آلودگی هوا در داخل منزل

آلودگی هوا در داخل منزل

همیشه در مورد آلودگی هوا شنیده ایم، اما آیا می دانید آلودگی هوای منزل نیز بسیار خطرناک است؟ با مطالعه این مقاله با آلاینده های هوای منزل آشنا شوید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

30 آبان 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

30 آبان 1395

5K

eye icon

آلودگی هوا در داخل منزل

آلودگی هوا یکی از معضلات جوامع شهری است که همه ساله با سرد شدن و وارونگی هوا شدت می یابد. تاکنون مقالات زیادی در مورد آلودگی هوا و مضرات آن به چاپ رسیده است. اما آلودگی هوا فقط مختص هوای بیرون از منزل نیست بلکه برخی عوامل باعث آلودگی هوای داخل منزل می شوند که می تواند بسیار زیان بار باشد. در این مقاله به چند مورد از عوامل آلوده کننده هوای داخل منزل اشاره شده است.

مواد پاک کننده شیمیایی
آلودگی هوای داخل منزل مانند آلودگی هوای بیرون از منزل خطرناک و مضر است. یکی از عوامل آلوده کننده هوای داخل منزل مواد پاک کننده شیمیایی می باشد. ترکیبات آلی فرار، که از بسیاری از این مواد متسع می شوند، بسیار مضر هستند. این گازها می توانند باعث مشکلاتی از قبیل سردرد، تهوع، سوزش و خارش چشم ها و گلو شوند. آلودگی هوای داخل منزل برای کودکان به مراتب خطرناک تر از بزرگسالان است زیرا کودکان نسبت به بزرگسالان سریعتر تنفس می کنند و هوای بیشتری استنشاق می کنند. این حالت در کودکانی که روی زمین می خوابند یا بازی می کنند بیشتر دیده می شود زیرا این گازها به دلیل سنگینی بیشتر در سطح زمین جمع می شوند.
مواد پاک کننده که حاوی آمونیوم و کلرین می باشند باعث بدتر شدن وضعیت کودکان مبتلا به آسم می شود. سعی کنید به جای استفاده از مواد پاک کننده شیمیایی از دستمال های ماکروفایبر و محصولاتی که دارای مواد سمی کمتری هستند استفاده کنید.

فرش و موکت
بسیاری از مردم پس از خرید فرش و یا موکت نو و پهن کردن آن در منزل، از جوش های پوستی و سوزش و خارش چشم و گلو شکایت دارند. فرش ها، موکت ها و چسب مورد استفاده برای ثابت کردن موکت ممکن است گازهای شیمیایی در هوا پراکنده کنند. فرش ها و موکت هایی را خریداری کنید که کمترین میزان ترکیبات آلی فرار در آنها موجود باشد. 
اگر از چسب برای ثابت کردن آن استفاده می کنید بهتر است چند روز در خانه نباشید تا چسب به طور کامل خشک شود. اگر کودک شما دچار آسم و یا آلرژی است بهتر است از یک کفپوش مناسب به غیر از موکت استفاده کنید.

رنگ کردن دیوارها 
رنگ مورد استفاده در نقاشی دیوارها و همچنین چسب های که برای چسباندن کاغذ دیواری استفاده می شوند ممکن است گازهای سمی در فضا پراکنده کنند. برای به حداقل رساندن مضرات این گازها بهتر است از رنگ های بدون بو برای نقاشی ساختمان استفاده کنید و در طول نقاشی منزل تا چند روز پس از آن در و پنجره ها را باز بگذارید تا رنگ خشک شود. بهتر است قوطی های حاوی رنگ را در محیط منزل نگهداری نکنید زیرا حتی اگر در آنها کاملا هم بسته باشد گاهی از آنها گازهای شیمیایی متسع شود. در صورت اجبار بهتر است آنها را حتی المقدور در مکانی که کمتر در آن رفت و آمد می کنید و دارای تهویه مناسب است نگهداری کنید.

ظروف تفلون
ظروف نچسب یا تفلون ممکن است در حرارت بالا مواد شیمیایی سمی از خود متسع کنند. ظروف تفلون معمولا در حرارت زیاد گازهای شیمیایی خطرناک در هوا آزاد می کنند. سعی کنید از ظروف غیر تفلون برای استفاده در فر با حرارت بالا استفاده کنید همچنین از ظروف تفلون در آشپزی با حرارت بالا استفاده نکنید. هنگام آشپزی با ظروف تفلون حتما هود را روشن کنید. بهتر است ظروف سالم دیگر مانند ظروف استیل را جایگزین ظروف تفلون کنید.

وسایل ساخت کاردستی
هنگامی که کودک می خواهد کاردستی بسازد بهتر است او را به اتاقی ببرید که بهترین تهویه هوا را در منزل دارد. اغلب کودکان برای درست کردن کاردستی از چسب مایع، ماژیک و رنگ هایی استفاده می کنند که ممکن است از خود مواد شیمیایی منتشر کنند. اگر کودک برای مدت زمان طولانی از این مواد استفاده کند ممکن است دچار سردرد، سوزش و تحریک چشم، بینی و گلو شود.

بیشتر بخوانید: چگونه در هنگام آلودگی هوا از خودمان مراقبت کنیم؟

خشکشویی لباس ها 
از این به بعد سعی کنید هنگام تحویل گرفتن لباس ها از خشکشویی و آوردن آنها به منزل از کاور استفاده کنید. خشک شویی ها اغلب برای تمیز کردن لباس ها از ماده ای به نام پرکلرواتیلن استفاده می کنند این ماده بر روی حیوانات آزمایش شده و دانشمندان دریافته اند که این ماده در حیوانات باعث ایجاد سرطان می شود. وقتی شما لباس را از خشک شویی به منزل می آورید افراد خانواده این ماده شیمیایی را استنشاق می کنند. این ماده ممکن است حتی برای چند روز از طریق لباس های خشک شویی شده قابل استنشاق باشد.

سیگار کشیدن
زندگی در خانه ای که فرد سیگاری در آن زندگی می کند باعث ایجاد مشکلاتی برای افراد ساکن در آن به خصوص کودکان می شود مشکلاتی از قبیل: عفونت گوش، پنومونی، برونشیت و سرفه. اگر یکی از اعضای خانواده، کودک مبتلا به آسم سیگاری باشد، کودک در دفعات بیشتر و به صورت شدیدتر دچار حملات آسم می شود. سیگار کشیدن یکی از اعضای خانواده حتی ممکن است باعث شروع آسم در کودکان آنها شود. در ضمن اگر خاکستر سیگار روی زمین بریزد تا مدت ها بر روی فرش، موکت، کوسن و مبل باقی می ماند که بسیار هم مضر است به خصوص برای کودکان که اغلب روی زمین بازی می کنند.

ناقص سوختن گاز
وسایل گازسوزی که به درستی نسوزند می توانند باعث آزاد شدن گازهای مضر در محیط منزل شوند. اگر از بخاری گازی استفاده می کنید دقت کنید که لوله بخاری به درستی در جای خود قرار گرفته باشد. زیرا باعث نشت گاز کشنده مونوکسید کربن می شود. مونوکسید کربن در مقادیر بسیار کم می تواند باعث احساس خستگی شود و در مقادیر کمی بیشتر باعث تهوع، سردرد، احساس گیجی و حتی مرگ می شود. همچنین گاز دی اکسید نیتروژن که از بد سوختن وسایل گازی به وجود می آید باعث مشکلات دستگاه تنفسی به خصوص در کودکان می شود. شعله گاز باید حتما آبی بسوزد در غیر این صورت لازم است وسیله گاز سوز مورد بررسی قرار گیرد.

خوشبو کننده های هوا
خوشبو کننده های هوا باعث ایجاد مشکلات تنفسی و سردرد در برخی از افراد می شود. در مطالعه ای که روی افراد مبتلا به آسم صورت گرفته حدود یک سوم از این افراد اعلام کرده اند که در صورت قرار گرفتن در محیطی که در آنجا از خوشبو کننده های هوا استفاده شده باشد دچار حملات آسم می شوند. برخی از خوشبو کننده های هوا حاوی ماده ای شیمیایی به نام فتالات می باشند که باعث مشکلات هورمونی و رشد در کودکان می گردد. به جای استفاده از خوشبو کننده های مصنوعی بهتر است از خوشبو کننده های طبیعی مانند نعنا، رزماری و ریحان استفاده کنید و یا از یک هواکش قوی برای تهویه هوا استفاده نمایید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )