پیورکلاژن و جوانسازی پوست

پیورکلاژن و جوانسازی پوست

با مطالعه این مقاله از مجله داروکده درباره مکمل پیورکلاژن و نقش آن در جوانسازی پوست آشنا شوید.

دکتر شیدا احمدی کولایی

نویسنده: دکتر شیدا احمدی کولایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

04 تیر 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

04 تیر 1402

1K

eye icon

پیورکلاژن و جوانسازی پوست

پوست، بزرگ‌ترین عضو بدن که در معرض محیط خارجی قرار دارد، تحت تاثیر عوامل درونی و بیرونی مرتبط با فرآیند پیری قرار می‌گیرد. پیری پوست با کم آبی، از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست و وجود چین و چروک مشخص می‌شود.

به دلیل استانداردهای زیبایی امروزی، توجه به حفظ سلامت پوست و جلوگیری از پیری پوست، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. همچنین، از آن‌جایی که بسیاری از کشورها در حال تبدیل شدن به جوامع پیر هستند، اثرات روانی اجتماعی پیری پوست سبب شده تا مداخلات موثر ضرورت یابد. در این زمینه، استفاده از مواد مغذی به عنوان مکمل در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است.

خوشبختانه برای جنگ با علائم پیری، استفاده از محبوب‌ترین مکمل جوانساز، راهکاری ساده به نظر می‌رسد. در حال حاضر، کلاژن به عنوان یکی از مناسب‌ترین مکمل‌ها برای بهبود سلامت پوست و حفظ ظاهری جوان مطرح است.

 

کلاژن چیست و چه خواصی دارد؟

کلاژن یک واژه کهن یونانی است که برای نامیدن چسب طبیعی به دست آمده از پختن استخوان حیوانات ابداع شدهاست. از نقطه نظر علمی، کلاژن پروتئینی است که در سراسر بدن یافت می‌شود؛ به طوری که یک سوم از کل پروتئین بدن انسان را تشکیل می‌دهد. علاوه بر این، به عنوان اصلی‌ترین پروتئین ساختاری بدن، در بافت‌های همبند مانند پوست، تاندون‌ها، غضروف‌ها و استخوان‌ها وجود دارد.

کلاژن حاوی غلظت بالایی از سه اسید آمینه گلیسین، پرولین و هیدروکسی پرولین می‌باشد که ساختار مارپیچ سه گانه آن را ایجاد می‌کنند. کلاژن ممکن است به صورت آنزیمی هیدرولیز شده و به پپتیدهای کوچک‌تری (فرم معمول مکمل‌های کلاژن) تجزیه شوند که به راحتی در دستگاه گوارش قبل از ورود به گردش خون جذب می‌شوند.

بدن در تمام طول زندگی کلاژن تولید می‌کند. نقش اصلی کلاژن حفظ سلامت بافت همبند و خاصیت ارتجاعی پوست است. کلاژن در ترکیب با اسید هیالورونیک، رتیکولین و الاستین که سایر فیبرهای موجود در ماتریکس خارج سلولی هستند، یک شبکه حمایتی برای فیبروبلاست‌ها، ملانوسیت‌ها و کراتینوسیت‌ها که سلول‌های اصلی پوست هستند، تشکیل می‌دهد.

از آنجایی که کلاژن جز اصلی ماتریکس خارج سلولی است، برای استحکام، تنظیم و بازسازی این بافت حیاتی است. کلاژن همچنین 65 تا 80 درصد وزن خشک تاندون‌ها را تشکیل می‌دهد. کلاژن با اتصالات عرضی که دارد، به افزایش تحمل و مقاومت تاندون‌ها در برابر فشارهای بالا کمک می‌کند. بنابراین، کلاژن نقش حیاتی در حفظ سلامت تاندون و کاهش خطر آسیب احتمالی در هنگام فعالیت فیزیکی ایفا می‌کند.

 

چرا کلاژن مصرف کنیم؟

با افزایش سن تولید کلاژن در بدن کاهش می‌یابد و این کاهش تولید، سبب ظهور چین و چروک و افتادگی پوست می‌گردد. علاوه بر این، تولید کلاژن به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، سیگار کشیدن، مصرف زیاد الکل، کمبود خواب و عدم فعالیت فیزیکی، بیش از پیش کاهش می‌یابد.

نمی‌توانیم جلوی افزایش سن را بگیریم، اما با تغییر سبک زندگی، می‌توانیم کاهش تولید کلاژن را به تعویق بیندازیم. شاید!

بسیاری از ما گاهی فراموش می‌کنیم ضدآفتاب بزنیم، چه برسد به اینکه آن را هر چند ساعت تمدید کنیم! با این همه مشغله، چطور باید خواب کافی داشته باشید؟ آیا برنامه ورزشی روزانه دارید؟ مضرات سیگار را به خوبی می‌دانید، اما هنوز سیگار می‌کشید؟

با توجه به موارد ذکر شده، گاهی تغییر سبک زندگی به راحتی امکان پذیر نیست. بر این اساس، مصرف محبوب‌ترین مکمل جوانساز عاقلانه به نظر می‌رسد.

مکمل پیورکلاژن محصولی از شرکت پیرا دارو پویان حاوی با کیفیت ترین کلاژن از نوع 1 و 3 است که از پوست گاو استخراج شده‌است. هر بسته پیورکلاژن حاوی 30 ساشه 5 گرمی است. پیورکلاژن بر کاهش چین و چروک پوستی و پیری پوست موثر است. افزون بر این، می‌توان از آن در بهبود دردهای ناشی از استئوآرتریت، بهبود عملکرد مفاصل، استحکام و جلوگیری از شکنندگی ناخن‌ها نیز استفاده نمود.

شاید در نگاه اول تنها به دلیل حفظ سلامت و خاصیت ارتجاعی پوست، مایل به استفاده از پیورکلاژن باشید، اما لازم به ذکر است که می‌توان با مصرف پیورکلاژن از سایر اثرات سودمند آن نیز بهره‌مند شوید.

برای مشاهده و خرید پیورکلاژن اینجا کلیک کنید.

 

موارد مصرف پیورکلاژن

به واسطه اثرات مختلفی که کلاژن در بدن دارد، مکمل پیورکلاژن را می‌توان در شرایط مختلفی استفاده کرد. در ادامه با برخی از مهمترین موارد مصرف پیور کلاژن آشنا می‌شویم.

 

پیور کلاژن در جوانی و کاهش چین و چروک پوست

ظاهر پوست تا حد زیادی به ترکیب ماتریکس خارج سلولی آن بستگی دارد که عمدتاً از کلاژن و فیبرهای مشابه تشکیل شده‌است. با افزایش سن، فیبر‌های کلاژن در پوست به تدریج شکننده می‌شوند. علاوه بر این، افزایش سن باعث افزایش تولید متالوپروتئینازها می‌شود که آنزیم‌هایی هستند که فیبرهای کلاژن را تجزیه می‌کنند. بنابراین، تولید مواد ماتریکس خارج سلولی از جمله کلاژن توسط سلول‌های فیبروبلاست‌ پوستی کاهش می‌یابد. این رخدادها منجر به تغییراتی در ساختار و عملکرد پوست از جمله از دست دادن خاصیت ارتجاعی، کاهش ضخامت اپیدرم، افزایش چین و چروک و کاهش رطوبت می‌شوند.

طیف گسترده‌ای از مکمل‌های غذایی، برای بهبود سلامت پوست و دستیابی به ظاهری جوان‌تر استفاده می‌شوند. در این بین، در چندین مطالعه علمی، کلاژن هیدرولیز شده به ‌عنوان یکی از جدیدترین و امیدوارکننده‌ترین مکمل‌های ضد پیری، اثرات عملکردی و مفیدی را روی پوست نشان داده‌است. به طوری که کلاژن قادر به بهبود علائم ظاهری پیری پوست است.

برخی از مطالعات نشان داده‌‌اند که کاهش تولید کلاژن ناشی از پیری را می‌توان با تجویز خوراکی پپتیدهای کلاژن کنترل کرد. این پپتیدها از هیدرولیز آنزیمی کلاژن طبیعی به دست می‌آیند. پس از هضم، پپتیدهای کلاژن به دی پپتیدها و تری پپتیدها در دستگاه گوارش متابولیزه می‌شوند و پس از آن از طریق جریان خون منتقل می‌شوند و در پوست تجمع می‌یابند تا فیبرهای کلاژن جدید را تشکیل دهند. پپتیدهای کلاژن می‌توانند به لایه عمیق تر پوست برسند و تولید ماتریکس خارج سلولی را در پوست تحریک کنند. پپتیدهای کوتاه زنجیره کلاژن، جذب آسان‌تر و زیست دسترسی بالاتری دارند.

در یک مطالعه متا-آنالیز (فراتحلیل) که در سال 2021 در ارتباط با تاثیر مکمل‌یاری با کلاژن بر روی پوست انجام شد، 1125 نفر بین سن 20 تا 70 سال، تحت بررسی قرار گرفتند. نتایج این مطالعه بزرگ نشان داد که مصرف کلاژن به مدت 90 روز می‌تواند به جوانی پوست از طریق کاهش چین و چروک، افزایش الاستیسیته و رطوبت پوست کمک کند. این اثرات تا 4 هفته بعد از پایان مصرف هم حفظ شد.

در یک مطالعه مروری دیگر که نتایج 8 کارآزمایی بالینی را تحلیل نمود، مصرف 2.5 تا 10 گرم کلاژن به مدت 8 تا 24 هفته می‌تواند به بهبود زخم بستر، خشکی پوست، پیری پوست و سلولیت کمک کند.

در یک مطالعه کارآزمایی بالینی که بر روی 72 زن سالم بالای 35 سال انجام شد، مصرف 2.5 گرم کلاژن با همراه با مواد مغذی مثل ویتامین C، ویتامین E، زینک و بیوتین به مدت 12 هفته به طور قابل را توجهی آبرسانی، الاستیسیته و تراکم پوست بهبود بخشید.

پیورکلاژن با داشتن کلاژن گاوی برگرفته از پوست گاو، به لحاظ بافت شباهت زیادی به کلاژن انسانی دارد و به همین دلیل برای مقابله با چین‌وچروک‌های پوستی بکار می‌رود.

 

پیور کلاژن در استئوآرتریت

استئوآرتریت یک بیماری شایع است که باعث درد، سفتی و تورم مفاصل می‌شود. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که غضروف محافظ مفاصل به مرور زمان از بین می‌رود و منجر به تماس استخوان به استخوان و التهاب می‌شود. هیچ درمان قطعی برای آرتروز وجود ندارد، اما راهکارهای مختلفی برای کنترل علائم و بهبود عملکرد مفصل پیشنهاد می‌شود. یکی از این درمان‌ها مکمل یاری با کلاژن است.

کلاژن پروتئینی است که باعث استحکام و استقامت در بافت‌های همبند بدن مانند استخوان‌ها، تاندون‌ها، رباط‌ها و غضروف‌ها می‌شود و به حفظ ساختار آنها کمک می‌کند. برخی شواهد وجود دارد که نشان می‌دهد مکمل کلاژن ممکن است از چندین طریق برای افراد مبتلا به آرتروز مفید باشد که در ادامه به صورت جزئی‌تر آشنا می‌شویم.

- کاهش درد مفاصل: مطالعات متعدد نشان داده‌است که مکمل کلاژن می‌تواند درد مفاصل را در افراد مبتلا به آرتروز کاهش دهد. یک مطالعه در سال 2009 نشان داد که دوز روزانه 10 گرم کلاژن به مدت 24 هفته به طور قابل توجهی درد مفصل زانو را در شرکت کنندگان مبتلا به آرتروز کاهش می‌دهد.

- بهبود عملکرد مفصل: مکمل کلاژن علاوه بر کاهش درد، ممکن است عملکرد مفصل را نیز بهبود بخشد. یک مطالعه منتشر شده در سال 2016 نشان داد که دوز روزانه 10 گرم کلاژن به مدت 70 روز عملکرد مفصل زانو را در شرکت کنندگان مبتلا به آرتروز بهبود بخشید.

- افزایش ضخامت غضروف: برخی مطالعات نشان می‌دهد که مکمل کلاژن ممکن است ضخامت غضروف را در مفاصل افزایش دهد. یک مطالعه در سال 2011 نشان داد که مصرف کلاژن به طور قابل توجهی ضخامت غضروف را در مفصل زانو شرکت کنندگان مبتلا به آرتروز افزایش می‌دهد.

- بهبود کیفیت زندگی: در نهایت، مکمل کلاژن ممکن است کیفیت کلی زندگی افراد مبتلا به آرتروز را بهبود بخشد. یک مطالعه در سال 2014 که در مجله علوم غذا و کشاورزی منتشر شد نشان داد مصرف کلاژن به مدت 13 هفته به طور قابل توجهی عملکرد فیزیکی و همچنین کیفیت زندگی را در شرکت کنندگان مبتلا به آرتروز بهبود می‌بخشد.

 

پیور کلاژن در ورزشکاران

مکمل‌های کلاژن در سال‌های اخیر، به‌ویژه در بین ورزشکاران، به عنوان راهی برای بهبود سلامت مفاصل، کاهش خطر آسیب‌دیدگی و افزایش عملکرد محبوبیت پیدا کرده‌اند.

برخی از فواید مکمل‌های کلاژن برای ورزشکاران عبارتند از:

- سلامت مفاصل: کلاژن به دلیل توانایی در تقویت مفاصل و کاهش درد آن‌ها شناخته شده‌است. مطالعات نشان داده‌‌اند که مکمل‌های کلاژن می‌توانند درد و سفتی مفاصل را در ورزشکارانی که آسیب‌های مفصلی یا آرتریت را تجربه کرده‌‌اند، کاهش دهد. علت این امر به نقش حیاتی کلاژن در حفظ یکپارچگی غضروف بین مفاصل باز می‌گردد.

یک مطالعه منتشر شده در مجله بین المللی علوم پزشکی نشان داد که مکمل کلاژن می‌تواند درد و عملکرد مفاصل را در ورزشکاران مبتلا به آرتروز زانو بهبود بخشد. مطالعه دیگری که در مجله انجمن بین المللی تغذیه ورزشی منتشر شد، نشان داد که مکمل کلاژن می‌تواند به کاهش درد و سفتی مفاصل در ورزشکاران مبتلا به زانو درد کمک کند.

- بازیابی عضلانی (ریکاوری): مکمل‌های کلاژن باعث بهبود ریکاوری عضلات پس از ورزش می‌شوند. مطالعات نشان داده‌‌اند که مصرف مکمل کلاژن بعد از ورزش، می‌تواند آسیب‌های عضلانی را کاهش داده و منجر به ترمیم و رشد بهتر عضلات شود.

- پیشگیری از آسیب: مکمل‌های کلاژن ممکن است با تقویت بافت‌های همبند مانند تاندون‌ها و رباط‌ها از آسیب‌ها جلوگیری کنند. مطالعات نشان داده‌اند که مکمل‌های کلاژن می‌تواند استحکام و کشش تاندون‌ها و رباط‌ها را بهبود بخشند و خطر آسیب را کاهش دهند.

 

پیورکلاژن در ناخن‌ها

پروتئین کلاژن جزء مهمی از بافت ناخن‌ها است. مکمل های کلاژن مانند پیورکلاژن، ممکن است به بهبود استحکام ناخن و کاهش شکنندگی آن‌ها کمک کنند. مطالعات نشان داده‌اند که مکمل‌های کلاژن می‌توانند رشد و ضخامت ناخن‌ها را افزایش دهند. بدین ترتیب می‌توانید با مصرف پیور کلاژن ناخن‌هایی قوی‌تر و سالم‌تر داشته باشید.

یک مطالعه منتشر شده در مجله Cosmetic Dermatology نشان داد که مصرف 2.5 گرم مکمل کلاژن به مدت 24 هفته می‌تواند به رشد ناخن‌ها کمک کند و از شکنندگی آنها جلوگیری کند. همچنین، 80 درصد افرادی که مکمل کلاژن را مصرف کرده بودند، ابراز کردند که ظاهر ناخن‌هایشان بهتر شده و از درمان راضی بودند.

مکمل‌های کلاژن همچنین ممکن است پوسته‌پوسته شدن و تغییر رنگ ناخن‌ها را کاهش می‌دهد.

 

سایر موارد مصرف پیور کلاژن

همچنین، مصرف مکمل پیورکلاژن می‌تواند در برخی شرایط دیگر نیز موثر باشد که برخی از مهم ترین آن‌ها عبارتند از:

- پیور کلاژن می‌تواند از تجزیه استخوان جلوگیری کرده و تراکم استخوانی را افزایش دهد. در نتیجه، از این طریق به بهبود سلامت استخوان کمک کند.

- پیورکلاژن ممکن است به طرق مختلف به بهبود کیفیت موها کمک کند. برای مثال، بدن شما ممکن است بتواند از اسیدهای آمینه موجود در کلاژن برای ساخت پروتئین مو و تقویت پوستی که ریشه موی شما را در بر می‌گیرد، استفاده کند. همچنین، ممکن است از آسیب فولیکول مو و سفید شدن آن جلوگیری کند.

- ترمیم زخم‌های ناشی از فشار و سوختگی با مصرف پیورکلاژن سرعت می‌یابد. هنگام مصرف یک مکمل کلاژن با کیفیت و قابلیت جذب بالا، آمینو اسیدهای لازم برای ساخت کلاژن در اختیار بدن قرار می‌گیرد. وجود کلاژن اضافی ممکن است ترمیم سلولی را تحریک و روند بهبود زخم را تسریع کند.

- با اکسیداسیون نورونی مغز مقابله کرده و از تخریب نورون‌ها جلوگیری می‌نماید. چندین مطالعه نشان داده‌‌اند که مکمل یاری با کلاژن می‌تواند تاثیرات مثبتی بر روی ساختار مغز داشته و توانایی شناختی را بهبود می‌بخشد.

 

مزایای پیورکلاژن

پودر پیورکلاژن یکی از با کیفیت ترین محصولات کلاژن است. داشتن برخی خواص این محصول را به مکملی خاص و متمایز تبدیل کرده است که در ادامه برخی از آن‌ها بیان می‌شوند.

- حاوی کلاژن گاوی، مناسب افراد حساس به فرآورده های کلاژن دریایی

- فاقد هر گونه مواد آلرژن، رنگ دهنده و نگهدارنده

- بدون بو

- بدون شکر، نشاسته، شیر، لاکتوز و گلوتن

- بدون مخمر و ماهی

- دارای برچسب حلال

- دارای طعم مطلوب آلوئه ورا

 

مقدار مصرف پیورکلاژن

مقدار مصرف پودر پیور کلاژن به عوامل مختلفی بستگی دارد. پس برای تعیین دوز دقیق مورد نیاز بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. اما، مطالعات مختلف نشان داده‌‌اند که دوز معمول موثر بین 2.5 تا 10 گرم می‌باشد.

لذا، با توجه به اینکه هر ساشه پیورکلاژن حاوی 5 گرم کلاژن می‌باشد؛ می‌توانید روزانه یک تا دو ساشه مصرف کنید.

 

نحوه مصرف پیورکلاژن

مقدار مورد نیاز کلاژن را در آب یا آبمیوه حل نموده و سپس میل کنید. در صورت تمایل، می‌توانید پیورکلاژن را با چای یا قهوه نیز میل کنید؛ چون کیفیت آن تحت تاثیر این عوامل قرار نمی‌گیرد.

بازگردش کلاژن یک فرآیند کند است. به همین دلیل، صرف نظر از هدف شما برای استفاده از کلاژن، حداقل 8 هفته طول می‌کشد تا نتایج قابل توجهی را مشاهده کنید. بنابراین توصیه می‌شود، استفاده از مکمل پیورکلاژن به طور مستمر انجام گیرد.

بر طبق داده های آزمایشگاهی، به منظور مشاهده اثرات کلاژن بر سلامت پوست و تسکین درد مفاصل، مصرف حداقل 2.5 گرم کلاژن به مدت 8 تا 12 هفته پیشنهاد می‌شود. با این وجود، بهتر است برای مشاهده آثار مطلوب‌تر، روزانه حداقل از یک ساشه پیورکلاژن استفاده کنید.

در صورتی که از پیورکلاژن با اهداف دیگری مانند القای سیری در رژیم‌های کاهش وزن استفاده می‌کنید، می‌توانید از دوزهای بیشتر مثلا دو ساشه و به مدت طولانی‌تر استفاده نمایید.

 

عوارض پیورکلاژن

به طور کلی کلاژن محصولی ایمن و بدون عارضه می‌باشد و مصرف خوراکی آن به خوبی تحمل می‌شود. اما در موارد نادر ممکن است، سبب ناراحتی‌های گوارشی و واکنش‌های آلرژیک شود.

 

هشدار مصرف پیورکلاژن

جهت مصرف در هنگام بارداری و شیردهی و یا بیماری‌های خاص با پزشک خود مشورت نمایید.

 

تداخل دارویی پیورکلاژن

هیچ گونه تداخلی با تست‌های آزمایشگاهی و مصرف داروها و مکمل‌ها گزارش نشده است. البته برای حفظ جانب احتیاط بهتر است در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون پیش از مصرف کلاژن پیور، با پزشک و یا داروساز مشورت نمایید. همچنین بهتر است بین مصرف کلاژن با داروهای تیروئیدی فاصله زمانی 2 تا 4 ساعت رعایت شود.

 

خرید پیورکلاژن

ساده ترین راه خرید مکمل پیورکلاژن، خرید اینترنتی به صورت آنلاین از داروکده است. خرید اینتنرنتی از داروکده می‌تواند برای شما به یک تجربه خرید امن و لذت بخش تبدیل شود.

داروکده به عنوان اولین داروخانه آنلاین دارای مجوز فروش اینترنتی محصولات سلامت محور غیر دارویی از دانشگاه علوم پزشکی ایران است.

- داروکده، با تکیه بر اعتماد همرهان محترم به دریافت نماد اعتماد الکترونیک پنج ستاره از مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت معدن و تجارت نائل شده‌است.

- داروخانه آنلاین داروکده به علت نقش آفرینی در حیطه سلامت و تعهدات اخلاقی و قانونی، تنها مکمل‌های معتبر و با اصالت دارای تاریخ انقضای معتبر را عرضه می‌کند.

- مکمل پیورکلاژن در داروکده با قیمت مصوب و رسمی و مورد تایید سازمان غذا و دارو به فروش می‌رسد. بنابراین، شما می‌توانید با کیفیت ترین مکمل‌ها را با مناسب‌ترین قیمت از ما بخواهید.

- تحویل سفارش شما، در کوتاه ترین زمان ارسال و با بسته بندی استاندارد صورت می‌گیرد.

- ارائه مشاوره‌های علمی به شما عزیزان توسط تیم علمی داروکده متشکل از داروسازان مجرب و کارشناسان ارشد تغذیه صورت می‌گیرد. شما می‌توانید برای دریافت خدمات مشاوره‌ای در زمینه انتخاب بهترین مارک پودر کلاژن، بهترین زمان مصرف پودر کلاژن و مواردی از این دست، به صورت آنلاین با تیم علمی داروکده در ارتباط باشید.

 

نتیجه گیری

کاهش تولید کلاژن ناشی از پیری را می‌توان با تجویز خوراکی پپتیدهای کلاژن مانند مکمل پیورکلاژن کنترل نمود. پودر پیورکلاژن شرکت پیرا دارو پویان با داشتن 5 گرم از کلاژن خالص و با کیفیت یکی از بهترین محصولات کلاژن موجود می‌باشد. پودر پیورکلاژن با داشتن مقادیر کافی از کلاژن می‌تواند برای موارد مختلفی مثل بهبود سلامت پوست، مو و ناخن، تسکین درد و التهاب مفصلی، تقویت تاندون‌ها و رباط‌ها و جلوگیری از آسیب آن‌ها و ... استفاده کرد. این مکمل به دلیل نداشتن مواد افزودنی و آلرژن معمولا در اغلب افراد به خوبی تحمل می‌شود.

 

ترجمه، تالیف و گردآوری مطالب فوق توسط خانم دکتر شیدا احمدی کولایی دکترای تخصصی فارماکوگنوزی و آقای بهزاد زمانی کارشناس ارشد تغذیه، با بررسی متون منتشر شده از پایگاه‌های داده‌ای معتبر همچون PubMed، SCOPUS، Web of Science و Up to Date انجام شده‌‌است.

 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )