شایعترین مشکلات پوستی در بزرگسالان

شایعترین مشکلات پوستی در بزرگسالان

با مطالعه این مقاله از مجله داروکده درباره مشکلات پوستی که در بین بزرگسالان شایع تر است، آشنا شوید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

18 مهر 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

18 مهر 1397

14K

eye icon

شایعترین مشکلات پوستی در بزرگسالان

هرگونه تغییرات پوستی اعم از التهاب، تغییر بافت پوست، خارش، قرمزی، تغییر رنگ و لک می تواند ناشی از عفونت ها، مشکلات مزمن پوستی و یا تماس با یک ماده آلرژن باشد. در صورت بروز هر مشکل پوستی بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا در مراحل اولیه نسبت به درمان آن مشکل اقدام شود. شایع ترین مشکلات پوستی در بالغین در این مقاله عنوان شده است.

زونا
زونا یک بیماری ویروسی است که عامل مولد آن همان عامل آبله مرغان است. پس از ابتلای فرد به آبله مرغان و بهبودی وی ویروس واریسلا زوستر( ویروس عامل آبله مرغان) به صورت نهفته در سلول های عصبی باقی می ماند و ممکن است سالها بعد به دلیل یک عامل تحریکی و یا نقص در سیستم ایمنی فعال شود و زونا را به وجود بیاورد. زونا در ابتدا به صورت دانه های قرمز دردناک است که به سرعت تبدیل به تاولهای دردناک می‌شود که با سوزش خارش و حساسیت پوست همراه است. به طور معمول دوره بیماری حدود دو هفته به طول می انجامد اما درد و احساس گرفتگی و سوزش ناشی از آن ممکن است تا ماه ها سال ها و حتی تا پایان عمر در بیمار باقی بماند. درمان بیماری شامل استفاده از کرم های مخصوص پوستی ، داروهای خوراکی ضد ویروس ، استروئید ها و داروهای ضد افسردگی است. تشخیص زودهنگام و شروع درمان در مراحل ابتدایی بیماری به کنترل عوارض ناشی از آن کمک به سزایی می کند.

کهیر
کهیر یک مشکل پوستی است که به صورت لکه‌های قرمز بروز می‌کند که با خارش و سوزش همراه است. کهیر در هر جایی از پوست بدن ممکن است ایجاد شود. کهیرمی تواند چند دقیقه یا حتی چند روز روی پوست باقی بماند. علت ایجاد کهیرحرارت بالا ، عفونت ها مثل گلودرد استرپتوکوکی ، آلرژی ، حساسیت دارویی ، حساسیت غذایی و حساسیت به مواد افزودنی می باشد. مصرف آنتی هیستامین و استفاده از کرم های موضعی مناسب می تواند در بهبود و کنترل کهیر مفید باشد.

بیشتر بخوانید: کهیر و عوامل تشدید کننده آن

پسوریازیس
لکه های دارای ضخامت پوستی که پوشیده شده از پوسته های سفید یا نقره ای هستند می توانند از علائم بیماری پسوریازیس باشند. پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که علت اصلی آن ناشناخته است. این لکه ها اغلب در ناحیه آرنج، زانو، سر و پشت مشاهده می شود. این لکه ها معمولا عود کننده هستند یعنی برای مدتی فروکش کرده و سپس مجددا ایجاد می شوند. درمان این بیماری شامل استفاده از پمادهای موضعی ، داروهای خوراکی، داروهای تزریقی عضلانی و یا وریدی می باشد.

اگزما
اگزما واژه ای است که به مجموعه ای از مشکلات پوستی غیر واگیر گفته می‌شود که همراه با التهاب ، قرمزی ، خشکی و خارش پوست هستند. پزشکان هنوز به درستی نمی‌دانند که اگزما از کجا و چگونه آغاز می شود اما چیزی که مشخص است این است که مواد محرک مانند صابون ، مواد حساسیت زا ، آلرژی و نوع آب و هوا می توانند باعث شروع ایجاد ضایعات اگزما شوند. در بزرگسالان اگزما اغلب در آرنج ، دست ها و نواحی تا خورده و خم شده پوست مشاهده می‌شود. درمان‌های متفاوتی برای اگزما وجود دارد که برخی از آنها موضعی بوده و سایر آنها به صورت داروهای خوراکی و یا تزریقی برای بیمار تجویز می شوند.

روزاسه
روزاسه یک بیماری پوستی است که در بالغین مشاهده می‌شود این بیماری سبب قرمزی و تورم پوست صورت میشود و از آن به عنوان آکنه بزرگسالان نیز یاد می‌شود. روزاسه باعث التهاب پوست می‌شود که همراه با قرمزی بینی، گونه ها چانه و پیشانی است. در ابتدا ممکن است این ضایعات از بین بروند اما پس از مدتی ضایعات به مرور قرمز تر شده و حتی عروق خونی فرد نیز ممکن است دیده شوند. پوست ناحیه مبتلا اغلب حالت پف کرده دارد که پر از جوش های ریز قرمزاست. درمان این بیماری معمولا دشوار است و با کمک داروهای موضعی و یا خوراکی انجام می‌شود. پزشکان می‌توانند تا حدودی قرمزی و نازکی پوست و عروق خونی پاره شده در این بیماران را با کمک لیزر درمان کنند.

تبخال
ویروس هرپس سیمپلکس می‌تواند باعث ایجاد تاول های کوچک دردناک در اطراف لب ها و بینی به نام تبخال شود.تبخال یک مشکل پوستی مسری است که قابل انتقال از فردی به فرد دیگر است و بهبودی آن می تواند برای حدود 10 روز به طول بیانجامد. عوامل محرک ایجاد کننده تبخال عبارتند از تب ، تابش شدید نور خورشید ،استرس ، تغییرات هورمونی مانند قاعدگی.از  درمانهای تبخال می‌توان به استفاده از کرم ها و یا قرص های ضد ویروس اشاره کرد. در صورتی که قرمزی اطراف تبخال گسترده شود و یا تبخال چرکی شود و یا اینکه اطراف چشم به وجود بیاید لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید تا در صورت نیاز دارویی مناسب برای تان تجویز شود.

بیشتر بخوانید: تبخال درمان و پیشگیری

ضایعات پوستی ناشی از تماس با برخی گیاهان
تماس با برخی از گیاهان مانند گزنه سمی بلوط سمی و برخی انواع سماق می‌توانند باعث ایجاد راش های پوستی در برخی افراد شوند. پس از تماس با این گیاهان پوست آن ناحیه ابتدا قرمز و متورم شده و سپس شروع به خارش و سوزش می کند. پس از حدود 12 تا 72 ساعت از تماس با این گیاهان تاول های پوستی پدیدار می شوند. این حساسیت ممکن است تا دو هفته نیز به طول بیانجامد. استفاده از داروهای موضعی می‌تواند به پیشگیری از خارش پوست کمک کند. علاوه بر این کمپرس سرد نیز موثر است. علاوه بر اینها پزشک ممکن است داروهای خوراکی برای بیمار تجویز کند و یا حتی برای کنترل عفونت پوستی در آن نواحی آنتی بیوتیک خوراکی تجویز کند. لازم است از تماس با این گونه گیاهان اجتناب شود. به طور کلی بلوط سمی اغلب در مناطق غربی زمین و گزنه سمی نیز اغلب در مناطق شرقی رشد می کنند.

ضایعات ناشی از استفاده از تیغ اصلاح و زیرپوستی شدن موهای زائد
این مشکل معمولا پس از اصلاح به دلیل رشد مو در زیر پوست اتفاق می افتد و موی زائد مثلا ریش آقایان که با تیغ اصلاح می‌شود ممکن است به طرف داخل حالت بگیرد و زیر پوست رشد کند. این حالت باعث ایجاد التهاب، ایجاد دانه های متورم و اسکار در آن ناحیه می‌شود. برای به حداقل رساندن این حالت بهتر است قبل از اصلاح دوش بگیرید، تیغ را در جهت رشد موها بکشید نه بر خلاف جهت، از ژل و یا فرم اصلاح استفاده کنید و پس از اصلاح موضع را با آب سرد شده و از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

تگ های پوستی (Skin tags)
این ضایعات کوچک پوستی که اغلب به رنگ پوست و یا کمی تیره تر هستند و به وسیله یک قسمت نازک تر مانند ساقه به پوست متصل هستند تگ های پوستی یا Skin tags نامیده می شوند. این ضایعات اغلب در نواحی گردن ، قفسه سینه،  پشت بازوها ، زیر سینه و کشاله ران مشاهده می شوند. تگ های پوستی اغلب در زنان و افراد مسن دیده می شوند این ضایعات اغلب فاقد درد هستند مگر اینکه در ناحیه ای باشند که توسط لباس به آنها فشار وارد شود. برداشتن این ضایعات در صورتی که در زیبایی فرد مشکل ایجاد کند و یا باعث درد و آزردگی شود به وسیله جراحی  ،فریز کردن و یا سوزاندن انجام می شود.

آکنه
آکنه نوعی جوش است که در بالغین و نوجوانان مشاهده می‌شود. آکنه هنگامی به وجود می آید که منافذ پوستی توسط چربی و سلولهای مرده پوست بسته شده و التهاب ایجاد شود. آکنه  به دلیل چربی زیاد پوست و همچنین تغییرات هورمونی  به وجود می آید. آکنه اغلب در ناحیه صورت ، قفسه سینه و پشت دیده می‌شود. درمان های متعددی برای آکنه وجود دارد که اولین آنها تمیز کردن پوست و کنترل چربی آن به وسیله محصولات متنوع پوستی اعم از ژل و پن شستشوی مناسب می باشد.

ضایعات پای ورزشکاران
این مشکل که یک نوع عفونت قارچی است باعث قرمزی ، پوست پوست شدن پوست بین انگشتان پا و سوزش می گردد. ضایعات پای ورزشکاران مسری بوده و با تماس مستقیم قابل انتقال به سایر افراد است. برای پیشگیری از ابتلا به این مشکل کفش خود را به کسی قرض ندهید و کفش شخص دیگری را به پا نکنید. همچنین در جاهای عمومی مثل باشگاه‌ها و اطراف استخرها پابرهنه راه نروید. درمان این مشکل به وسیله لوسیون های ضد قارچ موضعی است. برحسب شدت بیماری پزشک ممکن است داروهای دیگری نیز تجویز کند. در طول دوره درمان باید پاها و داخل کفش ها خشک و تمیز نگه داشته شوند.

خال
خال ها که اغلب قهوه ای و یا سیاه هستند در همه نقاط پوست بدن می توانند مشاهده شوند. آنها اغلب تا قبل از بیست سالگی ظاهر می‌شوند. برخی از آنها ممکن است در طول سال ها تغییراتی داشته باشد مثلاً از حالت مسطح به حالت برجسته در بیایند ، روی آنها مو بروید و یا تغییر رنگ بدهند. چنانچه یک خال پس از مدتی دچار تغییراتی از قبیل نامنظمی اطراف خال ، خونریزی ، تغییر رنگ و خارش شود لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید.

لکه های پوستی ناشی از افزایش سن
این لکه های پوستی قهوه ای کمرنگ و یا خاکستری که به لکه های پیری مشهور هستند صرفاً به دلیل بالا رفتن سن به وجود نمی آیند بلکه به دلایل مختلف ایجاد می شوند مانند قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید. این لکه ها اغلب در صورت ، دستها و بازوها مشاهده می‌شوند. برای از بین بردن آنها می توان از اسیدهای میوه ، کرم های لایه بردار و فوتوتراپی استفاده کرد. در صورت بروز ناگهانی این لکه ها و یا تغییرات آنها لازم است به پزشک مراجعه شود.

ملاسما (لک حاملگی)
ملاسما یا کلواسما لکهای تیره و یا قهوه ای رنگ هستند که روی گونه ها ، بینی ، پیشانی و چانه مشاهده می‌شوند. این لک های پوستی در نیمی از زنان حامله ایجاد می‌شوند و اغلب اوقات پس از زایمان خود به خود از بین می‌روند. اما چنانچه پس از زایمان از بین نرفتند باید تحت درمان قرار گیرند. درمان لک ها استفاده از کرم های موضعی و یا لیزر درمانی است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید این لک ها را تشدید می‌کند بنابراین قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید باید از کرم های ضدآفتاب با SPF  30 و بالاتر استفاده کنید.

زگیل
زگیل ها اغلب در ناحیه انگشتان و دست ها مشاهده می شوند. علت ایجاد زگیل آلودگی به ویروس پاپیلومای انسانی است. برای جلوگیری از انتشار زگیل از دست زدن و دستکاری آن خودداری کرده و آن را خشک نگه دارید. زگیل را می توان با کمک داروهای موضعی ، فریز کردن و یا سوزاندن از بین برد. در حالت شدید بیماری می توان از جراحی ، لیزر و برخی مواد شیمیایی نیز استفاده کرد.

کراتوزیس سبورئیک
کراتوزیس سبورئیک یک ضایعه پوستی غیر سرطانی است که اغلب با افزایش سن دیده می‌شود. این ضایعات در بسیاری از مناطق پوست به صورت تکی و یا گروهی دیده می‌شوند. رنگ آنها تیره و یا چند رنگ است و اغلب سطح آنها زبر است هرچند گاهی حالت صاف نیز دارند. این ضایعات ممکن است با ضایعات سرطانی پوست اشتباه شوند اما پزشک متخصص پوست به راحتی می تواند آنها را از هم افتراق دهد. این ضایعات اغلب نیاز به درمان خاصی ندارند مگر اینکه باعث ایجاد آزردگی برای فرد شده و یا از نظر ظاهری برای وی ناخوشایند باشند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )