قاتلین تمرکز حواس

قاتلین تمرکز حواس

اگر خود یا یکی از نزدیکان شما دچار اختلال در تمرکز حواس هستید این مقاله را مطالعه کنید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

26 آبان 1394

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

26 آبان 1394

21K

eye icon

قاتلین تمرکز حواس

آیا شما هم جز آن دسته افرادی هستید که از عدم تمرکز حواس رنج می برید؟ آیا احساس می کنید این روز ها نمی توانید به خوبی بر روی کارهایتان تمرکز کنید؟
مسلما عدم تمرکز حواس یکی از مشکلاتی است که از گذشته وجود داشته ولی شاید به دلیل سبک مدرن زندگی، امروزه افراد بیشتری با آن دست به گریبان باشند. در این مقاله سعی کردیم چند دلیل عمده اختلال در تمرکز حواس را شرح دهیم و برای هر کدام از آنها یک راه حل قابل اجرا پیشنهاد کنیم. 

شبکه های اجتماعی
روانشناسان معتقدند عضویت در شبکه های اجتماعی لذت بخش است، شما می توانید به راحتی با دوستان مجازی و حقیقی خود ارتباط برقرار کنید و هر گاه اراده کنید به راحتی می توانید وارد این شبکه ها شوید، مثلا هنگام انجام کاری تصمیم می گیرید سری به این شبکه ها بزنید و سپس به کار خود ادامه دهید اما هنوز زمان زیادی نگذشته که دوباره سراغ شبکه های اجتماعی می روید و همین وقفه ای که در کار شما می افتد باعث عدم تمرکز بر روی کارتان می شود.

راه حل: سعی کنید هنگام انجام کار به هیچ یک از شبکه های اجتماعی متصل نشوید، اگر مایلید صفحه خود را چک کنید این کار را فقط در زمان استراحت میان کار انجام دهید و زمان کوتاهی برای آن صرف کنید تا به کارتان لطمه نزند. اگر باز هم نتوانستید مقاومت کنید گوشی، لپ تاپ یا تبلت خود را در جایی قرار دهید که به راحتی در دسترس نباشد و یا اینکه اینترنت را قطع کنید.

ایمیل های زیاد 
اگر از آن دسته افرادی هستید که ایمیل های زیادی دریافت می کنید و مجبورید به بعضی از آنها پاسخ دهید، ممکن است دچار اختلال در تمرکز حواس شوید. حتی اگر این ایمیل ها به کاری که انجام می دهید مرتبط باشند باز هم باعث پرت شدن حواس شما از پروژه اصلی می شوند. اگر بخواهید دائما کارتان را متوقف کنید تا ایمیل های دریافتی خود را بخوانید و یا به آنها پاسخ دهید مسلما در کارتان پیشرفت چشمگیری نخواهید داشت. 

راه حل: به جای اینکه مدام ایمیل های خود را چک کنید، زمانی را مخصوص این کار اختصاص دهید. اگر ایمیل های شما غیر کاری هستند در ساعات استراحت آنها را چک کنید و اگر مربوط به کارتان می باشند یک زمان مشخص در طول روز را به چک کردن و پاسخ دادن به آنها اختصاص دهید و در سایر اوقات صفحه خود را باز نکنید. 

تلفن همراه
شاید خیلی از افراد بتوانند در مقابل چک کردن ایمیل یا جستجو در اینترنت مقاومت کنند اما اکثر افراد نمی توانند در مقابل صدای زنگ تلفن همراهشان بی تفاوت باشند. زیاد صحبت کردن با تلفن همراه نه تنها وقت گیر است بلکه باعث اختلال در انجام کارهای محوله به شما می گردد و تمرکز حواستان را کاهش می دهد. 
راه حل: هنگام کار قبل از پاسخ دادن به تماس شماره فرد تماس گیرنده را چک کنید و اگر تماس فوری و مهم نبود آن را پاسخ ندهید. پیام گیر موبایل خود را فعال کنید تا افراد بتوانند در صورت لزوم برایتان پیام صوتی بگذارند، سپس در یک زمان خاص تمام پیام های صوتی را چک کنید لازم نیست پس از هر تماس صوتی آن را گوش کنید.

انجام همزمان چندین کار
اگر جزو آن دسته افرادی هستید که چندین کار را همزمان انجام می دهید و به این مهارت خود افتخار می کنید، خوب است بدانید تحقیقات نشان داده هنگامی که شما سعی می کنید چندین کار را همزمان با هم انجام دهید و در حین انجام یک کار سراغ کار دیگری بروید مدت زمانی را صرف می کنید تا بتوانید بر روی کارتان تمرکز کنید. مثلا برای انجام سه پروژه به طور همزمان وقت بیشتری صرف می شود در حالی که اگر این کارها را به ترتیب و پشت سر هم انجام دهید به زمان کمتری نیاز دارید و بهتر می توانید روی آنها تمرکز کنید.

راه حل: سعی کنید کارهایتان را اولویت بندی کنید و آنهایی را که مهم تر هستند زودتر انجام دهید و اگر مجبورید چند کار را همزمان با هم انجام دهید سعی کنید کارهایی را انتخاب کنید که کمتر نیاز به تمرکز دارند.

استرس
هنگامی که احساس می کنید کارهای زیادی دارید که باید انجام دهید، تمرکز روی تک تک آنها کار دشواری است. در این مواقع معمولا دچار استرس می شوید و این حالت مشکل را بیشتر می کند. استرس می تواند باعث سردرد، افزایش ضربان قلب و یا خشکی عضلات شود، که تمام این موارد باعث کاهش تمرکز حواس می گردند. 
راه حل: تکنیک های مفید برای کاهش استرس مانند مدیتیشن را بیاموزید. این روش ها باعث مهار افکار استرس زا می شوند. تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده بیانگر این است که افرادی که دوره هشت هفته ای مدیتیشن را گذرانده اند خیلی بهتر می توانند روی کارهای خود تمرکز کنند. 

خستگی
خستگی باعث کاهش تمرکز حواس می گردد. کم خوابی اثر منفی بر روی حافظه دارد و باعث اختلال در حافظه کوتاه مدت می شود و تمرکز حواس را کم می کند. 
راه حل: بزرگسالان به طور متوسط نیازمند 7 تا 9 ساعت خواب شبانه می باشند. اگر جزو افراد شب زنده دار هستید سعی کنید این عادت را کنار بگذارید، شب ها تا دیر وقت بیدار نمانید و برای خواب کافی اولویت قائل شوید. در ضمن سعی کنید ساعاتی را بیابید که بیشتر احساس هوشیاری می کنید و تمرکز دارید و کارهایتان را در این زمان ها انجام دهید.

گرسنگی
مغز شما برای فعالیت نیاز به سوخت دارد. اگر وعده های غذایی خود به خصوص صبحانه را نادیده بگیرید قطعا در طول روز با مشکل عدم تمرکز حواس مواجه خواهید شد.

راه حل: این عادات را در خود تقویت کنید. 
- همیشه صبحانه بخورید. 
- از میان وعده های غنی از پروتئین استفاده کنید. 
- از کربوهیدرات های ساده مثل شکلات وشیرینی کمتر استفاده کنید و کربوهیدرات های پیچیده مثل غلات کامل را جایگزین آن کنید. 

افسردگی
اغلب افراد فکر می کنند نشانه مهم افسردگی احساس غم و ناراحتی است اما انیستیتو سلامت روان آمریکا اعلام کرده که اختلال در تمرکز حواس یکی از نشانه های مهم افسردگی است. اگر شما در تمرکز حواس مشکل دارید، نسبت به اوضاع اطراف خود بی تفاوت هستید، و یا احساس ناامیدی می کنید ممکن است دچار افسردگی شده باشید. 

بیشتر بخوانید: چند علامت عجیب افسردگی

راه حل: اولین گام برای درمان افسردگی مراجعه به روانپزشک یا مشاور است. افسردگی معمولا به درمان های دارویی و انجام مشاوره بسیار خوب پاسخ داده و قابل درمان است.

داروها
متاسفانه بعضی داروها باعث کاهش تمرکز حواس می شوند. اگر داروی خاصی مصرف می کنید و دچار اختلال در تمرکز حواس شده اید بهتر است از پزشک یا داروساز سوال کنید که آیا اختلال در تمرکز حواس از عوارض جانبی داروی مصرفی شما هست یا خیر. 
راه حل: اگر داروی مصرفی عامل اختلال در تمرکز حواس شما بود، تصور نکنید که هیچ راه علاجی وجود ندارد. با پزشک خود مشورت کنید ممکن است پزشک میزان داروی مصرفی را تغییر دهد یا حتی داروی مشابه دیگری برایتان تجویز کند اما دارو را سرخود و بدون اجازه پزشک قطع نکنید. 

بیش فعالی 
بیش فعالی فقط مختص کودکان نیست. حدود نیمی از کودکانی که بیش فعال هستند در سنین بالاتر و بزرگسالی هم با علائم آن مواجه هستند. علامت عمده بیش فعالی کمبود توجه و تمرکز حواس در انجام کارها می باشد.

برای مطالعه بیشتر: روش های غیردارویی کنترل بیش فعالی در کودکان

راه حل: اگر شما در کودکی بیش فعال بوده اید و اکنون نیز در تمرکز حواس مشکل دارید حتما با پزشک مشورت کنید. راه های مختلفی برای غلبه بر این مشکل وجود دارد، راه هایی مثل رفتار درمانی و دارو درمانی.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )