بهترین مولتی ویتامین برای کودکان از بدو تولد

بهترین مولتی ویتامین برای کودکان از بدو تولد

ما در این مطلب از مجله داروکده سعی داریم به معرفی بهترین مولتی ویتامین ها برای کودکان در سنین مختلف رشد و نمو بپردازیم.

پریسا نژادحاجیان

نویسنده: پریسا نژادحاجیان

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

22 مرداد 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

22 مرداد 1402

2K

eye icon

بهترین مولتی ویتامین برای کودکان از بدو تولد

اگر به تازگی عضو جدیدی به خانواده تان اضافه شده، احتمالا سوالات زیادی در سرتان می چرخد و هر چیزی که به سلامتی او مربوط می شود، توجه شما را به خود جلب می کند.

"آیا کودکم به اندازه کافی غذا می خورد؟"

"چه چیزی به او بدهم تا بهتر رشد کند و کمتر مریض شود؟"

"نکند باید به او مولتی ویتامین بدهم؟"

" حالا کدام مولتی ویتامین برایش مناسب تر است؟"

این روزها با طیف وسیعی از مکمل های مولتی ویتامین برای کودکان رو به رو هستیم. هر محصول ویژگی های خاصی دارد که می تواند آن را از دیگری متمایز سازد. اگر استفاده از مکمل تغذیه ای برای کودک شما ضرورت دارد، با انتخاب مناسب ترین و بهترین مولتی ویتامین کودکان می توانید کمک شایانی به رشد جسمی و ذهنی فرزند دلبندتان کنید.

ما در این مقاله سعی داریم به معرفی بهترین مولتی ویتامین ها برای کودکان در سنین مختلف رشد و نمو بپردازیم.

 

اهمیت ویتامین ها و مواد معدنی برای کودکان

واژه ویتامین به معنای "حیاتی برای زندگی" است. ویتامین ها و مواد معدنی برای عملکرد سالم بدن ما ضروری هستند. رشد و تکامل طبیعی کودکان به مصرف متعادل ویتامین ها و مواد معدنی مختلف بستگی دارد. 

برخی از مهم ترین نقش های ویتامین ها و مواد معدنی در کودکان عبارتند از:

- کمک به رشد و نمو: ویتامین ها و مواد معدنی به ساخت و ترمیم سلول ها، بافت ها و اندام ها کمک می کنند.

- کمک به حفظ ایمنی: ویتامین‌ها و مواد معدنی با تقویت سیستم ایمنی، به محافظت از کودکان در برابر عفونت‌ها کمک می‌ نمایند. 

- موثر در بینایی: برخی ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامین A برای سلامت بینایی ضروری هستند.

- حفظ سلامت استخوان ها: ویتامین ها و مواد معدنی مانند کلسیم و ویتامین D برای استحکام استخوان ها و دندان های کودک شما ضروری هستند.

- موثر در سلامت ذهن و سیستم عصبی: ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامین های گروه B برای حفظ سلامت سیستم عصبی الزامی هستند.

 

مولتی ویتامین برای چه سنی است؟

در طول زندگی نیاز ما به ویتامین ها و مواد معدنی تغییر می کند و استفاده از مولتی ویتامین ها به سن خاصی محدود نمی شود. پس می توان آن ها را برای گروه های سنی مختلف استفاده کرد. بهتر است پیش از آن که عامل سن را در نظر بگیرید، به نیازها، عادات و ترجیحات غذایی و وضعیت سلامت کودک خود توجه کنید.

چرا سراغ مصرف مولتی ویتامین برای کودکان می رویم؟

یک رژیم غذایی متعادل و متنوع می بایست سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین‌های گیاهی و حیوانی، محصولات لبنی و منابع چربی‌های سالم باشد. اگر کودک شما چنین رژیمی دارد، می توانید نگران کمبود ویتامین ها نباشید. 

اما اگر کودکتان رژیم غذایی خوبی ندارد یا هر غذایی را به راحتی نمی خورد، به مرور زمان علائم کمبود ریزمغذی ها ظاهر خواهند شد و به دنبال آن، رشد و سلامت فرزند شما تحت تاثیر قرار می گیرد. 

دقیقا اینجاست که انتخاب یک مولتی ویتامین مناسب برای سن و شرایط فردی هر کودک اهمیت ویژه ای پیدا می کند. با این حال حواستان باشد که مولتی ویتامین ها نباید جایگزین یک رژیم غذایی متعادل و مغذی شوند. هدف آنها تکمیل یک الگوی تغذیه ای سالم است.

 

نحوه انتخاب بهترین مولتی ویتامین برای کودکان

انتخاب بهترین مولتی ویتامین برای کودکان بسیار ساده است؛ فقط کافیست چند نکته را در نظر بگیرید تا با یک تصمیم آگاهانه، نیازهای تغذیه ای کودک تان را به گونه ای موثر و ایمن برآورده کنید. 

در این جا به برخی عوامل اشاره می کنیم:

با یک متخصص اطفال مشورت کنید

قبل از تهیه هر گونه مولتی ویتامین با پزشک اطفال خود مشورت کنید. ایشان پس از بررسی نیازهای فردی کودک شما، بهترین مکمل را پیشنهاد خواهند کرد. 

مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید: 

به دنبال مولتی ویتامینی باشید که طیف گسترده ای از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری را فراهم می کند. برچسب محصول را بررسی کنید تا مطمئن شوید، ویتامین و مواد معدنی مورد نظر شما را دارد. 

فرمولاسیون باید مناسب سن باشد

مولتی ویتامینی را انتخاب کنید که برای گروه سنی کودک شما ساخته شده باشد. گروه های سنی مختلف نیازهای تغذیه ای متفاوتی دارند، بنابراین محصولی را انتخاب کنید که برای مرحله رشد کودک شما مناسب باشد.

به شکل و طعم مولتی ویتامین کودکان دقت کنید: 

چه فایده ای دارد اگر محصولی را تهیه کنید که کودکتان توانایی یا علاقه به مصرفش را نداشته باشد.

شکل مولتی ویتامین و طعم را در نظر بگیرید و فرمی را انتخاب کنید که مصرف آن برای فرزندتان آسان تر و جذاب تر باشد. 

به دوز و روش مصرف مولتی ویتامین دقت کنید: 

اطمینان حاصل کنید که دوز ریزمغذی های مولتی ویتامین با نیازهای کودک شما مطابقت دارد. همچنین، از مصرف بیش از میزان توصیه شده خودداری کنید. این امر می تواند منجر به عدم تعادل و مسمومیت شود.

به حساسیت های غذایی کودک خود توجه کنید:

اطلاعات درج شده روی مولتی ویتامین را از نظر داشتن آلرژن های احتمالی بررسی کنید. اگر کودک شما سابقه آلرژی یا حساسیت دارد، مطمئن شوید که مولتی ویتامین عاری از آن مواد حساسیت زا باشد.

 

اشکال دارویی متنوع برای مولتی ویتامین های کودکان

هنگام انتخاب فرم دارویی برای مولتی ویتامین های کودکان عواملی مانند سن، ترجیحات و توانایی بلع کودک را در نظر بگیرید. به خاطر داشته باشید که ایمن بودن مصرف مولتی ویتامین برای کودک بسیار مهم است. 

مولتی ویتامین های کودکان در اشکال دارویی مختلفی عرضه می شوند، مانند:

- قطره یا Drops: 

قطره رایج ترین فرم دارویی مولتی ویتامین برای کودکان زیر دو سال است که توانایی بلع و جویدن کامل را بدست نیاورده اند. این مولتی ویتامین های مایع در بطری های قطره چکان عرضه شده و می توانند به نوشیدنی ها یا غذا اضافه شوند. 

- شربت یا  syrup: 

شربت مولتی ویتامین کودکان همچنان فرم دارویی غالب برای مکمل های تغذیه ای کودکان تا سنین زیر 4 سال به حساب می آید و به دلیل طعم خوب و سهولت مصرف از محبوبیت بالایی برخوردار است. 

- قرص های جویدنی و پاستیل ها:

 به دلیل تنوعی که در شکل و طعم دارند، جذاب ترین فرم مولتی ویتامین برای کودکان محسوب می شوند. هر چند باید توجه کنید که این ترکیبات همچنان یک مکمل تغذیه ای با میزان مصرف محدود هستند و نباید جذابیت آن ها برای کودک منجر به استفاد افراطی شود. 

- کپسول، سافت ژل و قرص های بلعیدنی:

این مولتی ویتامین ها برای کودکان رواج کمتری دارند. اینکه قرص مولتی ویتامین برای چه سنی مناسب است مستقیما به توانایی بلع کودک شما بستگی دارد. به طور معمول توانایی بلع کودکان از 4 تا 6 سالگی به طور کامل توسعه پیدا می کند. بنابراین همیشه بی خطرترین راه را برای کودک خود انتخاب کنید. 

 

آشنایی با بهترین مولتی ویتامین های کودکان در سنین مختلف

عبارت "بهترین مولتی ویتامین برای کودکان" زمانی معنا پیدا می کند که با در نظر داشتن سن و نیازهای ویژه فرزند خود، یک خرید آگاهانه داشته باشید. 

ما در ادامه به شما کمک می کنیم تا با یک نگاه سریع و بدون معطلی، بهترین مولتی ویتامین برای کودک خود را بشناسید و متوجه شوید که هر مولتی ویتامین مینرال برای چه سنی است.

 

بهترین مولتی ویتامین برای کودکان زیر دو سال

در طول دو سال اول زندگی، بدن نوزادان دستخوش تغییرات سریعی می شود و برای حمایت از رشد و نمو سریع فیزیکی و ذهنی خود به مواد مغذی خاصی نیاز دارند. 

شیرخواران اکثر ویتامین ها و مواد معدنی لازم را از شیرمادر یا شیرخشک دریافت می کنند و در بیشتر مواقع تا قبل از 6 ماهگی نیاز به مصرف مولتی ویتامین نمی باشد.

اما چنانچه پزشک مصرف یک مولتی ویتامین برای شیرخوار شما را ضروری بداند، بهتر است از یک مکمل مناسب استفاده کنید تا پاسخگوی نیاز فرزندتان باشد. 

از قطره های مولتی ویتامین های فاقد آهن که برای شیرخواران مناسب و ایمن هستند، می توان به قطره مولتی پلاس کیندر ، مولتی ویتامین پدیابست و قطره بیبی جویس یوروویتال اشاره کرد. این مولتی ویتامین ها دارای انواع ویتامین های گروه B، E، C، D3 و A بوده و برای بهبود رشد کودکان زیر دو سال مناسب هستند. 

قطره مولتی ویتامین مخصوص کودکان VivaKids علاوه بر ویتامین های ضروری برای کودکان، فاقد لاکتوز و گلوتن می باشد و استفاده از آن برای کودکان مبتلا به سلیاک یا عدم تحمل به لاکتوز مشکلی ایجاد نمی کند.

برخی از بهترین قطره های مولتی ویتامین برای کودکان زیر دو سال که علاوه بر ریزمغذی های مورد نیاز، حاوی آهن هستند را در اینجا مشاهده می کنید: 

- مولتی ویت و آیزن و زینک یوروویتال   

- قطره میم مایر ویتابیوتیکس

- قطره پرو ویت بیبی

به علاوه، قطره های مولتی کد کیندر و مولتی آویفر دارای فرمی از آهن هستند که در یک پوشش فسفولیپیدی ویژه محصور شده اند. در نتیجه دندان های کودک شما را سیاه نمی کند و با کمترین عوارض گوارشی، زیست فراهمی و جذب بالاتری دارند. 

همچنین شربت ویتان و شربت کیدیکر مایر ویتابیوتیکس از بهترین شربت های مولتی ویتامین برای کودکان 6 ماهه تا 12 ساله و دارای اسید آمینه ضروری لیزین به فرم هیدروکسی لیزین هستند. هیدروکسی لیزین در ساخت کلاژن شرکت دارد که از پروتئین های اصلی استخوان هاست. 

 

مولتی ویتامین هایی برای یک عمر! 

این شربت های مولتی ویتامین کودکان را می توان از سال اول زندگی آغاز کرد و در تمام دوران ها از کودکی تا بزرگسالی مورد استفاده قرار داد:

- مولتی ویتامین کیندر یوروویتال

- مجموعه معروف سانستول در 3 شکل متنوع مولتی سانستول، مولتی سانستول پلاس زینک و مولتی سانستول آهن دار

- شربت سیموگلوبین دارای آهن و ویتا زینک با مقادیر بالای زینک 

بنابراین این محصولات در دسته بهترین مولتی ویتامین ها برای کودک 1 ساله و بالاتر قرار دارند و اگر شما هم زمانی به مولتی ویتامین نیاز داشتید، می توانید در کنار کودک خود از این محصولات بهره ببرید. 

 

بهترین مولتی ویتامین برای کودک 2 ساله و بالاتر

کودکان از دو سالگی به بعد از نظر فیزیکی فعال تر می شوند. از طرفی، عادات و علایق غذایی در این دوران شکل می گیرد و ممکن است نسبت به غذاهای جدید واکنش نشان دهند.  

در صورتیکه رژیم غذایی کودکان، کامل و متنوع باشد نیازی به استفاده از مولتی ویتامین ندارند. اما اگر کودک بازیگوش و پرجنب و جوشی دارید که تمایل یا اشتهای کافی برای مصرف همه گروه های غذایی ندارد، به سختی می توانید تمام ریزمغذی های ضروری را از طریق رژیم غذایی روزانه برایش فراهم کنید. 

بنابراین، بد غذایی در کنار سایر عوامل همچون برخی بیماری ها، نیاز به ویتامین ها و مواد معدنی را افزایش می دهند و ما را به این فکر می اندازد که به دنبال یافتن بهترین مولتی ویتامین برای کودکان نوپای خود باشیم.

همانطور که اشاره کردیم محصولات فوق مولتی ویتامین هایی برای استفاده در همه سنین هستند، بنابراین از دو سالگی به بعد هم قابلیت مصرف دارند. 

هرچند علاوه بر آن ها، محصولات دیگری نیز به عنوان مولتی ویتامین برای کودکان بالای دو سال در بازار موجود می باشند:

- پدیابست مولتی ویتامین

- زیتوکید 120 میلی لیتری الحاوی 

- شربت سندروس مولتی ویتامین پلاس زینک 

همچنین شربت پدیابست اپتایت به دلیل داشتن زینک بالا، رویال ژلی و عصاره های کاسنی و شنبیله، یک مولتی ویتامین و تقویت کننده اشتها برای کودکان دو سال به بالا است و می تواند یکی از بهترین شربت های تقویتی برای کودکان کم اشتها باشد. 

برای اطلاعات بیشتر به مقاله شربت های تقویتی برای کودکان کم اشتها مراجعه کنید.

برخی مکمل های مولتی ویتامین کیندر از 3 سالگی به بعد قابل استفاده هستند و در زمره بهترین شربت های مولتی ویتامین خارجی برای کودکان قرار دارند؛ مانند مولتی زینک کیندر، زینک پلاس کیندر و شربت مولتی کد کیندر.

 

قرص های جویدنی مولتی ویتامین برای کودکان 3 ساله و بالاتر

همانطور که گفتیم مولتی ویتامین ها اشکال مختلفی دارند. قرص های جویدنی با طعم های جذاب معمولا از سنین 3 تا 4 سالگی که قدرت جویدن و بلع کودک کامل می شود، مورد استفاده قرار می گیرند، مانند:

مولتی ویتامین مینرال کودکان ناوک به عنوان یک مولتی ویتامین ایرانی برای کودکان بالای 3 سال مناسب است.

مولتی پلاس کیدز یوروویتال تحت برند کشور آلمان، دارای مجموعه کاملی از ویتامین ها و مواد معدنی است و کودکان از 4 سالگی و نوجوانان می توانند در راستای کمک به رشد بهتر جسمی و ذهنی از آن بهره مند شوند. 

 

قرص های مولتی ویتامین برای کودکان بزرگ تر و نوجوانان

همزمان با بالا رفتن سن کودکان، علاوه بر شربت های مولتی ویتامین مینرالی که تا اینجا معرفی کردیم، فرم های خوراکی دیگری مانند قرص، سافت ژل و کپسول هم به دایره انتخاب مولتی ویتامین های کودکان وارد می شوند. 

مولتی ویتامین فارماژلیتان کودکان و نوجوانان، به فرم دارویی سافت ژل برای کمک به تقویت و رشد کودکان بالای 5 سال و نوجوانان مناسب است

مولتی ویتامین تین ویتال هلث اید  از 9 سالگی به بعد می تواند برای تأمین انرژی روزانه، تقویت سیستم ایمنی و رشد در کودکان و نوجوانان استفاده شود. 

 

مولتی ویتامین پاستیلی؛ هم خوشمزه هم مقوی!

بسیاری از کودکان به مصرف تنقلات علاقه زیادی دارند، در حدی که گاهی دیگر اشتهایی برای مصرف غذاهای سالم باقی نمی ماند. در این شرایط اگر کودک شما خود را با تنقلات بی فایده سیر می کند و علاقه ای هم به استفاده از فرم های دیگر مولتی ویتامین ها ندارد؛ استفاده از پاستیل های غنی شده با مولتی ویتامین ها راه حل بدی نیست!

البته نباید مولتی ویتامین های پاستیلی را با تنقلات معمولی اشتباه بگیریم. این محصولات دارای ویتامین ها با دوز مشخص هستند و مصرف بی حساب و کتابشان بی هیچ عنوان توصیه نمی شود!

 

پاستیل مولتی ویتامین دکتربن محصول شرکت ماسترفوده، غنی از ویتامین های گروه B، زینک و ویتامین های A، D، C و E بوده و دارای میزان کم شکر و فاقد رنگ های مصنوعی می باشد. 

 

بهترین مولتی ویتامین برای رشد قد کودکان

به طور کلی مکمل های مولتی ویتامین به دلیل داشتن ویتامین ها و مواد معدنی همچون ویتامینD، کلسیم، ویتامین C و ویتامین A به رشد و استحکام ساختار اسکلتی کودکان کمک می کنند. با این حال برخی مولتی ویتامین های کودکان مانند: 

- شربت ویتارژین

- شربت ال آرژنین پلاس کیندر

- شربت گراویت

حاوی اسید آمینه ال-آرژنین هستند که با تحریک ترشح هورمون رشد و خونرسانی بهتر به بافت ها، در روند رشد بویژه رشد قدی، تأثیر مثبتی می گذارد.  

همچنین شربت آرژی پلاس یوروویتال ترکیبی منحصر به فرد از ال_آرژنین در کنار ویتامین های A، D، K2 و مواد معدنی ضروری مانند ید، کلسیم، زینک و فسفر است. این محصول از بهترین مولتی ویتامین ها برای کودکان 4 ساله و بالاتر محسوب می شود و به طور تخصصی بر رشد استخوان ها، حفظ سلامت ساختار اسکلتی و تقویت سیستم ایمنی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان تأثیر می گذارد.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین در کودکان

به طور کلی نمی توان زمان خاصی برای مصرف مولتی ویتامین ها مشخص کرد . مصرف مولتی ویتامین ها همراه با غذا می تواند بر جذب برخی ویتامین ها و مواد معدنی اثرگذار باشد. 

در برخی مواقع هم، توصیه می شود استفاده از مولتی ویتامین ها در میان وعده و پیش از وعده غذایی باشد. این روش اغلب در مکمل های مولتی ویتامینی که برای افزایش اشتها هستند، کاربرد دارد. 

به طورکلی، بهترین زمان دادن مولتی ویتامین به کودکان در ساعات اولیه روز؛ مثلا بعد از وعده صبحانه یا ناهار است. این کار باعث افزایش انرژی کودکتان در طول روز می شود.

 در حالیکه مصرف مولتی ویتامین ها برای کودکان نزدیک به شب و زمان خواب احتمالا منجر به بی قراری یا اختلال در خواب شبانه کودک می گردد. 

سخن آخر؛ ضرر یا ضرورت؟

اینکه نگران سلامتی و نیازهای تغذیه ای کودک خود باشید بسیار طبیعی است. ولی در نهایت بدانید که مصرف مکمل ها همچون شمشیری دو لبه است. استفاده افراطی ویتامین ها از یک سو و بی توجهی به کمبودهای تغذیه ای از سوی دیگر، می توانند بر فرآیند رشد و سلامت کودک تأثیر منفی داشته باشند، بنابراین همیشه و همه جا تعادل، اصل مهم و کلیدی است.

 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )