14 روش کمکی برای روزهای نخست ترک سیگار

14 روش کمکی برای روزهای نخست ترک سیگار

ترک سیگار پشت کار و استقامت زیادی لازم دارد. در این مقاله سعی کردیم راه هایی برای آسان تر کردن این پروسه ارایه دهیم. مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

31 مرداد 1394

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

31 مرداد 1394

21K

eye icon

14 روش کمکی برای روزهای نخست ترک سیگار

1- آب سرد را با نی بنوشید و تعداد وعده های غذایی خود را زیاد و کم حجم کنید.
نوشیدن آب سرد با نی می تواند جایگزین عمل پک زدن به سیگار شود. این کار می تواند باعث آزادسازی دوپامین شود، طبق تحقیقات صورت گرفته دوپامین ماده ای شیمیایی است که وقتی ترشح می شود به آسان سازی شرایط دشوار کمک می کند. خوردن وعده های غذایی کم حجم می تواند کمک کند تا از احساس وابستگی به سیگار رها شوید. سعی کنید برای اجتناب از اضافه وزن از غذاهای سالم و کم کالری استفاده کنید.

2- برای خودتان پاداش فوری در نظر بگیرید.
لازم نیست که برای مدت طولانی صبر کنید تا از مزایای یک زندگی سالم و بدون سیگار لذت ببرید. لیستی از تاثیرات کوتاه مدت مهم و مورد توجه ترک سیگار تهیه کنید این لیست می تواند شامل مواردی باشد از این قبیل: پس از انداز کردن پولی که بابت سیگار پرداخت می کردید، داشتن دهان خوشبو و عاری از بوی بد سیگار، درک بهتر مزه غذاها، و احساس انرژی بیشتر. هر گاه هوس سیگار کشیدن به سراغتان آمد می توانید به لیستی که تهیه کرده اید نگاهی بیاندازید تا از این کار منصرف شوید. 

3- مرتب دندان هایتان را مسواک بزنید.
یکی از مشوق های فوری ترک سیگار این است که شما طعم بهتری در دهان خود احساس می کنید و تنفس خوشبوتری دارید. بنابراین شما دوست ندارید سیگاری روشن کرده و این دهان تمیز و خوشبو را مجددا بدبو و کثیف کنید.

4- از نوشیدن الکل اجتناب کنید. 
نوشیدن الکل یکی از کارهایی است که اغلب باعث می شود افراد دوباره شروع به سیگار کشیدن کنند. علت چیست؟ نوشیدن الکل حس خودلگامی و خودداری شما را تخریب می کند و می تواند در ترک سیگار اختلال ایجاد کند. 

5- وقت خود را در اماکنی که سیگار کشیدن ممنوع است سپری کنید. 
حالا که تصمیم به ترک سیگار گرفته اید بهتر است بیشتر به جاهایی بروید که در آنجا مجاز به سیگار کشیدن نیستید مانند سینما، کتابخانه و یا فروشگاه ها. هر چه بیشتر در این اماکن وقت خود را سپری کنید ترک سیگار برایتان آسان تر خواهد بود. 

6- دلایل و انگیزه های ترک سیگار را مرتب به خود یادآوری کنید. 
یک لیست از دلایل خود برای ترک سیگار بنویسید و چند کپی از این لیست تهیه کنید و آن را در جاهای مختلفی بچسبانید که وقت خود را بیشتر آنجا سپری می کنید، مثلا آشپزخانه، دفتر کارتان و یا کنار تلویزیون. این لیست را در جایی قرار دهید که به راحتی قابل دیدن باشد بنابراین هر جا بروید این انگیزه ها برای شما یادآوری می شود. برخی افرادی که موفق به ترک سیگار شده اند، گفته اند که آنها عکسی از خانواده و یا فرد مورد علاقه خود را هم در کنار این لیست قرار داده اند.

7- فعال باشید.
ورزش می تواند حواس شما را از سیگار کشیدن منحرف کند. وقتی بدن شما در حال فعالیت و ورزش است، مواد شیمیایی در آن ترشح می شود که به آسانی می تواند حالتتان را تغییر داده و از استرس شما کم کند. پیاده روی یکی از آسان ترین ورزش ها برای اکثر افراد است، هر چند انتخاب چند فعالیت متفاوت می تواند انگیزه شما را بالا ببرد. سعی کنید زمانی را برای انجام ورزش های مختلف در طول روز اختصاص دهید، به خصوص در اولین ماه پس از ترک سیگار. 

8- تقویم خود را پر کنید.
در طی چند هفته اول پس از ترک سیگار، روزهای خود را با کارهای مختلفی پر کنید، مثلا برای خوردن شام با دوستان یا خانواده خود برنامه ریزی کنید و سعی کنید خود را از وسوسه سیگار کشیدن دور کنید. هر چه بیشتر مشغول باشید بهتر می توانید حواس خود را نسبت به کشیدن سیگار پرت کنید. 

9- آدامس بجوید. 
بخشی از احساس نیاز شما برای سیگار کشیدن به دهان شما مربوط می شود. به جای سیگار کشیدن یک آدامس فاقد قند بجوید. همیشه همراه خود چیزی مثل آدامس یا آبنبات داشته باشید، البته حواستان به اضافه وزن هم باشد و سعی کنید از خوراکی های کم کالری استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: سیگاری ها بخوانند!

10- معاشرت کنید.
از یک نفر از نزدیکان یا دوستان خود خواهش کنید که در مواقع نیاز از شما حمایت کرده و کنارتان باشد. بهترین گزینه می تواند دوستی باشد که خودش سیگار را ترک کرده و در این زمینه تجربیاتی دارد، اما هر شخص دیگری که برایتان مهم است و دوست دارد که سیگار را ترک کنید می تواند به شما کمک کند. 

11- مصرف کافئین را محدود کنید.
کافئین باعث می شود که بعضی از افراد حتی موقع خستگی هم هوشیار باشند و آرامش داشته باشند، اما در برخی دیگر باعث احساس استرس و دلشوره می شود. قطع مصرف نیکوتین می تواند باعث شود این عوارض بیشتر شوند. اگر نوشیدنی های حاوی کافئین شما را نگران و عصبی می کند مصرف آن را محدود کنید. 

12- نسبت به خلق و خوی بد خود هوشیار باشید.
احساسات منفی مثل استرس، عصبانیت و خستگی از دلایل مهم سیگار کشیدن مجدد افراد پس از ترک است. خلق و خو و حالات روحی بد و ناخوشایند برای هر کسی می تواند اتفاق بیافتد، اما در افرادی که تازه سیگار را ترک کرده اند و در هفته های اول ترک سیگار هستند ممکن است بیشتر دیده شود. راهی پیدا کنید که از این حالات بد به سرعت بیرون بیایید، مثلا کارهایی انجام دهید که واقعا از آنها لذت می برید. 

13- از افراد دردسر ساز دوری کنید. 
اگر چه دوستان و خانواده باید از شما حمایت کنند و در این راه به شما کمک کنند اما همیشه این طور نیست، ممکن است بعضی افراد از تصمیم شما برای ترک سیگار استقبال نکنند و حتی از این کار منع تان کنند. اگر چنین افرادی در اطراف تان هستند از آنها دوری کنید، اگر امکان این کار وجود ندارد دلایل تصمیم خود و اهمیت آن را برایشان توضیح دهید و از آنها بخواهید از شما حمایت کنند. 

14- صبور باشید و به راه خود ادامه دهید. 
اگر بتوانید دو هفته اول را سپری کنید می توانید برای همیشه از شر اعتیاد به نیکوتین خلاص شوید. به خاطر داشته باشید یک بار شکست در ترک به معنای شکست همیشگی شما نیست. فقط توجه کنید که کجای کار مشکل داشته و سعی کنید راه کارهایی پیدا کنید که دیگر این مشکل ایجاد نشود.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )