12عادت انسان های سالم

12عادت انسان های سالم

در این مقاله سعی شده به مهم ترین عادات زندگی افراد سالم اشاره شود. این عادات و روش ها می توانند الگوی مناسبی برای افراد در جهت برخورداری از سلامت باشند.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

03 مهر 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

03 مهر 1396

5K

eye icon

12عادت انسان های سالم

سلامت انسان ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. مسلما برخی عوامل در کنترل ما نیستند و نمی توان آنها را به طور کامل از بین برد اما بسیاری از عوامل بیماری زا و تهدید کننده سلامت، توسط خود ما قابل کنترل می باشند. یکی از مهمترین این عوامل نوع تغذیه است. خوشبختانه امروزه تحقیقات زیادی در زمینه تغذیه صورت گرفته و همه افراد می توانند به راحتی از نتایج به دست آمده از این تحقیقات آگاه شوند و با کمک آن یک رژیم غذایی سالم برای خود طرح ریزی کنند. عامل مهم دیگر در سلامتی داشتن تحرک و فعالیت های مناسب بدنی می باشد. امروزه به دلیل سبک زندگی مدرن اغلب کارها بدون نیاز به تحرک و فعالیت بدنی قابل انجام هستند بنابراین همه افراد باید به دنبال برنامه هایی برای داشتن تحرک کافی باشند. 

1.حتما صبحانه میل کنید

همان طور که همیشه گفته می شود صبحانه یکی از مهم ترین وعده های غذایی محسوب می شود. خوردن صبحانه به چندین دلیل بسیار مهم است. خوردن صبحانه باعث می شود که سوخت و ساز بدن به سرعت آغاز شده و مانع ریزه خواری در طول روز می شود. به علاوه مطالعات بیانگر این هستند که افرادی که صبحانه می خورند در محل کار خود بهتر از سایرین هستند. کودکانی که صبحانه میل می کنند در مدرسه نمرات بهتری نسبت به سایرین کسب می کنند. اگر فرصت کافی برای صرف صبحانه ندارید سعی کنید زودتر از خواب بیدار شوید. بهتر است در وعده صبحانه از میوه نیز استفاده کنید. 

2.برای تغذیه خود برنامه ریزی کنید

برنامه ریزی در تغذیه بسیار مهم است زیرا علاوه بر تامین سلامت از نظر اقتصادی نیز به شما کمک می کند. بهتر است پس از مطالعه راجع به انواع مواد غذایی نیازهای بدن خود را بشناسید و بر طبق آنها یک برنامه مناسب برای تغذیه خود طرح ریزی کنید. در ابتدا بهتر است روی یک کاغذ موارد مهم را یادداشت کنید. مثلا اینکه آیا وزن شما ایده آل است یا باید وزن کم کنید؟ روزانه چه مقدار پروتئین و ویتامین نیاز دارید؟ آیا به بیماری خاصی مبتلا هستید؟ در صورتی که جواب مثبت است پرهیز غذایی خاصی دارید؟ بهتر است سوالاتی از این قبیل را روی کاغذ نوشته و جواب آنها را پیدا کنید سپس با توجه به این جواب ها برنامه غذایی مختص خودتان را طرح ریزی کنید. بدین طریق شما به درستی می دانید که چه مواد غذایی باید مصرف کنید و بهترین زمان مصرف آن چه موقع است.

3.به اندازه کافی آب بنوشید

آب بهترین نوشیدنی است و در بدن انسان نقش حیاتی دارد. نوشیدن آب به مقدار کافی باعث می شود که تعداد زیادی اتفاق خوب و مثبت در بدن انسان رخ دهد. مثلا جلوگیری از خشکی و کم آبی بدن در صدر لیست موارد کمکی برای کاهش و حتی افزایش وزن می باشد یعنی به هر دو مورد کمک می کند. بهترین نوشیدنی آب خالص است زیرا سایر نوشیدنی ها اغلب دارای شکر هستند و باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت و چاقی می شوند. اگر دوست دارید آب طعم دار مصرف کنید بهتر است به جای نوشیدنی های شیرین خودتان آب را طعم دار کنید. مثلا می توانید برش هایی از لیمو ترش، پرتقال، لیمو شیرین و یا خیار را در آب بیاندازید تا آب کمی طعم بگیرد سپس آن را بنوشید. 

4.ورزش کنید

ورزش و داشتن تحرک فیزیکی کافی یکی از مهمترین ارکان سلامتی است. افراد سالم اغلب زمان مناسبی را جهت انجام تمرینات ورزشی صرف می کنند. مثلا هنگامی که در اداره یا شرکت پشت میز نشسته و مشغول کار هستید سعی کنید به جای اینکه هر چند ساعت یکبار با خوردن یک لیوان قهوه خودتان را سرحال نگه دارید از چند تمرین ورزشی ساده و کششی مناسب محل کار استفاده کنید. خوشبختانه با یک جستجوی ساده به نتایج جالبی در رابطه با تمرینات مناسب محل کار برمی خورید. همانطور که می دانید انجام تمرینات ورزشی به مدت 30 دقیقه روزانه حداقل 5 بار در هفته تضمین کننده سلامتی شماست. اگر قادر نیستید 30 دقیقه پی در پی ورزش کنید می توانید آن را به 3 بخش ده دقیقه ای تقسیم کنید. اما دقت کنید برای سالم ماندن باید در هر سن و شرایطی تمرینات ورزشی و تحرکات بدنی را جدی بگیرید.

5.ساعاتی در طول شبانه روز آفلاین باشید

آیا شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که دائما در فضای مجازی به سر می برند؟ درست است که فضای مجازی سرگرم کننده است و شما می توانید به سرعت از احوال دوستان خود با خبر شوید اما آیا واقعا مهم است که عکس دوست خود را که در تعطیلات به سر می برد بلافاصله پس از انتشار ببینید؟ اگر تا صبح صبر کنید چه اتفاقی می افتد؟ مسلما هیچ اتفاقی نمی افتد فقط شما زمان های مفید زیادی را به دست می آورید. بنابراین بهتر است ساعات مشخصی در طول شبانه روز برای خود تعیین کنید و فقط در آن ساعات دسترسی به اینترنت و فضای مجازی داشته باشید. یکی از عادات افراد سالم این است که بیش از اندازه خود را سرگرم فضای مجازی نمی کنند و برای اینکار ساعات مشخصی را در نظر می گیرند. به راحتی خواهید دید که با ایجاد محدودیت زمانی برای استفاده از نت زمان زیادی برای انجام کارهای مفید به دست می آورید. مثلا می توانید کتاب بخوانید، قدم بزنید و یا فرصت کافی برای تدارک یک شام یا ناهار سالم داشته باشید.

6.مهارت های جدید یاد بگیرید

یاد گرفتن مهارت های جدید باعث می شود مغز شما سالم بماند. مثلا می توانید در یک کلاس رقص ثبت نام کنید، به کلاس زبان بروید و یک زبان جدید یاد بگیرید، در کلاس ها و کارگاه های نویسندگی شرکت کنید. فعالیت های فکری و مغزی باعث می شوند مغز دیرتر پیر شود و حتی می تواند احتمال ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد. افراد سالم در هر سنی در حال یادگیری چیزهای جدید و استفاده مناسب از مغز خود هستند.

7.سیگار نکشید

ترک سیگار یک گام بزرگ به سوی سلامتی محسوب می شود. افراد سالم هیچ گاه سیگار نمی کشند. اگر سیگار می کشید آن را به سرعت ترک کنید. خوشبختانه پس از ترک سیگار بدن قادر است به سرعت خود را ترمیم کند و عوارض ناشی از سیگار را به حداقل برساند. منتظر چه چیزی هستید همین الان تصمیمی جدی بگیرید و سیگار را کنار بگذارید. راه ها و روش های کمکی فراوانی برای ترک سیگار وجود دارد و البته مهمترین نکته در ترک سیگار عزم و اراده جدی خود شماست.

8.به اندازه کافی بخوابید

خواب کافی و مناسب فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. خواب خوب و کافی شبانه باعث می شود در طول روز حال بهتری داشته باشید، اخلاق شما خوش تر می شود، قدرت یادگیری و تمرکز شما افزایش می یابد و به یادگیری چیزهای جدید کمک می کند. اینها فواید کوتاه مدت برای داشتن خواب کافی می باشد یعنی اگر خواب کافی و مناسب شبانه داشته باشید فواید ذکر شده به راحتی قابل دستیابی هستند. خواب کافی در طولانی مدت هم اثرات مفیدی بر بدن می گذارد مثلا باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود. میزان خواب کافی برای افراد مختلف با توجه به سن آنها متفاوت است اما به طور میانگین 7 ساعت خواب شبانه مناسب است. بهتر است علاوه بر داشتن خواب کافی زمان خواب و بیداری نسبتا منظمی داشته باشید و سعی کنید هر شب در زمان مشخصی به خواب رفته و صبح ها نیز در زمان معینی از خواب بیدار شوید. 

9.عضلات خود را تقویت کنید

تقویت عضلات باعث می شود توده عضلانی بدن شما بیشتر از میزان چربی باشد. این حالت باعث می شود بیشتر کالری بسوزانید. تمرینات عضله سازی باعث می شود راحت تر چربی سوزانده و لاغر شوید. به علاوه این تمرینات قلب شما را تقویت کرده و باعث استحکام استخوان ها می شود. بهتر است در کنار انجام تمرینات ورزشی ساده مثل پیاده روی هفته ای دو بار به تمرینات تخصصی عضله سازی بپردازید.

10.ساعاتی از روز را در فضای باز بگذرانید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت چند دقیقه در روز سطح ویتامین دی بدن را بالا می برد و باعث استحکام استخوان ها، تقویت قلب و بهبود خلق و خو می گردد. به علاوه بیرون رفتن از منزل باعث می شود کمتر جلوی تلویزیون یا کامپیوتر بنشینید. در صورت امکان بهتر است یک فضای سبز را برای پیاده روی انتخاب کنید مثلا پارک. تحقیقات نشان می دهد که افرادی که زمان بیشتری در محیط بیرون به سر می برند خلق و خوی بهتر و آرام تری دارند. 

11.تمرینات تعادلی انجام دهید

انجام تمرینات تعادلی در هر سنی مفید است. اگر جوان هستید انجام تمرینات تعادل به شما کمک می کند کمتر دچار آسیب و حادثه شوید و اگر سن شما بالاتر است تمرینات تعادل باعث می شود مدت زمان بیشتری فعال مانده و از افتادن و شکستگی استخوان ها پیشگیری می کند. مهم نیست چه سنی دارید بالانس و تعادل خوب باعث می شود عضلات قوی تری داشته باشید، قلبتان سلامت بماند و اعتماد به نفس شما افزایش یابد. یوگا و تای چی بهترین تمرینات افزایش قدرت تعادل را دارند. تمرینات یوگا و تای چی علاوه بر اینکه به وضعیت جسمانی شما کمک می کند باعث می شوند ذهن شما نیز آرام شود.

12.ذهن خود را آرام کنید

تمرینات آرام سازی ذهن باعث کاهش استرس، کاهش میزان درد و بهبود خلق و خو می شود. دانشمندان در حال مطالعه بر روی علت این امر هستند. یکی از مطالعات نشان می دهد که انجام 8 هفته تمرینات منظم مدیتیشن و آرام سازی ذهن می تواند بخشی از مغز که مربوط به هیجانات، احساسات، یادگیری و حافظه می باشد را تغییر دهد و تغییرات مثبتی در این بخش به وجود بیاید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )