درمان بی اشتهایی

درمان بی اشتهایی

بی اشتهایی مشکلی است که ممکن است هر کس گرفتار آن شود اما بیشتر کودکان دچار آن می شوند. در این مطلب به راه های درمان بی اشتهایی اشاره شده است.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

12 مرداد 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

12 مرداد 1396

5K

eye icon

درمان بی اشتهایی

بیمارهای تغذیه ای از جمله بی اشتهایی زندگی انسان ها را در نقاط زیادی از گوشه و کنار دنیا به خطر می اندازند. اشتها یک مفهوم ذهنی برای کنترل میزان مصرف غذاست. اشتها را می توان به عنوان محدوده های از متغییر های مرتبط با مصرف غذا دانست که پیش بینی کننده رفتارهای مرتبط با خوردن غذا می باشد. میزان اشتها و مصرف غذا تحت کنترل مغز و میزان هورمون های تولید شده است، این هورمون ها بیشتر توسط دستگاه گوارش کنترل می شود، البته بافت چربی،‌ غده آدرنال و پانکراس نیز در این امر دخیل هستند.

تفسیر بی اشتهایی در طب سنتی چیست؟

از منظر طب سنتی یکی از عوامل ایجاد بی اشتهایی، گرمی زیاد معده، تجمع مواد اضافی، خلط صفرا در معده و دستگاه گوارش است. امروزه بی‌اشتهایی در کودکان بسیار شایع شده و یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از والدین محسوب می‌شود که نگران سوءتغذیه فرزندشان هستند.

توصیه های عمومی برای کودکان کم اشتها

محیط روانی مناسب و شرایط مطلوبی برای غذا خوردن کودک فراهم شود. در کنار دیگر افراد خانواده و در محل معین صرف کردن غذا به او غذا داده شود؛ از غذا دادن به کودک مقابل تلویزیون و زمانی که حواسش پرت است اجتناب شود و سعی شود با صحبت کردن با کودک و تعریف داستان های جذاب، انگیزه او را برای خوردن غذا افزون کنید.

هنگام غذا خوردن، به او وعده بازی کردن، پارک رفتن، فیلم نگاه کردن (در زمان دیگری) به او داده شود و به هیچ عنوان وعده شیرینی، شکلات و خوراکی های غیر مفید ندهید. علایق او را در طعم، حرارت، رنگ و فرم غذا در نظر بگیرید. می توان در حین کمک کردن او، راجع به خواص مواد غذایی و اینکه برای غذا در بدن چه اتفاقی می افتد و چه فایده ای برای بدن دارد صحبت کنید، پس به این ترتیب او تمایل بیشتری برای خوردن غذا پیدا خواهد کرد. در بین وعده های غذایی، میان وعده های مفید به او بدهید (مغزهای بادام، فندق، گردو، مویز، نخود و کشمش و یا آب میوه و کمپوت میوه، شیر غنی شده با چند قاشق شیر خشک، ماست چکیده، شیرینی های تهیه شده با آرد کامل، میوه ها یا یک لقمه نان و پنیر و دیگر مواد غذایی غنی از ویتامین و پروتئین)

درمان بی اشتهایی:

برای درمان این مشکل داروها و روش های درمانی متعددی وجود دارد که می توان به هورمون رشد، هورمون های آنابولیکی و ... اشاره کرد. همه این موارد دارای عوارض جانبی می باشند و برای استفاده طولانی مدت مناسب نمی باشند.

شربت فودنج: این شربت حاوی انار است که در کتب طب سنتی انار مانع تجمع خلط صفرا در معده و دستگاه گوارش می‌شود و همچنین انار حرارت زیاد معده را کنترل می کند که با این مکانیسم اثرات خود را برافزایش اشتها اعمال می کند.

برای خرید شربت فودنج اینجا کلیک کنید.

از دیگر فواید این شربت این است که با استفاده از یک نوع میوه رایج در سبد غذایی (انار) به درمان یکی از معضلهای درمانی پرداخته می شود و بسیار واضح است که این روش درمان عوارض جانبی بسیار کمی را در پی خواهد داشت. همچنین این شربت دارای بسیاری از املاح و ویتامین های مورد نیاز بدن می باشد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )