مواد غذایی افزاینده توان مغزی و حافظه

مواد غذایی افزاینده توان مغزی و حافظه

آیا خوراکی ها می توانند بر روی حافظه تاثیر بگذارند؟ این مطلب را مطالعه کنید تا پاسخ سوالات خود را بگیرید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

08 آبان 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

08 آبان 1396

8K

eye icon

مواد غذایی افزاینده توان مغزی و حافظه

اگر به اخبار و پیام های مختلف در فضای مجازی توجه کرده باشید این پیام ها پر از مطالبی است که اذعان می دارد فلان ماده غذایی باعث افزایش حافظه شده و قدرت تمرکز را زیاد می کنند و حتی باعث افزایش توان مغز می شوند. اما آیا خوراکی ها می توانند بر روی حافظه تاثیر بگذارند؟ جواب این سوال بله است. برخی از مواد غذایی باعث سلامت مغز و افزایش توان مغزی می شوند. کاهش قدرت عملکرد مغز و کم شدن حافظه با بالا رفتن سن امری اجتناب ناپذیر است. اما می توان با استفاده از برخی غذاها و رعایت یک رژیم غذایی سالم تا حد زیادی این روند را کند و حتی متوقف کرد.

کافئین و افزایش هوشیاری
هیچ ماده جادویی وجود ندارد که بتواند به سرعت آی کیو افراد را بالا ببرد. اما برخی مواد غذایی مثل کافئین می توانند به افزایش تمرکز حواس کمک کنند. کافئین که در قهوه، شکلات، نوشابه های انرژی زا و برخی داروها وجود دارد می تواند تمرکز را افزایش دهد هر چند اثر آن کوتاه مدت است. لازم به ذکر است که مصرف کافئین اگر از میزان مشخصی بیشتر شود نه تنها نتیجه مطلوب ندارد بلکه می تواند اوضاع را بدتر کند.

صبحانه و سوخت رسانی به مغز
حتما شما هم گاهی اوقات از روی تنبلی یا عجله از خوردن صبحانه صرف نظر می کنید. اما خوب است بدانید که طبق تحقیقات صورت گرفته مصرف صبحانه باعث افزایش تمرکز و توجه و افزایش حافظه کوتاه مدت می شود. نتایج تحقیقی که بر روی دانش آموزان صورت گرفت نشان می دهد که دانش آموزانی که صبحانه میل می کنند نسبت به آنهایی که صبحانه نمی خورند از نظر درسی موفق تر عمل می کنند. مواد غذایی که بیشترین تاثیر را بر مغز دارند و سوخت مغز محسوب می شوند شامل: غلات کامل که فیبر بالایی دارند، لبنیات و میوه ها هستند. نکته قابل توجه این است که نباید در خوردن صبحانه زیاده روی کنید. زیرا پژوهشگران متوجه شده اند که مصرف صبحانه زیاد و پر کالری بر روی مغز نتیجه عکس داشته و باعث کاهش حافظه می شوند.

ماهی غذای مغز
یکی از منابع پروتئین که باعث افزایش و بهبود عملکرد مغز می شود ماهی است. ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 می باشد که برای سلامت مغز نقش کلیدی دارد. این چربی های سالم مثل امگا 3 نقش مهمی در عملکرد مغز دارند. رژیم غذایی که مقادیر بالای اینها را داشته باشد برای مغز بسیار مفید بوده و باعث کاهش فراموشی و کاهش خطر سکته مغزی و کند کردن روند پیری مغز می شود. به علاوه مصرف ماهی باعث افزایش حافظه به خصوص در افراد مسن می شود. برای داشتن قلب و مغز سالم حداقل هفته ای 2 بار ماهی مصرف کنید.

مغزها و شکلات تلخ
مغزها و دانه ها یکی از منابع غنی از آنتی اکسیدان ها و ویتامین E  محسوب می شوند. آنتی اکسیدان ها و به خصوص ویتامین E بر طبق تحقیقات باعث کاهش مشکلات شناختی مغز هستند که بر اثر افزایش سن به وجود می آیند.
شکلات تلخ نیز حاوی آنتی اکسیدان فراوان می باشد و همچنین حاوی مواد محرک طبیعی مانند کافئین می باشد که باعث افزایش قدرت تمرکز می شود. می توانید از خوردن روزانه یک اونس از مغزها و شکلات تلخ لذت ببرید بدون اینکه نگران قند، چربی و کالری آن باشید.

آووکادو و غلات کامل
همه ارگان های بدن وابسته به جریان خون هستند و با کمک جریان خون می توانند به اعمال حیاتی خود ادامه دهند به خصوص قلب و مغز. رژیم غذایی که مقادیر بالا غلات کامل و میوه هایی مثل آووکادو در آن موجود باشد می تواند خطر بیماری های قلبی را کاهش داده و کلسترول بد خون را پایین بیاورند. این امر باعث کاهش خطر ایجاد پلاک در عروق شده و جریان خون را تسهیل می کند و بدین وسیله مانع از تخریب و ایجاد مشکل برای سلول های مغزی می شود. غلات کامل مثل ذرت و گندم سبوس دار مقدار زیادی فیبر و ویتامین E به بدن می رسانند. هر چند آووکادو میوه ای چرب محسوب می شود اما این چربی برای شما مضر نیست زیرا چربی های غیر اشباع می توانند به جریان خون کمک کنند.

بلوبری
تحقیقات آزمایشگاهی بر روی حیوانات نشان می دهد که بلوبری می تواند از مغز در برابر رادیکال های آزاد محافظت کند و می تواند آثار منفی ناشی از بالا رفتن سن مثل آلزایمر و فراموشی را کاهش دهد. به علاوه این تحقیقات نشان داد که بلوبری قدرت یادگیری و همچنین عملکرد عضلات را در موش مسن افزایش می دهد و آنها را مطابق با موش های جوان می سازد.

فواید رژیم غذایی سالم
یکی از حقایق مهم که آزمایشات متعددی آن را به اثبات رسانده این است که اگر رژیم غذایی شما حاوی مواد لازم و ضروری بدن نباشد توانایی تمرکز حواس شما کاهش می یابد. پرخوری و کم خوری نیز بر روی توانایی تمرکز حواس تاثیر منفی می گذارند. خوردن یک وعده غذای سنگین می تواند باعث احساس خستگی در شما شود این در حالی است که وعده غذایی کم کالری ولی حاوی مواد مغذی علاوه بر اینکه احساس گرسنگی شما را از بین می برد مواد لازم را به بدن شما می رساند. برای داشتن مغزی سالم و برای اینکه مغز شما بتواند فعالیت های خود را به درستی انجام دهد لازم است که توجه ویژه ای به تغذیه خود داشته باشید.

با مواد غذایی تقویت کننده مغز و حافظه بیشتر آشنا شوید.

ویتامین ها، مواد معدنی و مکمل ها
در داروخانه ها انواع مختلف مکمل ها به وفور یافت می شود. برخی از آنها برای افزایش توان مغزی مفید هستند. مکمل ها که حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مثل ویتامین B,C,E  بتاکاروتن و منیزیم هستند برای افزایش توان مغزی مفید می باشند. البته لازم به ذکر است اگر شما مطمئن هستید که تغذیه کاملی دارید و انواع مواد مغذی به مقدار کافی به بدن شما می رسد لزومی به مصرف مکمل ها ندارید اما آیا از این موضوع مطمئن هستید و فکر می کنید همه مواد لازم به مقدار کافی به بدن شما می رسد؟

بسیاری از محققان نسبت به برخی مواد مثل جنسینگ، جینکو و ویتامین ها و مواد معدنی به صورت مکمل های گیاهی خوش بین هستند و اذعان می دارند که اینها می توانند توان مغز و قدرت حافظه را افزایش دهند اما هنوز تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

آمادگی برای یک روز مفید
اگر می خواهید هر روزتان روزی فوق العاده باشد و بیشترین میزان تمرکز حواس و توان مغزی را داشته باشید روزتان را با صبحانه ای شامل آبمیوه طبیعی، نان سبوس دار، ماهی سالمون و یک فنجان چای یا قهوه آغاز کنید.
متخصصین توصیه می کنند برای داشتن روزی همراه با حداکثر توان مغزی علاوه بر رعایت رژیم غذایی همان گونه که ذکر شد به موارد نیز توجه فرمایید:
- خواب شبانه کافی و مناسب داشته باشید.
- از کم آبی بدن پیشگیری کنید و مایعات کافی بنوشید.
- برای داشتن ذهنی فعال و قدرت بالای تفکر ورزش کنید.
- برای پاکسازی ذهن خود از مدیتیشن و انواع تکنیک های آرام سازی ذهن استفاده کنید.

 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )