جویدن ناخن و درمان آن

جویدن ناخن و درمان آن

آیا شما هم در هنگام استرس ناخن خود را می جوید؟ در این مقاله برای درمان و جلوگیری از خوردن ناخن چند راه کار آورده شده است.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

21 مهر 1394

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

21 مهر 1394

19K

eye icon

جویدن ناخن و درمان آن

همه افراد در طول زندگی خود حداقل یک بار عمل ناخن جویدن را انجام داده اند. شاید شما هم جزو آن دسته افرادی باشید که در بعضی موقعیت ها ناخن می جوید مثلا در یک کلاس یا سخنرانی خسته کننده، در جلسه مصاحبه شغلی و هنگام دیدن یک فیلم ترسناک. جویدن ناخن عادتی است که اغلب از دوران کودکی آغاز می گردد. مطالعات نشان می دهد که 60 درصد از کودکان و 45 درصد از نوجوانان ناخن های دست خود را می جوند. ناخن جویدن معمولا بعد از 18 سالگی کمتر دیده می شود اما در برخی موارد ممکن است این عادت در بزرگسالان هم دیده شود. کودکان و درصد زیادی از بزرگسالانی که ناخن می جوند متوجه حرکت خود نیستند زیرا این کار برای آنان تبدیل به عادت شده است. مشکل ناخن جویدن می تواند یک مشکل موقت باشد ولی گاهی اوقات این عادت تبدیل به یک مشکل جدی می شود.

علل ناخن جویدن
استرس و خستگی روحی و فکری عامل اصلی ناخن جویدن در اکثر افراد است. این عادت برای بعضی افراد راهی است برای کاهش استرس و راهی است برای مشغول نگه داشتن قسمتی از بدن مادامی که ذهن فرد خسته و بی انگیزه است. بعضی از مطالعات نشان داده که عوامل ژنتیکی نیز در این عادت دخیل هستند. جویدن ناخن ممکن است علامت یک مشکل روحی و روانی هم باشد مانند وسواس فکری یا عملی (OCD) مثلا افرادی که دستان خود را چندین بار متوالی می شویند یا چندین بار قفل در را چک می کنند و یا در نحوه چیدن وسایل خود حساسیت زیادی نشان می دهند دچار وسواس هستند و معمولا عادت ناخن جویدن در آنها مشاهده می شود. بعضی از کودکانی که عادت ناخن جویدن دارند ممکن است دچار اختلالاتی از قبیل: بیش فعالی (ADHD)، اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD)، اختلال اضطراب جدایی و یا شب ادراری باشند. بنابراین لازم است این کودکان توسط روانشناس کودک مورد بررسی قرار گیرند.

مشکلات ناشی از ناخن جویدن
ناخن جویدن نتایج سو فیزیکی و روحی زیادی دارد. جویدن دائمی ناخن و اطراف آن باعث ایجاد قرمزی در انگشتان و زخم شدن آنها می شود. بافت های اطراف ناخن معمولا آسیب می بینند و خونریزی می کنند و عفونی می شوند. باکتری ها و ویروس ها از طریق ناخن ها وارد دهان شده و فرد را بیمار می کند. جویدن ناخن به دندان ها صدمه می زند و دندان ها را ضعیف، حساس و نامرتب می کند. ظاهر ناخن ها زشت و شرم آور می شود که خود این مسئله باعث تشدید استرس و نگرانی می شود.

بیشتر بخوانید: ناخن های سخنگو

روش های ترک عادت ناخن جویدن
عادت جویدن ناخن ها در بعضی از افراد با عبور از دوران کودکی از بین می رود اما در بعضی از آنها این عادت باقی می ماند و در دوره نوجوانی و بزرگسالی هم دیده می شود. در این جا چند راه کار عملی و موثر برای ترک عادت ناخن جویدن معرفی می گردد.
- ناخن های خود را با لاک تلخ بپوشانید. لاک تلخ (یا تلخک) ماده ای است بسیار تلخ و کاملا بی رنگ که در داروخانه ها یافت می شود و فرد پس از استفاده از آن چنانچه اقدام به ناخن جویدن کند طعم بسیار تلخی را در دهان احساس می کند و این امر باعث می شود که فرد دیگر ناخن هایش را نجود. لاک تلخ در کودکان بسیار مفید است.
- ناخن ها را کوتاه نگه دارید. وقتی ناخن کوتاه باشد فرد قادر نیست که آنها را با دندان خود بگیرد. این عمل به خصوص در کودکان و آقایان مفید است.
- خانم هایی که عادت به جویدن ناخن ها دارند می توانند برای انجام مانیکور به آرایشگاه بروند. خانم هایی که برای زیبایی ناخن های خود هزینه می کنند سعی می کنند این زیبایی را حفظ کنند و در نتیجه ناخن های خود را نمی جوند.
- برای کنترل استرس از روش های کمکی مانند مدیتیشن، یوگا و تنفس عمیق کمک بگیرید.
- یک نوار لاستیکی دور مچ خود ببندید و هر گاه احساس کردید می خواهید ناخن های خود را بجوید آن نوار را گاز بگیرید.
- اگر از این روش ها استفاده کردید و نتیجه نگرفتید، دستکش دستتان کنید و یا روی ناخن های خود را با چسب زخم بپوشانید تا نتوانید آنها را بجوید.

- چنانچه بعد از انجام اقدامات بالا عادت ناخن جویدن هنوز در شما وجود دارد و در پی آن استرس و اضطراب دارید حتما با یک روانشناس یا روانپزشک مشاوره کنید زیرا این حالت می تواند یکی از علائم مشکلات روحی و روانی مانند وسواس فکری عملی باشد که با استفاده از دارو و جلسات مشاوره برطرف می شود.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )