنده هستند که برای سلامتی بسیار مضر می باشند. 

4- داروهای خود را به موقع مصرف کنید

چنانچه پزشک برای مشکل خاصی برایتان دارو تجویز کرده است حتما دارو را به موقع مصرف کنید. برخی از افراد داروهای خود را طبق تجویز پزشک مصرف نمی کنند. ابتدا بهتر است دلیل مصرف نکردن دارو را بیابید مثلا اگر دلیل مصرف نکردن دارو عوارض جانبی آن است باید به جای قطع آن از پزشک کمک بخواهید در بسیاری از موارد پزشک می تواند با تجویز داروی مشابه مشکل شما را حل کند. اما اگر دلیل مصرف نکردن دارو فراموش کردن آن است می توانید از جعبه های تقسیم بندی شده مخصوص قرص که در داروخانه ها موجود است استفاده کنید.

5 - مقدار کمی شکلات بخورید

برای پیشگیری از بیماری های قلبی بهتر است روزانه مقدار کمی شکلات تلخ 70 درصد میل کنید. البته ابتدا لازم است مطمئن شوید که شکلاتی که می خورید واقعا 70 درصد کاکائو دارد. شکلات تلخ دارای موادی است که به سلامت قلب کمک می کند. شکلات تلخ را به تکه های کوچک تقسیم کنید و روزانه یک تکه کوچک از آن را مصرف کنید.

6- سیگار نکشید

سیگار کشیدن خطر بیماری های قلبی را به شدت افزایش می دهد. اگر سیگاری هستید سعی کنید هر چه سریعتر آن را ترک کنید. اگر این کار برایتان دشوار است می توانید از پزشک کمک بگیرید. خوشبختانه امروزه روش ها و موارد کمکی فراوانی برای ترک سیگار وجود دارد که مهمترین آنها اراده و انگیزه خود شماست. دود سیگاری که اطرافیان شما می کشند هم به شدت برای سلامتی شما مضر است. بنابراین چنانچه اطرافیان شما سیگاری هستند آنها را تشویق به ترک کنید و در غیر اینصورت از آنها بخواهید در محیطی که سایرین نیز در آن هستند سیگار نکشند.

7 - به علائم توجه کنید

اگر دچار هر گونه علامت شبیه به علائم مشکل قلبی شده اید باید سریعا به پزشک مراجعه کنید و منتظر نمانید که با گذشت زمان مشکل رفع شود. اگر دچار هر گونه علامتی مثل تنفس های کوتاه، تغییرات در ریتم ضربان قلب و یا احساس خستگی مفرط شدید حتما به پزشک مراجعه کنید. به علاوه هر گونه درد در ناحیه فک، پشت، گردن و قفسه سینه، تهوع و استفراغ، تعریق و یا علائمی شبیه علائم آنفولانزا باید سریعا مورد بررسی قرار گیرد.

 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )