6 درمان طبیعی برای یبوست

6 درمان طبیعی برای یبوست

همه ما در دوره ای از زندگی یبوست را تجربه کرده ایم. در این مقاله می خوانیم که تغییر در سبک زندگی و درمان های خانگی اولین گزینه های درمان یبوست می باشند.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

17 فروردین 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

17 فروردین 1396

6K

eye icon

6 درمان طبیعی برای یبوست

یبوست یکی از مشکلات شایع در تمامی سنین می باشد. گاهی اوقات افراد یبوست را در مدت زمان محدودی در زندگی خود تجربه می کنند. مثلا در دوران بارداری و یا در دوره ای که داروی خاصی مصرف می کنند. عوامل زیادی باعث ایجاد یبوست می شوند. همچنین درمان های متعددی برای یبوست وجود دارد. تغییر در سبک زندگی و درمان های خانگی معمولا اولین گزینه های درمان یبوست می باشند.

برنامه روزانه با ثبات و منظمی داشته باشید 
شاید ماندن در رختخواب و استراحت در منزل راه خوبی برای گذراندن یک روز تعطیل همراه با تنبلی باشد. اما توجه داشته باشید که تنبلی کردن در رفتن به دستشویی هنگام صبح می تواند آغازگر مشکل باشد. نگه داشتن مدفوع و تنبلی در دستشویی رفتن باعث کند شدن حرکات روده و یبوست خواهد شد حتما قبل از خواب و پس از برخاستن از خواب به دستشویی بروید و تنبلی را کنار بگذارید. البته سیستم بدنی افراد با هم متفاوت است و شاید همه لازم نباشد که در این زمان ها به دستشویی بروند اما باید برنامه منظمی برای دستشویی رفتن داشته باشند تا دچار یبوست نشوند.

به طور مرتب ورزش کنید 
شاید ورزش روزانه و رفتن به باشگاه برایتان سخت باشد اما ورزش کردن علاوه بر فواید بیشمار باعث درمان و پیشگیری از یبوست خواهد بود. مثلا دویدن و یا پیاده روی تند باعث تحریک روده ها و حرکت آنها شده و از ایجاد یبوست پیشگیری می کند. هر نوع ورزشی که به حرکات روده ها کمک کند برای پیشگیری و درمان یبوست مفید می باشد. برای پیشگیری و درمان یبوست حتما باید از یک برنامه ورزشی منظم پیروی کنید. حداقل به طور متوسط 150 دقیقه در هفته ورزش هایی مثل ایروبیک انجام دهید. مثلا روزانه 30 دقیقه تمرینات ایروبیک را 5 روز در هفته انجام دهید. اگر در ابتدای کار این مدت زمان برایتان طولانی و دشوار است از زمان کمتر شروع کنید تا به این مقدار برسید. تداوم و نظم در تمرینات ورزشی نکته بسیار مهم و کلیدی می باشد. 

برای مطالعه بیشتر: یبوست در کودکان

مایعات کافی بنوشید
نوشیدن مایعات کافی باعث پیشگیری و درمان یبوست می شود. مایعات به عبور مدفوع از روده ها کمک کرده و باعث جلوگیری از یبوست می شوند. به طور کلی بهتر است خانم ها در طول روز 9 لیوان و آقایان 13 لیوان مایعات بنوشند. اگر دچار یبوست هستید و از مکمل های حاوی فیبر استفاده می کنید لازم است مایعات بیشتری بنوشید. هر چند آب ایده آل ترین و بهترین نوشیدنی محسوب می شود اما چای سبز و ماءالشعیر و نوشیدنی هایی از این دست می توانند در مقدار مایعات دریافتی روزانه محاسبه شوند. 

فیبر کافی مصرف کنید
مصرف فیبر کافی در رژیم غذایی روزانه نکته بسیار مهم و ضروری در پیشگیری و درمان یبوست محسوب می شود. 2 نوع اصلی از فیبر وجود دارد: فیبرهای قابل حل که آب را به خود می کشند و از سفت شدن مدفوع جلوگیری می کنند و فیبرهای غیر قابل حل که باعث حجیم شدن مدفوع شده و به عبور سریعتر مدفوع از روده ها کمک می کند. برای درمان یبوست بهتر است مواد غذایی حاوی فیبر و خوش هضم استفاده کنید مثل میوه های خانواده توت، آلو بخارا و آووکادو. همچنین برای پیشگیری از یبوست لازم است رژیم غذایی غنی از فیبر داشته باشید و از موادی مثل سبزیجات، میوه ها و غلات کامل بیشتر استفاده کنید. برخی مکمل ها مثل پسیلیوم حاوی مقادیر بالای فیبر می باشند.

استفاده از مکمل های حاوی منیزیم
مصرف مقدار کافی منیزیم در رژیم غذایی به رفع یبوست کمک زیادی می کند. مکمل های خوراکی حاوی منیزیم به دلیل ایجاد خاصیت اسمزی به عنوان ملین عمل می کنند. بدین معنی که با وارد کردن آب بیشتر به روده ها به نرم شدن مدفوع و تسهیل عمل دفع کمک می کند. شما می توانید ملین های حاوی منیزیم را از داروخانه ها تهیه کنید. اگر سابقه ناراحتی کلیوی دارید حتما قبل از مصرف این گونه ملین ها با پزشک خود مشورت کنید. اغلب مواد غذایی که منیزیم بالایی دارند حاوی مقادیر بالای فیبر نیز می باشند. به عنوان مثال غلات کامل و سبزیجات دارای برگ سبز منبع خوبی برای هر دو ماده یعنی فیبر و منیزیم می باشند.

روغن نارگیل
بنا به نظر پروفسور آریل میلر متخصص طب داخلی خوردن یک تا دو قاشق چایخوری روغن نارگیل در روز به عنوان یک ملین عمل کرده و باعث تسهیل در دفع شده به علاوه به پیشگیری از یبوست نیز کمک می کند. قبل از شروع مصرف روغن نارگیل بهتر است با پزشک مشورت کنید. اگر خوردن روغن نارگیل به تنهایی برایتان مطبوع نیست می توانید همراه با غذا آن را میل کنید مثلا آن را به چاشنی سالاد خود اضافه کنید.

به پزشک مراجعه کنید
 اگر دچار یبوست شدید در مرحله اول از درمان های خانگی کمک بگیرید تا حرکات روده دوباره به حالت طبیعی برگردد. اگر این درمان ها مفید واقع نشد و یا اینکه دچار یبوست مزمن هستید لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک پس از بررسی های لازم ممکن است دستور تغییر سبک زندگی و یا دستورات دارویی برایتان تجویز کند. در برخی موارد یبوست ممکن است به دلیل برخی بیماری ها ایجاد شود در این صورت پزشک با درمان و کنترل اینگونه بیماری ها به درمان یبوست بیمار کمک می کند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )