جینکوبیلوبا چه فوایدی برای بدن دارد؟

جینکوبیلوبا چه فوایدی برای بدن دارد؟

<p>در این مقاله از مجله داروکده به خواص جینکوبیلوبا می‌پردازیم.</p>

مرجان رمضان

نویسنده: مرجان رمضان

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

10 تیر 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

10 تیر 1399

18K

eye icon

جینکوبیلوبا چه فوایدی برای بدن دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • جینکوبیلوبا چیست؟
  • جینکوبیلوبا چه خواصی دارد؟
  • عوارض جانبی جینکوبیلوبا
  • تداخلات دارویی

جینکوبیلوبا چیست؟

جینکوبیلوبا یا مِیدن هِیر گیاه بومی چین بوده و هزاران سال است برای منظورهای مختلف پرورش داده می شود. در حالی که برگ و دانه این گیاه اغلب در طب سنتی چینی مورد استفاده قرار می گیرد، تحقیقات جدید بیشتر بر عصاره حاصل از برگ جینکو تمرکز دارند. مکمل های جینکو به دلایل مختلف و عمدتاً برای عملکرد مغز و گردش خون تولید و عرضه می شوند. 

جینکوبیلوبا چه خواصی دارد؟

در ادامه به مهم ترین فواید سلامتی گیاه جینکوبیلوبا می پردازیم:

افزایش قدرت حافظه و تمرکز با جینکوبیلوبا

جینکوبیلوبا یکی اجزای اصلی قرص های تقویت حافظه است.در مورد تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز در افراد سالم با مصرف جینکوبیلوبا گمانه زنی هایی وجود دارد. چندین مطالعه مشاهده کرده اند که مصرف جینکو می تواند نتایجی چون بهبود حافظه، تمرکز و مدت زمانی که فرد می تواند بدون خستگی به مطلبی توجه کند، را در پی داشته باشد. البته برخی مطالعات نیز این نتایج را رد کرده اند. در حالی که مکمل جینکوبیلوبا ممکن است توانایی ذهنی را بهبود بخشد، هیچ تضمینی در این باره وجود ندارد.
مطالعات بسیاری در زمینه اثرات جینکو در افراد با بیماری هایی چون آلزایمر و افت عملکرد شناختی انجام شده است. در تحقیقی که با بررسی 21 مطالعه انجام گرفت، مشخص شد که عصاره جینکوبیلوبا می تواند قابلیت های عملکردی را در افراد مبتلا به آلزایمر خفیف، افزایش دهد. در بررسی دیگری کاهش قابل توجهی در طیف علائم مرتبط با زوال عقل هنگام استفاده از جینکو برای 22 تا 24 هفته مشاهده شد.
این نتایج مثبت می تواند به دلیل نقشی باشد که جینکوبیلوبا در بهبود جریان خون به مغز ایفا می کند. اما به طور کلی هنوز نقش این گیاه در درمان زوال عقل به اثبات نرسیده است.

بیشتر بخوانید: موثرترین ترکیبات مکمل های تقویت حافظه و تمرکز

تاثیر گیاه جینکوبیلوبا بر بهبود گردش خون و سلامت قلب 

در طب سنتی چینی از دانه های جینکو برای باز کردن "کانال های انرژی" به اندام های مختلف از جمله کلیه ها، کبد، مغز و ریه ها استفاده می شود. جینکوبیلوبا می تواند ماده ای به نام نیتریک اکساید را در خون بالا ببرد که به سرعت جریان خون را به اندام های بدن افزایش می دهد. تحقیقات دیگر همچنین به اثرات محافظتی جینکو بر سلامت قلب، سلامت مغز و پیشگیری از سکته اشاره دارد. برای این موضوع توضیح های مختلفی وجود دارد، مثلاً ممکن است به دلیل ترکیبات آنتی اکسیدان موجود در برگ های این گیاه باشد.

اثرات آنتی اکسیدانی جینکوبیلوبا

اثر آنتی اکسیدانی جینکوبیلوبا ممکن است دلیل بسیاری از فواید سلامتی آن باشد. جینکو حاوی مقادیر زیادی فلاونوئیدها و ترپنوئیدها است، ترکیباتی که به اثرات آنتی اکسیدانی قویشان شناخته شده اند. آنتی اکسیدان ها با اثرات مخرب رادیکال های آزاد مقابله یا آنها را خنثی می کنند. رادیکال های آزاد، ذرات بسیار واکنش پذیری هستند که طی عملکردهای سوخت و ساز طبیعی مانند تبدیل مواد غذایی به انرژی یا سم زدایی در بدن تولید می شوند. این ترکیبات می توانند باعث تخریب بافت ها شده و در نتیجه منجر به روند پیری و بیماری های مختلف شوند. تحقیقات در مورد اثرات آنتی اکسیدانی جینکوبیلوبا امیدوار کننده بوده است.

اثرات ضد التهابی جینکوبیلوبا

التهاب بخشی از واکنش طبیعی بدن در مقابله با آسیب یا تهاجم یک ماده خارجی است. در پاسخ التهابی اجزای مختلف سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عامل مهاجم خارجی یا بهبود بخشیدن به ناحیه زخمی به کار گرفته می شوند. برخی از بیماریهای مزمن حتی در صورت عدم وجود بیماری یا جراحت، پاسخ التهابی ایجاد می کنند. با گذشت زمان، این التهاب بیش از حد می تواند باعث آسیب دائمی به بافت های بدن و DNA شود. سالها تحقیقات روی حیوانات و در آزمایشگاه نشان داده که عصاره جینکو می تواند در انواع بیماریها، التهاب در سلولهای انسانی و حیوانات را کاهش دهد. برخی از این بیماری ها عبارتند از: آرتروز و آرتریت، سندروم روده تحریک پذیر، سرطان، بیماری های قلبی و سکته می‌باشد.

خواص جینکوبیلوبا در درمان افسردگی و افسردگی

برخی تحقیقات نشان داده اند که مکمل جینکو می تواند علائم اضطراب را کاهش دهد. برخی مطالعات حیوانی نشان داده اند که مصرف مکمل جینکو ممکن است به بهبود علائم افسردگی نیز کمک کند. با این وجود، افسردگی یک بیماری پیچیده است که ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. برای درک بهتر رابطه بین جینکو و چگونگی تأثیر آن بر افسردگی در انسان، تحقیقات بیشتری لازم است.

اثرات درمانی دیگر جینکوبیلوبا

-کمک به حفظ سلامت چشم: جینکوبیلوبا می تواند جریان خون به چشم را افزایش دهد و به همین دلیل در برخی مطالعات از پیشرفت بیماری آب سیاه چشم (گلوکوم) و تحلیل ماکولا وابسته به سن جلوگیری نموده است.
- درمان سردرد و میگرن: استفاده از جینکوبیلوبا برای درمان سردرد در طب سنتی چین خیلی رایج است. این اثر بستگی به دلیل سردرد دارد، مثلاً اگر سردرد به خاطر استرس بیش از حد یا کاهش جریان خون یا تنگی رگهای خونی باشد، فعالیت جینکو به عنوان آنتی اکسیدان یا باز کننده عروق می تواند در بهبود این سردردها کمک کننده باشد. اما برخی از میگرن ها به دلیل اتساع بیش از حد رگ های خونی ایجاد می شود، که در این صورت مصرف جینکو اثری ندارد.
- کمک به بهبود علائم آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه: این امر به ترکیبات ضد التهابی در جینکوبیلوبا نسبت داده می شود که ممکن است باعث کاهش التهاب راه های هوایی و افزایش ظرفیت ریه شوند. در این زمینه نیاز به تحقیقات بیشتری است.
- کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی: تحقیقات اولیه نشان می دهند که جینکو ممکن است هم به کاهش علائم جسمی و هم علائم روانی سندرم پیش از قاعدگی (PMS) کمک کند. در این زمینه نیز به مطالعات بیشتر نیاز است.

عوارض جانبی جینکوبیلوبا

مصرف عصاره گیاه جینکوبیلوبا می‌تواند برای برخی افراد باعث عوارض جانبی خاصی مانند موارد زیر شود:
• حالت تهوع
• اسهال
• سرگیجه
• سردرد
• دل درد و یبوست
• راش / واکنش آلرژیک
در صورتی که فرد مشکل انعقاد خون داشته باشد یا عمل جراحی در پیش رو داشته باشد، نباید از مکمل های حاوی جینکو استفاده کند. همچنین اگر صرع یا سابقه تشنج دارید می بایستی از مصرف جینکو پرهیز نمایید. تحقیقات نشان داده اند مصرف طولانی مدت جینکوبیلوبا منجر به افزایش خطر سرطان های کبد و تیروئید شده است. پس بهتر است از مصرف طولانی مدت آن پرهیز کنید.

تداخلات دارویی

جینکوبیلوبا ممکن است با برخی داروهای خاص تداخلات نامطلوب داشته باشد، برخی از این داروها به شرح زیر می‌باشد:
• رقیق کننده های خون مانند وارفارین و آسپرین
• برخی داروهای ضد افسردگی مانند پروزاک و زولوفت
• داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن
• داروهای ضد صرع
• داروهای دیابتی
• داروهایی که برای کبد تجویز می شوند
• برخی داروهای پایین آوردنده چربی خون مانند آترواستاتین و سیمواستاتین

جینکوبیلوبا به اشکال مختلفی از جمله کپسول، قرص، عصاره مایع یا پودر خشک شده وجود دارد. به نظر می رسد زمانی که مجموع 120-240 میلی گرم از عصاره این گیاه در چند دوز منقسم در طی روز مصرف شود، بیشترین اثرگذاری را داشته باشد. دوزهای بالای 600 میلی گرم از این محصول به هیچ وجه توصیه نمی شود.

نتیجه گیری

جینکوبیلوبا دارای اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بسیار قوی است که به درمان بسیاری از بیماری ها کمک می‌کند. از مهمترین خواص درمانی جینکوبیلوبا به بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه، افزایش جریان خون و سلامت قلب، اثرات آنتی اکسیدانی، مقابله با التهاب و کاهش اضطراب و افسردگی می‌توان اشاره کرد. با این حال هنوز مطالعات علمی بیشتری برای اثبات این اثرات درمانی مورد نیاز است...

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )