با ریزش مو چکار کنم؟

با ریزش مو چکار کنم؟

چه تعداد ریزش مو در یک روز طبیعیه؟ چه عواملی موجب ریزش مو می شوند؟ با مطالعه این مقاله جواب سوال های خود در مورد ریزش مو را بگیرید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

09 مهر 1394

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

09 مهر 1394

36K

eye icon

با ریزش مو چکار کنم؟

همه افراد روزانه تعدادی از موهای خود را از دست می دهند. ریزش حداکثر 100 تار مو در روز طبیعی است. اگر ریزش مو در خانواده شما ارثی باشد، اگر مرد هستید وسط سرتان خالی می شود و اگر زن هستید به مرور ممکن است موهای وسط سر شما نازک و بی حالت شود. حدود نیمی از مردم از سن 50 سالگی به بعد با این ریزش مو مواجه می شوند. اگر چه ریزش تعدادی مو در روز طبیعی است اما چنانکه این میزان افزایش یابد و منجر به کم پشتی موی شما گردد باید کنترل شده و درمان گردد.


میتوانید از صفحه محصول قرص زینک پلاس یوروویتال دیدن کنید و از تاثیر آن بر ریزش مو آگاه شوید.


دلایل عمده ریزش مو:
1- سابقه خانوادگی، در اغلب موارد ریزش مو ارثی است و از یکی از والدین یا هر دوی آنها به فرد به ارث می رسند، این ریزش می تواند الگوی ریزش زنانه یا الگوی ریزش مردانه را داشته باشد. 
2- تنش های فیزیکی مثل جراحی ها ، بیماری های سخت و تب بالا 
3-شیمی درمانی و مصرف داروهای قوی برای از بین بردن سلول های سرطانی، همچنین مصرف برخی داروها 
4- آسیب زدن به مو به دلایلی مانند بستن موها با کش محکم، استفاده زیاد از اتوی مو و سشوار، استفاده از مواد بی رنگ کننده مو (دکلره) 
5- رژیم غذایی نا مناسب به خصوص مصرف نا کافی پروتئین و آهن 
6- بیماری های تیروئید (کم کاری یا پر کاری) 
7- عفونت های قارچی پوست سر که در کودکان شایع تر است.

نحوه ریزش مو بستگی به علت ریزش مو دارد. اگر موی شما نازک شده مسلما این اتفاق در مدت زمان طولانی تری رخ داده و ممکن است شما حتی متوجه آن نشوید اما گاهی این اتفاق به طور ناگهانی می افتد و موهای شما به صورت انبوه و دسته دسته دچار ریزش می شود. اگر ریزش مو و کم پشت شدن آن در تمام نقاط سر اتفاق بیافتد ریزش کلی نام دارد اما اگر فقط در قسمت های محدودی باشد ریزش موضعی نام دارد.

ریزش ارثی مو در مردان معمولا در قسمت بالای پیشانی و فرق سر رخ می دهد، در حالی که در خانم ها باعث نازک شدن کلی موها به خصوص در قسمت بالای سر می شود. از آنجایی که موها در زیبایی سهم به سزایی دارند، ریزش مو می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس در فرد گردد به خصوص در خانم ها و جوانان.

در صورت مراجعه به پزشک برای درمان ریزش مو، پزشک سوالاتی از شما خواهد پرسید که لازم است به درستی به آنها پاسخ دهید، سوالاتی نظیر: حدودا چند تار مو در روز از دست می دهید؟ ریزش مو از کی شروع شده؟ آیا والدین شما هم دچار این مشکل بوده اند یا خیر؟ پزشک احتمالا نقاطی که ریزش بیشتری دارند را از نزدیک مورد معاینه قرار می دهد و تست کشش موها را انجام می دهد. اگر پزشک لازم بداند برای شما آزمایش خون تجویز می کند، و یا حتی ممکن است درخواست کشت از قسمتی از پوست سر کند و یا بخواهد موی ریخته شده را توسط میکروسکوپ بررسی کند.
معمولا پزشکان برای افرادی که دچار ریزش مو هستند شامپو های مخصوص و تقویت کننده موی سر تجویز می کنند و همزمان به آنها مکمل های خوراکی یا تزریقی تجویز می کنند که حاوی ریز مغذی ها و مواد معدنی مفید برای موهاست.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد ریزش مو

اگر ریزش مو به علت برخی مشکلات موقت مثل شیمی درمانی، استفاده نامناسب از رنگ مو و مواد شیمیایی، مشکلات تیروئید، و کم خونی باشد مسلما با حذف علت ریزش مو متوقف خواهد شد. درمان ریزش ارثی مو استفاده از برخی داروها و یا کاشت مو می باشد. البته برخی افراد ترجیح می دهند به جای کاشت مو از روش های دیگری مثل استفاده از کلاه گیس و یا تغییر نحوه آرایش مو ها استفاده کنند. هنگامی که می خواهید در مورد روش های درمانی مختلف تصمیم گیری کنید به نکات زیر توجه کنید: 
- کدام درمان کارآمد تر است؟ 
- طول درمان چقدر است؟ 
- آیا فقط یکبار درمان کافی است؟ 
- عوارض جانبی و دیگر خطرات درمان چیست؟ 
- این درمان چقدر هزینه دارد و آیا بیمه ها آن را پوشش می دهند یا خیر؟
اگر ریزش مو ارثی باشد درمان های دارویی می تواند روند ریزش مو را کند تر کند و از ریزش مو های بیشتر جلوگیری کند، در این حالت معمولا از چند روش همزمان استفاده می گردد. اگر علت ریزش مو تنش هایی مانند برخی بیماری ها، جراحی ها، استفاده نامناسب از وسایل حالت دهنده مو و عوامل این چنینی باشد، معمولا پس از مدتی بهبود می یابد اما برای تسهیل در این روند استفاده از شامپو های مخصوص و یا سرم مو و خوردن مکمل‌های ضد ریزش مو مانند قرص زینک پلاس توصیه می گردد. در مورد ریزش هایی که بر اثر کمبود ویتامین، پروتئین، و آهن است اصلاح تغذیه و مصرف مکمل های مناسب بسیار مفید است. این مقاله چکیده ای از انواع و علل ریزش مو و درمان آن بود، در مقالات بعد به تفصیل به علل ریزش مو و انواع درمان های رایج آن خواهیم پرداخت.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )