درجه SPF ضد آفتاب ام را چگونه انتخاب کنم؟

درجه SPF ضد آفتاب ام را چگونه انتخاب کنم؟

قطعا هر کسی که از ضد آفتاب استفاده می کند با عبارت SPF آشناست. در این مقاله با کارایی SPF در ضدآفتاب ها و نقش آن در جلوگیری از آسیب به پوست آشنا شوید.

مژده فصیح

نویسنده: مژده فصیح

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

31 خرداد 1394

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

31 خرداد 1394

17K

eye icon

درجه SPF ضد آفتاب ام را چگونه انتخاب کنم؟

مطمئنا در هنگام خرید ضد آفتاب با عبارت SPF آشنا شده اید. 
SPF در ضد آفتاب چیست؟
به عبارت کلی SPF میزان توانایی مقابله یک ضدآفتاب در برابر تششعات فرابنفش نور خورشید است. عموما خورشید تششعات فرابنفش UVA و UVB از خود انتشار می دهد. آفتاب سوختگی نیز حاصل در معرض قرار گرفتن های متناوب پوست بدن در برابر همین تششعات، مخصوصا UVB است. هرچند لازم به ذکر است که اشعه UVA و UVB هر دو ریسک ابتلاء به سرطان پوست را افزایش می دهند. احتمالا شما هم در هنگام خرید ضدآفتاب به فاکتور SPF آن توجه می کنید و ممکن است جزء آن دسته از خریداران باشید که ضد آفتاب هایی با SPF بالاتر را مناسب تر می دانند. ولی آیا واقعا این گونه است؟ SPF +100 و یا +90 خیلی بهتر از ضدآفتاب هایی با SPF30 است؟

درجه بندی SPF با مدت زمانی که شما زیر نور آفتاب قرار می گیرید ارتباط دارد. دکتر جیمز اسپنسر، متخصص پوست در فلوریدا می گوید: "SPF شماره یا درجه بندی مورد پسند مصرف کننده نیست" هرچند که ظاهر قضیه می گوید ضدآفتابی با SPF30 باید دو برابر ضدآفتابی با SPF15 کارآیی داشته باشد ولی در اصل این درجه بندی ها این گونه عمل نمی کند. طبق گفته دکتر اسپنسر، ضدآفتابی با SPF15 به میزان 94 درصد از پوست ما در مقابل اشعه UVB محافظت می کند و ضدآفتابی با SPF30 تا 97 درصد قدرت محافظت دارد و SPF45 تا 98 درصد. به قول وی: "SPF های بالاتر، فقط احمقانه است"

برای خرید و مشاهده محصولات ضد آفتاب اینجا کلیک کنید.

ضدآفتاب های با SPF بالا تنها به اندازه ای محدود می توانند از پوست ما در مقابل اشعه UVB محافظت کنند و این میزان به 100 درصد نخواهد رسید. امروزه در اروپا اغلب متخصصان زیبایی کرم ضدآفتاب با SPF شماره 30 را به بیماران خود توصیه می کنند. حتی شرکت های تولید کننده ضد آفتاب نیز مجاب شده اند تا SPF ها را در دو گروه عرضه نمایند. ضد آفتاب هایی با SPF50 و یا بالاتر از 50 که اصطلاحا به آن 50+ می گویند. دکتر فرح احمد، مشاور آرایشی بهداشتی نیز تصدیق می کند که کرم های ضدآفتاب با SPF پایین و درجات بالا تفاوت خیلی خیلی زیادی با هم ندارند. اما او می گوید کرم های با SPF بالاتر زمان بیشتری از پوست ما محافظت می کند و شانس ابتلاء به سرطان پوست را کاهش می دهد.

کارشناسان پیشنهاد می کنند از هر ضدآفتابی که استفاده می کنید، حتما از 30 دقیقه قبل از خروج از فضای بسته آنرا به پوست خود بمالید. بهتر است کرم ضدآفتاب دارای خاصیت ضد آب باشد و در صورت عرق کردن و یا شنا کردن و یا حتی خشک شدن پوستتان، حتما بعد از دو ساعت باید آنرا روی پوستتان تجدید کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

به یاد داشته باشید تنها زمانی می توانید با استفاده از کرم ضدآفتاب از پوست خود محافظت کنید که مکررا از آن استفاده نمایید به این خاطر که تا مدت خاصی روی پوست شما می ماند. شما نمی توانید تنها صبح از کرم ضدآفتاب خود استفاده کنید و در ساعات دیگر روز آنرا فراموش کنید. قطعا در این صورت حتی اگر SPF کرم شما 800 نیز باشد، تفاوتی ندارد، چون پس از مدتی تاثیر خود را از دست خواهد داد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )