هفت فایده نوشیدن آب

هفت فایده نوشیدن آب

همه می دانیم که آب سالمترین نوشیدنی است. همین الان برای خود یک لیوان آب آورده و پس از نوشیدن آن این مقاله را مطالعه کنید!

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

07 بهمن 1394

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

07 بهمن 1394

14K

eye icon

هفت فایده نوشیدن آب

آب سالمترین و بهترین نوشیدنی دنیاست. در شرایط عادی بهتر است افراد روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشند. تحقیقات زیادی در مورد فواید نوشیدن آب انجام شده که همه آنها مزایای بی شمار نوشیدن آب را تایید کرده اند. در این مقاله به 7 فایده مهم نوشیدن آب اشاره شده. 

آب بنوشید، اندام متناسب داشته باشید
آیا می خواهید وزن کم کنید؟ نوشیدن آب متابولیسم بدن را افزایش می دهد و همچنین باعث می شود احساس سیری کنید و با کاهش حس گرسنگی مانع پرخوری در فرد می شود. به جای نوشیدن نوشیدنی های مختلف و حتی به جای ماءالشعیر پر کالری، آب بنوشید. سعی کنید نیم ساعت قبل از صرف غذا یک لیوان آب بنوشید، این کار علاوه بر اینکه باعث می شود عادت بد آب خوردن وسط غذا را کنار بگذارید موجب می شود که احساس گرسنگی شما کمتر شود و در نتیجه کمتر غذا بخورید. نوشیدن آب باعث افزایش متابولیسم می شود به خصوص وقتی که آب خنک باشد.  بدن شما برای گرم کردن آب خنکی که نوشیده اید مجبور است چندین کالری اضافه بسوزاند و این کار برای کم کردن وزن مفید است. البته لازم به ذکر است نوشیدن آب خیلی یخ مناسب نیست و همین که آب خنک باشد کافی است. 

افزایش انرژی با نوشیدن آب
اگر احساس کم توانی می کنید و انرژی شما برای انجام فعالیت هایتان کافی نیست، آب بنوشید. کم آبی باعث ایجاد احساس خستگی و ناتوانی می شود. نوشیدن مقدار مناسب آب کمک می کند که قلب خون را بهتر و با قدرت تر پمپاژ کند. وقتی آب کافی می نوشید خون راحت تر در بافت ها جریان می یابد و بنابراین اکسیژن و سایر مواد مغذی راحت تر از طریق خون به سلول های مختلف می رسد. 

آب استرس را کاهش می دهد 
حدود 70 تا 80 درصد بافت مغز از آب تشکیل شده است. چنانکه دچار کم آبی شوید، بدن و مغز شما تحت فشار و تنش قرار می گیرند. خوب است بدانید هنگامی که احساس تشنگی می کنید حتما بدنتان دچار کم آبی شده است. یکی از راه های مبارزه با استرس نوشیدن آب است اثر مثبت نوشیدن آب بر کاهش استرس در تحقیقات مختلف به اثبات رسیده است. برای اینکه استرس خود را کم کنید بهتر است همیشه روی میز کارتان یک لیوان آب داشته باشید و یا اگر بیرون منزل و یا محل کار خود هستید یک بطری کوچک آب همراه خود داشته باشید و در فواصل منظم جرعه ای از آن بنوشید. 

با نوشیدن آب عضلات خود را تقویت کنید 
نوشیدن آب به پیشگیری از گرفتگی عضلات کمک می کند. همچنین نوشیدن آب باعث می شود مفاصل نرم تر و روان تر شوند و به کاهش سختی و سفتی مفاصل کمک وافری می کند. شاید امتحان کرده باشید که اگر قبل از انجام تمرینات ورزشی به میزان لازم آب نوشیده باشید، می توانید طولانی تر و بهتر ورزش کنید و کمتر دچار صدمات ناشی از ورزش می شوید. لازم به ذکر است نوشیدن آب در هنگام تمرینات ورزشی بستگی به ورزش مورد نظر دارد، پس قبل از انجام ورزش از مربی خود در مورد میزان و زمان مجاز و مناسب برای نوشیدن آب در حین تمرینات ورزشی سوال کنید. 

آب عامل تغذیه پوست
هنگامی که بدن شما کم آب شود چین و چروک ها و خطوط ریز روی پوست عمیق تر می شوند. نوشیدن آب مانند یک کرم ضد چروک و مرطوب کننده طبیعی عمل می کند. نوشیدن آب باعث آبرسانی به سلول های پوست شده و آنها را پر آب می کند و در نتیجه پوست صورت جوان تر به نظر می رسد. همچنین باعث دفع بهتر مواد زاید پوست می شود و جریان خون را بهبود می بخشد و باعث درخشش، سرخی، و طراوت پوست می گردد. 

تاثیرات مفید آب بر گوارش
همانطور که می دانید مصرف سبزیجات حاوی فیبر برای سیستم گوارش بسیار مفید است، آب هم مانند سبزیجات برای گوارش مفید بوده و برای پیشگیری از یبوست لازم است. نوشیدن آب باعث می شود مواد زاید و غیر قابل مصرف به راحتی از روده ها عبور کرده و از بدن دفع شوند و در نتیجه مواد غیر لازم سریعتر از بدن دفع می شوند. اگر آب کافی ننوشید بدن شما دچار کم آبی می شود و به دلیل اینکه بدن برای اعمال حیاتی خود نیازمند آب می باشد، آب لازم را از نقاط مختلف بدن مانند روده ها جذب می کند و در نتیجه روده ها بی آب می شوند و فرد دچار یبوست می شود. 

آب مانع تشکیل سنگ های کلیوی می شود
امروزه آمار افراد مبتلا به سنگ های کلیه رو به افزایش است و دلایل متعددی برای این امر وجود دارد مثل کم تحرکی و تغییر سبک زندگی، اما مهم ترین دلیل این مشکل این است که این افراد آب کافی مصرف نمی کنند. نوشیدن آب باعث رقیق شدن ادرار می شود، در ادرار مواد معدنی و نمک هایی وجود دارند که قابلیت کریستاله شدن دارند و می توانند به سنگ های کلیوی تبدیل شوند بنابراین اگر آب کافی مصرف نشود ادرار غلیظ شده و به این مواد فرصت کافی برای کریستاله شدن داده می شود. سنگ های کلیوی بسیار به ندرت می توانند در ادرار رقیق تشکیل شوند پس برای کاهش خطر ایجاد سنگ های کلیوی آب کافی بنوشید. 

بیشتر بخوانید: برای داشتن عمری طولانی چه بخوریم؟

آیا آب کافی می نوشید؟ 
اغلب افراد سالم آب کافی می نوشید و این امر به سلامت آنها کمک زیادی می کند. نباید بگذارید خیلی تشنه شوید بعد آب بنوشید، در واقع تشنگی واکنش بدن به کم آبی است. به محض اینکه کمی احساس تشنگی داشتید آب بنوشید. بعضی از محققان معتقدند که افراد باید روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشند، اما میزان دقیق آب مورد نیاز بدن بستگی به عوامل مختلفی دارد مثل سایز فرد، میزان فعالیت های فیزیکی، درجه حرارت هوا، و سلامت عمومی فرد دارد. همیشه به یاد داشته باشید اگر تمرینات ورزشی می کنید و یا فعالیت های فیزیکی انجام می دهید که منجر به عرق کردن می شود باید آب بیشتری بنوشید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )