گرمازدگی  علائم و درمان ها

گرمازدگی علائم و درمان ها

گرمازدگی که در فصول گرم سال اتفاق می افتد یک مشکل جدی است. در این مقاله با علایم آن و راه های درمان آن آشنا شوید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

24 تیر 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

24 تیر 1397

2K

eye icon

گرمازدگی علائم و درمان ها


گرمازدگی که در فصول گرم سال اتفاق می افتد یک مشکل جدی است و نیازمند رسیدگی فوری می باشد. در صورتی که فرد علائم گرمازدگی شدید را داشته باشد باید به سرعت مورد رسیدگی قرار گرفته زیرا گرمازدگی شدید حتی می تواند جان فرد را به خطر بیاندازد.
گرمازدگی شدید می توانید باعث آسیب به مغز و سایر ارگان های داخلی شود. گرمازدگی معمولا در افراد بالای 50 سال و کودکان خطر بیشتری ایجاد می کند اما این بدین معنی نیست که افراد جوان از خطر گرمازدگی دور هستند بلکه گرمازدگی در هر سنی می تواند خطرناک باشد. گرمازدگی به دلیل ماندن طولانی مدت در هوای گرم است که اغلب همراه با کم آبی بدن نیز می باشد در نهایت منجر به اختلال در سیستم کنترل دمای بدن می گردد. در گرمازدگی درجه حرارت بدن به بالای 40 درجه سانتیگراد رسیده و باعث ایجاد اختلالاتی در سیستم اعصاب مرکزی فرد می گردد . سایر علائم شایع گرمازدگی عبارتند از حالت تهوع، گیجی، تشنج و حتی گاهی اوقات کما.

علائم گرمازدگی
نشانه و علامت مهم گرمازدگی افزایش درجه حرارت بدن به بالای 40 درجه سانتیگراد می باشد. سایر علائم عبارتند از:
- سردرد ضربان دار- سرگیجه و احساس سبکی سر- کمبود تعریق با وجود احساس گرما- پوست قرمز، خشک و داغ- ضعف و یا کرامپ عضلات- تهوع و استفراغ- افزایش ضربان قلب- تنفس سریع و کوتاه- تغییرات رفتاری مانند گیجی و تلوتلو خوردن- تشنج- بی هوشی

اقدامات اولیه در مواجهه با گرمازدگی
چنانچه فکر می کنید فردی دچار گرمازدگی شده می بایست سریعا با اورژانس تماس گرفته و یا وی را به اولین مرکز درمانی مجهز منتقل کنید. تعلل و از دست دادن وقت در مواجهه با فردی که دچار گرمازدگی شده می تواند خطرناک بوده و حتی منجر به مرگ وی شود. تا زمانی که منتظر رسیدن نیروهای اورژانس هستید باید چندین کار را حتما انجام دهید: ابتدا سعی کنید فرد را به جایی که هوای خنک داشته یا کولر روشن است و حداقل دارای سایه است انتقال دهید و لباس های غیرضروری را از بدن وی را خارج کنید. سایر اقدامات اولیه عبارتند از:
- پس از انتقال بیمار به جای خنک و یا سایه سعی کنید بدن وی را خنک کنید. اینکار را می توانید با مرطوب کردن بدن توسط یک اسفنج خیس و یا حتی با استفاده از شلنگ آب انجام دهید.
- سعی کنید کیسه یخ در ناحیه زیر بغل، کشاله ران، گردن و پشت بیمار قرار دهید زیرا این نواحی دارای عروق خونی فراوانی در نزدیکی سطح پوست بوده و خنک کردن این نواحی می تواند درجه حرارت بدن را کاهش دهد.
- در صورت داشتن امکانات بیمار را وان آب سرد قرار دهید.
نکته مهم و قابل توجه این است که به هیچ عنوان از یخ برای خنک کردن افراد مسن، نوزادان و کودکان زیر 4 سال و افرادی که دچار بیماری های مزمن هستند استفاده نکنید زیرا اینکار می تواند خطرناک باشد .
اگر اورژانس تاخیر داشت بهتر است تلفنی از آنها بخواهید موارد لازم تا رسیدن اورژانس را به شما آموزش دهند .

 

عوامل خطر در گرمازدگی
گرمازدگی اغلب به افراد مسنی آسیب می زند که خانه آنها فاقد وسایل خنک کننده مناسب می باشد. گروه های دیگری که در معرض خطر گرمازدگی هستند افرادی می باشند که آب کافی نمی نوشند ، افرادی که دچار بیماری مزمن بوده و یا افرادی که الکل بیش از حد مصرف می کنند.
گرمازدگی علاوه بر دمای بالای هوا به رطوبت هوا نیز بستگی دارد. دمای بالای هوا به همراه رطوبت بالای 60 درصد مانع تعریق بدن شده و همین موضوع مانع این می شود که بدن بتواند حرارت خود را کاهش دهد و در نتیجه فرد دچار گرمازدگی می شود.

سایر عوامل خطر مرتبط با گرمازدگی عبارتند از:
- سن: نوزادان و کودکان زیر 4 سال و افراد بالای 65 سال بیش از سایرین در معرض خطر گرمازدگی می باشند زیرا بدن این افراد کندتر از سایرین قادر به تنظیم درجه حرارت می باشد.
- وضعیت سلامت عمومی: افرادی که دچار مشکلاتی از قبیل بیماری های قلبی – ریوی، بیماری های کلیوی، چاقی یا لاغری زیاد، فشار خون بالا، دیابت بیماری های روحی – روانی، مصرف بیش از حد الکل و آفتاب سوختگی می باشند و یا هر بیماری که باعث ایجاد تب در بیمار شود بیش از سایرین در معرض خطر گرمازدگی می باشند.
-مصرف داروها: داروهایی که می توانند خطر گرمازدگی را افزایش دهند عبارتند از: آنتی هیستامین ها، قرص های لاغری، داروهای مدر یا دیورتیک، داروهای خواب آور، مسکن ها، محرک ها، داروهای ضدصرع، داروهای قلبی و فشارخون مانند بتابلاکرها و داروهایی که برای بیماران روحی روانی تجویز می شوند مانند داروهای ضدافسردگی و داروهای ضدسایکوز. علاوه بر اینها داروهای غیر مجاز مانند کوکائین و مت آمفتامین نیز می توانند خطر گرمازدگی را افزایش دهند.
نتایج بررسی های صورت گرفته بر روی تعدادی از بیماران مبتلا به دیابت نشان می دهد که این بیماران بیش از سایرین در معرض عوارض ناشی از گرمازدگی و حتی بستری شدن بر اثر گرمازدگی می باشند.

پیشگیری از گرمازدگی
هنگام گرمای شدید هوا بهترین کار ماندن در منزل و استفاده از وسایل خنک کننده هوا می باشد. اما چنانچه مجبور به بیرون رفتن از منزل هستید برای پیشگیری از گرمازدگی موارد زیر را رعایت کنید:
-لباس های خنک، گشاد و رنگ روشن بپوشید و از کلاه لبه دار استفاده کنید.
- حتما از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 30 استفاده کنید.
- مایعات زیاد بنوشید. برای جلوگیری از کم آبی توصیه می شود روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید. در هنگام فعالیت بدنی در هوای گرم توصیه می شود که هر 20 دقیقه یکبار آب بنوشید حتی اگر احساس تشنگی نمی کنید.
- تا حد امکان برنامه های خود را طوری تنظیم کنید که در ساعات خنک تر و یا صبح زود کارهای بیرون از منزل خود را انجام دهید.

برای خرید و مشاهده محصولات ضدآفتاب اینجا کلیک کنید.

سایر اقدامات پیشگیرانه عبارتند از:
- در روزهای گرم به رنگ ادرار خود توجه کنید چنانچه رنگ ادرار تیره شده باشد نشانه کم آبی بدن بوده و لازم است آنقدر مایعات مصرف کنید که رنگ ادرار روشن شود.
- کاهش وزن ناگهانی پس از بیرون ماندن در گرما و یا انجام تمرینات ورزشی در گرما نشانه کم آبی بدن بوده و باید سریعا با مصرف مایعات کافی جبران شود.
در روزهای گرم از مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین و الکل خودداری کنید زیرا هر دو این مواد باعث می شوند مایعات بیشتری از بدن دفع شده و مشکلات ناشی از گرما را تشدید می کنند. چنانچه الکترولیت های بدن کاهش یابد بهترین راه برای تامین آب مصرف آب میوه های طبیعی می باشد.
چنانچه دچار بیماری صرع، مشکلات قلبی و بیماری های کلیوی می باشید و یا به دلیلی مجبور به رعایت رژیم محدودیت مصرف مایعات هستید لازم است حتما با پزشک خود مشورت کنید تا بدانید که تا چه میزان مجاز به نوشیدن مایعات هستید.
چنانچه منزل شما مجهز به وسایل سرمایشی نیست سعی کنید پنجره های دو طرف ساختمان را باز بگذارید تا هوا جریان داشته باشد و مواقع آفتابی با کشیدن پرده ها مانع تابش شدید نور خورشید شوید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )