رنگین کمان سلامت

رنگین کمان سلامت

آیا رنگ های مختلف میوه ها و سبزیجات اهمیت دارد یا تنها برای زیبایی بخشی به طبیعت بوده است؟ در این مقاله به خواص سلامتی بخش رنگدانه های موجود در میوه ها و سبزیجات می پردازیم.

میترا سلطانی

نویسنده: میترا سلطانی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

27 بهمن 1398

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

27 بهمن 1398

2K

eye icon

رنگین کمان سلامت

بر اساس هرم غذایی پیشنهادی وزارت کشاورزی آمریکا نیاز روزانه افراد به میوه 2-4 واحد و برای سبزیجات 3-5 واحد می باشد، اما چیزی که متخصصین هر روز بیشتر به آن باور پیدا می کنند این است که بیشتر از اینکه مهم باشد ما چقدر از گروه های غذایی مختلف مصرف می کنیم، رعایت تنوع در رژیم غذایی اهمیت دارد. میوه ها و سبزیجات برای سلامت ما بسیار مهم هستند زیرا این ترکیبات غذاهای غنی هستند، توسط طبیعت تولید می شوند و حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی هستند.
از مزایای مصرف میوه ها و سبزجات، پیشگیری از بیماری های قلبی، سکته، دایورتیکول، بهبود فشار خون، پیشگیری از برخی سرطان ها و محافظت در برابر آب مروارید، تجزیه لکه زرد شبکیه و پیشگیری از کاهش بینایی می شود. 
غذاهای فراوری شده ای که استفاده می کنیم و بسیار در دسترس هستند، به لحاظ تغذیه ای اصلا قابل مقایسه با میوه ها و سبزیجات نیستند. 

میوه ها سبزیجات به لحاظ رنگ در 5 گروه مختلف قرار می گیرند: قرمز، آبی/بنفش، سفید/قهوه ای، زرد/ نارنجی و سبز. 

هر رنگ خواص خود را دارا است و برای پیشگیری از بیماری های خاصی توصیه می شود. این ترکیبات فیتوکمیکال نام دارند. این فیتوکمیکال ها هستند که به هر گروه میوه و سبزی خواص منحصر به فرد و رنگ ویژه ای می بخشند. حتی اگر مولتی ویتامین هم استفاده می کنید همچنان برای دریافت این فیتوکمیکال ها باید تنوع را در رژیم غذایی رعایت کنید زیرا غالبا مولتی ویتامین ها حاوی این ترکیبات نمی باشند. با مصرف انواع مختلفی از میوه ها و سبزیجات می توانید از خواص اعجاب آمیز آنها بهره مند شوید. وقتی شما بدانید هر رنگ در میوه ها و سبزیجات به علت وجود چه ترکیبات مغذی است، آن زمان رعایت رژیم سالم آسانتر خواهد بود. 
در این قسمت به معرفی طیف مختلف رنگ ها و ترکیبات مغذی آنها می پردازیم.

قرمز
ترکیبات مغذی اعجاب آمیز موجود در میوه جات و سبزیجات قرمز شامل لیکوپن، الاژیک اسید، کوئرسیتین و هسپریدین می باشد. این ترکیبات موجب بهبود فشار خون و چربی خون، کاهش رشد تومور، محافظت از مفاصل، پاک نمودن بدن از رادیکال های آزاد و ترکیبات اکسیدان از جمله اشعه UV و دود سیگار می شوند. میوه جات و سبزیجات قرمز رنگ به واسطه رنگدانه طبیعی لیکوپن ظاهر قرمز رنگ دارند. لیکوپن که یک نوع کاروتنوئید و ماده فرا سودمند می باشد آنتی اکسیدان قدرتمندی است که ریسک ابتلا به سرطان پروستات، لوزالمعده و معده را کاهش می دهد و محافظت کننده قلبی است.

آبی / بنفش
ترکیبات مغذی موجود در میوه ها و سبزیجات آبی و بنفش لوتئین، زاگزانتین، رزوراترول، آنتوسیانین، الاژیک اسید و کوئرستین است. این ترکیبات سلامت شبکیه را بهبود می بخشند، کلسترول بد را کاهش می دهند، فعالیت سیستم ایمنی را تقویت می کنند. از دیگر فواید این ترکیبات، بهبود سیستم هضم و جذب، بهبود جذب کلسیم و دیگر املاح، مقابله با التهاب، کاهش رشد تومور، مبارزه با سرطان دستگاه گوارش و کاهش فعالیت سلول های سرطانی، بهبود حافظه، سلامت قلب و کنترل چاقی است. ماده آنتوسیانین ترکیبی است فلاوونوییدی که به میوه ها و سبزیجات رنگ بنفش و آبی می بخشد. آنتوسیانین ها خواص آنتی اکسیدانی دارند که سلول ها را از آسیب محافظت می کنند. گیاهانی که این ترکیب را می سازند خود را در برابر اشعه UV و حشرات محافظت می کنند.

نارنجی/ زرد
مواد مغذی موجود در میوه ها و سبزیجات نارنجی و زرد عبارتند از: بتاکاروتن، زاگزانتین، لوتئین و بروملین (آنزیمی که در آناناس یافت می شود و موجب بهبود هضم و کاهش ورم و عفونت می شود). "بچه که بودیم به ما می گفتند هویج بخور تا چشمات قوی بشن" کاروتنوئید ها علت رنگ نارنجی/زرد میوه ها و سبزیجات هستند. یکی از معروف ترین کاروتنوئیدها بتاکاروتن می باشد که در سیب زمینی شیرین، کدو حلوایی و هویج یافت می شود. بتاکاروتن به ویتامین A تبدیل می شود که در محافظت مخاط، پوست  بدن و سلامت چشم نقش دارد. کاروتننوئید دیگری به نام لوتئین در چشم ها وجود دارد که موجب پیشگیری از آب مروارید و تحلیل لکه زرد شبکیه چشم به دلیل افزایش سن (تاری چشم به دلیل افزایش سن) و در نتیجه کوری می شود. کاهش اثرات رادیکال های آزاد و اکسیدان ها و کاهش کلسترول از دیگر منافع این ترکیبات است. 

سبز
 میوه ها و سبزیجات سبز حاوی ترکیبات متنوعی از جمله کاروتنوئید ها ، کلروفیل ها، لوتئین، زاگزانتین، بتاکاروتن، ایندول ها و ساپونین است که خواص ضد سرطانی دارند. این ترکیبات موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان، بهبود فشار خون، کلسترول، بهبود هضم و سلامت قرنیه و بینایی، مبارزه با رادیکال های آزاد و اکسیدان ها و بهبود فعالیت سیستم ایمنی می شوند. علت رنگ سبز موجود در میوه ها و سبزیجات سبز کلروفیل می باشد.

سفید / قهوه ای
میوه ها و سبزیجات سفید و قهوه ای حاوی طیف وسیعی از فیتوکمیکال ها هستند مثل آلیسین که خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارد، بتاگلوکان، اپی گالو کاتچین گالات و لیگنان ها که سیستم ایمنی را تقویت می کنند، موجب فعال شدن سلول های سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، سینه و پروستات و تنظیم هورمون ها و کاهش خطر ابتلا به سرطان های وابسته به هورمون می شود.این جمله که باید از غذاهای سفید دوری کنید درست است اما منظور ما بیشتر، شکر، نان سفید، برنج سفید و چیپس است و نه میوه ها، سبزیجات یا لوبیا ها!
بهانه ای که افراد برای مصرف نکردن کافی میوه و سبزیجات دارند، قیمت بالای برخی از گروه های میوه و سبزی می باشد. 

نکات اجرایی:
- نیازی نیس تمام این ترکیبات را در یک شبانه روز مصرف کنید بلکه می توانید اهداف کوچک را برای یک "هفته" تنظیم کنید. 
- تعداد دفعاتی که غذای بیرون از خانه میخورید را کمتر کنید، این غذاها معمولا حاوی مقدار کمی میوه و سبزیجات هستند. 
- از روز قبل مشخص کنید فردا قصد دارید چه غذایی بپزید، در این صورت فرصت کافی برای خرید مواد غذایی را خواهید داشت. 
- تلاش کنید تا حد امکان سبزیجات و میوه جات را به دستورهای غذایی خود اضافه کنید از درست کردن سالاد با ترکیبات تکراری همیشگی خودداری کنید. 
- اگر قبلا زیاد میوه و سبزیجات مصرف نمی کردید، الان با مدت زمان کوتاهی نمی توانید عادت غذایی خودرا تغییر دهید پس صبور باشید و آهسته پیش بروید.

یک نمونه اسموتی خانگی: یک فنجان میوه میکس شده مثل توت و موز و انبه + نصف فنجان ماست یونانی یا شیر کم چرب یا شیر سویا یا شیر بادام و در صورت دلخواه یخ

محصولات مشابه:

برای مشاهده محصولات بر روی نام آنها کلیک کنید.
اولترا لیکوپن  
لیکوپن  
لیکوپن 50 عدد  
الاژیکا  
ویتامین آ و لوتئین شاری  
گریپ سید  
گارلیک  
گرین تی  
کرن بری 500 میلی گرم  
انار و ویتامین ث  
لوتئین 40 میلی گرم هلث پلن  
ویژن  
گارلیک 
اوژن فیت 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )