11 عامل ایجاد بثورات پوستی در کودکان

11 عامل ایجاد بثورات پوستی در کودکان

در این مقاله به معرفی چند مورد از شایع ترین علل ایجاد این بثورات در کودکان پرداخته می شود.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

10 بهمن 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

10 بهمن 1397

3K

eye icon

11 عامل ایجاد بثورات پوستی در کودکان

بثورات پوستی یا راش های پوستی ضایعاتی هستند که به طور غیر طبیعی روی پوست دیده می شوند. در این مقاله به معرفی چند مورد از شایع ترین علل ایجاد این بثورات در کودکان پرداخته می شود.

کرم ضد آفتاب و تحریکات پوستی
کرم ضد آفتاب باعث حفاظت پوست در برابر اشعه های مضر خورشید شده و برای سلامت پوست بسیار لازم و ضروری است. اما گاهی اوقات برخی افراد به خصوص کودکان به ترکیبات بعضی از کرم های ضد آفتاب حساسیت نشان داده و دچار راش های پوستی می شوند. در صورت وجود چنین مشکلی این افراد باید از کرم های ضد آفتاب مخصوص پوست های حساس که فاقد پارا آمینو بنزوئیک اسید است استفاده کنند. بهتر است برای کودکان بالای شش ماه از کرم های ضد آفتاب مخصوص کودکان که طیف بالایی از اشعه های UVB و UVA را بلاک کرده و دارای SPF 30 یا بالاتر هستند استفاده شود. استفاده از کرم ضد آفتابی که حاوی زینک اکسید است نیز ایده خوبی است. برای کودکان زیر شش ماه فقط با نظر پزشک از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: کمی در مورد اشعه ماوراء بنفش UVA و UVB

صابون های آنتی باکتریال
صابون ها و مایع صابون های آنتی باکتریال امروزه مورد توجه قرار گرفته است زیرا قادر به از بین بردن بسیاری از باکتری ها می باشند. اما ماده ای به نام تریکلوزان که در این صابون ها وجود دارد می‌تواند باعث ایجاد حساسیت پوستی در کودکان شود. حتی FDA در حال بررسی سایر اجزای این صابون ها می باشد زیرا برخی گزارش ها حاکی از تاثیر سوء این مواد روی رشد و تکامل کودک هستند. بنابراین بهتر است برای پاکیزگی و شستشو در کودکان از صابون های آنتی باکتریال استفاده نشود. شستشوی دست با آب و صابون معمولی در کودکان کفایت می کند. برخی از کودکان نسبت به مواد موجود در صابون ها و مایع صابون های آنتی باکتریال حساسیت داشته و دچار راش های پوستی می‌شوند.

لوسیون ها
برخی از والدین تصور می‌کنند استفاده از هر گونه لوسیون برای مرطوب نگه داشتن پوست کودک مفید است ولی بر خلاف تصور آنها مواد آرایشی موجود در بعضی از لوسیون ها می تواند باعث ایجاد حساسیت های پوستی به خصوص در کودکان مبتلا به اگزما و آسم شود. علاوه بر این برخی از محققان معتقدند که وجود موادی مانند پارابن و فتالات ممکن است باعث ایجاد مشکلات هورمونی در کودکان شود. بنابراین برای مرطوب نگه داشتن پوست کودک بهتر است هنگام حمام کردن کودک از صابون های مخصوص کودکان استفاده شود و برای انتخاب لوسیون مرطوب کننده مناسب پوست کودک حتما از پزشک متخصص اطفال و یا داروساز در این زمینه مشورت بگیرید.

دستمال مرطوب
دستمال های مرطوب یکبار مصرف که مخصوص تمیز کردن کودک هستند بسیار پر کاربرد می باشند اما برخی از آنها ممکن است حاوی مواد معطر باشند که می تواند باعث ایجاد حساسیت در کودک شود. برخی دیگر از این دستمال ها ممکن است حاوی مواد نگهدارنده باشند که می‌تواند باعث درماتیت تماسی و شروع کننده واکنش های آلرژیک در کودکان شود و ضایعاتی مثل راش های پوستی یا کهیر ایجاد کنند. بنابراین بهتر است به جای استفاده از این دستمال های مرطوب از حوله مرطوب استفاده کنید و حوله را به طور مرتب با مواد پاک کننده مناسب بشوید.

برای خرید و مشاهده محصولات دستمال پاک کننده کودک اینجا کلیک کنید.

 

مواد شوینده لباس
مواد شیمیایی موجود در برخی از شوینده های لباس مثل پودر ماشین لباسشویی می تواند باعث ایجاد واکنش های آلرژیک پوستی و ایجاد درماتیت تماسی در کودک شود. حساسیت کودکان به لباس هایی که با برخی از مواد شوینده شسته شده اند مسئله ای شایع است. برای پیشگیری از این مشکل بهتر است لباس های کودک جداگانه و با یک ماده شوینده مناسب فاقد عطر و رنگ شسته شود. علاوه بر این باید در آبکشی لباس ها و حوله کودک دقت کافی داشته باشید و لباس های کودک را به دقت آبکشی کنید. اگر از ماشین لباسشویی برای شستشوی لباس های کودک استفاده می کنید بهتر است برنامه آن را طوری تنظیم کنید که زمان آبکشی آن طولانی تر شود و حداقل دو بار لباس ها را آبکشی نمایید تا از عدم وجود مواد شوینده روی آن اطمینان حاصل کنید.

شامپو و نرم کننده
قبل از استفاده از هر گونه شامپو برای کودک برچسب روی شامپو را به دقت مطالعه کنید. برخی از مواد موجود در شامپو ها و نرم کننده ها ممکن است باعث التهاب و آلرژی پوست سر شوند. تحقیقات نشان می دهد که برخی از مواد تشکیل دهنده شامپوها مثل فتالات، فرمالدئید و دی اکسان باید در کودکان با احتیاط مصرف شود و بهتر است شامپوی کودکان فاقد این مواد باشد. لازم است برای کودک از شامپوی مخصوص بچه ها استفاده شود و برای انتخاب مناسب ترین آنها می توانید از پزشک اطفال یا داروساز کمک بگیرید.

نرم کننده حوله و لباس
اگر کودک شما پوست حساسی دارد باید از استفاده مواد نرم کننده حوله و لباس برای لباس ها و ملافه های وی اجتناب کنید. نرم کننده های حوله و لباس ممکن است حاوی برخی مواد شیمیایی و معطر مانند برزیل استات و لیمونن باشند که می تواند باعث تحریک پوست، چشم ها، بینی و گلوی کودک شود. به جای استفاده از نرم کننده حوله و لباس می توانید برای شستشوی لباس ها و ملافه های کودک نصف  فنجان جوش شیرین و یا نصف فنجان سرکه در مرحله آبکشی به لباس ها و حوله ها و ملافه های کودک اضافه کنید. این کار باعث نرمی لباس ها حوله ها و ملافه های کودک شده ولی در عین حال فاقد مواد حساسیت زا آرایشی و معطر می باشد.

پاک کننده های سطوح
برخی از پاک کننده های سطوح و اسپری های تمیز کننده که در منزل مورد استفاده قرار می گیرند ممکن است باعث ایجاد آلرژی و راش های پوستی در کودکان شود. برخی از ترکیبات این پاک کننده ها می تواند موجب ایجاد مشکلاتی در کودکان شود به طور مثال ماده الکیل فنل اتوکسیلات که در برخی پاک کننده ها و تمیز کننده های میکروب کش وجود دارد می تواند باعث اختلالات هورمونی در کودکان شود. همچنین آمونیاک موجود در برخی از پاک کننده ها می توانند باعث آزردگی ریه ها و سوختگی های پوستی شده و در صورتی که کودک به اشتباه آنها را بخورد سمی هستند. بنابراین در صورتی که در منزل کودک دارید بهتر است از پاک کننده هایی که حاوی مواد شیمیایی کمتری هستند استفاده کنید و در صورت امکان از مواد طبیعی مانند جوش شیرین و سرکه برای پاک کردن سطوح استفاده کنید.

مواد نگهدارنده موجود در صابون
برخی از صابون ها حتی صابون های مخصوص کودکان ممکن است حاوی فرمالدئید باشد. فرمالدئید یک ماده نگهدارنده است که می‌تواند باعث صدمه به ریه ها، چشم ها و پوست کودک شود. علاوه بر این برخی از صابون ها می توانند باعث شروع واکنش های آلرژیک پوستی و التهابات پوستی در کودکان شود. اگزما یکی از مشکلات شایع در میان کودکان و نوجوانان است به خصوص آنهایی که مبتلا به آسم هستند. بنابراین بهتر است در انتخاب صابون مناسب برای کودکان دقت لازم را داشته باشید و صابونی را انتخاب کنید که حاوی کمترین مواد شیمیایی و آرایشی باشد.

کرم های دافع حشرات
نکته اول اینکه در صورتی که از کرم دافع حشرات استفاده می کنید دقت کنید که این مواد نباید به هیچ عنوان با کرم ضد آفتاب مخلوط شود. تحقیقات بیانگر این هستند که در صورتی که کرم های دافع حشرات با کرم ضد آفتاب مخلوط شوند مواد شیمیایی موجود در آنها به سرعت جذب پوست می‌شود. همچنین مواد دافع حشرات اثر بخشی خود را از دست داده و یا کم اثر می‌شوند. آکادمی طب اطفال آمریکا توصیه می‌کند که از مواد دافع حشرات که میزان DEET آنها کمتر از 30 درصد است استفاده شود و نکته مهم اینکه مصرف هر گونه کرم یا ژل دافع حشرات برای کودکان زیر دو ماه ممنوع است.

حشره کش ها و آفت کش ها
کودکان اغلب اوقات روز روی زمین نشسته و مشغول بازی با اسباب بازی های خود هستند. معمولا آلودگی های موجود در منزل روی سطح زمین می‌نشیند. کودک معمولاً اسباب بازی های خود را از روی زمین برداشته و به دهان خود می گذارد و این آلودگی ها به راحتی وارد دهان کودک می‌شوند. بنابراین استفاده از هر گونه حشره کش در منزل می تواند خطرناک باشد زیرا به راحتی وارد دهان کودک می شود. توصیه می شودعلاوه بر اینکه از مصرف مواد حشره کش در منزل پرهیز کنید فرش ها و کف خانه را به طور مرتب با مواد پاک کننده مناسب تمیز کنید تا مانع از ورود آلودگی‌ها به بدن کودک شود زیرا گاهی اوقات این موارد حشره کش و آفت کش ممکن است همراه با گرد و غبار از بیرون وارد منزل شود.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )