ریز مغذی های ضروری برای کودکان

ریز مغذی های ضروری برای کودکان

در این مقاله به معرفی ریز مغذی های ضروری و مورد نیاز کودکان، نقش آنها در سلامتی کودک و منابع مناسب تامین آنها پرداخته شده است.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

16 بهمن 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

16 بهمن 1397

4K

eye icon

ریز مغذی های ضروری برای کودکان

ریز مغذی ها که در واقع همان ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای بدن هستند در رشد و نمو کودکان نقش بسیار مهمی ایفا می کنند. ریز مغذی ها برای عملکرد سیستم هوررمونی و آنزیمی بدن ضروری بوده و باعث بهبود سیستم ایمنی می شوند. کمبود ریز مغذی ها در کودکان علاوه بر تاثیر منفی بر رشد و نمو آنها موجب بروز بیماری ها در آنها می‌شود. 

ویتامین A
یکی از مهمترین تاثیرات ویتامین A در بدن تاثیر آن بر روی سیستم بینایی است. ویتامین A برای بینایی بسیار مفید است به خصوص برای تشخیص رنگ ها و دید هنگام شب. علاوه بر این ویتامین A باعث تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد آن می شود. سیستم ایمنی به بدن برای مقابله با انواع میکروب ها و بیماری ها کمک می کند. برای این که ویتامین A کافی به بدن کودک برسد علاوه بر قطره ویتامین آد که در زمان مشخصی برای کودک تجویز می شود سعی کنید مواد غذایی سرشار از ویتامین A به کودک بدهید. مثلا می توانیم در وعده‌های غذایی کودک از هویج و سایر سبزیجات نارنجی رنگ استفاده کنیم. علاوه بر این طالبی نیز از منابع خوب ویتامین A است. تنوع میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین A زیاد است و اغلب کودکان حداقل چند نوع از این میوه ها را دوست دارند. بنابراین والدین باید سعی کنند با شناخت این میوه ها حتما از آنها در وعده ها و میان وعده های غذایی کودک استفاده کنند.

ویتامین B  
 خانواده ویتامین B که شامل تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، پانتوتنیک اسید، B6 ،B12 و بیوتین است به بدن کمک می کنند که انرژی لازم را برای فعالیت‌های مختلف تامین کرده و از آن استفاده کند. کمبود ویتامین B می‌تواند منجر به کم خونی کودک شود. خوشبختانه ویتامین‌های گروه B در بسیاری از مواد غذایی یافت می‌شوند و تامین آنها کار دشواری نیست. از میان مواد غذایی غنی از ویتامین های B می توان به غلات کامل، ماهی، مرغ، گوشت، سبزیجات دارای برگ سبز و لبنیات اشاره کرد. والدین لازم است منابع ویتامین B را شناخته و از آنها در برنامه غذایی کودک به میزان لازم استفاده کنند.

ویتامین C
یکی از فواید مصرف ویتامین C به خصوص برای کودکان پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا است. ویتامین C باعث می شود بدن بهتر بتواند در مقابل عفونت ها بجنگند و آنها را از بین ببرد. ویتامین C به بهبود سریعتر زخم ها و بریدگی ها کمک می کند و این خاصیت ویتامین C برای کودکان بسیار مفید است زیرا اغلب کودکان به دلیل تحرک بالا و شیطنت های کودکانه بیشتر از بزرگسالان دچار زخم و جراحت می‌شوند. مصرف روزانه یک لیوان آب پرتقال و از آن بهتر خوردن یک پرتقال در روز می‌تواند به تامین ویتامین C مورد نیاز کودک کمک کند. علاوه بر پرتقال سایر سبزیجات و میوه ها مثل توت فرنگی، گوجه فرنگی، طالبی و فلفل دلمه ای نیز از منابع غنی ویتامین C محسوب می شوند.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد ویتامین C

ویتامینD
از اعمال مهم  ویتامین D در بدن کمک به استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها است. همچنین ویتامین D باعث جذب کلسیم می شود. از آن جایی که کودکان در سن رشد هستند حتما باید ویتامین D به میزان کافی مصرف کنند تا رشد استخوانی آنها با اختلال مواجه نشود. پوست بدن هنگامی که در معرض تابش اشعه خورشید قرار می گیرد قادر است ویتامین D تولید کند اما از آنجایی که اشعه ماورای بنفش خورشید خطرناک و سرطان‌زا است نمی توان کودک را به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار داد. بنابراین لازم است ویتامین D مورد نیاز وی از طرق دیگر مانند مصرف شیر های غنی شده، ماهی های چرب و یا تخم مرغ تامین شود.

برای خرید و مشاهده مکمل های ویتامین D اینجا کلیک کنید.

کلسیم
کلسیم برای داشتن استخوان ها و دندان های سالم و قوی لازم و ضروری است. کودکان باید در سنین کودکی کلسیم کافی مصرف کنند تا در بزرگسالی کمتر با مشکلات استخوانی مواجه شوند. لبنیات از مهمترین منابع کلسیم محسوب می‌شود مصرف روزانه شیر کم چرب و ماست کم چرب برای تامین کلسیم مورد نیاز کودکان ضروری است.

کولین
کولین در واقع نوعی ویتامین نیست هر چند به طور کلی در گروه خانواده ویتامین B دسته بندی می شود. کولین ماده ای بسیار مهم برای سلامت بدن است. سلول ها برای عدم تغییر شکل و ماندن در وضعیت سالم به کولین احتیاج دارند. همچنین سلول های عصبی برای سرعت بخشیدن به انتقال پیامهای عصبی در بدن به کولین نیاز دارند. بدن قادر به تولید کولین نیست بنابراین باید آن را از طریق تغذیه تامین کرد. مواد غذایی مانند تخم مرغ، ماهی، گوشت گوساله، مرغ و کلم بروکلی از منابع غنی کولین محسوب می شوند که می توانید آنها را در رژیم غذایی کودک بگنجانید.

آهن
گلبول های قرمز خون برای حمل اکسیژن به سراسر بدن نیاز به آهن دارند. آهن برای پیشگیری از کم خونی در کودکان لازم و ضروری است. یکی از بهترین منابع تامین آهن در کودکان گوشت قرمز است بهتر است گوشت قرمز را به میزان لازم در رژیم غذایی کودک بگنجانید. علاوه بر گوشت قرمز منابع گیاهی مانند حبوبات و سبزیجات دارای برگ سبز نیز حاوی آهن می باشند.

منیزیم
منیزیم یکی از ریز مغذی های ضروری برای بدن است که برای ساخت دیواره سلولی ضروری و لازم است. منیزیم برای تولید انرژی در بدن بسیار لازم و ضروری است. کودکان به دلیل اینکه در سن رشد قرار دارند و بدن آنها دائماً در حال تولید سلول‌های جدید است به منیزیم کافی نیاز دارند. رژیم غذایی حاوی منیزیم کافی باعث می‌شود قلب بهتر بتواند خون را به بدن پمپاژ کند و به سلامت قلب کمک می کند. مواد غذایی سرشار از منیزیم عبارتند از لوبیا، بادام و سایر مغزها.

پتاسیم
تقریبا همه سلول ها و ارگان های بدن برای اینکه به درستی کار کنند نیاز به پتاسیم دارند. علاوه بر این پتاسیم برای تنظیم فشار خون، پمپاژ خون به عروق توسط قلب ضروری است. در کودکان پتاسیم برای عملکرد مناسب عضلات هنگام بازی و دویدن لازم است. موز یکی از غنی‌ترین منابع پتاسیم است. همچنین پتاسیم را می توان از طریق برخی مواد غذایی مانند لوبیا سفید، شیر کم چرب و ماست کم چرب نیز تامین کرد.

روی
یکی از مهمترین اعمال روی در کودکان تقویت سیستم ایمنی آنها برای از بین بردن میکروب ها و ویروس ها و پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا است. علاوه بر این روی برای رشد کودکان بسیار لازم و ضروری است. از منابع خوراکی غنی از روی می توان به مرغ، لوبیا و برخی مواد غذایی غنی شده با روی اشاره کرد.

مواد غذایی غنی شده
بهترین راه برای اینکه مطمئن باشید که تمام ریز مغذی‌های نام برده شده به اندازه کافی به کودک می رسند این است که برنامه غذایی کودک را طوری تنظیم کنید که از تمام بخش های هرم غذایی در آن موجود باشد. اگر کودک شما اصطلاحاً بد غذا هست و هر غذایی را نمی خورد لازم است با یک متخصص تغذیه یا متخصص اطفال مشورت کنید تا در صورت لزوم برخی مواد غذایی غنی شده را به شما معرفی کند. علاوه بر اینها اغلب پزشک برای کودک مکمل‌های حاوی ویتامین و مینرال مناسب تجویز می کند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )