سیگاری ها بخوانند!

سیگاری ها بخوانند!

نیازهای تغذیه ای افراد سیگاری با افراد غیر سیگاری متفاوت است. در این مقاله به معرفی ویتامین ها و مکمل های غذایی که برای سیگاری ها سودمند هستند اشاره شده است.

دکتر مهسا یساقی

نویسنده: دکتر مهسا یساقی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

12 دی 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

12 دی 1395

14K

eye icon

سیگاری ها بخوانند!

نیازهای تغذیه ای افراد سیگاری بطور قابل ملاحظه ای با افراد غیر سیگاری متفاوت است و مصرف دسته ای از مولتی ویتامین ها بیشتر از اینکه برای آنها سودمند باشد می تواند زیان آور باشد. 

مولتی ویتامین های استاندارد حاوی ماده ای به نام بتاکاروتن هستند که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. این ماده در افراد غیر سیگاری مزایای بسیاری از جمله بهبود بینایی و تقویت سیستم ایمنی دارد، اما متأسفانه در افراد سیگاری ریسک سرطان ریه را افزایش می دهد. بنابراین افراد سیگاری باید از مصرف مولتی ویتامین های حاوی بتاکاروتن اجتناب کنند. 

سیگاری ها در مقایسه با غیرسیگاری ها، به میزان بیشتری از ویتامین C نیاز دارند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان کلیدی در بدن انسان می باشد. رادیکال های آزاد ناشی از تنباکو ذخایر ویتامین C بدن را تخلیه می کنند. دوز روزانه توصیه شده ویتامین C برای مردان در سنین 71-19 و بالاتر 90mg است. برای زنان در همین گروه سنی 75mg است اما چون سیگاری ها در معرض سطح بالاتری از رادیکال های آزاد ناشی از دود سیگار قرار دارند روزانه 35 میلی گرم بیشتر از این دوز توصیه شده نیاز دارند.

از آنجایی که دود سیگار حاوی هیدروژن سیانید است (یک گاز سمی بیرنگ) موجب افزایش متابولیسم ویتامین B12 در افراد سیگاری می شود و ترشح ویتامین B12 در ادرار این افراد نسبت به افراد عادی بیشتر است. 
میزان روزانه توصیه شده این ویتامین برای خانم ها و آقایان در سنین 71-19 و بالاتر 4/2 میکروگرم است در حالی که افراد سیگاری به مقداری بیش از این میزان طی روز نیاز دارند.

هم چنین سطح آنتی اکسیدان هایی مانند لوتئین و زیگزانتین که اثرات محافظتی بر روی بینائی دارند در سرم افراد سیگاری نسبت به افراد عادی پایینتر است. 

مکمل های سودمند برای سیگاری ها

- چای سبز 
چای سبز می تواند حفاظت چشمگیری در مقابل نیتروزامین ها (عوامل ایجاد کننده سرطان در دود سیگار) ایجاد کند. بخصوص در پیشگیری از سرطان های دهان، ریه، معده و مری موثر است.

بیشتر بخوانید: 14 روش کمکی برای روزهای نخست ترک سیگار

- اسید های چرب ضروری مانند امگا 3
اسیدهای چرب ضروری، مانند امگا 3 نیز با اثرات ضد التهابی خود به سلامت عروق در افراد سیگاری کمک می کنند و موجب کاهش چربی خون، فشار خون و ریسک حمله قلبی می شوند. 

- لیکوپن (عصاره گوجه فرنگی) 
عصاره گوجه فرنگی نیز از جمله آنتی اکسیدان های مهم به خصوص برای پیشگیری از عوارض قلبی و عروقی ناشی از دود سیگار می باشد. 

- عصاره انگور 
انگور، اثرات آنتی اکسیدانی آن به مراتب از ویتامین های C ،E بیشتر است و ا ثرات رادیکال های آزاد ناشی از دود سیگار را خنثی می کند. و در نهایت استیل سیستئین یکی از قویترین آنتی اکسیدان ها برای پاکسازی ریه از مواد زیان آور و رادیکال های آزاد ناشی از دود سیگار می باشد. 

- داروها و مکمل های ترک سیگار 5HTP 
در بدن به انتقال دهنده های عصبی سروتونین تبدیل می شوند که به هورمون شادی معروف اند و می توانند در بهبود خلق و خو و الگوی خواب نقش مؤثری داشته باشند و می توانند علائم ناخوشایند قطع مصرف سیگار را از بین ببرند. 

- وارنیکلین 
دارویی است که برای ترک سیگار طراحی شده است و اثرات نیکوتین در بدن را تقلید می کند. بنابراین هم میل به سیگار کشیدن را کاهش می دهد و هم علائم ناخوشایند ترک سیگار را تسکین می دهد. نیکوتین موجود در سیگار به گیرنده های خاصی در سلول های مغزی متصل می شود و قسمتی از مغز را تحریک می کند. مکانیسم عمل وارنیکلین بدین صورت است که به این گیرنده های مغز متصل می شود. همچنین از اتصال مجدد نیکوتین به این گیرنده ها جلوگیری می کند. این بدین معنی است که چنانچه فردی در دوره ترک، مجددا سیگار بکشد دیگر احساس رضایت قبلی از سیگار را نخواهد داشت و این شانس ترک را افزایش می دهد. بر طبق تحقیقات داروی وارنیکلین احتمال موفقیت در ترک سیگار را دو الی سه برابر افزایش می دهد و از سایر داروهای ترک سیگار موثرتر است. این دارو به هیچ عنوان حاوی نیکوتین نیست و مصرف آن باید یک هفته قبل ترک آغاز شود و برای مدت 12-24 هفته ادامه یابد. دوز مصرف برای سه روز اول نیم میلی گرم در روز است. 4 تا 7 روز بعدی، نیم میلی گرم، دو بار در روز مصرف شود. سپس با دوز 1 میلی گرم (دو بار در روز)‌ برای مدت 11 هفته ادامه پیدا کند. بهتر است بعد از غذا (‌مخصوصا بعد از صبحانه یا عصرانه) با یک لیوان آب کامل مصرف شود.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )