آفتاب زدگی

آفتاب زدگی

در این مقاله از مجله داروکده درباره آفتاب زدگی و علایم آن و همچنین راه های پیشگیری از آن بخوانید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

25 خرداد 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

25 خرداد 1395

10K

eye icon

آفتاب زدگی

آفتاب زدگی در واقع صدمات ناشی از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید است. سوختگی ناشی از اشعه ماورای بنفش خورشید باعث ایجاد التهاب در پوست بدن می شود و عوارض و مشکلاتی را پدید می آورد که در اصطلاح به آن آفتاب زدگی گفته می شود.

علائم آفتاب زدگی 
تنها 15 دقیقه ماندن زیر نور آفتاب می تواند موجب آفتاب سوختگی شود اما ممکن است فرد همان موقع متوجه این سوختگی نشود. قرمزی پوست و احساس ناراحتی معمولا چند ساعت بعد بروز می کند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون هیچ گونه محافظ و استفاده از کرم ضد آفتاب باعث ایجاد سوختگی و صدمات جدی به بدن می شود به خصوص هنگامی که فرد پوست سفید و موهای بور داشته باشد. اثرات منفی تابش نور خورشید برای افرادی که دارای پوست روشن تری هستند به مراتب بیشتر است. 
آفتاب زدگی و یا آفتاب سوختگی شدید ممکن است باعث ایجاد علائم زیر شود: 
قرمزی پوست و ایجاد تاول- درد و سوزش- سردرد- ورم- تب و لرز- تهوع- سرگیجه- کم آبی 

درمان آفتاب زدگی
برای درمان آفتاب سوختگی انجام کارهای زیر معمولا مفید است: 
- مکان خود را تغییر بدهید و به جایی بروید که در معرض نور خورشید نباشید.
- دوش آب ولرم رو به خنک (نه آب سرد) بگیرید و یا کمپرس آب خنک استفاده کنید. 
- به مدت چند روز سعی کنید بیشتر مایعات بنوشید. 
- برای کاهش درد از قرص ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید.
- تا هنگام بهبود ناحیه قرمز شده مرتبا از کرم مرطوب کننده و یا ژل الوئه ورا استفاده کنید. 
- هنگام خروج از منزل ناحیه آفتاب سوخته را کاملا بپوشانید. 
لازم به ذکر است موارد بالا برای آفتاب زدگی ملایم و خفیف توصیه می شود. اما چنانچه این علائم را مشاهده کردید سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنید: 
آفتاب سوختگی هایی که باعث ایجاد تاول شده، ناحیه وسیعی از پوست را فراگرفته، و یا دردناک است. - ورم صورت- تب ولرز- استفراغ- سردرد، گیجی، و احساس منگی- علائم کم آبی بدن 

پیشگیری از آفتاب زدگی 
برای پیشگیری از آفتاب زدگی اقدامات زیر را انجام دهید: 
- قبل از خروج از منزل حتما از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 30 استفاده کنید. بهتر است از ضد آفتابی استفاده کنید که روی آن کلمه Broad-Spectrum نوشته شده باشد. این کلمه بدین معناست که این کرم قادر است از شما در برابر اشعه های UVA و UVB محافظت کند. کرم ضد آفتاب را حدودا 15 تا 30 دقیقه قبل از خروج از منزل استفاده کنید. هر 2 ساعت یکبار آن را تجدید کنید. اگر زیاد عرق کردید و یا ناحیه پوشیده با کرم را شستید، لازم است مجددا کرم بزنید.
- سعی کنید قرار گرفتن در معرض نور خورشید را بین ساعات 10 صبح تا 2 بعداز ظهر به حداقل برسانید. به خاطر داشته باشید که آب، برف و شن و ماسه صدمات ناشی از اشعه های مضر خورشید را تشدید می کنند.
- از عینک آفتابی، کلاه و لباس های پوشیده استفاده کنید. 

بیشتر بخوانید: گرمازدگی علائم و درمان ها

تذکر مهم: اگر دارویی مصرف می کنید چه به صورت خوراکی و چه به صورت موضعی حتما از پزشک خود سوال کنید که آیا این داروها پوست شما را نسبت به نور خورشید حساس تر می کند یا خیر. زیرا برخی داروها باعث می شوند پوست شما نسبت به نور خورشید حساس تر شود و بنابراین بیشتر آسیب ببیند. برای مثال برخی داروهای ضد آکنه، آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد افسردگی، داروهای مدر، داروهای قلبی و داروهای ضد بارداری باعث حساس شدن پوست می شوند. در چنین مواقعی باید بیشتر از پوست خود محافظت کنید و از کرم های ضد آفتاب با SPF بالاتر استفاده کنید. همان طور که می دانید قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون محافظ و استفاده از کرم ضد آفتاب نه تنها باعث ایجاد آفتاب سوختگی و آفتاب زدگی می گردد بلکه خطر ابتلا به سرطان پوست را به شدت افزایش می دهد.

بنابراین همه ساله با شروع فصل گرما و سفرهای تابستانی پزشکان به مردم توصیه می کنند تا حد امکان از قرار گرفتن مستقیم زیر نور خورشید اجتناب کنند وحتما از کرم های ضد آفتاب و پوشش مناسب استفاده کنند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )