رژیم غذایی ضد پیری

رژیم غذایی ضد پیری

در این مقاله به مواد غذایی که به کند کردن روند پیری پوست کمک می کنند اشاره شده است.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

04 تیر 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

04 تیر 1399

3K

eye icon

رژیم غذایی ضد پیری

پیری یک روند طبیعی است. بالا رفتن سن و پیری امری اجتناب ناپذیر است. اما نکته مهم این است که افراد بتوانند با وجود بالا رفتن سن از سلامت و شادابی برخوردار باشند. برای رسیدن به سلامتی دوران پیری افراد باید از سنین کمتر و شروع میانسالی تغذیه سالم داشته باشند. علاوه بر تغذیه سالم داشتن یک نحوه زندگی صحیح ضروری و لازم است. تغذیه صحیح، ورزش مداوم، اجتناب از مصرف دخانیات از عوامل موثر در کاهش روند پیری محسوب می شوند.

 خوشبختانه امروزه به دلیل پیشرفت چشمگیر علم، متوسط عمر انسان رو به افزایش است.  افراد مسن برای برخورداری از سلامت نیازمند تغذیه صحیح و اصولی هستند. متخصصین طب سالمندی تاکید خاصی بر تغذیه مناسب افراد مسن دارند.

تغذیه مناسب افراد سالمند 
همانطور که سن انسان بالا می رود بدن شروع به تغییرات می کند. با بالا رفتن سن روند هضم غذا کند می شود. ممکن است فرد سالمند مایعات کافی مصرف نکند زیرا کمتر احساس تشنگی می کند. اغلب افراد سالمند بیان می کنند که طعم و مزه غذاها برای آنها تغییر کرده و دیگر مانند سابق اشتیاقی به خوردن ندارند. افراد سالمند ممکن است به دلیل مشکل در دندان ها نتوانند به راحتی غذا را بجوند و همین موضوع باعث از دست دادن انگیزه و میل آنها برای پخت و پز غذا می‌شود. همچنین این افراد گاهی به دلیل احساس خستگی فیزیکی و کمبود انرژی حوصله تهیه غذا نداشته و به همین دلیل کمتر غذا می خورند. وقتی این اتفاقات رخ می‌دهد به مرور بدن دچار مشکلاتی می شود و مانند ماشینی که سوخت به آن نمی رسد شروع به خراب شدن می کند.
 در کشورهای پیشرفته متخصصین به صورت گروهی به افراد سالمند کمک کرده و مشاوره می‌دهند. مثلاً تیم‌های متشکل از متخصصین تغذیه، متخصصین طب سالمندی و روانشناسان به افراد سالمند مشاوره می‌دهند.

بیشتر بخوانید: برای داشتن پوست جوان و سالم چه بخوریم

نکات مهم تغذیه سالم در افراد سالمند
احتمالاً همه می دانند که یک تغذیه سالم شامل چه مواد غذایی است. به طور کلی مقادیر زیاد میوه و سبزیجات، پروتئین، غلات کامل، لبنیات کم چرب، چربی های سالم و نمک کم در یک رژیم غذایی سالم وجود دارد.
 برخی از مواد غذایی برای افراد مسن بسیار مفید هستند و لازم است در برنامه غذایی و رژیم غذایی افراد مسن به آنها توجه ویژه شود. این مواد عبارتند از:

 - آب
 بدن انسان از مقدار فراوانی آب تشکیل شده است و بنابراین نوشیدن مقدار مناسب آب لازم و ضروری است. با بالا رفتن سن فرد کمتر احساس تشنگی می کند و همین موضوع باعث می‌شود آب کافی به بدن وی نرسد. کمبود آب علاوه بر مشکلات زیادی که برای سلامتی فرد ایجاد می‌کند باعث احساس خستگی زودرس و عدم تحمل گرما می گردد.
 یکی از مشکلات شایع افراد مسن یبوست است. یکی از دلایل ایجاد یبوست عدم مصرف آب کافی است. علاوه بر این کمبود آب می‌تواند باعث سردرد نیز بشود. بنابراین نکته لازم و ضروری که باید در افراد مسن لحاظ شود جلوگیری از کم آبی بدن و مصرف مقادیر مناسب آب و مایعات است.

- بلوبری 
بلوبری یک میوه بسیار خوشمزه است که سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها است. آنتی اکسیدان‌ها مانند ویتامین C و ویتامین E به سلامتی سلول ها کمک می کنند و مانع از تخریب سلول ها به دلیل وجود رادیکال های آزاد می شوند. البته این خاصیت تقریباً در همه میوه‌های خانواده توت مانند توت فرنگی، تمشک و شاتوت دیده می‌شود اما بلوبری یکی از بهترین آنها محسوب می‌شود که سرشار از آنتی اکسیدان ها است.

- فیبر 
فیبر موجود در برخی مواد غذایی مانند سبزیجات، غلات کامل و میوه ها نقش بسیار مهمی در سلامت سیستم گوارش دارند و برای هضم غذا بسیار مفید هستند. فیبر می توانند مانع ایجاد یبوست شده و علاوه بر آن به کاهش کلسترول و فشارخون کمک کرده و مانع ایجاد التهاب در بدن می شود. کاهش کلسترول و فشار خون باعث سلامت قلب می شود. بنابراین می توان گفت مصرف فیبر برای سلامت قلب مفید است. علاوه بر این فیبر می تواند به کنترل قند خون کمک کند و مانع ایجاد دیابت شود. به دلیل این منافع ذکر شده رژیم غذایی افراد سالمند باید حاوی فیبر کافی باشد.

- ماهی های چرب
ماهی های چرب مانند سالمون، مکرل و ساردین حاوی مقادیر بالایی از اسیدهای چرب امگا3 هستند. اسیدهای چرب امگا3 به سلامت بدن کمک بزرگی می کنند. بنابراین لازم است که در برنامه غذایی افراد سالمند حداقل هفته‌ای دو بار ماهی‌های چرب وجود داشته باشد. ماهی‌های چرب یکی از مواردی است که می‌تواند به سلامت بدن و کند شدن روند پیری در بدن کمک کند.

- روغن زیتون 
روغن زیتون یکی از سالم ترین روغن ها محسوب می شود. رژیم غذایی افراد سالمند حتما باید شامل روغن زیتون باشد. در رژیم غذایی افراد سالمند می توان روغن زیتون را جایگزین سایر چربی ها مانند کره کرد.

- ماست
پوکی استخوان یکی از بیماری ها و مشکلات شایع در سنین بالا می باشد. از دست دادن تراکم استخوان با بالا رفتن سن رابطه مستقیم دارد. یعنی هر چه سن فرد بیشتر می شود تراکم استخوان ها نیز کمتر می‌شود. کلسیم باعث استحکام استخوان‌ها شده و از پوکی استخوان پیشگیری می کند. ماست و سایر لبنیات منبع غنی کلسیم محسوب می شوند. برخی از کارخانجات ماست غنی شده با ویتامین D تولید می کنند که این نوع ماست یک انتخاب عالی برای افراد سالمند است. علاوه بر تامین کلسیم ماست می تواند به هضم غذا کمک کند. همچنین ماست حاوی مقادیر مناسبی پروتئین می باشد.

- گوجه فرنگی
 گوجه فرنگی و سایر میوه هایی که حاوی لیکوپن هستند برای سلامت به خصوص در مردان بسیار مفید هستند. لیکوپن نوعی ماده شیمیایی طبیعی است که می تواند به پیشگیری از سرطان پروستات کمک بزرگی کند.  نتایج حاصل از تحقیقات نشان می‌دهد که لیکوپن می‌تواند به پیشگیری از سرطان ریه نیز کمک کند. مصرف گوجه فرنگی به صورت پخته بهتر از خام  آن است. تحقیقات نشان می‌دهد که حرارت دادن به گوجه‌فرنگی یا له کردن آن باعث آزاد شدن مقادیر بیشتر لیکوپن می شود. بنابراین یکی از مواد غذایی که بهتر است به رژیم غذایی افراد سالمند اضافه شود گوجه فرنگی به صورت پخته و یا پوره شده است.

- بروکلی
 بروکلی سرشار از انواع ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها است. همچنین بروکلی حاوی مقادیر بالای فیبر نیز می باشد و لازم است که به رژیم غذایی روزانه افراد سالمند اضافه شود.

- مغزها و دانه‌ها
 مغزها و دانه ها منبع غنی از امگا3 و چربی های غیر اشباع و پروتئین هستند. مغز ها مانند مغز بادام، گردو، فندوق و پسته برای سلامت قلب بسیار مفید هستند. مصرف مغزهایی مانند بادام، گردو، فندوق، بادام زمینی و پسته برای افراد سالمند لازم و ضروری است و حتماً باید مقادیر مناسب از آنها در رژیم غذایی فرد سالمند وجود داشته باشد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )