راهنمای کامل برنزه کردن در تابستان

راهنمای کامل برنزه کردن در تابستان

برنزه کردن در تابستان مورد علاقه خیلی از جوانان است اما برنزه شدن چه زیر آفتاب چه با سولاریم عوارض و مشکلاتی را برای پوست شما ایچاد می کند. برای اینکه بدون آسیب به پوست برنزه کنید این مقاله را مطالعه کنید.

مارال خداپرست

نویسنده: مارال خداپرست

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

31 تیر 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

31 تیر 1396

8K

eye icon

راهنمای کامل برنزه کردن در تابستان

پوست دارای یک لایه ی سطحی به نام اپیدرم است، که مسئول تولید رنگدانه ای به نام ملانین می باشد. این رنگدانه به پوست رنگ طبیعی آن را می دهد. زمانی که پوست در معرض UV قرار می گیرد، ملانین بیشتری تولید می کند، این مساله باعث برنزه شدن پوست شما می شود. برخلاف آنچه ممکن است فکر کنید برنزه شدن بدون آفتاب سوختگی هم باعث آسیب پوستی می شود. مراقبت های قبل و بعد برنزه کردن را جدی بگیرید.

قبل از آفتاب گرفتن چه کار هایی باید انجام دهیم 

حتما از روغن برنزه یا سان اسکرین استفاد کنید. در صورت اسفاده از روغن بچه یا دیگر محصولات مشابه پوست شما سریع تر برنزه می شود اما آسیب جدی می بیند. روغن برنزه شما بهتر است SPF کمتر از 30 نداشته باشد. SPF در واقع فاکتور محافظت در برابر آفتاب است. عدد 30 نمایانگر آن است که 1|30 ماورا بنفش خورشید به پوست شما می رسد.

برای خرید محصولات برنزه کننده اینجا کلیک کنید.

حداکثر دوام روغن روی پوست شما 2 ساعت است. همچنین در صورت آبکشی یا ورود به استخر این روغن ها پاک می شوند. تمدید روغن را فراموش نکنید. روغن هایی با 15 SPF برای افرادی که پوست روشن دارند مناسب نیست. اگر پوستتان خیلی روشن نیست، می توانید این روغن ها را امتحان کنید و پاسخ پوستتان را بررسی کنید. این روغن ها پوستتان را سریع تر برنزه می کنند اما اثر محافظتی کمتری دارند. در صورت استفاده از این SPF زمان آفتاب گرفتنتان را کوتاه تر کنید.

بعد از آفتاب گرفتن چه کار هایی باید انجام دهیم؟

به محض آفتاب گرفتن بهتر است دوش نگیرید. با فاصله ی نیم الی 1 ساعت می توانید دوش آب سرد بگیرید، روغن را از پوستتان پاک کنید و از افترسان یا مرطوب کننده استفاده کنید. محصولات حاوی هیالورونیک اسید، ویتامین C , E ,Aو آلوئه ورا پوست شما را مرطوب کرده و التیام می بخشند.

اگر دچار آفتاب سوختگی شدید  برای پوشاندن تاول ها روی آنها چسب زخم نزنیددر طول روز دوش آب سرد بگیرید یا حوله مرطوب با آب سرد روی پوستتان قرار دهید. بعد از حمام حتما لوسیون مرطوب کننده استفاده کنید.  شیر، چای سیاه و سبز در بهبود زخم های آفتاب سوختگی موثرند می توانید حوله ای را با شیر یا چای دم شده، پس از خنک شدن آغشته کنید و روی زخم ها قرار دهید. سرکه سیب برای از بین بردن خارش ها موثر است روی حوله مرطوب مقداری سرکه اسپری کنید و روی محل زخم قرار دهید. تا زمان بهبودی دوباره آفتاب نگیرید.

برای درمان آفتاب سوختگی می توانید از کرم های افترسان استفاده کنید.

چه مدت باید آفتاب بگیرم؟

بسته به درجه روشنی پوستتان، زمان کمتری می توانید بی خطر آفتاب بگیرید. این زمان برای پوست های روشن تا حداکثر 1 ساعت و برای پوست های تیره تر تا دو الی دو ساعت و نیم می باشد. این زمان برای تولید حداکثر ملانین در پوست شما کافی است. بیش از این، شما پوستتان را بی دلیل در برابر اثرات زیان بار فرابنفش آفتاب قرار می دهید. اگر پوستتان روشن است، روز های اول با 10 الی 15 دقیقه شروع کنید. اگر مشکلی ندارید زمانتان را طولانی کنید. حداکثر زمان ایمن برای شما 1 ساعت است. اگر پوستتان تیره است، روز های اول با 25 الی 30 دقیقه شروع کنید. در صورت عدم بروز مشکل شما می توانید تا روزی 2 الی 2 ساعت و نیم ادامه دهید. بهتر است هر 20 دقیقه، 5 دقیقه میان آفتاب گرفتنتان فاصله بیندازید. در این مدت از تابش مستقیم آفتاب دور شوید اما دوش نگیرید. پاسخ پوستتان را دو سه روز اول مشاهده کنید. اگر مشکلی ندارید زمانتان را طولانی کنید.

 

در صورت مشاهده آفتاب سوختگی شدید، لک، قرمزی و تورم بهتر است روغن برنزه تان را عوض کنید و از SPF بالاتر استفاده کنید. اگر آفتاب سوختگی ها ادامه پیدا کرد، این مدت را طولانی تر نکنید و برای ادامه با پزشک متخصص مشورت کنید. مراقبت های بعد برنزه را جدی تر بگیرید. بیشترین مقدار اشعه فرابنفش خورشید بین ساعت 10 صبح الی 2 بعد از ظهر است در این ساعت ها بیشتر مراقب باشید.

چه چیز هایی بخوریم؟

1. از میوه و سبزیجات با رنگ های قرمز و نارنجی استفاده کنید. آنها باعث محافظ پوست شما می شوند. میوه ها و سبزیجاتی مانند توت فرنگی ، سیب، انگور، گیلاس و... مفید خواهند بود.

2. از آنتی اکسیدان ها استفاده کنید: چای سبز همراه با شکلات تلخ که منبع فلاوینوئید هاست استفاده کنید. این مواد از آفتاب سوختگی و اختلالات پوستی ناشی از اشعه فرابنفش جلوگیری می کنند.

3. قبل از آفتاب گرفتن قهوه بنوشید: قهوه سرشار از آنتی اکسیدان هاست. مصرف آنتی اکسیدان ها ریسک سرطان پوست را بسیار کاهش می دهد.

4. امگا-3 ترکیبی ضد التهاب: غذا های دریایی بیشتر میل کنید.این ماده قرمزی و تورم را کاهش می دهد. از مکمل های حاوی این ترکیب نیز می توانید اسفاده کنید.

5. چند برابر آب بنوشید! بطری آبتان را با خود ببرید و هنگام آفتاب گرفتن مرتب آب بنوشید. در طول دوره ی برنزه شدنتان مصرف آبتان را چند برابر کنید.

6. تخمه آفتابگردان بخورید. تخمه سرشار از ویتامین E است. آنتی اکسیدانی قوی که از پوست شما محافظت می کند.

ایمن ترین حالت برای برنزه کردن

بهتر است بیشتر از 1 ساعت آفتاب نگیرید. هر 20 دقیقه از تابش مستقیم آفتاب کنار بروید. حتما از عینک آفتابی استفاده کنید. از روغن بچه اسفاده نکنید. روغن برنزه شما نباید SPF زیر 30 داشته باشد. از آنتی اکسیدان ها استفاده کنید. در دوره ی آفتاب گرفتن از وکس کردن پوستتان بپرهیزید. در دوره ی برنزه کردن از جکوزی استفاده نکنید. از محصولات تاریخ گذشته استفاده نکنید اثر محافظتی آنها به مرور زمان کم می شود.

از سولاریم "جدا" بپرهیزید اشعه فرابنفش باعث آسیب ماده ی ژنتیکی سلول می شود. سولاریم این اشعه را با شدت بالا مستقیما به پوست شما می تاباند. هر باری که شما پوستتان را در معرض این اشعه قرار می دهید احتمال سرطان پوست در شما افزایش پیدا میکند.

 سولاریوم عوارض جدی دارد

سرطان پوست: خورشید دارای دو نوع کلی اشعه فرابنفش می باشد UVB و UVA. در دستگاه سولاریم از UVA اسفاده می شود. برخلاف چیزی که شاید شنیده باشید UVB تنها علت سرطان پوست نمی باشد. هر دو UVB و UVA در ایجاد سرطان پوست موثر می باشند. بسته به تعداد دفعات استفاده و شدت دستگاه، سولاریم ریسک ابتلا به سرطان پوست را تا 75 درصد افزایش می دهد.

آسیب چشم: زمانی که چشم ها در معرض UVA در سولاریم قرار می گیرد، قرنیه و ملتحمه ممکن است ملتهب شوند. این مساله باعث اختلال بینایی و افزایش احتمال آب مروراید و نابینایی موقت شود.

آسیب پوستی: اثر کوتاه مدت سولاریم آفتاب سوختگی پوست و تاول می باشد.

پیری پوست: تاثیرات UV قابل بازگشت نیست. این اشعه در دراز مدت باعث پیری زودرس پوست می شود. علایم پیری شامل چروک و کاهش الاستیسیته پوست می باشد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )