تمام مراحل مراقبت از پوست

تمام مراحل مراقبت از پوست

در این مقاله از مجله داروکده مراحل و نکات مهم مراقبت از پوست عنوان شده‌ است.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

11 مهر 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

11 مهر 1399

10K

eye icon

تمام مراحل مراقبت از پوست

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • قدم اول: نوع پوست خود را بشناسید
  • قدم دوم: پاک کردن و شستشوی پوست
  • قدم سوم: مرطوب کننده
  • گام چهارم: استفاده از ضدآفتاب 
  • چه موقع باید صورت خود را بشویید
  • پاک کردن آرایش قبل از خواب
  • آکنه چیست؟
  • چگونه آکنه را درمان کنیم 
  • خطرات برنزه کردن پوست
  • انتخاب صحیح لوازم آرایش
  • غذای مناسب و خواب کافی برای مراقبت از پوست

روتین پاکسازی پوست برای داشتن پوستی جوان، سالم و درخشان بسیار مهم است.منافذ باز پوست هوا را جذب می‌کنند. مراقبت از پوست یعنی اهمیت دادن به پاکسازی صورت و استفاده از محصولات مراقبت از پوست مناسب با خصوصیات پوست ضروری است.

برای مراقبت از پوست لازم است نکاتی را رعایت کنید و ترتیب انجام کارهای مراقبتی را به درستی بدانید. 

قدم اول: نوع پوست خود را بشناسید

اولین و مهمترین نکته در مراقبت از پوست شناخت نوع پوست است. انواع پوست عبارتند از: پوست خشک، پوست چرب، پوست مختلط، پوست حساس و پوست نرمال.

مشخصات انواع پوست به طور خلاصه شامل موارد زیر است:

- پوست خشک معمولاً خشک و زبر و پوسته پوسته است.
- پوست چرب  براق، چرب و گاهی با منافذ باز همراه است.
- پوست مختلط در برخی نقاط صورت مثل گونه ها خشک و در سایر نقاط مثل پیشانی، بینی و چانه چرب است.
- پوست حساس ممکن است بعد از مصرف مواد آرایشی و بهداشتی دچار سوزش، خارش و قرمزی شود.
- پوست نرمال صاف و متعادل است و حساس نیست.

بیشتر بدانید: نوع پوست من چیست؟

 قدم دوم: پاک کردن و شستشوی پوست

شستشوی پوست های نرمال و مختلط:

برای شستشوی پوست های نرمال و مختلط لازم است از شوینده مناسب استفاده کنید. فکر نکنید با هر صابونی که در حمام دارید می‌توانید صورت خود را بشویید. همچنین صرفاً خرید صابون‌های گران قیمت نیز برای شستشوی صورت کافی نیست. باید شوینده صورت خود را به درستی انتخاب کنید. از شوینده هایی مثل صابون، پن، فوم و مواردی از این قبیل که مناسب پوست های نرمال هستند استفاده کنید.
پاک کننده را با نوک انگشتان به صورت بمالید دقت کنید این کار را با فشار و به صورت اسکراب انجام ندهید. سپس آن را به آرامی و با آب ولرم شستشو داده و خشک کنید. اگر پس از شستشو احساس کردید پوست شما خشکی زده و یا چرب شده لازم است ژل شستشوی خود را عوض کنید.

شستشوی پوست خشک:

برای شستشوی پوست خشک از شستشو دهنده فاقد الکل یا مواد آرایشی استفاده کنید. زیرا این مواد باعث خستگی و خشکی بیشتر پوست می شود. پوست صورت را به مواد شوینده به آرامی آغشته کرده و با آب ولرم کافی شسته دهید. به هیچ وجه از آب داغ استفاده نکنید زیرا این کار چربی طبیعی پوست را سریعاً از بین می‌برد و باعث خشکی پوست می‌شود.

شستشوی پوست چرب:

برای شستشوی پوست های چرب بهتر است از فوم شستشوی فاقد چربی استفاده کنید. همچنین انواع فوم و مایع شستشوی پوست چرب در داروخانه ها موجود است. با استفاده از شستشو دهنده مناسب پوست را به دقت شسته و آبکشی نمایید. پس از شستشوی صورت می‌توانید از تونر استفاده کنید. تونرها محصولاتی هستند که چربی اضافی پوست را برداشته و پوست را به طور عمقی پاک و تمیز می کنند.

شستشوی پوست حساس

با کمک یک شوینده مناسب صورت را به آرامی شسته و با آب ولرم آبکشی کنید. به هیچ وجه برای خشک کردن صورت حوله را روی صورت نکشید بلکه با حرکات آرام آن را روی صورت گذاشته و بر دارید. استفاده از محصولات لایه بردار ممکن است باعث حساسیت و قرمزی پوست در افراد دارای پوست حساس شود. سعی کنید از محصولاتی که حاوی الکل، صابون، اسید ها یا مواد آرایشی هستند استفاده نکنید. در عوض برچسب روی شوینده را نگاه کنید و به دنبال شوینده هایی باشید که در آن اجزایی مثل بابونه، جوی دوسر، پلی فنول های چای سبز و آلوئه ورا استفاده شده باشد. هر چه شوینده اجزای کمتری داشته و ساده‌تر باشند پوست شما طراوت بیشتری خواهد داشت.

قدم سوم: مرطوب کننده

ممکن است فکر کنید برای استفاده از کرم‌های مرطوب کننده هنوز خیلی جوان هستید و یا اینکه فکر کنید پوست شما چرب است و نیازی به مرطوب کننده ندارد اما این تصور اشتباه است. همه انواع پوست‌ها نیاز به مرطوب کننده دارند. بهتر است مرطوب کننده را پس از شستشوی صورت استفاده کنید در حالی که صورت هنوز پس از خشک کردن کمی مرطوب است. اگر دچار جوش و آکنه هستید و یا پوست چرب دارید بهتر است از مرطوب کننده های فاقد چربی و مخصوص پوست های چرب و جوش دار استفاده کنید.

گام چهارم: استفاده از ضدآفتاب 

استفاده از کرم ضدآفتاب یکی از مهمترین مراحل مراقبت از پوست است. بعضی از کرم های مرطوب کننده حاوی مقادیری ضد آفتاب هستند اما توصیه متخصصین پوست این است که حتی با وجود استفاده از چنین کرم هایی بهتر است به طور جداگانه از کرم ضدآفتاب نیز استفاده کنید.
نور خورشید می تواند در عرض 15 دقیقه به پوست شما آسیب وارد کند. از کرم‌های ضدآفتاب با SPF حداقل سی و بالاتر استفاده کنید. قبل از خروج از منزل حتما کرم ضد آفتاب بزنید حتی در هوای ابری و سرد. هر دو ساعت یک بار ضدآفتاب را تجدید کنید.

برای مطالعه بیشتر: چرا باید ضد آفتاب بزنیم؟

چه موقع باید صورت خود را بشویید

شستشوی زیاد صورت باعث خشکی پوست می شود. بنابراین برای اغلب افراد روزی یک بار شستشوی پوست صورت کافی است. صبح ها صورت خود را با آب خالی بشویید و خشک کنید ولی شب ها لازم است صورت خود را با یک شوینده مناسب نوع پوست خود به دقت بشویید. تا از شر آلودگی هایی که در طول روز روی پوست شما نشسته و آرایش احتمالی راحت شوید. اگر در طول روز ورزش می کنید لازم است پس از ورزش نیز صورت خود را با استفاده از شوینده مناسب بشویید زیرا تعریق می تواند باعث بسته شدن منافذ پوست شده و به ایجاد جوش و یا بدتر شدن آن منجر شود.

به هیچ وجه بدون پاک کردن آرایش به رختخواب نروید!

هنگامی که خسته هستید ممکن است وسوسه شوید با آرایش و بدون شستن صورت به تختخواب بروید. اما خوابیدن با آرایش باعث بسته شدن منافذ پوست و ایجاد جوش می شود. بنابراین حتماً قبل از خواب صورت خود را با یک شوینده مناسب بشویید و یا با استفاده از شیر پاک کن مناسب کاملاً تمیز کنید.

آکنه چیست؟

چرا با شروع تغییرات نوجوانی پوست صورت اغلب نوجوانان جوش می زند؟ با شروع فرآیند بلوغ بدن شروع به ترشح هورمون های بیشتری می کند که باعث تولید سبیوم بیش تر در پوست می‌شود و همچنین منافذ پوست چربی بیشتری ترشح می‌کنند. سبیوم بیش از حد و همچنین سلول های مرده پوست ممکن است در منافذ پوست جمع شده و باعث گیر افتادن باکتری ها در منافذ پوست شود. در این هنگام میکروب ها شروع به رشد کرده و آکنه ایجاد می‌شود. جوش های سرسفید و جوش‌های سرسیاه به این علت به وجود می آیند. 

چگونه آکنه را درمان کنیم 

به هیچ جوش ها را دستکاری نکنید زیرا این کار باعث ایجاد عفونت شده و منجر به باقی ماندن جای جوش روی صورت می‌شود. با تجویز پزشک یا مشاوره با داروساز می توانید از انواع محصولات ضد جوش مثل انواع لوسیون ها، ژل ها، کرم ها و شستشو دهنده ها استفاده کنید. برای استفاده از محصولات ضد جوش حتماً به نحوه مصرف آن دقت کنید و به درستی آن را رعایت کنید. زیرا استفاده بیش از اندازه توصیه شده از این محصولات ممکن است باعث تحریک پوست و بدتر شدن اوضاع شود. برای از بین رفتن جوش ها صبور باشید معمولا چیزی حدود 8 هفته طول می‌کشد تا داروها اثر مثبت خود را نشان داده و جوش ها از بین بروند. در صورتی که جوش های آکنه ای شما به درمان مقاوم هستند بهتر است به متخصص پوست مراجعه کنید.

خطر برنزه کردن را جدی بگیرید

شاید بسیاری از افراد دوست داشته باشند پوست خود را برنزه ‌کنند. اما این کار چه با نور خورشید انجام شود و چه به وسیله دستگاه برنزه ساز صورت گیرد باعث آسیب به پوست می شود.
قرار گرفتن در معرض اشعه مافوق بنفش می تواند باعث سرطان پوست شود. علاوه بر این برنزه کردن ممکن است باعث ایجاد چین و چروک روی پوست، چرمی شکل شدن پوست و ایجاد لک گردد. استفاده از دستگاه های برنزه ساز خطر ابتلا به ملانوما را تا 8 برابر افزایش می‌دهد. ملانوما یکی از خطرناک‌ترین انواع سرطان پوست است.  بهتر است به جای برنزه کردن پوست از انواع کرم‌ها،  کرم پودر ها، اسپری ها و ایر براش های برنزه استفاده کنید.

انتخاب صحیح لوازم آرایش

بهتر است از لوازم آرایشی استفاده کنید که روی برچسب آن واژه Noncomedogenic یا Nonacnegenic به کار رفته باشد. این واژه ها بیانگر این هستند که لوازم آرایش کمتر باعث ایجاد جوش و بسته شدن منافذ پوست و التهاب آن می شوند. بهتر است به جای لوازم آرایشی که بر پایه روغن هستند از لوازم آرایشی که بر پایه آب هستند استفاده کنید. به تاریخ مصرف لوازم آرایش دقت کنید و به هیچ وجه لوازم آرایش تاریخ گذشته را استفاده نکنید. بعضی از لوازم آرایشی مثل ریمل نباید بیش از چهار ماه مورد استفاده قرار گیرند و بعد از 4 ماه آنها را دور بیندازید و از ریمل جدید استفاده کنید. لوازم آرایش کاملا شخصی است و به هیچ وجه نباید به طور مشترک مورد استفاده قرار گیرد. در صورتی که هنگام خرید لوازم آرایش از تستر استفاده می کنید سعی کنید از برس ها و پدهای یکبار مصرف استفاده کرده و یا تست را با دست انجام دهید. خط چشم را داخل پلک نکشید زیرا این کار ممکن است باعث آسیب به چشم شما شود. اگر دچار گل مژه و عفونت چشم بودید در دوران بیماری ازانجام  آرایش چشم  خودداری کنید و حتما پس از بهبودی لوازم آرایشی چشم خود را دور انداخته و در صورت نیاز لوازم آرایشی جدید بخرید.

غذای مناسب و خواب کافی برای مراقبت از پوست

برای سلامت پوست و داشتن پوستی سالم و شفاف تغذیه مناسب داشته باشید. بشقاب خود را از سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل پر کنید. از پروتئین های مناسبی مثل مرغ، ماهی، لوبیا، تخم مرغ استفاده کنید.
از مصرف غذاهای حاوی کلسترول بالا، چربی های ترانس، چربی‌های اشباع، نمک و قند زیاد اجتناب کنید. به اندازه کافی بخوابید زیرا کم خوابی باعث گودی و تیرگی اطراف چشم و ایجاد خطوط و چروک های پوستی و صورت خموده می گردد. ریلکس و آرام باشید. استرس برای زیبایی پوست بسیار مضر است. در پایان آب کافی بنوشید و همیشه بدن خود را هیدراته نگه دارید تا پوستی زیبا و با نشاط داشته باشید.

سایر نکات مراقبت از پوست

  • در صورتی که از اسپری  و یا ژل مو استفاده می‌کنید دقت کنید که این محصولات به پوست صورت نرسند. زیرا باعث بسته شدن منافذ پوست و ایجاد جوش می شوند.
  • برخی عادات نادرست مثل درآوردن جوش و دستکاری آن باعث ایجاد لک و التهابات پوستی می‌شود. بنابراین از انجام آنها اجتناب کنید.
  •  از بستن هدبند های سفت و پوشیدن کلاه های سفت و پشمی اجتناب کنید. زیرا این کار باعث صدمه به پوست آن ناحیه می شود.
  •  سیگار نکشید. سیگار کشیدن باعث پیری زودرس پوست و تغییر رنگ پوست می شود...

 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )