گیاهان موثر بر التهابات پوستی و فرآورده های آن ها

گیاهان موثر بر التهابات پوستی و فرآورده های آن ها

با مطالعه این مقاله گیاهان موثر بر التهابات پوستی و فرآورده های موجود از این گیاهان را بشناسید.

دکتر شیدا احمدی کولایی

نویسنده: دکتر شیدا احمدی کولایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

03 دی 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

03 دی 1397

12K

eye icon

گیاهان موثر بر التهابات پوستی و فرآورده های آن ها

پوست یکی از بزرگترین اندام های بدن است که خارجی ترین لایه بدن را می پوشاند و اولین خط دفاعی بدن به حساب می آید. پوست شامل سه لایه اپیدرم، درم و هایپودرم می باشد؛ اپیدرم خارجی ترین لایه پوست است و درم در زیر اپیدرم قرار دارد و حاوی عروق خونی، پایانه های عصبی و غدد می باشد. لایه ای از چربی در زیر درم قرار گرفته که به عنوان یک عایق و ضربه گیر و همچنین منبع انرژی عمل می کند. با توجه به نقش اهمیت پوست، بیماری های پوستی می توانند تاثیرات و مشکلات مهمی را برای همه گروه های سنی از نوزادان تا سالمندان ایجاد کند. از جمله این مشکلات می توان به راش، عفونت های ویروسی، باکتریایی و قارچی، تومور و سرطان، پیگمانتاسیون، تروما، التهابات پوستی و ... اشاره کرد. در این مقاله به گیاهان موثر بر التهابات پوستی و فرآورده های موجود از این گیاهان پرداخته می شود.

1. گل همیشه بهار
Calendula officinalis یک گیاه یک ساله از خانواده گل مینا (کمپوزیته) با خاستگاه ناحیه مدیترانه است که سرگل و گلبرگ های آن به طور گسترده ای در فرآورده های پوست و مو به عنوان یک ترکیب ضد التهاب و التیام بخش استفاده می شوند. مکانیسم اثرات موضعی این گیاه دقیقا مشخص نیست، ولی با توجه به پژوهش های انجام شده، خاصیت ضد التهابی این گیاه به فلاونوئیدها و کاروتنوئیدهای موجود در آن نسبت داده شده است. فلاونوئیدهای این گیاه خصوصا کوئرستین، کامفرول و روتین دارای خاصیت ضد التهابی بالایی هستند. تری ترپن ها نیز از جمله ترکیباتی هستند که در این گیاه اثرات ضد التهابی از خود بروز می دهند. مهمترین این ترکیبات فارادیول است که با مهار بیان سیکلواکسیژناز-2 اثر ضد التهابی نشان می دهد.

برای مشاهده محصولات بر روی نام آنها کلیک کنید.

پماد کالاندولا
پماد رکوبیزول
کرم کالندولا
کرم کالندولا ب ب
کرم کلد کرم ب ب
کرم کالاندولا
کرم مرطوب کننده کودک ب ب
صابون کرم دار 30% و عصاره کالاندولا
صابون کالاندولا دیترون
صابون کالاندولا گل سیتو

2. آلوئه ورا
گیاه آلوئه ورا یا صبر زرد با نام علمی Aloe vera به خانواده سوسنیان (لیلیاسه) تعلق دارد. آلوئه ورا از دیرباز استفاده قرار گرفته و از 300 سال قبل از میلاد مسیح به صورت سنتی مصرف می شده است. صدها سال است که  این گیاه در امر زیبایی به کار می رود.  آلوئه ورا پوست را در مقابل اثر تابش آفتاب و اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند و در درمان ترک های پوستی و خشکی پوست مؤثر است، به ویژه به بهبود اگزمای دور چشم یا پوست های بسیار حساس کمک می کند و با رساندن اکسیژن بیشتر به سلول های پوست، سبب ترمیم بافت پوست می شود .تأثیر این گیاه به حدی است که حتی در پیشگیری از بروز بیماری های پوستی نیز مؤثر است.
در واقع آلوئه ورا قرن هاست که به عنوان یک داروی موضعی برای بیماری های پوستی مصرف می شود. استفاده از ژل گیاه آلوئه ورا برای زخم های مزمن که معضل پزشکی امروز است، نسبت به درمان های رایج مفیدتر و مقرون به صرفه تر است، علاوه بر آن سرعت بهبود را نیز تسریع می کند. ژل آلوئه ورا حاوی برخی گلیکوپروتئین ها می باشد که از تورم و درد جلوگیری کرده و روند بهبود را تسریع می کند. این گیاه حاوی پلی ساکاریدهایی است که رشد و ترمیم پوست را تحریک می کند.
گلومانان از مهم ترین این ترکیبات، بر گیرنده های فاکتور رشد فیبروبلاست ها اثر گذاشته و فعالیت و تکثیر این سلول ها را تحریک نموده و موجب افزایش تولید و ترشح کلاژن می شود. همچنین ثابت شده بتاسیتوسترول به عنوان یکی از اجزای آلوئه ورا از طریق افزایش میزان بیان فاکتور رشد اندوتلیال عروقیVEGF) ) و رسپتور آن در محل زخم موجب افزایش آنژیوژنز و ترمیم هرچه بهتر بافت های آسیب دیده می شود. از سوی دیگر ویتامین E و C موجود در آلوئه ورا با افزایش تولید کلاژن به عنوان یک ضد التهاب قوی در روند بهبود زخم تاثیر می گذارند.

برای مشاهده محصولات بر روی نام آنها کلیک کنید.

صابون آلوئه ورا
لوسیون بدن خیار و آلوورا
صابون آلوئه ورا گلیسیرینه
کرم مغذی آلوئه ورا
کرم مغذی آلوئه ورا
لوسیون بدن عصاره آلوئه ورا
کرم آلوئه ورا
صابون آلوئه ورا
ژل بعد از سوختگی آلوئه ورا
صابون آلوئه ورا و روغن زیتون
لوسیون مرطوب کننده پوست حاوی عصاره آلوئه ورا
اسپری روغن بچه فیروز با عصاره آلوئه‌ورا
دستمال مرطوب پاکتی آلوئه ورا
صابون کرم آلوئه ورا کودک
کرم آبرسان آلوئه ورا
صابون آلوئه ورا
لوسیون مرطوب کننده حاوی عصاره آلوئه ورا
پن سورگراس حاوی آلوئه ورا
پن جوانه گندم و آلوئه ورا
کرم بدن جکلون حاوی آلوئه ورا
کرم موضعی هان اسکین
ماسک کرمی حاوی عصاره آلوئه ورا

3. بابونه
بابونه شیرازی (آلمانی) با نام علمی Matricaria chamomilla گیاهی علفی، یک ساله و بومی جنوب ایران است. این گیاه متعلق به خانواده کاسنی (آستراسه)، یکی از قدیمی ترین گیاهان دارویی شناخته شده است. در مطالعات اثرات ضد التهابی و نرم کنندگی کرم های حاوی عصاره گل های بابونه در بیماران با درماتیت های التهابی مختلف اثبات شده است. می توان اثر ضد التهابی این گیاه را به ترکیبات موجود در اسانس مانند سزکویی ترپن ها، فلاونوییدها، ترپنوییدها و یا سایر مواد موجود در گیاه نسبت داد. فلاونوییدها ترکیات پلی فنلی طبیعی هستند که یکی از مهار کننده های آنزیم سنتز کننده نیتریک اکساید به شمار می روند.
فلاونوییدهای بابونه به ویژه ترکیب آپی ژنین با مهار گیرنده های NMDA سبب کاهش کلسیم داخل سلولی می شوند و به دنبال آن فعالیت آنزیم سنتز کننده نیتریک اکساید و فسفولیپاز  A2وابسته به کلسیم کاهش می یابد و در نتیجه با کاهش NO و پروستاگلاندین ها اثر ضد التهابی نشان می دهند. یکی از مکانیسم های فعالیت های ضد التهابی بابونه، مهار ترشح پروستاگلاندین E2 القا شده توسط لیپو پلی ساکاریدها و کاهش قدرت آنزیم سیکلواکسیژناز-2 بدون اثرگذاری بر آنزیم سیکلواکسیژناز-1 است.

برای مشاهده محصولات بر روی نام آنها کلیک کنید.

صابون نرم بابونه
ژل بهداشتی بانوان حاوی عصاره بابونه
شیرپاک کن تسکین دهنده
ژل شستشو دهنده بابونه پور کلمیل
قطره موضعی ماتریکاریا (بابونه آلمانی)
کرم دست و صورت با عصاره بابونه تیوپی
صابون گل بابونه کاپوس
دستمال مرطوب پاکتی بابونه
صابون گل بابونه گل کوه
کرم دست حاوی بابونه و گلسیرینه
کرم دست و صورت با عصاره بابونه کاسه ای

4. زردچوبه
گیاه زردچوبه با نام علمی Curcuma longa و از خانواده زنجبیلیان (زینجیبراسه) می باشد. اثر ضد التهابی ترکیب کورکومین زردچوبه با اثر ضدالتهابی داروهای استروئیدی و غیر استروئیدی قابل مقایسه است. این دارو با مهار سنتز پروستاگلاندین های التهابی اثر خود را آشکار می کند. کورکومینوئیدها از مواد موثره ریشه این گیاه هستند که از آن ها در فرآورده های ضد التهاب استفاده می شود.

برای مشاهده محصول بر روی نام آن کلیک کنید.

کرم بازسازی کننده زردچوبه

5. آووکادو
گیاه آووکادو با نام علمی Persea americana متعلق به خانواده برگ بو (لوراسه) است. آووکادو بر اساس شواهد باستان شناسی از حدود ده هزار سال پیش به عنوان میوه ای خوراکی در کشور مکزیک مورد استفاده بوده است. بررسی ها نشان می دهد که جنس آووکادو از مناطق مرتفع بخش مرکزی و شرقی مکزیک و نواحی مرتفع مجاور آن در گواتمالا منشأ گرفته است. در حال حاضر این محصول به طور گسترده ای در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان پراکنده شده و در کشورهای مختلف به روش های گوناگونی مورد مصرف قرار می گیرد. میوه آووکادو سرشار از ویتامین E، بتا کاروتن، ویتامین D، پروتئین، لسیتین و اسیدهای چرب است و روغن آن به علت دارا بودن ویتامین A کاربرد زیادی در مواد آرایشی دارد .به صورت مجزا یا مخلوط با روغن کنجد برای تهیه کرم های مختلف مخصوص پوست های خشک به کار می رود. هم چنین روغن آووکادو را می توان برای جلوگیری چروک پوست به کار برد. آووکادو برای کاهش آسیب ناشی از التهاب پوست و اشعه ماورا بنفش نیز کاربرد دارد.

برای مشاهده محصولات بر روی نام آنها کلیک کنید.

کرم مرطوب کننده آووکادو
ماسک مرطوب کننده قوی 60 میلی لیتر
کرم دست و صورت با عصاره آووکادو کاسه ای
کرم آووکادو
لوسیون مرطوب کننده پوست حاوی عصاره آووکادو

6. شیرین بیان
ریشه گیاه شیرین بیان با نام علمی  Glycyrrhiza glabra L.از خانواده بقولات (لگومینوز)، قرن هاست که برای درمان بیماری های التهابی استفاده می شود. ریشه حاوی مواد موثره تری ترپن ساپونینی گلیسیریزین (glycyrrizin) و ایزوفلاونوییدی گلابریدین (glabridin) است. گلیسیریزین در بدن به گلیسیریتیک اسید تبدیل می شود که اثرات شبه کورتیزونی در بیماری های مزمن پوستی مثل درماتیت تماسی، درماتیت سبوره، پسوریازیس و ... دارد. گلابریدین علاوه بر اثر ضد التهابی دارای اثرات آنتی اکسیدانی و روشن کنندگی پوست است، به همین جهت در بسیاری از فرآورده های پوستی موضعی استفاده می شود.

برای مشاهده محصول بر روی نام آن کلیک کنید.

کرم ضد قرمزی?

منابع

1. Sormaghi S. Medicinal plants and herbal therapy. Tehran: Feeding the world; 2009. [Persian]
2. Reuter J, Merfort I, Schempp CM. Botanicals in dermatology: an evidence-based review. Am
J Clin Dermatol 2010; 11: 247-67
3. Klein AD, Penneys NS. Aloe vera. J Am Acad Dermatol 1998: 82.
4. Jarahi M, Zahedi M, Agorlo M, Taherian AA. Local effect of Aloe barbadensis Miller gel on skin incisional wound healing in rats. Journal of Gorgan University of Medical Sciences 2009;
11: 7-13.
5. Adeyemi O, Okpo S, Ogunti  O.Analgesic and anti-inflammatory effects of Persea americana Mill (Lauraceae). Fitoterapia. 2002; 73: 375-380.
6. Hamburger M, Adler S, Baumann D, Förg A, Weinreich B. Preparative purification of the major anti-inflammatory triterpenoid esters from Marigold (Calendula officinalis). Fitoterapia, 2003; 74(4): 328-38.
7. Nicolaus C, Junghanns S, Hartmann A, Murillo R, Ganzera M, Merfort I. In vitro studies to evaluate the wound healing properties of Calendula officinalis extracts. Journal of Ethnopharmacology, 2017; 196: 94-103.
8. Khoshnam E, Farzaneh M, valipour M, Bahaoddini A, Valipour A. Review of the phytochemical, pharmacological and physiological properties of Licorice (Glycyrrhiza glabra). Journal of Clinical Excellence, 2015; 4(1):11-21.
9. Rui Y, Bo-Chuan Y, Yong-Sheng M, Shan Z, Ying L. The anti-inflammatory activity of licorice, a widely used Chinese herb. Pharmaceutical Biology, 2017: 55(1); 5-18.
10. Jurenka JS. Anti-inflammatory properties of curcumin, a major constituent of Curcuma longa: a review of preclinical and clinical research. Altern Med Rev. 2009 Jun; 14(2):141-53.
11. Hewlings SJ, Kalman DS. Curcumin: A Review of Its’ Effects on Human Health. Foods, 2017; 6: 92-103.
12. Ya-ni W,Yong X, Lei Y. Anti-inflammatory and Anti-allergic Effects of German Chamomile (Matricaria chamomilla L.).  Journal of Essential Oil Bearing Plants, 2010; 14: 549-558.
13. Singh O, Khanam Z, Misra N, Kumar Srivastava M. Chamomile (Matricaria chamomilla L.): An overview. Pharmacogn Rev. 2011 Jan-Jun; 5(9): 82–95.
14. Drummond EM, Harbourne N, Marete E, Martyn D, Jacquier J, O'Riordan D. Inhibition of pro inflammatory biomarkers in THP1 macrophages by polyphenols derived from chamomile ,meadowsweet and willow bark. Phytotherapy Research. 2013; 27(4):588-94.
15. Rajeswari R, Umadevi M, Rahal S, Pushpa R. Aloe vera: The Miracle Plant Its Medicinal and Traditional Uses in India. Journal of Pharmacognosy and Phytochemistry, 2012; 1(4): 118-124.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )