چند علامت در کودکان که نباید نادیده گرفته شوند.

چند علامت در کودکان که نباید نادیده گرفته شوند.

وجود برخی علائم در کودکان نیازمند بررسی دقیق می باشد و نباید با آنها سهل انگارانه برخورد شود. در این مقاله به چند نمونه اشاره شده است.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

22 اسفند 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

22 اسفند 1395

5K

eye icon

چند علامت در کودکان که نباید نادیده گرفته شوند.

اغلب اوقات بیشتر علائم و تغییراتی که در کودکان به وجود می آیند نگران کننده نیستند. اما وجود برخی علائم در کودکان نیازمند بررسی دقیق می باشند و نباید با آنها سهل انگارانه برخورد شود. در ادامه به مهمترین این علائم اشاره می گردد.

مشکلات شنوایی 
نوزادان و کودکان زیر 2 سال قادر به بیان مشکلات خود نیستند و مشکلات شنوایی مانند کم شنوایی نیز از این دست مشکلات می باشند. کودکانی که دچار مشکلات شنوایی هستند قادر نیستند به محرک های صوتی پاسخ درستی بدهند. این کودکان لازم است به دقت تحت بررسی های تخصصی پزشکی قرار گیرند. اگر احساس کردید که کودک شما نسبت به همه یا برخی از صداها واکنشی نشان نمی دهد حتما او را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید.

در اینجا لازم به ذکر است که والدین باید از کودک در برابر قرار گرفتن در معرض صداهای بلند مراقبت کنند. بر اساس آمارها حدود 12.5 درصد کودکان و نوجوانان در سنین 6 تا 19 سالگی دچار مشکلات موقتی شنوایی به دلیل قرار گرفتن در معرض صداهای بلند می شوند. بنابراین برای پیشگیری از مشکلات شنوایی درجه صدای تلویزیون، هدفون، بازی های کامپیوتری، موسیقی و ... را از نصف بالاتر نبرید. 

مشکلات بینایی
نوزادان و کودکان قادر نیستند که مشکلات احتمالی بینایی خود را بیان کنند. اما والدین با کمی توجه می توانند در صورت وجود مشکل آن را تشخیص دهند. اگر کودک در تمرکز بر روی یک شی دچار مشکل است و یا به سختی اشیا نزدیک و حتی دست شما را پیدا می کند حتما به پزشک اطفال مراجعه کنید. در کودکان بزرگتر مثلا بچه هایی که در سنین مدرسه رفتن هستند تشخیص مشکلات بینایی ساده تر است. چنانچه کودک برای خواندن و نگاه کردن به کتاب با مشکل مواجه است و یا نزدیک به تلویزیون می نشیند باید توسط چشم پزشک مورد معاینه قرار گیرد. اگر کودک شما دچار افت تحصیلی شده بهتر است ابتدا از اینکه می تواند به راحتی تخته را ببیند یا خیر اطمینان حاصل کنید. گاهی اوقات به اشتباه به کودک عناوینی از قبیل بیش فعال، دانش آموز ضعیف و ... داده می شود در حالی که تمام مشکلات کودک به دلیل ضعف بینایی وی می باشد و با برطرف کردن آن کودک کاملا نرمال و طبیعی است. 

تب بالا و سردرد شدید 
کودکان اغلب به دلیل سرماخوردگی، بیماری های ویروسی، و عفونت های ساده ممکن است که دچار تب شوند. اگر تب بالا همراه با سردرد شدید باشد باید کودک را سریعا نزد پزشک ببرید. برخی از بیماری ها چنانچه به موقع و سریع تحت درمان قرار نگیرند می توانند خطرات جدی برای سلامت فرد به وجود آورند.

دل درد
دل درد در کودکان معمولا مشکلی شایع است به خصوص هنگامی که کودک رژیم غذایی جدیدی را تجربه کرده و یا پرخوری کرده باشد و یا غذاهای ناسالم خورده باشد. اما اگر دل درد همراه با علائم زیر باشد باید سریعا کودک را برای معاینه نزد پزشک ببریم: 
-درد در ناحیه تحتانی راست شکم 
-حالت تهوع 
-اسهال 
-درد همراه با حساسیت شکم هنگام لمس این علائم می توانند به دلیل التهاب آپاندیس به وجود بیایند. در التهاب آپاندیس معمولا درد با گذشت زمان شدید تر و علائم نیز بیشتر می شوند. 

خستگی مفرط
اگر کودک بیشتر اوقات از خستگی شکایت می کند و انرژی لازم برای انجام امور را ندارد ممکن است دچار مشکل و یا بیماری خاصی باشد و باید تحت نظر پزشک قرار گیرد. دلایل مختلفی برای احساس خستگی مفرط در کودکان وجود دارد. پزشک برای تشخیص به مسائل و مشکلات مختلفی مثل کم خونی، سوء جذب، سردرد و افسردگی فکر می کند. در چنین مواردی گاهی اوقات لازم است اجازه دهید کودک به تنهایی با پزشک صحبت کند تا چنانچه مسئله ای وی را رنج می دهد و قادر به گفتن آن به شما نیست آن را با پزشک در میان بگذارد.

بیشتر بخوانید: مشکلات شایع تغذیه در کودکان

مشکلات تنفسی
بنابر برخی آمارها حدود 10 درصد کودکان در آمریکا دچار آسم هستند. علائم این بیماری می تواند شامل: تنگی نفس هنگام ورزش و بازی، صدای سوت هنگام بازدم، تنفس کوتاه و مشکل در بهبود عفونت های تنفسی باشد. درمان ها معمولا باعث بهبود کامل آسم نخواهند شد اما علائم را به حداقل می رسانند و از ایجاد حملات آسمی جلوگیری می کنند. چنانچه متوجه هر گونه مشکل تنفسی در کودک شدید حتما به پزشک اطفال مراجعه کنید. 

کاهش وزن
کم کردن بی دلیل وزن حتما باید مورد توجه قرار گیرد. کاهش وزن محدود معمولا مشکلی نیست اما کاهش شدید یا ناگهانی وزن حتما باید مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین در صورت مواجهه با این مشکل حتما سریعا به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.

احساس تشنگی زیاد 
مسلما دویدن و بازی کردن و فعالیت های فیزیکی باعث ایجاد احساس تشنگی در کودک می شود. اما چنانچه متوجه شدید که کودک همیشه احساس تشنگی می کند و مرتب مجبور است آب بنوشد حتما به پزشک مراجعه کنید. یکی از دلایل تشنگی بیش از حد دیابت است. بر طبق آمارها حدود 151000 فرد زیر 20 سال در آمریکا به دیابت نوع 1 مبتلا هستند. تشنگی مفرط تنها یکی از علائم دیابت است. سایر علائم دیابت شامل پر ادراری، احساس گرسنگی بیش از حد، کاهش وزن و احساس خستگی می باشد. در صورت وجود تمام یا هر یک از این علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )