شامپو داروی رکوبیزول، شوینده اختصاصی در کاهش التهاب موضعی، زخم و سوختگی

شامپو داروی رکوبیزول، شوینده اختصاصی در کاهش التهاب موضعی، زخم و سوختگی

در این مطلب از مجله داروکده با شامپو داروی رکوبیزول آشنا شوید. این شامپو با اجزای گیاهی می تواند یک شوینده اختصاصی برای کاهش التهاب موضعی، زخم و سوختگی باشد.

دکتر شیدا احمدی کولایی

نویسنده: دکتر شیدا احمدی کولایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

26 مهر 1400

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

26 مهر 1400

5K

eye icon

شامپو داروی رکوبیزول، شوینده اختصاصی در کاهش التهاب موضعی، زخم و سوختگی

پوست و مو، دو چشم انداز طراوت و جوانی به شمار می‌آیند که در صورت توجه کافی، می‌توان جذابیت آن‌ها را برای مدت بیشتری حفظ نمود. حفظ پاکیزگی و طراوت، یکی از مهم‌ترین اصول مراقبتی پوست و مو است. به همین خاطر صنایع تولید کننده فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، سالانه تعداد بیشماری محصولات شوینده به بازار عرضه می‌کنند. 

بعد از آب، نخستین بار صابون برای بهداشت بهتر، مورد استفاده قرار گرفت. اولین شواهد ثبت شده در رابطه به استفاده از محصولاتی مشابه صابون به 2800 سال پیش از میلاد مسیح در بابِل باز می‌گردد. از آن زمان تا اواسط دهه‌ی 1930، تنها پاک کننده‌ی موجود، صابون بود. اما به یکباره شوینده‌های سنتزی جهت شستشوی البسه وارد بازار شدند. با گسترش دانش طراحی و تولید فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، در دهه‌های بعدی، با تغییراتی بر روی فرمولاسیون‌های شوینده‌های البسه، شامپوهای سر و بدن به شکل امروزی ارائه شدند.
شامپوها به طور گسترده در زندگی روزمره جهت تمیز کردن پوست و مو بکار می‌روند و قابلیت پاک کنندگی، اولین کاربرد یک شامپوی مرغوب است. علاوه بر آن، شامپو باید حداقل تحریک کنندگی را داشته باشد و میزان کف کنندگی مناسبی نشان دهد. فرمولاسیون شامپو باید به گونه ای باشد که استفاده دراز مدت از آن سبب تخریب لایه‌ی بیرونی پوست و بروز عوارضی نظیر خشکی پوست و ریزش مو نشود. گاهی از یک شامپوی ایده‌آل، انتظار می‌رود که علاوه بر کارکردهای مشابه شامپوهای معمول، اثرات درمانی نیز نشان دهد. 
در این بین، استفاده از گیاهان دارویی نظیر بابونه، همیشه بهار، آلوئه ورا، آووکادو، گزنه، دم اسب، سدر و ... که برای سالیان متمادی در فرآورده‌های موضعی استفاده شده‌اند و کارآیی و ایمنی آن‌ها به اثبات رسیده‌است، می‌تواند جالب توجه باشد. بر همین اساس، شامپو داروهای گیاهی به شکلی نوین به بازار عرضه شده‌اند. این فرآورده‌های ارزشمند، با دارا بودن ترکیبات طبیعی در فرمولاسیون خود، افزون بر پاک کنندگی مناسب، حداقل اثرات تحریکی و کمترین عوارض جانبی، اثرات درمانی نیز نشان داده‌اند. 
شامپو داروی رکوبیزل، محصولی از شرکت داروسازی گیاهی نوتِک فار می‌باشد. این محصول از مواد موثره‌ی گیاه بابونه‌ی آلمانی (Matricaria recutita) و گل همیشه بهار (Calendula officinalis) تشکیل شده‌است. اجزای گیاهی این فرآورده با داشتن اثرات ضد التهابی، ضد میکروبی و بهبود دهندگی زخم، به عنوان یک محصول تخصصی در کاهش التهابات و ترمیم زخم و سوختگی بکار می‌روند. 

برای مشاهده شامپو داروی رکوبیزل اینجا کلیک کنید.

شرکت داروسازی گیاهی نوتِک فار با استناد به مدارک موجود در منابع علمی، در ابتدا اقدام به تولید پماد رکوبیزول نمود که اثرات مثبت آن در کاهش التهابات موضعی و ترمیم زخم و سوختگی چشمگیر بود. پس از آن، به پیشنهاد متخصصین و مصرف کنندگان، یک فرم دارویی مناسب و قابل استفاده در کل سطوح سر و بدن، با اثرات درمانی فوق مورد نیاز بود. به عمین علت، شرکت داروسازی نوتِک فار طراحی و فرمولاسیون شامپو رکوبیزول را در دستور کار خود قرار داد تا در هنگام بروز التهابات، زخم و سوختگی علاوه بر اثرات درمانی، به عنوان یک شستشو دهنده‌ی سر و بدن نیز قابل استفاده باشد. شامپو رکوبیزول در موارد زیر به عنوان شستشو دهنده‌ی اختصاصی و موثر در درمان قابل استفاده‌است:
- زخم‌ها نظیر زخم بستر، جراحات، تاتو و اپیلاسیون و ...
- انواع التهابات منتشر و غیر منتشر نظیر اگزما، کهیر، عرق سوز، ادرار سوختگی اطفال و ...
- التهاب خارجی چشم و رفع مواد آرایشی و آلودگی‌های محیطی اطراف آن
- سوختگی‌های سطحی و ناشی از لیزر و رادیوتراپی
- پوست‌های حساس و ملتهب و دچار آکنه
- ریزش مو و پوسته ریزی ناشی از التهاب پوست سر
- شستشوی موضع هموروئید و کاهش التهاب آن

البته لازم به ذکر است که شامپو رکوبیزول، به گونه ای طراحی شده‌است که با انواع مختلف پوست سازگار باشد و جهت شستشوی روزانه سر، صورت و بدن در پوست سالم و بدون التهاب و زخم نیز قابل استفاده باشد. همچنین توصیه می‌شود از این شامپو دارو بر روی زخم باز یا سوختگی که ترمیم پوست آن آغاز نشده‌است، استفاده نشود.
در ادامه با گیاهان دارویی بابونه آلمانی و همیشه بهار که اجزای اصلی شامپو داروی تونک فار را تشکیل می‌دهند، بیشتر آشنا می‌شویم.

بابونه‌ آلمانی (German chamomile)
بابونه آلمانی گیاهی متعلق به خانواده کاسنی و یکی از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی شناخته شده توسط انسان است. بابونه، در تمام فارماکوپه‌های معتبر به عنوان یک گیاه دارویی معرفی شده و خواص درمانی گل‌های آن مورد بررسی قرار گرفته است. بابونه با دارا بودن خواص ضد باکتری و ضد قارچی در کنار اثرات ضد التهابی شناخته شده، در بسیاری از فرآورده‌های موضعی به منظور کاهش التهابات پوستی، تسریع روند بازسازی پوست و بهبود زخم و سوختگی، ضد عفونی کنندگی و برطرف کردن اگزما و آکنه به کار می‌رود. در مطالعات، اثرات ضد التهابی و نرم کنندگی عصاره گل‌های بابونه در بیماران با درماتیت‌های التهابی اثبات شده‌است. اثر ضد التهابی اسانس بابونه بیشتر مربوط به ترکیبات سزکوئی ترپنی آلفا بیزابولول و کامازولن باز می‌گردد که از طریق مهار سنتز پروستاگلاندین‌ها و لکوترین‌ها، اثرات خود را اعمال می‌کنند. همچنین اثرات ضد التهابی مطلوبی از فلاونوییدهای گیاه، به ویژه ترکیب آپی ژنین و لوتئولین گزارش شده‌است. 
همچنین بابونه و برخی ترکیبات آن نظیر آلفا بیزابولول و آپی ژنین، اثرات مهاری بر رشد برخی پاتوژن‌های پوستی نظیر استافیلوکوک‌ها و گونه‌های کاندیدا دارند. همچنین طبق مشاهدات بالینی، مواد مؤثره‌ی بابونه در تسکین خارش، تسریع روند ترمیم زخم و درمان سوختگی‌های سطحی، زخم‌های ناشی از تاتو و ضایعات پوستی، اثرات خوبی از خود نشان می‌دهند.

گل همیشه بهار
همیشه بهار، گیاهی از خانواده کاسنی است که گل‌ها و گلبرگ‌های آن به طور گسترده‌ای در فرآورده‌های پوست و مو به عنوان کاهنده‌ی التهاب و التیام بخش جراحات و جوش‌ها و راش‌های جلدی استفاده می‌شود. کمیسیون E مصارف داخلی و خارجی گل‌های همیشه بهار را در درمان التهابات جلدی و بهبود زخم‌ها وجراحات پوستی تائید نموده‌است. 
مکانیسم اثرات موضعی این گیاه دقیقا مشخص نیست، ولی با توجه به پژوهش‌های انجام شده، خاصیت ضد التهابی این گیاه به فلاونوییدها و ساپونین‌ها موجود در آن نسبت داده شده‌است. فلاونوییدهای این گیاه خصوصا کوئرستین، کامفرول و روتین دارای خاصیت ضد التهابی بالایی هستند. این ترکیبات از آزاد شدن هیستامین و تولید پروستاگلاندین‌ها جلوگیری می‌کنند. همچنین این دسته از ترکیبات، اثرات دیگری مانند تثبیت غشای لیزوزوم و تاثیر بر نفوذپذیری و مقاومت مویرگی نیز دارند. ساپونین‌های این گیاه می‌توانند از آزاد شدن هیستامین، برادی کینین و برخی آنزیم‌های پروتئولیتیک جلوگیری کنند. در نتیجه مانع ترشح پلاسما و همچنین مهاجرت گلبول‌های سفید خون به داخل بافت آسیب دیده می‌شوند. همچنین گزارشاتی مبنی بر توقف رشد برخی باکتری‌ها و قارچ‌ها توسط این مواد وجود دارد. کاروتنوییدهای همیشه بهار و به ویژه بتا کاروتن، دارای اثرات ضد التهابی و التیام بخش هستند. این ترکیبات به همراه تانن‌های موجود در گیاه در پیشگیری و بهبود حالت سرخی و درد ناشی از آفتاب سوختگی که در اثر اشعه ماورا بنفش ایجاد می‌شود، نقش دارند. همچنین در مطالعات حیوانی، نشان داده شده‌است که گل همیشه بهار با تحریک گرانولاسیون و سنتز کلاژن، به روند ترمیم زخم، سرعت می‌بخشد.

 نتیجه گیری:
این فرآورده دارای چندین ویژگی قابل توجه است. نخست اینکه، استفاده از مواد مؤثره‌ی گیاهان دارویی بابونه و گل همیشه بهار با اثرات بارز ضد التهابی، ضدمیکروبی، آنتی اکسیدانی، التیام بخشی و ترمیم کنندگی، جهت شستشوی زخم‌ها و التهابات پوستی در پایه‌ی شامپوی مناسب، بر کارآمدی آن می‌افزاید. ویژگی مناسب دیگر این شامپو دارو، تنظیم pH در محدوده‌ی طبیعی پوست ‌است که این امر در به حداقل رسیدن تحریکات پوستی موثر است. همچنین عدد زئین پایین این شامپو، آن را برای استفاده بر روی پوست‌های بسیار حساس مناسب کرده‌است. در این محصول از سورفکتانت‌های ملایم استفاده شده‌است. ویسکوزیته و کف کنندگی این محصول نیز کنترل شده‌است. با توجه به این ویژگی های مطلوب، می‌توان از این محصول به عنوان شامپو دارویی کارآمد، سازگار با انواع پوست و مو، با فرمولاسیونی موثر در کاهش التهابات و بهبود زخم یاد کرد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )