یبوست در کودکان

یبوست در کودکان

یبوست مشکلی آزار دهنده است که کودکان و حتی شیرخواران را نیز ممکن است درگیر کند. در این مطلب راه کارهایی برای درمان یبوست کودکان آورده شده است.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

23 دی 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

23 دی 1396

4K

eye icon

یبوست در کودکان

یبوست یا خشکی مزاج عارضه ای در دستگاه گوارش است که بر  اثر آن مواد دفعی در روده بزرگ سفت می شوند و دفع آنها با سختی همراه است. یبوست مشکلی آزار دهنده است که کودکان و حتی شیرخواران را نیز ممکن است درگیر کند. ممکن است حرکات روده در طول زندگی کودک دچار تغییراتی شود که برخی از این تغییرات می تواند منجر به یبوست شود.
چنانچه یبوست درمان نشود باعث تجمع و سفت شدن مدفوع در قسمت انتهای روده بزرگ می شود. جمع شدن مدفوع در روده باعث اتساع و گشادی دیواره های روده شده و به تدریج قدرت انقباض روده برای دفع مدفوع کاهش می یابد و این حالت یبوست را تشدید کرده و درمان آن را با مشکل مواجه می سازد.

برای خرید محصولات ضد یبوست اینجا کلیک کنید. 

علائم یبوست
معمولا نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند ممکن است روزانه چندین بار دفع داشته باشند. اما گاهی اوقات نیز تعداد دفع نوزادان کمتر است. حرکات روده در کودکان معمولا به نوع تغذیه کودک بستگی دارد. تعداد دفعات دفع به نسبت راحتی در اجابت مزاج اهمیت کمتری دارد. یبوست ممکن است موجب بروز دردهای شکمی، بی اشتهایی و بی قراری کودک شود. در بعضی موارد ممکن است کودک به دلیل دفع دردناک عمدا جلوی دفع را بگیرد که این کار باعث تشدید یبوست می شود. گاهی اوقات یبوست حتی باعث خونریزی از مقعد می شود که این اتفاق برای والدین بسیار نگران کننده است.
کودکانی که دچار یبوست هستند اغلب برای دستشویی رفتن با مشکل مواجه هستند و هنگام دفع احساس درد و ناراحتی می کنند. شکم این کودکان اغلب سفت می شود. به دلیل عدم دفع مناسب اغلب این کودکان با مشکل بی اشتهایی نیز مواجه هستند.

 درمان یبوست در کودکان
برای درمان یبوست کودکان چندین راهکار وجود دارد که به برخی از مهم ترین و کاربردی ترین آنها اشاره می کنیم.
شیر خشک را تغییر دهید
اگر کودک مبتلا به یبوست فقط از شیر مادر تغذیه می کند لازم است مادر تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کند. چنانچه کودک از شیشه شیر می خورد و شیر خشک مصرف می کند بهتر است برند شیر خشک را تغییر دهید. این کار را حداقل تازمانی که یبوست کودک رفع نشده ادامه دهید. گاهی اوقات کودکان به برخی از اجزای شیر حساسیت دارند و این حساسیت باعث مشکلات گوارشی در آنها می شود.
تغییر رژیم غذایی
چنانچه کودک مبتلا به یبوست تغذیه جامد را نیز شروع کرده باشد و علاوه بر شیر غذاهای دیگری نیز بخورد لازم است که در رژیم غذایی وی تغییراتی ایجاد کنیم. مهم ترین نکته افزودن مواد غذایی حاوی فیبر به رژیم غذایی کودک است. مواد غذایی زیر به درمان یبوست کمک زیادی کرده و برای رفع یبوست بسیار مفید هستند:
بروکلی- گلابی- آلو- هلو- سیب پوست کنده

به جای برنج بهتر است به کودک غلاتی مانند جو، جو دو سر، غلات سبوس دار، کراکر بدهید زیرا این مواد باعث حجیم شدن مدفوع کودک شده و به بهبود یبوست کمک می کند.
مایعات بیشتری به کودک بدهید
مصرف مایعات کافی برای حرکت روده ها ضروری است. آب و شیر بهترین مایعات برای کودک محسوب می شوند. آب گلابی و آب آلو نیز می تواند به حرکات روده کمک کنند و حرکات روده را سریع تر کنند. اگر این آبمیوه ها برای کودک غلیظ است می توانید آنها را با آب رقیق کرده و سپس به کودک آب بدهید.
تحرک کودک را بیشتر کنید
تحرک باعث سرعت بخشیدن به هضم غذا می شود بنابراین دفع نیز سریعتر انجام می شود. اگر کودک راه می رود بهتر است چند تمرین ساده ورزشی به وی یاد بدهید مثلا تمرین با دوچرخه می تواند کمک بزرگی به رفع یبوست کند.

ماساژ درمانی
ماساژ ملایم شکم می تواند حرکات روده را شبیه سازی کند و به دفع کمک کند. بهتر است روزانه چندین بار شکم کودک را ماساژ ملایم دهید.

چنانچه موارد ذکر شده فایده لازم را نداشت و مشکل کودک حل نشد می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید.

از داروهای ملین استفاده کنید: قبل از دادن هر گونه داروی ملین به کودک لازم است حتما با پزشک مشورت نمایید. داروهای ملین انواع مختلفی دارند. پزشک با توجه به سن و شرایط کودک بهترین دارو را برای وی تجویز می کند. گاهی اوقات پزشک برای کودک شیاف های گلیسیرین تجویز می کند تا مدفوع نرم شده و دفع آن آسانتر شود. استفاده بیش از دو یا سه بار از شیاف گلیسرین و تنقیه مناسب نیست و در صورت عدم بهبود یبوست لازم است با پزشک مشورت نمایید.

پس از بهبود نسبی یبوست کودک، والدین نباید کودک را به حال خود رها کنند زیرا احتمال عود این مشکل وجود دارد. والدین باید مراقب تغذیه کودک بوده تا به مرور کودک عادات دفع طبیعی را پیدا کند و مشکل وی به کلی برطرف شود.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )