رپورتاژ- EPA و سلامت قلبی عروقی

رپورتاژ- EPA و سلامت قلبی عروقی

در این مطلب با مکملی آشنا می شوید که به سلامت قلب و عروق شما کمک می کند.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

04 تیر 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

04 تیر 1396

2K

eye icon

رپورتاژ- EPA و سلامت قلبی عروقی

داشتن قلب و رگ هایی سالم برای داشتن هر نوع فعالیت روزمره ای ضروری و لازم است. همچنین پیشگیری از ابتلا به هر نوع بیماری قلبی به معنی داشتن قلبی سالم و توانایی انجام هرنوع فعالیت فیزیکی و لذت بردن از زندگی روزمره است. داشتن سطوح کافی انرژی به معنی داشتن قلبی سالم است. همه ی اعضای بدن برای داشتن فعالیت مناسب نیاز به اکسیژن داشته، که این اکسیژن با پمپاژ خون توسط قلب به اعضای مختلف بدن می رسد. کاهش قدرت ضربانی قلب، باعث کاهش اکسیژن رسانی به تمام بافت های بدن شده، که ممکن است عوارض شدیدی را به همراه داشته باشد. 

علائم اختلالات قلبی عروقی شامل: 
خستگی، گیجی، افزایش تعداد ضربان قلب، ضربان قلب نامنظم، درد قفسه سینه، تنگی نفس، سرفه، بهم ریختگی ریتم خواب و کاهش اشتها و تهوع، است. از عواملی که می توان باعث تشدید ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی شود می توان به سیگار کشیدن، ورزش نکردن، چاقی، دیابت، سابقه خانوادگی، سن بالا، فشار خون بالا، کلسترول بالای خون، استرس و التهاب اشاره نمود. 

اترواسکلروز چیست؟ 
یک بیماری التهابی قلبی عروقی است، که با ایجاد التهاب و تشکیل پلاک اطراف رگ های بدن همراه است. طبق مطالعات، پلاک تشکیل شده در اترواسکلروز پر از چربی اشباع و کلسترول است. اما این به معنای حذف هرنوع چربی از رژیم غذایی نیست. حذف هر نوع چربی به معنای عدم ساخت غشای سلولی، کاهش فعالیت مغزی و از دست دادن ملکول های چربی که کمک به متابولیسم بدن، رشد مناسب و سیستم ایمنی مناسب است. مطالعات نشان می دهد که میزان کلی چربی مصرفی مرتبط با بیماری قلب عروقی نیست بلکه محتوی چربی مصرفی اهمیت دارد. مطالعات نشان می دهند که تغییر 5% ای اسید چرب مصرفی از اسید های چرب اشباع به اسیدهای چرب غیر اشباع، می تواند ریسک بیماری قلبی عروقی را 10% کاهش دهد. اسید های چرب غیر اشباع بیشتر در منابع دریایی مانند روغن ماهی یافت می شود. در واقع، امگا 3 موجود در روغن ماهی می تواند باعث کاهش ریسک بیماری قلبی عروقی و امگا 6 موجود در منابع حیوانی می تواند ریسک ابتلا را بالا برد. 
نقش اسیدهای چرب امگا 3 امروزه در بیماری های قلبی عروقی در بسیاری از مطالعات به صورت زیر گزارش شده است: 
• کاهش التهاب
• افزایش کیفیت استراحت رگ های خونی
• کاهش تری گلیسیرید 
• کاهش تجمع پلاکت و ایجاد اترواسکلروز
• ثابت کردن محل پلاک اترواسکلروزی و مانع حرکت آن شدن که از عواقب جبران ناپذیر ان مانند بسته شدن عروق قلبی جلوگیری می کند. 
• جلوگیری از ضربان قلب نامنظم
• کاهش فشار خون مقالات بسیاری نشان می دهد که در امگا 3 بیشترین تاثیر مثبت را EPA بر کاهش ریسک بیماری قلبی عروقی گذاشته و برخلاف تصور DHA تاثیر آنچنانی در موارد فوق ندارد. EPA علاوه بر تاثیر بسزایی که در کاهش تری گلیسرید بالا دارد، بلکه تاثیر قابل توجهی بر سطح کل کلسترول خون می گذارد. همچنین در مطالعه اخیری که در ژاپن انجام شده، مصرف 2-1 گرم EPA می تواند ریسک مشکلات قلبی عروقی ثانویه را در افرادی که تجربه سکته قلبی داشته اند کنترل نماید.

ژاپنی ها امروزه استاندارد طلایی کنترل کلسترول را EPA می شناسند. اهمیت مصرف EPA خالص در بسیاری از مطالعات معتبر دنیا بیان شده است. همچنین مصرف هموسیستئین و coQ10 نیز می تواند در این امر یاری کننده عزیزان باشد. برای کنترل کلسترول و کاهش ریسک بیماری های قلبی، وجپا انتخاب خوبی برای تأمین EPA مورد نیاز بدن است. 

برای مشاهده و خرید مکمل وجپا اینجا کلیک کنید.

 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )