پسوریازیس و عوامل تشدید کننده آن را بشناسید

پسوریازیس و عوامل تشدید کننده آن را بشناسید

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است. در این مقاله درباره این بیماری و عوامل تشدید کننده آن بخوانید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

12 آبان 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

12 آبان 1395

10K

eye icon

پسوریازیس و عوامل تشدید کننده آن را بشناسید

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که با تظاهرات پوستی همراه است. در این بیماری برخی از انواع گلبول های سفید فرد نوعی آنتی بادی از خود ترشح می کنند که باعث تخریب سلول های پوستی می شود. به طور معمول سلول های پوستی حدود یک ماه عمر می کنند سپس از بین رفته و سلول جدید جایگزین آنها می شوند. اما در بیماری پسوریازیس این سلول ها در مدت زمان کوتاه تری مثلا هر روز از بین رفته و سلول های جدید جایگزین آنها می شوند بنابراین فرد دچار پوسته ریزی در برخی از نقاط پوست می شود، همچنین جریان خون در آن منطقه افزایش پیدا می کند بنابراین پوست دچار قرمزی و التهاب می شود. 
در نتیجه این اتفاقات برخی نواحی از پوست بدن فرد بیمار قرمز و ملتهب شده و یک لایه سلول پوستی مرده بر روی این نواحی جمع می شود. برخی از انواع پسوریازیس باعث ایجاد درد، تورم و سفتی مفاصل نیز می شوند. علائم پسوریازیس در افراد مختلف متفاوت است و ممکن از بسیار خفیف تا بسیار شدید باشد. پسوریازیس یک بیماری عود کننده است یعنی ممکن است به صورت دوره ای عود و فروکش کند. در این مقاله به 10 مورد که باعث تشدید بیماری پسوریازیس می شوند اشاره گردیده است. 

بیشتر بخوانید: رپورتاژ- تفاوت‌ ها و شباهت‌ های شوره و پسوریازیس

استرس 
بدن انسان نسبت به استرس عکس العمل نشان می دهد. تحقیقات ثابت کرده که استرس باعث تشدید علائم بیماری می شود. سعی کنید استرس خود را کنترل کنید برای این کار می توانید از برخی تکنیک ها کمک بگیرید مثلا نفس عمیق بکشید و سپس به آرامی نفس خود را بیرون دهید، در وان آب ولرم بنشینید، با یک دوست مثبت اندیش خود تماس گرفته و صحبت کنید و یا از روش های مدیتیشن استفاده کنید. همیشه مثبت فکر کنید و تکنیک های آرام سازی یا مدیتیشن را جزیی از برنامه روزانه خود کنید. مسلما با انجام این کارها کمتر دچار استرس می شوید و بیماری شما راحت تر کنترل می شود.

آلرژی 
آیا آلرژی و پسوریازیس ارتباطی با هم دارند؟ این طور به نظر می رسد که مشکلات سیستم ایمنی در هر دو بیماری نقش دارند. تحقیقات بیانگر این است که تعداد سلول های التهابی موسوم به ماست سل در افراد مبتلا به پسوریازیس بالاست، این سلول ها در واقع عامل به وجود آورنده واکنش های آلرژیک نظیر تورم، قرمزی و خارش پوست هستند. 

الکل 
محققان بر این باورند که نوشیدن الکل باعث تشدید علائم پسوریازیس می گردد. پزشکان به این بیماران توصیه می کنند که از نوشیدن الکل اجتناب کنند. علاوه بر تاثیر الکل در تشدید بیماری، معمولا الکل با داروهای مورد استفاده در پسوریازیس تداخل دارد و نباید با هم مصرف شوند. بنابراین افراد بیمار نباید الکل بنوشند. 

هوای سرد و خشک 
هوای سرد و خشک زمستان می تواند باعث بدتر شدن علائم پسوریازیس شود در حالی که هوای تابستان برای این بیماران مفید است و علائم را کمتر می کند. نکته مهم مرطوب و چرب نگه داشتن پوست است. بهتر است پس از استحمام و در طول روز از لوسیون های قوی مرطوب کننده استفاده کنید. دقت کنید از صابون ها، لوسیون ها و کرم هایی استفاده کنید که فاقد مواد آرایشی و مناسب برای پوست های حساس می باشند. توصیه می شود افراد بیمار در فصول خشک سال در منزل از دستگاه بخور سرد استفاده کنند تا کمتر دچار خارش ضایعات پوستی شوند. 

تاتو یا خالکوبی
شاید ظاهر تاتو به نظر زیبا بیاید اما انجام تاتو برای بیماران مبتلا به پسوریازیس در واقع یک کابوس است. سوزن ها و جوهر مورد استفاده در انجام تاتو باعث آسیب جدی به پوست این بیماران می شود حتی ممکن است این اتفاق 10 تا 14 روز پس از انجام تاتو خود را نشان دهد. یکی دیگر از دلایل انجام ندادن تاتو در این بیماران افزایش ریسک عفونت ها می باشد. افراد مبتلا به پسوریازیس باید به شدت از انجام تاتو و پرسینگ پرهیز کنند و حتی برای انجام درمان های طب سوزنی با پزشک خود مشورت کنند. 

داروها 
برخی از داروهای درمان فشار خون، بیماری های قلبی، آرتریت و همچنین برخی از داروهای مورد استفاده در اختلالات مغزی می توانند باعث تشدید پسوریازیس شوند. داروهای مهار کننده ACE، بتابلاکرها و لیتیوم می توانند باعث تشدید ناگهانی علائم پسوریازیس شوند. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و داروهای درمان مالاریا هم باعث تشدید علائم بیماری خواهند شد. داروهای استروئیدی مثل پردنیزولون می توانند باعث بهبود علائم بیماری شوند اما چنانچه برای مدت طولانی استفاده شوند ممکن است نتیجه عکس داده و باعث بدتر شدن بیماری شوند. قبل از مصرف هر گونه دارو با پزشک خود مشورت کنید. 

عفونت
عفونت های معمول پوستی مشکلات مربوط به افراد مبتلا به پسوریازیس را دو چندان می کند. عفونت های قارچی، برفک، گلودردهای استرپتوکوکی، عفونت های دستگاه تنفسی و عفونت های استافیلیکوکی همگی باعث تشدید بیماری می شوند. البته خبر خوب اینکه پس از کنترل و درمان این عفونت ها اوضاع به حالت قبلی بر می گردد. 

بریدگی ها و زخم ها 
اغلب اوقات ضایعات جدید پوستی ممکن است در محل هایی از پوست فرد بیمار که دچار بریدگی و یا زخم شده به وجود بیاید. بنابراین سعی کنید تا حد امکان از ایجاد بریدگی، سوختگی و زخم در پوست پیشگیری کنید. هنگام کار در آشپزخانه و یا باغبانی از دستکش استفاده کنید. از پوست خود در برابر آفتاب سوختگی و یا نیش حشرات به شدت محافظت کنید و هنگام کوتاه کردن یا سوهان کشیدن ناخن ها احتیاطات لازم را به کار ببرید.

سیگار کشیدن
تحقیقات نشان داده است که سیگار کشیدن به طور مستقیم باعث بدتر شدن بیماری می گردد. بنابراین اگر سیگار می کشید به سرعت سیگار را ترک کنید. اگر این کار برای شما دشوار است می توانید از انواع روش های کمکی ترک سیگار کمک بگیرید. 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )