چگونه از ناخن هایمان مراقبت کنیم؟

چگونه از ناخن هایمان مراقبت کنیم؟

با مطالعه این مقاله از مجله داروکده بیاموزید چه گونه از ناخن های خود محافظت کنید.

نیلوفر هراتی

نویسنده: نیلوفر هراتی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

21 فروردین 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

21 فروردین 1402

2K

eye icon

چگونه از ناخن هایمان مراقبت کنیم؟

ناخن‌ها از لایه‌های پروتئینی به نام کراتین ساخته شده و از ناحیه زیر کوتیکول رشد می‌کنند. ناخن های سالم، اغلب صاف و بدون حفره یا شیار بوده و از نظر رنگ و قوام، یکنواخت و بدون لکه یا تغییر رنگ هستند.

گاهی اوقات ناخن های دست برآمدگی های عمودی بی ضرری ایجاد می کنند که از کوتیکول تا نوک ناخن کشیده می شوند. برجستگی های عمودی با افزایش سن بیشتر برجسته می شوند. هم چنین ممکن است روی ناخن‌ها  خطوط یا لکه‌های سفیدی به دلیل آسیب ایجاد شود، اما این خطوط در نهایت با ناخن رشد کرده و از بین می روند. با این حال، برخی از مشکلات مرتبط با ناخن ممکن است جدی بوده و نیاز به درمان دارد.

 

اگر متوجه هر یک از تغییرات زیر شدید با پزشک یا متخصص پوست خود مشورت کنید:

  • تغییر در رنگ کل ناخن و یا ایجاد رگه های تیره زیر ناخن
  • تغییر در شکل ناخن
  • نازک شدن یا ضخیم شدن ناخن
  • جدا شدن ناخن از پوست اطراف
  • خونریزی اطراف ناخن
  • تورم یا درد در اطراف ناخن
  • رشد نکردن ناخن ها

 

تغذیه مناسب کلیدی ترین نکته برای مراقبت از ناخن

سوال بسیاری از افراد این است که برای رشد ناخن و محکم شدن چه کنیم؟ لازم است در اینجا به این نکته اشاره کنیم که تغذیه برخلاف تصور بسیاری از افراد، نقش موثری در حفظ سلامت ناخن دارد. برای داشتن ناخن هایی سالم و محکم لازم است به دریافت ترکیبات زیر توجه لازم را داشته باشید:

بیوتین (ویتامین B7)

بیوتین بیشترین غلظت را در جگر دارد؛ اما می‌توان آن را در زرده تخم مرغ، لبنیات، مخمر، ماهی قزل آلا، آووکادو، آجیل، و گل کلم نیز یافت.

سایر ویتامین های گروه ب

فولات را می توان در سبزیجات تیره، مرکبات، لوبیا، نخود، عدس، آجیل و آووکادو یافت. از سوی دیگر، B12 عمدتاً در غذاهای حیوانی مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و لبنیات یافت می شود.

آهن

بدن ما آهن موجود در غذاهای حیوانی مانند گوشت گاو، مرغ، ماهی و تخم مرغ را بهتر از غذاهای گیاهی مانند سبزیجات با برگ سبز تیره، بادام زمینی، لوبیا و سایر غذاها جذب می کند. با این حال، خوردن یک غذای غنی از ویتامین C همراه با منبع غذایی آهن گیاهی، جذب را بهبود می بخشد. به عنوان مثال، خوردن پرتقال و توت فرنگی در کنار سالاد اسفناج با لوبیا و دانه ها، جذب آهن را بهبود می بخشد.

پروتئین

پروتئین را می توان در غذاهای حیوانی مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و لبنیات و همچنین غذاهای گیاهی مانند سویا، حبوبات، لوبیا، عدس، آجیل و غلات کامل یافت.

امگا 3

ماهی های مانند سالمون، قزل آلا، ماهی تن و ساردین حاوی مقادیر زیادی از امگا 3 هستند. اما این ترکیب را می توان در گردو، سویا، تخم مرغ، دانه چیا و دانه کتان نیز یافت.

زینک

پروتئین های حیوانی مانند گوشت گاو، مرغ، ماهی و تخم مرغ منابع غنی روی هستند. با این حال، سویا، نخود، لوبیا سیاه، مغزها (مانند بادام و بادام هندی) نیز حاوی آن هستند.

ویتامین C

توت فرنگی و کیوی سطوح بالایی از ویتامین C دارند. ویتامین C به تولید کلاژن کمک می کند که به طور طبیعی ناخن ها را انعطاف پذیرتر می کند.

 

معرفی مکمل های خوراکی برای داشتن ناخن های سالم:

پرفکتیل

این قرص دارای ویتامین C، ویتامین B3 و بیوتین بوده و هم چنین با داشتن روی و عصاره انگور، به مراقبت از  ناخن ها و جلوگیری از شکنندگی آن ها کمک می کند. از مزایای پرفکتیل این است که فاقد گلوتن، مواد نگهدارنده و حساسیت زا بوده و انواع مواد معدنی و ترکیبات لازم برای رشد مو و ناخن را فراهم می کند.

پیلفود کمپلکس مو و ناخن

این قرص حاوی روی، بیوتین، عصاره ارزن و اسیدهای چرب بوده و مصرف آن به مدت 3 تا 6 ماه برای کمک به سلامت مو و محافظت از ناخن توصیه می گردد.

 

سایر نکات مهم رسیدگی به ناخن: 

از مرطوب کننده استفاده کنید.

هنگامی که از مرطوب کننده دست استفاده می کنید، آن را به ناخن ها و کوتیکول های خود نیز بمالید.

 

بهداشت را به اندازه رعایت کنید.

شستشوی به موقع دست ها از انباشته شدن باکتری های بیماری زا در زیر ناخن و آلوده شدن آن جلوگیری می کند. اما شستشوی بیش از اندازه دست ها و یا ضد عفونی کردن آن ها با الکل می تواند باعث خشکی و شکنندگی ناخن ها شود.

برای محافظت از ناخن های خود دستکش بپوشید.

برای مراقبت از ناخن دست، هنگام انجام کارهای خانه، دستکش هایی مانند دستکش ظرفشویی بپوشید تا دست هایتان خشک بماند. دستکش ها همچنین می توانند از دست ها و ناخن های شما در برابر مواد شیمیایی، مواد شوینده و مایعات پاک کننده محافظت کنند.

از قرار گرفتن طولانی مدت در هوای سرد و خشک خودداری کنید.

اگر در روزهای سرد بیرون می روید، حتماً دستکش بپوشید تا از آسیب سرما به دست ها و ناخن های خود جلوگیری کنید.

جهت مراقبت از ناخن های خود به رژیم غذایی تان بیش از پیش  توجه کنید.

مطمئن شوید که رژیم غذایی متعادلی دارید، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی های لازم را دریافت می کنید و آب کافی می نوشید. خوردن غلاتی چون گردو و بادام، سبزیجاتی مثل گل کلم و کلم بروکلی، مرغ، ماهی، ماست، لوبیا و تخم مرغ به داشتن ناخن های سالم کمک می کند.

 

از لوازم مانیکور و پدیکور ضد عفونی شده استفاده کنید.

اگر در سالن زیبایی به ناخن های خود رسیدگی می کنید، مطمئن شوید که وسایل مراقبت از ناخن برای سوهان کشیدن و مانیکور و پدیکور، به خوبی ضدعفونی شده باشند. بهتر است این کار را نزد افراد ماهر انجام دهید تا به ناخن ها، کوتیکول و پوست اطراف ناخن شما آسیب نرسد.

 

برای مراقبت از ناخن پا، کفش مناسب بپوشید.

هر زمان که قصد خرید کفش دارید، ابتدا آن را بپوشید و بررسی کنید که آیا برای ناخن های پایتان راحت است یا خیر. گاهی اوقات کفش ها در قسمت جلویی پا، باریک هستند. این نوع کفش باعث تحریک ناخن های پا می شود به خصوص اگر ناخن های پای شما بزرگ باشد. این نوع کفش‌ها مانع رشد مستقیم ناخن‌های پا می‌شوند. همیشه کفشی را انتخاب کنید که مناسب شما باشد، نه خیلی گشاد و نه خیلی تنگ و به رشد مستقیم ناخن ها و مراقبت از ناخن های پا کمک کند.

با وجود رعایت نکات مراقبت از ناخن ها، ممکن است برخی افراد دچار خشکی، شکنندگی و دیگر مشکلات مرتبط با ناخن باشند.

 ناخن های شکننده به دو دسته تقسیم می شوند: خشک و شکننده یا نرم و شکننده.

ناخن های خشک و شکننده نتیجه رطوبت بسیار کم است. آنها بیشتر به دلیل شستن و خشک کردن مکرر ناخن ها ایجاد می شوند.

از سوی دیگر، ناخن‌های نرم و شکننده در اثر رطوبت بیش از حد ایجاد می‌شوند که اغلب در نتیجه قرار گرفتن بیش از حد در معرض مواد شوینده، پاک‌کننده‌های خانگی و پاک‌کننده‌های ناخن است.

 

سایر علل شکنندگی ناخن عبارتند از:

سن

 ناخن ها معمولاً با افزایش سن تغییر می کنند و اغلب کدر و شکننده می شوند. در حالی که ناخن‌های پا معمولاً ضخیم‌تر و سفت‌تر می‌شوند، ناخن‌های دست اغلب نازک‌تر و شکننده‌تر می‌شوند.

اختلالات تیروئید

ناخن‌های شکننده می‌تواند از نشانه اولیه بیماری‌های تیروئید مانند پرکاری تیروئید، کم‌کاری تیروئید و بیماری گریوز باشند. این مشکلات معمولا قابل درمان هستند و برطرف نمودن بیماری زمینه ای به بهبود وضعیت ناخن ها کمک خواهد کرد.

سندرم رینود

این بیماری که با مشکلات گردش خون در اندام ها مشخص می شود، می تواند بر سلامت ناخن ها تأثیر بگذارد. پزشک شما ممکن است از داروهای مسدود کننده های کانال کلسیم برای بهبود شما استفاده کند.

شیمی درمانی

 اگر در حال حاضر تحت درمان سرطان هستید، شکننده شدن ناخن ها ممکن است یک عارضه جانبی باشد. با انکولوژیست خود صحبت کنید تا توصیه هایی برای حفظ سلامت ناخن به شما بدهد.

عفونت های قارچی

اگر علاوه بر ترک خوردن، ناخن‌های شما ضخیم‌تر یا زرد می‌شوند، ممکن است به عفونت قارچی مبتلا شده باشید. در صورت تکرار و عدم بهبود خود به خودی، لازم است به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

پسوریازیس

پسوریازیس یک اختلال سیستم ایمنی است که باعث ایجاد لکه های خشک و پوسته پوسته روی پوست شما می شود (از جمله زیر بستر ناخن). این وضعیت همچنین می تواند رنگ و بافت ناخن های شما را تغییر دهد.

اگر مشکل ناخن دارید که به نظر می رسد به خودی خود از بین نمی رود یا با علائم و نشانه های دیگری همراه است، برای ارزیابی با پزشک یا متخصص پوست خود مشورت کنید.

 

معرفی محصولات مراقبت از ناخن:

روغن تقویت کننده ناخن هیدرودرم

روغن تقویت کننده هیدرودرم یکی از محصولاتی است که حاوی ترکیباتی چون روغن بادام شیرین، روغن جوجوبا، روغن دانه گیاه گاو زبان، روغن دانه انگور و ویتامین E است. روغن هیدرودرم تقویت کننده ناخن را می توانید شب ها روی ناخن تمیز و خشک خود استفاده کنید تا به بهبود ساختار و استحکام ناخن های شما کمک کند.

ژل کرم تقویت کننده ناخن کاندید

این محصول، عاری از هرگونه پارابن، تولوئن و مواد آسیب رسان به ناخن است و می تواند با داشتن اسید های آمینه ای چون سیستئین، به استحکام ساختار ناخن، ترمیم کوتیکول و بهبود ضخامت ناخن کمک کند. یکی از مزایای این ژل کرم این است که می توانید آن را روی لاک ناخن نیز استفاده کرده و از خواص آن بهره ببرید.

کرم ناخن رینوال اینتنس

کرم مراقبت از ناخن رینوال اینتنس 15 میل نئودرم حاوی ویتامین E و A، روغن جوجوبا، لاکتیک اسید و کراتین هیدرولیز شده، محصولی ایده آل برای مراقبت از ناخن و پوست اطراف آن است. ترکیبات موجود در کرم مراقبت از ناخن نئودرم، مانع خشکی و شکنندگی ناخن ها شده و به براق شدن و سلامت ناخن کمک می کند.

 

تالیف نیلوفر هراتی با نظارت افروز محمد قلی بیکی داروساز و دکترای تخصصی فارماکولوژی

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )