کهیر و عوامل تشدید کننده آن

کهیر و عوامل تشدید کننده آن

کهیر با سرخی پوست و خارش بسیار در تمام بدن همراه است. در این مقاله از مجله داروکده با این بیماری پوستی و عوامل تشدید آن آشنا شوید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

07 مرداد 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

07 مرداد 1397

6K

eye icon

کهیر و عوامل تشدید کننده آن

کهیر واکنش آلرژیک حاد یا مزمن به شکل دانه های گرد و سرخ کمی متورم بر روی پوست می باشد که با خارش شدید همراه است . کهیر بیماری کوتاه مدتی است که با سرخی پوست و خارش بسیار در تمام بدن همراه است. این عارضه گاهی به شکل برجستگی های وسیع تر و به صورت تاول دیده می شود که با خارش شدید همراه است.
کهیر معمولا بر اثر واکنش بدن در برابر آزاد شدن مواد هیستامینی یا ترکیباتی نزدیک به هیستامین پدید می آید.
بیماری کهیر در تمام سنین مشاهده می شود و مردان و زنان تقریبا به نسبت مساوی دچاراین  بیماری می شوند. عوامل مختلفی باعث ایجاد کهیر می شوند که از میان آنها می توان به مصرف بعضی غذاها و داروها اشاره کرد. در حدود یک سوم از موارد کهیر علت مشخصی ندارد و ایدئوپاتیک می باشد. تراوش مایع پلاسمای خون از رگ ها به فضای میان بافتی ایجاد کهیر می کند. یک عامل شیمیایی که هیستامین نامیده می شود از یاخته های ویژه ای در پوست به نام ماستوسیت ها که در پیرامون رگ ها قرار دارند ترشح می شود و باعث گشاد شدن رگ ها و باز شدن فضاهای میان یاخته ای در آنها و به دنبال آن خروج مایع از درون رگ ها می شود.
بهترین درمان کهیر شناسایی عامل ایجاد کننده و اجتناب از تماس مجدد با آن است. داروهای مختلفی برای کنترل کهیر وجود دارد. لازم است فرد برای تشخیص علت کهیر و درمان آن به پزشک مراجعه کند.

عوامل متعددی می توانند باعث تشدید و ایجاد کهیر شوند که مهم ترین آنها عبارتند از:
نیش حشرات: نیش اغلب حشرات باعث درجاتی از قرمزی و تورم پوست و خارش می شود. گاهی اوقات نیش حشرات می تواند منجر به واکنش آلرژیک در بدن شده و ایجاد کهیر کند.

عفونت ها: برخی از بیماری های باکتریایی و یا ویروسی می تواند باعث ایجاد کهیر در فرد شوند. مهم ترین این بیماری ها عبارتند از:
هپاتیت- ویروس HIV- سیتامگالوویروس- ویروس اپشتن بار
گاهی اوقات سرماخوردگی نیز می تواند منجر به واکنش بدن و ایجاد کهیر شود.

فعالیت بدنی در هوای گرم: هنگام ورزش و کار سخت بدنی دمای بدن بالا می رود. کار کردن در هوای گرم می تواند باعث قرمزی پوست شود و حتی منجر به ایجاد کهیر شود.

بیشتر بخوانید: شایعترین مشکلات پوستی در بزرگسالان

استرس: هنگامی که بدن تحت فشار استرس است میزان بعضی از هورمون ها به طور ناگهانی افزایش می یابد. این حالت بدن را در شرایط ویژه ای قرار می دهد که می تواند زمینه را برای ایجاد کهیر ایجاد کند.

الکل: برخی افراد ممکن است دچار عدم تحمل الکل باشند. با نوشیدن الکل این افراد دچار قرمزی صورت، حالت تهوع، استفراغ و اسهال می شوند و علاوه بر اینها پوست این افراد کهیر می زند.

غذاها: بعضی از غذاها می توانند باعث ایجاد کهیر شوند. مهمترین آنها عبارتند از : صدف خوراکی، بادام زمینی، فندق، برخی انواع میوه ها و شیر.

 

داروها: اغلب اوقات واکنش بدن به حساسیت های دارویی به صورت کهیرهای پوستی بروز می کند. داروهایی که می توانند بیشترین حساسیت را ایجاد کنند عبارتند از:
پنی سیلین- آسپرین- ایبوپروفن- ناپروکسن- داروهای کاهنده فشار خون

فشار روی پوست: فشار طولانی مدت روی پوست باعث ایجاد برجستگی های کهیر مانند روی پوست می شود. هر گونه فشار بر روی پوست اعم از بند کوله پشتی که محکم بسته شده، کمربند تنگ و نشستن روی صندلی برای طولانی مدت می تواند باعث ایجاد ضایعات شبه کهیر شود.

نور خورشید: کهیر زدن به دلیل نور خورشید یکی از مشکلات نادر و ناشایع است اما برخی افراد ممکن است هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید دچار کهیر پوستی شوند.

گرما: یکی از عوامل مستعد کننده ایجاد کهیر گرمای هوا می باشد. حمام گرم و آفتاب سوختگی می توانند منجر به ایجاد کهیر شوند.

 

سرما: سرما نیز همانند گرما می تواند یکی از عوامل ایجاد کهیر محسوب شود . ماندن در هوای سرد و شنا در آب خیلی سرد می توانند منجر به بروز کهیر شوند.

بیماری های خودایمنی: گاهی اوقات علت ایجاد کهیر فعالیت زیاد سیستم ایمنی بدن می باشد. بیماران مبتلا به بیماری های خودایمنی می توانند دچار کهیر شوند. در این افراد سیستم ایمنی بدن بر علیه خودش عمل کرده و به بافت های سالم بدن آسیب می رساند.

لاتکس: برخی از وسایل که جنس آنها از لاتکس است می توانند باعث ایجاد کهیر در فرد شوند مثلا استفاده از دستکش لاتکس می تواند منجر به کهیر زدن دست ها شود. البته این اتفاق در افرادی می افتد که به لاتکس حساسیت دارند.

حیوانات خانگی:پوسته هایی که از بدن حیوانات جدا می شوند می توانند باعث ایجاد کهیر در افرادی که به آن حساسیت دارند شوند. علاوه بر این برخی از افراد به بزاق دهان سگ و یا گربه حساس بوده و در صورت لمس آن کهیر می زنند. برخی افراد نیز به مو یا پشم حیوانات حساسیت داشته و کهیر می زنند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )