مشکلات شایع تغذیه در کودکان

مشکلات شایع تغذیه در کودکان

کودکان در حال رشد هستند بنابراین تغذیه ی آنها بسیار اهمیت دارد. در این مقاله با مشکلات شایع تغذیه ای کودکان آشنا شوید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

18 آذر 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

18 آذر 1395

6K

eye icon

مشکلات شایع تغذیه در کودکان

بچه ها معمولا تمایلی به غذاهای جدید ندارند
به طور معمول کودکان تمایلی به غذاهای جدید نشان نمی دهند و آنها را پس می زنند. برای رفع این مشکل بهتر است غذاهای جدید را با مقادیر کم به کودک بدهیم تا کم کم به طعم و مزه آن عادت کند. سعی کنید غذاهای جدید کودک را طوری تهیه کنید که شبیه غذای سفره خانواده باشد. از سایر غذاهای محبوب کودک کمک بگیرید مثلا اگر کودک شما پوره هویج را دوست دارد ولی تمایلی به پوره سیب زمینی نشان نمی دهد بهتر است کم کم سیب زمینی را به پوره هویج اضافه کنید تا کودک به تدریج به طعم آن عادت کرده و آن را بخورد.

کثیف کاری موقع غذا خوردن
در حدود سن 9 ماهگی اغلب کودکان دوست دارند خودشان زمان و مکان غذا خوردن را انتخاب کنند . والدین معمولا شاهد کثیف کاری کودک هنگام غذا خوردن هستند. مثلا کودک غذا را روی زمین پخش می کند و یا آن را به صورت و حتی موهای خود می مالد، دیدن این صحنه که یک نفر از قوانین خانه سرپیچی می کند ممکن است برای والدین دشوار باشد اما آنها باید بدانند که این مرحله یکی از مراحل مهم رشد کودک محسوب می شود و در واقع نوعی آموزش رشد و استقلال فرزند آنهاست. بنابراین سعی کنید اجازه دهید کودک خودش غذا بخورد حتی اگر کثیف کاری کند. 

بیرون دادن غذا و ریفلاکس در کودکان
مختصری تف کردن و بیرون دادن غذا در کودکان به خصوص کودکان کوچکتر طبیعی است. سیستم گوارش کودک در سنین پایین هنوز کاملا تکامل نیافته است و در حال تکامل می باشد. برخی از کودکان دچار ریفلاکس هستند یعنی وقتی غذا یا شیر می خورند، غذا یا شیر داخل معده به همراه اسید معده به سمت مری بر می گردد. ریفلاکس معده حتما باید مورد پیگیری قرار گیرد زیرا می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در کودک شود. برای کنترل ریفلاکس بهتر است به کودک آهسته غذا دهید و غذا را در حجم کمتر و دفعات بیشتری به او بدهید. همچنین حداقل به مدت 30 دقیقه پس از مصرف غذا یا شیر باید کودک را به صورت عمود نگه دارید و بلافاصله پس از شیر دادن کودک را نخوابانید. اغلب موارد ریفلاکس در سن 12 تا 14 ماهگی برطرف می شود.

رد کردن غذا توسط کودک
برخی از کودکان ممکن است غذا را رد کنند مثلا هنگام غذا دادن کودک سرش را برگرداند و یا قاشق را پرتاب کند و یا دهانش را ببندد. بهتر است به وضعیت کودک خود آگاه باشید. مثلا ممکن است علت غذا نخوردن کودک در برخی مواقع خستگی یا بیماری باشد و یا اینکه حواس کودک متوجه چیز دیگری است. هیچگاه به زور به کودک غذا ندهید. اگر در مورد وضعیت رشد کودک خود نگران هستید و یا اینکه بی اشتهایی کودک زیاد است بهتر است این موضوع را با پزشک اطفال در میان بگذارید تا وی راهکارهای مناسبی به شما ارائه دهد. 

علت کم خوری
کم خوری و بی اشتهایی کودکان می تواند تا هفته ها و حتی ماه ها هم ادامه یابد. علت کم خوری در کودکان متفاوت است مثلا اغلب کودکان به هنگام دندان در آوردن بی اشتها می شوند، یا گاهی کم خوری کودک در مواجهه با غذاهای جدید است. توجه داشته باشید هیچ گاه غذاهای نامناسب مانند فست فود ها را تنها به دلیل اینکه کودک آنها را بهتر می خورد به کودک خود ندهید زیرا این کار باعث می شود گرسنگی کودک برطرف شود ولی مواد مغذی لازم به بدن وی نرسد ضمن آنکه این غذاها معمولا حاوی مواد غذایی مضر مانند چربی های اشباع، نمک زیاد و سس می باشند.

بیشتر بخوانید: انتخاب یک میان وعده سالم برای کودکان

غذاهای حساسیت زا
کودکان به برخی از غذاها آلرژی دارند و علائم این حساسیت معمولا به صورت اسهال، استفراغ و دل درد نمایان می شود و اغلب به صورت ناگهانی آغاز می شود. کودک ممکن است به هر غذایی حساسیت داشته باشد اما شایعترین حساسیت ها در کودکان شامل موادی از قبیل شیر، تخم مرغ، سویا و گندم می باشد. البته برخی از مواد غذایی هم عدم تحمل ایجاد می کنند که این حالت معمولا شایعتر از حساسیت غذایی است و می تواند سبب گاز و نفخ و ورم معده و دردهای شکمی شوند. اگر شک دارید که کودکتان به ماده غذایی به خصوصی حساسیت دارد بهتر است با پزشک مشورت کنید.

کولیک و اشتهای کودکان
از هر 5 کودک 2 نفر با کولیک دست و پنجه نرم می کنند. کولیک باعث می شود کودک تا ساعت ها گریه و بی قراری کند. کولیک معمولا از 3 هفتگی آغاز و تا 3 ماهگی ادامه می یابد. البته معمولا کولیک روی اشتهای کودک تاثیری نمی گذارد و فقط باعث بی قراری کودک می شود و آرام شدن او نیازمند زمان است. استفراغ، اسهال، تب، کاهش وزن و وجود خون در مدفوع از علائم کولیک نمی باشد و در صورت وجود هر یک از این علائم حتما باید به پزشک مراجعه شود.

له کردن غذای کودک
آیا له کردن و میکس کردن غذا به هضم بهتر غذا در کودکان کمک می کند؟ جواب این سوال این است که بله می تواند مفید باشد. البته توجه کنید که غذا را به همان میزانی که به کودک می دهید له و یا میکس کنید و غذای میکس شده را برای وعده بعدی نگه ندارید.

غذاهای نامناسب و ناسالم
برخی مواقع پدر و مادر در مشکلات تغذیه ای کودکان دخیل هستند مثلا گاهی اوقات پدر و مادر وسوسه می شوند که غذاهایی را به کودک بدهند که خودشان دوست دارند ولی می دانند که مضر هستند. بنابراین برای آنها عادات غذایی نامناسب ایجاد می کنند مثل مصرف زیاد شیرینی جات، غذاهای پرچرب، غذاهای پر نمک و فست فود ها.

از دادن برخی از غذاها به کودکان خودداری کنید
سیستم گوارشی کودک هنوز تکامل نیافته است بنابراین توانایی استفاده از غذاهای بزرگسالان را ندارد. مثلا به هیچ عنوان به کودکان زیر یکسال عسل ندهید زیرا ممکن است باعث مسمومیت کشنده در آنها شود. در ضمن بلع نیز در کودکان تکامل نیافته است بنابراین از دادن غذاهای تکه ای به کودک خودداری کنید زیرا ممکن است باعث ایجاد خفگی در کودک شود. 

مشورت با پزشک اطفال
در صورتی که که کودک دچار کاهش وزن شد و یا به خوبی وزن نگرفت، همچنین چنانکه بعد از خوردن همه و یا برخی از غذاها دچار استفراغ گردید و یا چنانچه کودک دچار اسهال و یبوست می باشد، اگر به ریفلاکس شک دارید و در مواردی از این قبیل لازم است حتما با پزشک اطفال مشورت کنید و نگرانی های خود را با وی در میان بگذارید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )