رپورتاژ- موثرترین ترکیبات در جوانسازی پوست

رپورتاژ- موثرترین ترکیبات در جوانسازی پوست

در این متن از مجله داروکده با ترکیبات جوان ساز پوست آشنا شوید.

دکتر مهسا یساقی

نویسنده: دکتر مهسا یساقی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

14 تیر 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

14 تیر 1396

11K

eye icon

رپورتاژ- موثرترین ترکیبات در جوانسازی پوست

1- عصاره چای سبز
چای سبز حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان ها، اسیدهای آمینه و مواد گیاهی مانند پلی فنول است. همچنین سرشار از ویتامین های گروه B، فولیک اسید، منگنز، پتاسیم، منیزیوم و کافئین است.

در ادامه به مزایای قابل توجه چای سبز برای پوست اشاره می شود: 
چای سبز رنگ پوست را بهبود می بخشد و به دفع سموم از پوست، بهبود لک ها و جای جوش ها و کاهش التهاب کمک می کند. هم چنین در افزایش قابلیت ارتجاعی پوست نیز دخیل است. آنتی اکسیدان ها و تانن ها (ترکیبات قابض) موجود در چای سبز به درمان پف زیر چشم و حلقه های تیره دور چشم کمک می کنند. این ترکیبات از طریق انقباض عروق خونی ظریف اطراف چشم، باعث کاهش تورم و پف می شوند. علاوه بر این ویتامین k موجود در چای سبز نیز در رفع حلقه های تیره دور چشم موثر است.

چای سبز با اثرات آنتی اکسیدانی و ضد پیری خود می تواند ظهور نشانه های پیری پوست مانند افتادگی پوست، لک های ناشی از افزایش سن، چین و چروک و خطوط ریز را به تأخیر بیندازد. هم چنین چای سبز از پوست در مقابل آسیب های ناشی از نور خورشید نیز محافظت می کند.

2- عصاره انگور
عصاره انگور حاوی ترکیبات گیاهی متعددی است از جمله الیگومریک پروآنتوسیانیدین (oligomeric proanthocyanidines: OPCs). این ترکیبات آنتی اکسیدان های بسیار قدرتمندی هستند و بر اساس گزارشی از مرکز تحقیقات غذای کانادا Food research center in Guelph , Canada) opc) موجود در عصاره انگور دارای اثرات آنتی اکسیدانی 20 برابر ویتامین E و 50 برابر ویتامین C است. بر اساس گزارش منتشر شده در زمستان سال 2003 در Journal of medicinal food عصاره انگور می تواند با اثرات سوء آفتاب بر روی پوست مقابله کند (اشعه آفتاب می تواند باعث ظهور چین و چروک, لک و سرطان پوست شود.)
پوست برای حفظ جوانی خود به کلاژن و الاستین نیاز دارد. رادیکال های آزاد می توانند بر روی تولید این پروتئین ها اثر منفی بگذارند. رزوراترول یکی از آنتی اکسیدان های قدرتمند موجود در پوست انگور با خنثی کردن رادیکال های آزاد به یکی از مشهورترین ترکیبات ضدپیری جهان معروف شده است.

3- لیکوپن
یک رنگدانه آلی است که می تواند به ویتامین A تبدیل شود. این ماده مغذی گیاهی در بسیاری از میوه جات و سبزیجات مانند گوجه فرنگی، هندوانه و ... وجود دارد و دارای اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. کلاژن مسئول استحکام و کشسانی پوست است و از ظهور چین و چروک جلوگیری می کند. لیکوپن با مهار فعالیت آنزیم کلاژناز (آنزیم تجزیه کننده کلاژن) به جوانی پوست کمک می کند. در پیشگیری از اثرات مضر آفتاب بر پوست نیز دخیل است.

4- عصاره کاج (Pine Bark) 
اخیراً مزایای عصاره پوست درخت کاج برای سلامت پوست به اثبات رسیده است. عصاره کاج حاوی ماده ای به نام پیکنوژنول می باشد که یک آنتی اکسیدان قدرتمند بوده و با اثرات مضر نور آفتاب مقابه می کند. کلاژن اصلی ترین ترکیب مسئول استحکام و جوانی پوست است. عصاره درخت کاج می تواند تولید این پروتئین را افزایش داده و به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست کمک کند. هیالورونیک اسید نیز ترکیبی است که می تواند تا 1000 برابر وزن خود آب جذب کرده و یکی از ترکیبات ضروری برای مرطوب نگه داشتن پوست محسوب می شود. تحقیقات متعددی نشان می دهند که عصاره درخت کاج می تواند تولید هیالورونیک اسید را افزایش داده و به حفظ رطوبت پوست کمک کند.

Q10 -5 
یک ماده محلول در چربی شبه ویتامین است که به طور طبیعی در بدن و پوست وجود دارد. آلاینده ها و فاکتورهای محیطی می توانند سطح Q10 پوست را کاهش دهند. Q10 یکی از مفیدترین آنتی اکسیدان ها برای پوست است و با اثرات آنتی اکسیدانی خود در کاهش علائم پیری دخیل است. هم چنین با افزایش سن نیز، سطح Q10 کاهش می یابد. این کاهش، موجب ضعیف شدن اثربخشی فیبرهای استحکام بخش پوست می شود. تحقیقات نشان می دهد که مصرف مکمل های Q10 می تواند مانع از تجزیه کلاژن شود.

6- آلفالیپوئیک اسید (ALA) 
یک آنتی اکسیدان محلول در آب و محلول در چربی می باشد که می تواند سایر آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین های C و E را بازسازی کند ونسبت به سایر آنتی اکسیدان ها به لایه های عمیق تری از پوست نفوذ می کند. آلفالیپوئیک اسید یک درمان ضد پیری بسیار قدرتمند است زیرا می تواند کربوهیدرات ها را برای تولید انرژی بشکند. این انرژی تولید شده به حفظ استحکام و جوانی پوست کمک می کند.

برای مشاهده و خرید مکمل پرفکتیل پلاتینوم اینجا کلیک کنید.

پوست برای حفظ جوانی خود به کلاژن والاستین نیاز دارد و کلاژن مسئول استحکام و کشسانی پوست است و از ظهور چین و چروک جلوگیری می کند پرفکتیل پلاتینوم منبع بسیار مناسبی برای این منظور و همچنین برای حفظ سلامت و تقویت کامل پوست می باشد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )