کارهایی که باعث تقویت حافظه می شود

کارهایی که باعث تقویت حافظه می شود

با مطالعه این مقاله با راه کار هایی که می تواند به تقویت حافظه کمک کند آشنا شوید.

مهسا معروفی

نویسنده: مهسا معروفی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

19 شهریور 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

19 شهریور 1399

3K

eye icon

کارهایی که باعث تقویت حافظه می شود

برای بسیاری از ما پیش آمده که کارها و اطلاعاتی را که باید بخاطر بسپاریم را فراموش کرده ایم. اگر چه این اتفاق طبیعی است، اما اگر به دفعات تکرار شود، نشان دهنده ضعیف شدن حافظه است. رژیم غذایی و سبک زندگی می تواند تاثیر زیادی بر حافظه داشته باشد.
در این مقاله قصد داریم راهکار هایی جهت بهبود حافظه ارائه دهیم. شما می توانید با استفاده از این راهکارها عملکرد مغز و حافظه خود را تقویت کنید.

مدیتیشن انجام دهید
انجام تمرینات مدیتیشن می تواند باعث آرامش، کاهش فشار خون و استرس، بهبود حافظه و حتی تسکین درد شود. در مطالعات مختلف ثابت شده که مدیتیشن باعث افزایش ماده خاکستری مغز می شود. با افزایش سن ماده خاکستری مغز کاهش می یابد که بر حافظه و شناخت تاثیر منفی می گذارد. انجام تمرینات مدیتیشن، از کاهش عملکرد مغز در اثر افزایش سن جلوگیری می کند. همچنین مطالعات دیگر اثر مدیتیشن را بر حافظه کوتاه مدت در همه سنین تایید کردند. 

بدن خود را در وزن مناسب نگه دارید
حفظ وزن بدن در محدوده نرمال یکی از بهترین راه ها برای سلامت بدن و روان محسوب می شود. چاقی می تواند عامل خطری برای کاهش حافظه باشد. علاوه بر این، چاقی می تواند منجر به مقاومت به انسولین و التهاب شود که هر دو عامل اثرات منفی روی مغز دارند.

خواب کافی
اخیرا ثابت شده که نداشتن خواب کافی می تواند باعث تضعیف حافظه شود. خواب نقش مهمی بر تقویت حافظه دارد. زیرا در طی خواب، اطلاعات حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل می شوند. لذا توصیه می شود جهت تقویت حافظه خود خواب کافی داشته باشید.

حضور در لحظه را تمرین کنید
حضور در لحظه (ذهن آگاهی) حالت ذهنی است که در آن شما بر وضعیت فعلی خود تمرکز کرده و آگاهی از محیط اطراف و احساسات خود را حفظ می کنید. باید توجه داشت که ذهن آگاهی در مدیتیشن استفاده می شود اما این دو با هم متفاوت هستند. برای انجام مدیتیشن شرایط خاصی لازم است اما ذهن آگاهی یک عادت ذهنی است که در هر شرایطی می تواند انجام شود.

تمرین های مغزی
مهارت های شناختی را تمرین می کند. استفاده بازی های مغزی می تواند روشی سرگرم کننده و موثر برای تقویت حافظه باشد. جدول کلمات، شطرنج، بازی های یادآوری کلمات و حتی بازی های موبایل که مخصوص تقویت حافظه هستند، روش های مناسب برای تقویت حافظه به شمار می آیند. همچنین نشان داده شده بازی های آموزش مغزی، باعث کاهش خطر ابتلا به زوال عقل در افراد مسن می شوند.

تمرینات ورزشی انجام دهید
انجام تمرینات ورزشی برای سلامت جسم و روان مفید و مهم است. تحقیقات نشان داده که تمرینات ورزشی می تواند جهت بهبود حافظه در تمام سنین از کودکان تا بزرگسالان مفید باشد. در مطالعات نشان داده شده که ورزش ممکن است باعث ترشح پروتئین های محافظ نورون ها شده و رشد و تکامل سلول های عصبی را بهبود بخشد. ورزش منظم در میانسالی باعث کاهش خطر ابتلا به زوال عقل در سنین بالاتر می شود. 

همچنین برای به یادآوری بهتر مطالب کارهای زیر را می توانید انجام دهید
- دفترچه یادداشت درست کنید
شما می توانید یک دفترچه یادداشت برای خودتان داشته باشید که اطلاعاتی از قبیل شماره تلفن ها، آدرس ها، روزهای تولد، اطلاعات پزشکی، پیام های الهام بخش و... را داخل آن یادداشت کنید و همیشه همراه خود داشته باشید. این دفتر می تواند یک دفترچه یادداشت 8*10 به صورت تقویمی باشد که به شما امکان برنامه ریزی روزانه را به شما بدهد. نوشتن اطلاعات می تواند حافظه شما را تقویت کند. همچنین توصیه می شود روزانه چندین بار دفترچه یادداشت خود را نگاه کنید.

- با صدای بلند با خود صحبت کنید
افکار، ایده ها و اطلاعاتی را که باید بخاطر بسپارید را با صدای بلند تکرار کنید تا در حافظه تان بماند. مثلا هنگامی که میخواهید به سوپرمارکت بروید با صدای بلند به خود بگویید من می خوام تخم مرغ، رب گوجه و شیر بخرم. 
همچنین می توانید صدای خود را ضبط کرده و گوش دهید، این کار می تواند باعث بخاطر سپردن اطلاعات شود. 

- یادداشت بگذارید
کارها و نکاتی که باید بخاطر بسارید را یادداشت کرده و در اطراف خود مانند روی یخچال، بالای تخت و... بچسبانید. این کار باعث می شود این اطلاعات را در جاهای مختلف ببینید و در خاطرتان بماند.

- وسایل را در جای خود نگه دارید
عادت کنید وسایل را در جایی که به آنها نیاز دارید نگه دارید. به طور مثال کلیدهای را در جا کلیدی قرار دهید. 

- حواس پرتی را به حداقل برسانید
سعی کنید یک کار انجام دهید. مثلا وقتی با شخصی صحبت می کنید تلویزیون یا رادیو را خاموش کنید. با این تکنیک حواس پرتی شما کم می شود.

- از مخفف و قافیه سازی استفاده کنید
کلماتی را که باید بخاطر بسپارید را به صورت مخفف درآورده و یا به آنها قافیه دهید و بعد حفظ کنید. به طور مثال هنگام محکم یا شل کردن درب مربا، "راست-محکم ، چپ-شل" را بخاطر بسپارید.

- از بدن خود مراقبت کنید تا از ذهن خود محافظت کرده باشید
تغذیه نامناسب، برخی داروها و خواب ناکافی می تواند در حافظه تداخل ایجاد کند. با استفاده از غذاهای سالم و سبک زندگی صحیح می توان حافظه را تقویت کرد. همچنین خوراکی های دارای آنتی اکسیدان بالا می تواتند از آسیب به سلول های مغزی جلوگیری کنند.

بیشتر بخوانید: 11 خوراکی که به تقویت حافظه کمک می کنند

- روش یادگیری خود را بیابید
اکثر مردم یادگیرنده های بصری هستند. یعنی اطلاعاتی را که می بینند را بهتر به خاطر می سپارند. گروه دیگری از افراد از طریق شنیداری بهتر یاد می گیرند و می توانند جهت بخاطر سپردن اطلاعات از شیوه بلند صحبت کردن یا ضبط کردن صدا استفاده کنند. گروهی دیگر از افراد یادگیرنده های حسی-حرکتی هستند به این معنی که آنچه را که تجربه می کنند بهتر به خاطر می آورند. این گروه بیشتر با نوشتن یا اجرای مطالب می توانند آن ها را بخاطر بسپارند. شما می توانید با استفاده از روش هایی که توضیح داده شد حافظه خود را تقویت کرده و از تضعیف حافظه و زوال عقلی در سنین بالا جلوگیری کنید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )