راههای مقابله با چین و چروک صورت

راههای مقابله با چین و چروک صورت

چروک صورت به علت افزایش سن و سایر عوامل محیطی ایجاد می شود. اما می توان از بروز زود هنگام آن جلوگیری کرد. در این مقاله راه های پیشگیری و درمان چروک های صورت ذکر شده است.

دکتر محدثه شوقی

نویسنده: دکتر محدثه شوقی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

06 آذر 1393

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

06 آذر 1393

19K

eye icon

راههای مقابله با چین و چروک صورت

چـروک صورت، عبارت است از به وجود آمدن شیارهای عـرضی در پیشانی، شیارهای طـولی در بین دو ابرو و نیز شیارهای کنار چشم، دهان و گونه ها.
کلاژن (مهم ترین پروتئین موجود در بافت های بدن، استخوان، غضروف و پوست) مسئول نگه داشتن قوام پوست، داخل "درمی" (لایه زیرین پوست) است. حال اگر به هر دلیلی در روند تولید کلاژن اختلالی به وجود آید پوست دچار چروک می شود. با افزایش سن، کلاژن سازی کند می گردد به همین دلیل افراد مسن دارای پوست افتاده و چروک هستند.

محصولات ضد چروک می توانند روند پیری پوست را کند کنند.

علل به وجود آورنده چروک کدامند؟

- اختلالات ارثی: تولید کلاژن در بیماران سندروم مارفان و سندرم اهلر دانلس به اختلال ایجاد می شود.
- بیماری پوستی: در برخی از بیماران، پوست به علت نقص در کلاژن سازی دچار افتادگی زودرس می شود.
- عوامل محیطی: مهم ترین آنها اثر آفتاب است، باعث تخریب رشته های کلاژن و آلاستین پوست و تشدید روند پیری پوست و ایجاد چین و چروک می شوند.
- افزایش قـدرت عـضلانی: افراد عـصبی و اخـمو به علت اسـتفاده زیاد از عضلات صورت دچار این حالت می شوند.
- کاهش وزن: افرادی که قـبلا چاق بوده ولی دچار لاغری می شوند به علت از دست دادن چربی زیر پوستی دچار افتادگی پوست می شوند و چروک به وجود می آید.
- افراد سیگاری: به علت از دست دادن چربی زیر پوستی (عدم تغذیه مناسب و کاهش اشتها) و همچنین نقص در کلاژن سازی و علت های گوناگون دیگر دچار چروک زودرس می شوند.
- پوست خشک: پوسـت های خشـک نسـبت به پوسـت های چـرب زودتر دچـار چروک می شوند که می تواند به دلیل علت زمینه ای پوست خشک باشد (عدم نگهداری آب در پوست به دلایل سرشتی).

چگونه از چین و چروک پوست پیشگیری کنیم؟

- هرگاه می خواهید از خـانه خـارج شـوید از کـرم ها و یا لوسیون های ضد آفتاب استفاده کنید.
- از صابون استفاده نکنید. به جای آن صورت خود را با کرم شیر بشویید.
- در شب از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.
- باقیمانده آرایش خود را توسط یک پنبه آغشته به آرایش پاک کن، پاک کنید. این کار زبری و چین وچروک پوست را رفع خواهد کرد.

برای پیدا کردن پاک کننده مناسب صورت خود اینجا کلیک کنید.

- در تمام فصول از مواد آرایشی حاوی ترکیبات مواد مرطوب کننده استفاده کنید.
- مشتقات ویتامین A: تریتنوئین (رتین A) دارویـی اسـت کـه از ویـتـامـین A استخراج شده و برای درمان آکنه (جوش صورت) به کار گرفته می شود. امـا گـاهی اوقات برای درمان چین و چروک صورت نیز تجویز می گردد.
- AHA (آلفاهیدروکسی اسید و یا اسید میوه): مـصرف منـظـم AHA بـافت پوست را بهبود بخشیده و پوست های پیر  را درخشنده تر نشان می دهد. هـمـچنین سبب افزایش ساخت کلاژن و هیالورونیک اسید می گردد.
- کلاژن پروتئین موجود در پوست می باشد که به بسیاری از محصولات آرایشی افزوده می گردد. هر چند مصرف خوراکی آن زیاد سودمند نیست اما تزریق آن موثر می باشد. تزریق کلاژن به پوست قادر است چین و چروک و گود رفتگی های ظریف و ریز را اصلاح فوری کند.
- هنگام استفاده از کرم های مرطوب کننده دستان خود را به صورت حرکات مدور به ملایمت از چانه تا میان پیشانی بالا آورده و سپس دستانتان را به دو سوی صورتتان به پایین سُر دهید. این کار را 12 مرتبه تکرار کنید.
- نور خورشید علت شماره یک چین و چروک، تـغیـیرات رنگـدانـه ها و سـرطـان پوست می باشد. تا حد امکان از قرار گرفتن مقابل نور خورشید پرهیز کنید. هـرگاه از خانه خارج می شوید، حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
- مطمئن شوید رژیم غذاییتان حاوی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری می باشد.
- آنـتـی اکسیدان ها که شامل ویتـامیـن A , C , E می بـاشـنـد صـدمـات نـاشی از نور خورشید را کاهش می دهند. ویـتـامین A سرعت بـازسـازی سـلـول ها را افـزایـش، رشد سلولها را عادی و جریان و تشکیل کلاژن را افزایش می دهد.
- سبزیجات و میوه های تازه منبع خوبی از ویتامین A و C بوده درحالی که مصرف آجیل ویتامین E بدن را تامین خواهد کرد.

چگونه پوست خود را جوان تر کنیم ؟

- لایه برداری شیمیایی (پیلینگ شیمیایی): در این روش پزشک متخصص به وسیله اسیدهای میوه 50 تا 70 درصد لایه برداری پوست را انجام می دهد. اگر همه چیز به خوبی انجام شود، پوست شاداب تر خواهد شد و جوش های زیر پوستی کمتر شده و چروک های ریز و ظریف به تدریج محو خواهد شد. این روش را به افرادی که تبخال فعال دارند تا زمان بهبود کامل توصیه نمی کنیم.
- لایه برداری مکانیکی: در این روش به وسیله دستگاه میکرودرم ابرژ، پودرهایی از جنس کریستال های اکسید آلومینیوم روی پوست پاشیده می شود و سپس مکش پوست هم زمان با آن صورت می گیرد. این خراشیده شدن سطحی پوست و فشار منفی ایجاد شده باعث جوانسازی و شادابی پوست می شود و اثرات داروهای موضعی را چندین برابر می کند.
- استفاده از امواج رادیو فرکوئنسی: امروزه دستگاه های متنوعی جهت لیفتینگ و جوانسازی صورت با استفاده از امواج RF وجود دارد. این روش اگر با حوصله و دقت کافی انجام شود، می تواند بسیار مفید باشد. البته در بعضی افراد نیز چندان مفید نخواهد بود.
- استفاده از لیزر: امروز لیزرهای متنوعی در خدمت جوان سازی صورت وجود دارد. 2 نوع مهم آن شامل لیزرهای زخم کننده و لیزرهای بدون ایجاد زخم هستند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )